فرار رسیدن ماه محرم را تسلیت می‌گوییم      
PDF نسخه کامل مجله
سه‌شنبه ۲۶ تير ۱۴۰۳ - July 16 2024
کد خبر: ۸۶۲۲۷
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۴
چهل سالگی "دن آندرس"
آندرس اینیستا ، اسطوره باشگاه بارسلونا و تیم ملی اسپانیا به تازگی 40 ساله شده است. او را به عنوان یکی از بزرگترین فوتبالیست های تاریخ می شناسند. ادای احترامی به این بازیکن بزرگ در پی می آید.
اینیستا، شعبده بازی که بزرگان را بازنشسته کرد

اشک ها و پوسترها

فوئنتلبیا جمعیتی حدود 2000 نفر دارد. وقتی اینیستای 12 ساله آنجا را به مقصد بارسلونای 6/1 میلیون نفری ترک کرد، چشمانی اشکبار داشت. اوضاع در لاماسیا هم برایش چندان بهتر نبود. ذاتا فردی کمرو و خجالتی بود و رنگدانه های پوستش او را رنگ پریده جلوه می داد. خودش در این خصوص می گوید: "هر شب می گریستم تا خوابم ببرد. می خواستم به خانه بازگردم ولی پدرم با من صحبت می کرد که همان جا بمانم."تصاویری از کاترین زتا جونز، بازیگر هالیوود و پپ گواردیولا ، کاپیتان بارسلونا در کنار تختخوابش نصب شده بود. وقتی پپ به اصرار برادرش، په ره، شاهد بازی وی بود، اذعان داشت: "من بازیکنی 14 ساله را دیدم که بازی خوانی اش بهتر از من بود." گواردیولا برایش عکسی امضا شده را ارسال کرد و در کنارش نوشت "بهترین بازیکنی که تاکنون دیده ام" و همین موضوع باعث شد که اینیستا کمتر خجالت بکشد و بیشتر با هم تیمی هایش تعامل کند.

اولین تاثیر گذاری

در فوریه 2001 ناگهان اینیستا احضار شد تا در کنار تیم اصلی بارسا تمرین کند. در این سردرگمی، وحشت تبدیل به اضطراب شد ولی لوئیز انریکه، بازیکن 16 ساله را به خود آورد و وقتی برای اولین بار پا روی چمن گذاشت، اثری از آن حالت عصبی در وی نمایان نبود. گواردیولا، ژاوی 21 ساله را به کناری کشید و به او گفت: "امروز را به خاطر بسپار، اولین روزی که با آندرس بازی کردی. تو مرا بازنشسته خواهی کرد و این بازیکن همه ما را بازنشسته می کند."

ستاره ملی پوش

اینیستا در کنار فرناندو تورس، در ترکیب اصلی تیم زیر 17 سال اسپانیا در جام جهانی به میدان رفت. اگر چه شکست 4-2 مقابل آرژانتینی که پابلو زابالتا، خاویر ماسکرانو و کارلوس توز را داشت، باعث حذف اسپانیا در مرحله گروهی شد اما 2 سال بعد در جام جهانی زیر 20 سال درخشش او باعث شد که اسپانیا با شکست مقابل برزیل ، مقام نایب قهرمانی مسابقات را به دست آورد.

نه ممنون، مادرید

رئال مادرید تلاش کرد که در سال 2007 با وی قرارداد ببندد. پردراگ میاتوویچ ، مدیر باشگاه رئال در آن زمان می گوید: "او یک پدیده بود. بند آزاد سازی قراردادش خیلی بالا بود ولی ما واقعا او را می خواستیم و تلاش کردیم که به دستش آوریم."با اینکه مذاکرات تمدید قرارداد با بارسلونا به بن بست رسیده بود، وی در کنار آبی و اناری ها باقی ماند. وی می گوید: "وقتی گفتم می خواهم در بارسا بازنشسته شوم، با تمام قلبم گفتم. این بزرگترین آرزوی من قبل از هر چیز دیگری بود."اینیستا در سال 2008 برای تمدید قرارداد مجاب شد و بند آزادسازی قرارداد وی از 60 میلیون یورو به 150 میلیون یورو افزایش یافت. این موضوع هم رئال مادرید را ناامید نکرد و آنها سال بعد برای به خدمت گرفتن وی دوباره اقدام کردند. آندرس می گوید: "از بابت شایعات بسیار متعجب بودم چرا که خیلی صریح نظرم را بیان کرده بودم: می خواستم باقی دوران فوتبالم را در بارسا بگذرانم."

سرمستی در اتریش

اینیستا نقشی اساسی در اولین قهرمانی اسپانیا در رقابتهای یورو پس از 44 سال داشت. او تنها بازیکن تیم لوئیز آراگونس بود که در همه دیدارهای " لاروخا " در سال 2008 از ابتدا به میدان رفت. در نبرد نیمه نهایی مقابل روسیه به عنوان بهترین بازیکن میدان شناخته شد و در فینال مقابل آلمان در ورزشگاه ارنست هاپل وین، خیره کننده ظاهر شد.

مرد اصلی

اگر سهم اینیستا از قهرمانی بارسلونا در لیگ قهرمانان فصل 2006-2005 کمرنگ بود، در قهرمانی سه فصل بعد، نقشی بی همتا ایفا کرد. گل بی نظیر وی از خارج محوطه جریمه مقابل چلسی در مرحله نیمه نهایی و وقت های تلف شده بازی، پیروزی را برای بارسا به ارمغان آورد.سر الکس فرگوسن ، سرمربی وقت منچستر یونایتد، پیش از بازی فینال گفت: "من مسحور بازی مسی نشدم. اینیستا بازیکنی است که باید متوقفش کنیم." با نهایت تاسف برای مربی اسکاتلندی، سربازانش نتوانستند از پس این کار برآیند و اینیستا گل اول را ساخت و در پیروزی 2-0 در این مصاف در رم درخشید.

ته خط

مرگ ناگهانی دنی خارکه، دوست صمیمی و هم تیمی سابق در تیم جوانان اسپانیا در آگوست 2009، اینیستا را درهم شکست. او می گوید: "دچار افسردگی شدیدی شدم. در موقعیت بسیار بسیار بدی قرار داشتم."مشکلاتش در زمین مسابقه هم دوچندان شد و در تمام فصل با مصدومیت دست و پنجه نرم می کرد و در اواسط آوریل دچار پارگی کامل عضله دو سر ران پا شد و زمین مسابقه را با چشمانی خیس ترک کرد. ویسنته دل بوسکه که قرار بود اسامی بازیکنان تیم ملی اسپانیا را برای جام جهانی اعلام کند و پپ گواردیولا ، سرمربی بارسلونا معتقد بودند که او نمی تواند در سفر به آفریقای جنوبی تیم را همراهی کند.اینیستا خیلی زود از مصدومیت بازگشت ولی تنها نیم ساعت تا پایان فصل به میدان رفت و این یعنی به ثمر رساندن تنها یک گل در 40 بازی. علی رغم این موضوع دل بوسکه نام وی را در ترکیب تیم ملی اسپانیا برای جام جهانی قرار داد و البته آن را یک "ریسک بزرگ" نامید و اعلام کرد که تنها به این دلیل چنین کاری انجام می دهد که آن بازیکن ، اینیستاست. آندرس سفر به آفریقا را با اعتماد به نفس انجام داد.

فاجعه دوربان

پیش از آغاز مسابقات، اسپانیا یکی از شانس های اصلی قهرمانی محسوب می شد ، امیدی که خیلی زود رنگ باخت. اگر شکست 1-0 مقابل سوئیس به اندازه کافی فاجعه بار نبود هیچ تیمی پس از شکست در بازی اول، قهرمان جام جهانی نشده بود اینیستا پس از برخورد با اشتفان لیش اشتاینر، زمین ورزشگاه " موسس مابیدا " را با درد شدید ترک کرد.اینیستا می گوید: "فکر می کردم که آن اتفاق افتاده است. روز بعدش نمی خواستم هیچ آزمایشی بدهم ، چرا که مطمئن بودم به بارسلونا بازخواهم گشت."اینیستا در پیروزی 2-0 مقابل هندوراس غایب بود و نمی پذیرفت که مسابقات برای او تمام شده است تا اینکه فیزیوتراپ اسپانیا هنر خود را نشان داد. رائول مارتینز می گوید: "در یک لحظه روی قسمت آسیب دیده کار می کردم که ناگهان متوجه شدم، عضله خودش را شل کرد." آندرس هم می گوید: "او به قسمت پایینی فشار آورد و ناگهان آن اتفاق افتاد. احساس کردم که عضله ام شل شده است. توانستم به راحتی بدوم و حرکت کنم. کاری که مدتها نتوانسته بودم انجام دهم. به لطف او توانستم دوباره به مسابقات بازگردم."

درس مهم

اسپانیا در آخرین بازی مرحله گروهی مقابل شیلی به برد نیاز داشت تا به مرحله حذفی صعود کند. گل برتری اینیستا این مهم را حتمی کرد و او توانست همان " تیکی تاکا "ی معروف را دوباره تا فتح جام به نمایش گذارد.صد و شانزده دقیقه بدون گل به پایان رسید. بازیساز متمایل به جناح چپ، این بار در جناح راست ظاهر شد و نقش یک مهاجم کامل را ایفا کرد. ژاوی با خنده می گوید: "تعجب می کنید که چه کاری انجام داد."اینیستا توضیح می دهد: "دقیقا می دانستم که چگونه شوت خواهم زد. می دانستم که باید سریع باشم و توپ دقیقا آنجایی رفت که باید برود." این گلی بود که اسپانیا را پس از 80 سال تلاش به مقام قهرمانی جهان رساند.

ادای احترام

اینیستا تصمیمی برای ادای احترام به دوست فقیدش نداشت. وی می گوید: "وقتی که می خواستم برای فینال گرم کنم، این فکر به ذهنم رسید. از یکی از نمایندگان تیم خواستم که پیراهنی برای ادای احترام به دنی برایم فراهم کند. آن موقع بود که می خواستم این کار را انجام دهم."وقتی ضربه اش به گوشه پایین سمت چپ دروازه برخورد کرد، اینیستا پیراهنش را درآورد و در زیر آن پیامی برای دنی را به نمایش گذاشت، "دنی خارکه همیشه با ماست" و با هیجان بسیار فریاد می کشید.اینیستا در حالی که اشک می ریخت در خصوص این صحنه گفت: "آن لحظه جادویی بود. این کاری بود که واقعا می خواستم برای دنی و خانواده اش انجام دهم. موقعیت عالی بود و بهترین زمان برای ادای احترام محسوب می شد."

نماد ملی

در فصل بعد از جام جهانی آفریقای جنوبی، اینیستا مورد استقبال هواداران رقیب هم قرار گرفت. حتی در دربی کاتالان، طرفداران اسپانیول به دلیل کسب ارزشمندترین جام در رده ملی و احترام به کاپیتان محبوب سابق شان، خود را مدیون او می دانستند و استقبال گرمی از آندرس کردند.

بی همتا

اینیستا در یورو 2012 در اوج دوران فوتبال خود قرار داشت. در سه بازی از شش دیدار اسپانیا به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد. در پیروزی 4-0 مقابل ایتالیا در فینال خیره کننده بود و به عنوان بهترین بازیکن این رقابتها دست پیدا کرد.

استقبال در برنابئو

پس از برتری به یاد ماندنی4-0 برابر رئال مادرید در سال 2015، اینیستا به عنوان سومین بازیکن تاریخ بارسا از جانب هواداران رقیب مورد تمجید قرار گرفت. دو نفر قبلی دیه گو مارادونا و رونالدینیو در سالهای 1983 و 2005 بودند.

اسطوره بارسا

در سال 2018 اینیستا نیوکمپ را ترک کرد . 22 سال پس از ورودش به عنوان یک نوجوان ، به یکی از بزرگترین بازیکنان این باشگاه تبدیل شد. در مجموع 32 قهرمانی به دست آورد، از جمله چهار قهرمانی لیگ قهرمانان و یک جام جهانی.

آمار و اطلاعات

-او را به عنوان دن آندرس می شناسند و لقب " شعبده باز " به وی داده اند.

-درحالی نام وی برای جام جهانی 2006 آلمان در ترکیب اسپانیا اعلام شد که پیش از آن حتی یک بازی هم برای بزرگسالان این کشور انجام نداده بود.

-اسپانیا چهار ساعت و 16 دقیقه در وقت های اضافی جام جهانی گل نزده بود تا اینکه اینیستا بالاخره این وضعیت را به پایان رساند. " لاروخا " در 30 دقیقه وقت های اضافی مقابل ایتالیا در جام جهانی 1934، بلژیک در جام جهانی 1986، یوگسلاوی در سال 1990 و جمهوری ایرلند و کره جنوبی در سال 2002 موفق به گلزنی نشده بود.

-در آفریقای جنوبی 26 دریبل کامل داشت و این بعنی او در جایگاه سوم قرار گرفت، بالاتر از مسی (25) و آرین روبن (24) و تنها لوکاس پودولسکی (27) و سرخیو راموس (31) بالاتر از وی قرار گرفتند.

-او تنها بازیکن تاریخ است که بهترین بازیکن فینال جام جهانی، فینال یورو و فینال لیگ قهرمانان اروپا لقب گرفته است.

-به شکل جالبی، اینیستا در تیم ملی اسپانیا شماره 6 و در بارسا شماره 8 را می پوشید و این دقیقا برعکس ژاوی بود!

-وی به همراه پدرش، خوزه آنتونیو، 300 هکتار تاکستان در آلباسته دارد و چهارده نوع مختلف انگور پرورش می دهد.

-او در رده نهم بیشترین بازی با کسب پیروزی در رده ملی (96) قرار دارد. سرخیو بوسکتس (98)، یان ورتونگن (99)، ژاوی (100)، آندرس گواردادو (102)، لیونل مسی (113)، ایکر کاسیاس (121)، کریستیانو رونالدو (126) و سرخیو راموس (131) بالاتر از او قرار دارند.

درباره اش چه می گویند ؟

لوئیز انریکه: "مثل هری پاتر است، یک، دو، سه، ویژ! از بازیکن مقابلش عبور می کند. انگار چوب جادویی دارد."

لیونل مسی: "چیزی دارد که همیشه متعجبم می کند. همیشه لحظه ای هست که فکر می کنید به او رسیده اید و می توانید توپ را از او بگیرید ولی نمی توانید."

پپ گواردیولا: "او قبل از تولد هم دریبل های غیر ممکن می زد!"

داوید سیلوا: "همه از من می پرسند، مسی بهترین است یا رونالدو ؟ از نظر من پاسخ کاملا روشن است: آندرس اینیستا شماره یک است. او می تواند کارهای بسیار دشوارتری انجام دهد. یک جادوگر واقعی است."

ساموئل اتوئو (در سال 2009): "وقتی چند سال قبل گفتم که اینیستا بهترین بازیکن دنیاست، همه خندیدند. حالا همه می دانند که من درست گفته ام."

ویسنته دل بوسکه: "از نظر تکنیکی، او کامل ترین بازیکنی است که تاکنون دیده ام. او سخت ترین کارها را هم ساده جلوه می دهد. مثل راجر فدرر است . کارهای استثنایی انجام می دهد و به ندرت عرق می کند."

زین الدین زیدان: "مردم او را با من مقایسه می کنند و من مشابهت هایی می بینم . اجازه دهید که بگویم، این افتخاری برای من است."

* سید محمد طاهر شاهین


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار