فرار رسیدن ماه محرم را تسلیت می‌گوییم      
PDF نسخه کامل مجله
سه‌شنبه ۲۶ تير ۱۴۰۳ - July 16 2024
کد خبر: ۸۵۹۲۳
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۵
فضای تاریک

منچستر یونایتد این روزها یک فصل ناامید کننده دیگر را تجربه می‌کند. " شیاطین سرخ " در فصل جاری با وجود خریدهای گران قیمتی که در تابستان داشتند ، نمایش خوبی نداشته‌اند. گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که سران یونایتد در تابستان تن هاخ را به خاطر نتایج کابوس‌وار در فصل جاری اخراج و یک مربی بزرگ را جذب می‌کنند اما نکته جالب این که این مربی هلندی اصرار به ماندن در تیم دارد. اریک تن هاخ پس از تساوی 1-1 منچستریونایتد مقابل برنلی در چارچوب هفته سی و پنجم لیگ برتر در ورزشگاه اولدترافورد، در ادعایی قابل توجه، فوتبال تیمش را یکی از «پویاترین و سرگرم کننده‌ترین» های لیگ برتر معرفی کرد. با این حال اوضاع در اولدترافورد ابدا شبیه آن چیزی نیست که مربی هلندی از تیمش ترسیم می‌کند. با اینکه رویکرد ابتدایی تیم مدیریتی جدید منچستریونایتد حمایت از اریک تن‌هاخ بود و سعی می‌کردند در مصاحبه های خود نشان دهندکه برنامه فصل آینده یونایتد هم با هدایت مرد هلندی به پیش خواهد رفت اما نتایج دور از انتظار شاگردان تن‌هاخ در هفته های اخیر باعث شده است که دیگر کسی در " تئاتر رویاها " هواخواه او نباشد. در منچستریونایتد تن هاخ نشانی از بزرگی دیده نمی‌شود و " شیاطین سرخ " یک رکورد عجیب و منفی را در این فصل به جا گذاشته‌ اند. منچستریونایتد با اریک تن‌هاخ همچنان یک تیم پایین‌تر از متوسط است و نشانی از بزرگی ندارد. سرمربی هلندی در 7 بازی آخر تنها یک ‌برد را برای این تیم به‌دست آورده که آن هم در جام حذفی مقابل لیورپول بوده است . 15 امتیاز در این 7 بازی از دست رفته است. به گزارش مارک اوگدن از ESPN در حال حاضر یک سوال مهم در اولدترافورد وجود دارد: چه چیزی در انتظارمنچستریونایتداست؟ این تیم در داخل و خارج از زمین درگیر انقلاب بزرگی خواهد بود.

با وجود این که اریک تن هاخ باشگاه را به دومین فینال متوالی در جام حذفی رسانده، یونایتد به صورت تحقیرآمیزی از لیگ قهرمانان اروپا حذف شد و پتانسیل ثبت بدترین رتبه تاریخ باشگاه در لیگ برتر وجود دارد.آینده‌تن‌هاخ در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و چندین بازیکن تیم اصلی به در خروجی نزدیک شده‌اند یا در صورتی که یونایتد بتواند گزینه‌های جدیدی پیدا کند که حاضر به کاهش دستمزدهنگفت‌شان در اولدترافورد باشند، از تیم جدا خواهند شد. خارج از زمین تغییراتی صورت گرفته است. عمر برادا و دن اشورث به‌زودی کارشان را در باشگاه به عنوان مدیر اجرایی و مدیر ورزشی آغاز می‌کنند. جیسون ویلکاکس نیز از هفته گذشته به عنوان مدیر فنی امور ورزشی را کنترل می‌کند. با این حال، سوال‌های بزرگ همچنان بدون جواب هستند.

نقل و انتقالات

عناصر مختلفی در وضعیت یک باشگاه دخیل هستند اما سیستم نقل و انتقالات مهم‌ترین نقش را در موفقیت یا ناکامی یک تیم ایفا می‌کند. به دلیل قوانین سود و پایداری مالی لیگ برتر، منچستریونایتد باید بازیکنانی با دستمزد بالا را کنار بگذارد. به گفته منابع ESPN ، منچستریونایتد برای تابستان بودجه خالص 100 میلیون پوندی دارد و به همین دلیل باید به فکر رهایی بازیکنان مازادش باشد. با جدایی آزاد رافائل واران و آنتونی مارسیال، 450 هزار پوند به صورت هفتگی در حساب‌های مالی ذخیره می‌شود. در مورد مارکوس رشفورد هم ابهاماتی وجود دارد، اگرچه این بازیکن سال گذشته قراردادی 5 ساله با حقوق 300 هزار پوندی امضا کرد. علاقه پاری سن ژرمن به وینگر انگلیسی حقیقت ندارد، آنها به دنبال رافائل لیائو هستند.

به گفته منابع آگاه، در تابستان 2024 تنها سه تیم لیگ برتری برای نقل و انتقالات محدودیت ندارند: منچسترسیتی، برایتون و برنتفورد . هر سه تیم در سودآوری موفق‌تر از سایرین عمل کرده‌اند. برای بازیکنان مازاد یونایتد بازاری به جز عربستان وجود ندارد. برایتون و برنتفورد بازیکنانی با دستمزد بالا به خدمت نمی‌گیرند و منچسترسیتی هم به جای بازیکنان اریک تن هاخ، نام‌های سطح بالای جهانی را ترجیح می‌دهد.

اریک تن هاخ ؛ اخراج یا ابقا ؟

اگر سرمربی مناسبی در اولدترافورد حضور داشته باشد، ممکن است برخی از مشکلات این تیم رفع شود. به عنوان مثال، بازیکنانی که در ترکیب اریک تن هاخ عملکرد خوبی ندارند ، احتمالا در وضعیت مطلوبی قرار خواهند گرفت. سرمربی هلندی بحران مصدومیت نیز دارد و تعدادی از بازیکنان او مانند میسون مانت و لوک شاو عملا فصل را از دست داده‌اند. سر جیم رتکلیف و تیم او در این لحظه گزینه ادامه همکاری را دنبال کرده و همزمان گزینه‌های جانشینی تن هاخ را بررسی می‌کنند. اگر منچستریونایتد در بین چهار تیم برتر قرار نگیرد، ضمن کاهش 25% از حقوق تن هاخ، غرامت اخراج او نیز کمتر خواهد شد.

منچستریونایتد احساس می‌کند که در مورد اریک تن هاخ مشکل جایگزین نیز خواهد داشت. اخیرا خوان لاپورتا در بارسلونا با توجه به فقدان گزینه مناسب تصمیم به ادامه همکاری با ژاوی گرفت. گرت ساوت گیت از سوی گروه اینئوس تحسین می‌شود اما این مربی به‌ " سه شیرها " متعهد است. اولین تمرین پیش‌فصل منچستریونایتد 24 ساعت پس از فینال یورو 2024 برگزار می‌شود، فرآیندی که انتخاب ساوت گیت را مشکل خواهد کرد. روبرتو دی زربی، توماس فرانک، گری اونیل، گراهام پاتر و توماس توخل نیز در بین گزینه‌ها حضور دارند.

اریک تن هاخ چگونه نجات پیدا می‌کند؟

سرنوشت اریک تن هاخ به پایان فصل و نتایج آن وابسته است. کسب عنوان قهرمانی در جام حذفی می تواند او را از برکناری نجات دهد. مالکان جدید باشگاه تمایلی به برکناری او و جستجوی سرمربی جدید ندارند، با این حال آینده مرد هلندی به طور جدی در خطر است.نتایج کسب شده در بازی های باقیمانده، نقشی اساسی در تصمیم گیری نهایی ایفا می کنند. همچنین، رابطه تن هاخ با بازیکنان کلیدی که در مقاطعی پرتنش بوده، یکی دیگر از عوامل تعیین کننده آینده او خواهد بود. سرمربی یونایتد معتقد است که جذب بازیکنان جوان‌تر و آماده‌تر، به ویژه در خط میانی، می‌تواند تیم او را متحول کند. او به احیای لیورپول در این فصل با جذب بازیکنانی مثل الکسیس مک آلیستر، دومینیک سوبوسلای، واتارو اندو و رایان خرافنبرخ اشاره می‌کند و آن را مدرکی دال بر تاثیر نقل و انتقالات استراتژیک بر عملکرد تیم می‌داند. مالکان باشگاه با یک معضل روبرو هستند. عملکرد تن هاخ در نقل و انتقالات چندان درخشان نبوده است. آیا باید با تامین خواسته‌های نقل و انتقالاتی او ریسک کنند یا زمان تغییر فرارسیده است؟

ماموریت آزمایشی

به گزارش جیمز داکر از تلگراف؛ اریک تن هاخ طی یک ماه آینده در یک ماموریت «آزمایشی» قرار دارد و مدیران منچستریونایتد وضعیت وی را قضاوت خواهند کرد. از طرف سر جیم رتکلیف به جیسون ویلکاکس دستور داده شده تا سطح فنی و شخصیتی سرمربی منچستریونایتد مورد ارزیابی قرار بگیرد. نحوه بازی منچستریونایتد مقابل کاونتری تردیدها در مورد «صلاحیت فنی» تن هاخ برای هدایت تیم را افزایش داده است. باشگاه به مدیر فنی جدید ماموریت داده است تا ارزیابی دقیقی از نقاط قوت و ضعف تن‌هاخ و همچنین رابطه‌ او با بازیکنان ارائه دهد. هدف نهایی این است که مشخص شود آیا رویکرد این مربی با سبک کلی بازی و فلسفه‌ مورد نظر " شیاطین سرخ " مطابقت دارد یا خیر. در غیر این صورت، نیاز به تغییر سرمربی احساس خواهد شد. فروپاشی منچستریونایتد مقابل چشمان سر جیم رتکلیف همه‌چیز را برای اریک تن هاخ دشوار کرده است.

واکنش سر جیم رتکلیف به فروپاشی منچستریونایتد

فقدان جانشین مناسب یک مشکل برای منچستریونایتد محسوب می‌شود اما هدف اولیه بررسی این موضوع است که آیا سرمربی می‌تواند واقع‌بینانه با «مدل بازی» مورد نظر ویلکاکس و دن اشورث کار کند یا خیر. ویلکاکس که جمعه گذشته کارش را آغاز کرده است، به‌زودی تحلیلش را از سطح فنی، شخصیتی و ارتباط اریک تن هاخ با رختکن آماده می‌کند. بخشی از وظایف او بررسی این موضوع است که آیا در روابط تن‌هاخ با رختکن مشکلی ایجاد شده است یا خیر. چند بازیکن از جمله الخاندرو گارناچو، در این فصل مورد انتقاد سرمربی هلندی قرار گرفته‌اند.

اریک تن هاخ همواره از بحران مصدومیت به عنوان عامل افت تیمش یاد می‌‌کند. ویلکاکس در مورد این موضوع تحقیق می‌کند: آیا نتایج منچستریونایتد به دلیل مصدومیت‌ها است یا مسائل عمیق‌تری مثل نادیده‌ گرفتن دستورالعمل‌ها توسط بازیکنان یا انعطاف تاکتیکی اریک تن هاخ نقش داشته‌اند ؟ اگر مشکل از انعطاف تاکتیکی تن هاخ باشد، باشگاه قصد دارد در مورد توانایی‌های مرد هلندی برای تغییرات موردنیاز مطمئن شود. مدیران ارشد اولدترافورد می‌دانند که تصمیم‌گیری در مورد آینده‌ تن‌هاخ باید تا پایان فصل انجام شود، بنابراین ویلکاکس زمان زیادی برای ارائه‌ گزارش خود ندارد. آخرین بازی لیگ برتری یونایتد در تاریخ 19 می مقابل برایتون است و فینال جام حذفی مقابل منچسترسیتی شش روز بعد در ومبلی برگزار می‌شود.

چه کسی جانشین تن هاخ خواهد شد؟

منچستریونایتد باور دارد که سرمربیان جوان و مستعدی در سراسر اروپا حضور دارند. آنها تیاگو موتا در بولونیا، میشل در ژیرونا، روبرتو دی زربی در برایتون و روبن آموریم در اسپورتینگ لیسبون را تحسین می‌کنند. با این حال آنها می‌خواهند سرمربی جدید شخصیت و روحیه لازم برای کار در منچستریونایتد -که می‌خواهد ساختار منچسترسیتی، لیورپول و آرسنال را پیاده کند - را داشته باشد. گراهام پاتر و گرت ساوت گیت نیز به دلیل شخصیت‌شان مورد تمجید قرار می‌گیرند اما این سوال در مورد آنها هم وجود دارد: آیا این دو می‌توانند رختکن و امور باشگاه را کنترل کنند؟ توماس توخل که قرار است در پایان فصل از بایرن مونیخ جدا شود، به طور علنی به عنوان یک مربی سطح بالا شناخته می‌شود اما تجربیات اخیر او در چلسی و بایرن نشان داده است که می‌تواند شخصیتی متفاوتی داشته باشد. در حالی که پذیرفته شده که بهترین مربیان ویژگی‌های توخل را دارند و باید هم اینگونه باشند و تیم را به چالش بکشند اما منچستریونایتد مشتاق است اطمینان حاصل کند که اتفاقات آینده، باعث بی‌ثباتی بیشتر نمی‌شود.

*عرفان خماند

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار