PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۰۱ تير ۱۴۰۳ - June 21 2024
کد خبر: ۸۵۹۲۲
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۲
با پیروزی مقابل کادیز و البتهشکست بارسلونا مقابل خیرونا، رئال مادرید به فاصله 4 هفته مانده تا پایان فصل 2024-2023 لالیگا، قهرمان این رقابت‌ها شد. رئال مادرید برای سی‌وششمین بار در تاریخ 122 ساله خود جام قهرمانی لالیگا را به دست آورد تا اختلاف قهرمانی‌هایپرافتخارترین تیم اسپانیا با تیم دوم یعنی بارسلونا به عدد 9 برسد. تیم کارلو آنچلوتی در صورت پیروزی در 4 بازی آخر لالیگایی، فصل را با رکورد 99 امتیاز به پایان خواهد رساند.
قهرمانی سی و ششم در کنار

روزهای متفاوت

تابستان گذشته، اوضاع در مادرید عالی به نظر نمی‌رسید. کریم بنزما، یکی از نفرات اصلی تیم کارلو آنچلوتی به طور ناگهانی اعلام کرد که قصد دارد باشگاه را ترک کند. در همین حال جایگزین احتمالی او، کیلیان امباپه، انتخاب کرد که حداقل یک فصل دیگر در پاری سن ژرمن بماند. حتی در یک نگاه ، تیم نامتعادل به نظر می‌رسید. بدون یک مهاجم مرکزی قابل اعتماد و هافبک‌های میانی بیش از حد، در حالی که تونی کروس و لوکا مودریچ ، کهنه‌کارهای گران‌قیمت در حال پیر شدن بوده و بهترین دوران خود را پشت سر گذاشته بودند ، دقیقاً یک سال بعد همه چیز به طور قابل توجهی متفاوت به نظر می‌رسد. رئال با برتری دو رقمی در صدر ، لالیگا را برد. همه اینها یکی از بهترین کارهای آنچلوتی در مدیریت است: ترکیب و استفاده از تیمی مملو از استعداد اما فاقد جلوه‌های فراوان.

جود بلینگهام

جود بلینگهام در اولین فصل حضورش در رئال مادرید ، لالیگا را فتح کرد و به مهره اصلی قهرمانی این باشگاه تبدیل شد. رئال مادرید تنها سه عنوان از 11 عنوان قهرمانی اخیر اسپانیا را کسب کرده بود اما گل های بلینگهام به آنها کمک کرد تا تاج را از بارسلونا در فاصله 4 بازی تا پایان فصل بربایند. زمانی که " لوس بلانکوس " قرارداد 103 میلیون یورویی با بروسیا دورتموند را برای این هافبک انگلیسی به سرانجام رساند، او تنها 19 سال داشت و حریفان را می توان به خاطر دست کم گرفتن وی ملامت کرد. حتی کارلو آنچلوتی هم به نوعی این کار را کرد. بلینگهام بازیکن فصل بوندسلیگا و یک استعداد بود اما هیچکس پیش‌بینی نمی‌کرد که زندگی او در اسپانیا چنین شروع موفقیت‌آمیزی داشته باشد. آنچلوتی که به پتانسیل بلینگهام برای ایجاد ویرانگری در مناطق تهاجمی ایمان داشت و او را به عنوان بخشی از خط حمله مادرید به کار گرفت، بعداً اعتراف کرد که از عملکرد بلینگهام - او با 18 گل بهترین گلزن این تیم در لالیگا است- شگفت زده شده است. بلینگهام پیش از این در بیرمنگهام و بروسیا دورتموند در چهار فصل لیگ فقط 16 گل به ثمر رسانده بود. او در ماه ژوئن گذشته با حضور رسانه‌های جهان نشان داد که می‌دانست چگونه هواداران را جذب کند؛ چیزی که گرت بیل ، وینگر ولزی با آن دست و پنجه نرم می‌کرد.

بلینگهام پیراهن شماره 5 را برای ادای احترام به زین الدین زیدان بزرگ انتخاب کرد که توانایی فنی اش را با او مقایسه کرده باشد. بلینگهام گفت: "اینطور نیست که تیم های دیگر بد باشند ولی رئال مادرید بهترین است."

بلینگهام اولین بازیکن انگلیسی بود که پس از دیوید بکهام در سال 2007 در اولین بازی خود مقابل اتلتیک بیلبائو برای رئال مادرید گلزنی کرد. او در بازی بعدی مادرید در آلمریا دو گل زد و یک هفته بعد در سلتاویگو همین کار را تکرار کرد و سپس این ترفند را در اولین بازی خانگی خود مقابل ختافه انجام داد. در طول فصل ، خیرونا و بارسلونا نزدیک‌ترین رقبای قهرمانی مادرید بودند و بلینگهام در دیدار مقابل دو تیم به پیروزی تیمش کمک کرد. بلینگهام نیز در اولین ال کلاسیکو دو گل به ثمر رساند و به مادرید کمک کرد تا یک پیروزی حیاتی را کسب کند.

خون تازه

چگونه می‌توان یک تیم بدون مهاجم مرکزی را انتخاب و آن را به یک نیروی برتر گلزنی تبدیل کرد؟ این مفهوم جدیدی نیست. تیم هایی که شماره 9 مشخصی ندارند، قبلاً موفق به زدن گل‌های زیادی شده‌اند. " لوس بلانکوس " بازیکنی ندارد که به آنها تکیه کند. البته بلینگهام نقش اصلی را دارد اما پیکربندی پیرامون او به همان اندازه مهم است. سرمربی ایتالیایی رئال مادرید سعی می‌کند که سه بازیکن میانی متعادل را به کار گیرد . او فدریکو والورده را به نقشی عمیق‌تر برمی‌گرداند و موظف می‌کند تا بخش‌هایی از فضا را در مناطق مرکزی پوشش دهد. هماهنگی و سرعت بی‌نظیر والورده با تونی کروس خلاق باعث می‌شود تا گردش توپ با سرعت هر چه تمام‌تر انجام شود. به طور معمول یک نفر از بین اورلین شوامنی و کاماوینگا برای استحکام بیشتر به آنها اضافه می‌شود. پیش از بلینگهام، وینیسیوس جونیور و رودریگو به عنوان مهاجمان اصلی تیم تقسیم وظایف می‌کنند. از آنها خواسته می‌شود تا به دفاع حریف برای بازپس‌گیری توپ فشار بیاورند اما در موقعیت‌های کمی محدودتر از سال‌های گذشته. نتیجه ، یک تیم متعادل است، با استحکام کافی در میانه میدان و سرعت کافی برای گل زدن از طریق ضد حملات سریع.

مصدومیت‌ها

دلیلی وجود داشت که باور کنیم فصل ممکن است پس از یک هفته از شروع لیگ، تمام شود. کمتر از 72 ساعت قبل از شروع رئال مادرید در لالیگا، تیبو کورتوا با پاره شدن رباط صلیبی عملاً فصل را از دست داد. سپس چند روز بعد، ادر میلیتائو دقیقاً دچار همان مصدومیت شد و مادرید را بدون دروازه‌بان اصلی و بهترین مدافع میانی خود باقی گذاشت. چند هفته بعد، شوامنی دچار مصدومیت شدیدی شد. سپس بلینگهام دچار پیچ خوردگی شدید مچ پا شد. وینیسیوس و کارواخال نیز روی میز درمان حضور داشتند، در حالی که داوید آلابا به دلیل مصدومیت از ناحیه زانو ادامه فصل را از دست داد. در مقاطعی از فصل رئال مادرید تنها یک مدافع تخصصی و یک مهاجم داشت. با این حال هیچکدام از اینها واقعاً مهم نبود . رئال با مدیریت حساب شده ، آن مراحل را رد کرد و توانست با نتایج عالی، همچنان به روند صعودی خود ادامه دهد.

تونی کروس

بیش از یک سال پیش، به نظر می‌رسید که دوران کروس در مادرید به پایان رسیده است. در یک کنفرانس مطبوعاتی، سرمربی ایتالیایی به این نکته اشاره کرد که هم کروس و هم مودریچ باید "آمادهرفتن" باشند. در پایتخت اسپانیا، به نظر می‌رسید که نسل جدیدی به زودی جانشین دو پیرمرد شوند. اگرچه مودریچ احتمالاً تسلیم این واقعیت شده اما کروس برای ماندن تمام تلاش ممکن را کرده است. کروس در این فصل همانند یک استاد بود و در نقشی ظاهر شد که مسئولیت‌های دفاعی او را به حداقل و در عین حال ، فضا را برای دیکته کردن سرعت در مناطق مرکزی به حداکثر می‌رساند. درصد تکمیل پاس و تعداد پاس‌های پیشرونده او مثل همیشه چشمگیر بوده است. در اصل کروس نقش همه کاره را در وسط میدان برای رئال مادرید دارد. هفت پاس گل او در لالیگا بیشترین تعداد پاس گل وی از سال 2021 است. پاس گل محشر و خط کشی شده او به وینیسیوس جونیور مقابل بایرن ، در اوج بودن مهندسآلمانی را نشان می دهد . عملکرد عالی تونی کروس در طی فصل باعث شده تا رئال مادرید نتایج خوبی بگیرد .

آینده

بخش ترسناک این است که این وضعیت ممکن است فقط شروع باشد. آنچلوتی با امضای قرارداد جدید تا سال 2026، به تمام شایعات درباره پیوستنش به برزیل پایان داد. او دو سال آینده با موجی از استعدادهای جدید وارد پایتخت اسپانیا خواهد شد. امباپه البته برجسته‌ترین بازیکن آنهاست. به گزارش اکثر رسانه‌های معتبر ، کاپیتان تیم ملی فرانسه به رئال مادرید خواهد پیوست. اندریک ، جوان هیجان‌انگیز پالمیراس هم به عنوان مهاجم بزرگ بعدی در صف طولانی درخشش برزیل معرفی شده است. شاید آلفونسو دیویس و ریس جیمز به عنوان گزینه‌های بعدی باشند و همچنان پروژه جوان‌سازی مادریدی‌ها به شیوه ترسناکی ادامه دارد. این جوانه‌ها تازه در شروع کار هستند. به نظر می‌رسد که این شروع یک دوره جدید باشکوه است...

جشن در " سیبلس "

فواره سیبلس که در سال 1782 ساخته شد، یکی از نمادهای پایتخت اسپانیا محسوب می شود و پس از اینکه رئال مادرید سی و ششمین قهرمانی خود را به دست آورد، محل برگزاری جشن قهرمانی در لالیگا خواهد بود . فواره سیبلس در مرکز Plaza Cibeles قرار دارد که به نام خدای یونانی Cybele نامگذاری شده است. این فواره به یک مکان کلیدی برای هواداران رئال مادرید تبدیل شده است که برای جشن گرفتن پیروزی تیم خود به این نقطه می آیند. این سنت به شش دهه قبل برمی‌گردد و زمانی با رقیب همشهری " لوس بلانکوس " ، اتلتیکو مادرید مرتبط بود. شاگردان کارلو آنچلوتی قهرمانی لالیگا را مقابل هواداران خود به دست آوردند اما اگر دومین قهرمانی این فصل را هم کسب کنند و پانزدهمین قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا را به دست آورند، چند هفته دیگر به محل فواره سیبلس بازخواهند گشت. زمانی که اتلتیکو مادرید در فصل 1962-1961 جام برندگان جام اروپا را برد، گروهی از هواداران به سمت فواره رفتند تا دور هم جمع شوند و پیروزی خود را شیرین‌تر کنند. با توجه به موقعیت مرکزی آن در شهر، طرفداران رئال مادرید خیلی زود از این رسم پیروی کردند و در طول دهه های 70 و 80 هر دو باشگاه در سیبلس جشن گرفتند. رئال مادرید پس از پیروزی مقابل کادیز و شکست بارسلونا در خیرونا برای سی و ششمین بار در تاریخ خود قهرمان اسپانیا شد. با این حال موقعیت تیم ها در اواسط دهه 1980 شروع به تغییر کرد و رئال مادرید از موفقیت های تاریخی برخوردار بود. در آن دوره رئال مادرید برای پنج فصل متوالی قهرمان لالیگای اسپانیا شد تا این فواره با موفقیت های این باشگاه پیوندی جدانشدنی داشته باشد. جام جهانی 1986 در مکزیک برگزار شد و هوگو سانچز ، ستاره آن تیم رئال مادرید با زدن 4 گل در بازی مرحله یک هشتم نهایی مقابل دانمارک خبرساز شد. طرفداران رئال هم در حمایت از ستاره مکزیکی خود، برای جشن پیروزی به سوی این فواره آمدند. با گذشت سالها، سیبلس به بخشی از هویت مادرید تبدیل شده و این سنت تا امروز ادامه دارد.

*عرفان خماند

برچسب ها: رئال مادرید ، لالیگا
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار