PDF نسخه کامل مجله
يکشنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - September 29 2024
کد خبر: ۸۶۲۳۲
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۶
رافائل واران اخیرا اعلام کرد که در تابستان امسال منچستریونایتد را ترک می کند . او در آگوست 2021 از رئال مادرید به " شیاطین سرخ " پیوست و در دیدار با برنتفورد اولین گل خود را برای تیم جدیدش به ثمر رساند .

جدایی واران از


آغاز فوتبال

رافائل واران که یکی از بزرگترین مدافعان وسط در تاریخ فوتبال مدرن محسوب می شود ، در 11 سالگی فوتبال را آغاز کرد و دو سال بعد راهی لانس شد . او خیلی زود توانایی هایش را نشان داد و با تیم بزرگسالان به تمرین پرداخت . رافائل در 17 سالگی اولین قرارداد حرفه ای خود را امضا کرد و پس از یک فصل در ازای 11 میلیون یورو به رئال مادرید پیوست و 236 بازی برای این تیم انجام داد .

تماس تلفنی زیدان

رافائل که دانش آموزی کوشا بود قبل از ترک لانس و ملحق شدن به رئال مادرید ( در سال 2011 ) ، برای دریافت دیپلم در رشته علوم اجتماعی و اقتصاد در یک آزمون شرکت کرد . زمانی که زین الدین زیدان با رافائل تماس گرفت ، او که در حال درس خواندن بود صدای اسطوره فرانسوی را نشناخت و از وی خواست که مدتی بعد تماس بگیرد !

راگبی

در واقع " رافا " در ابتدا در رشته راگبی فعالیت می کرد زیرا بلندقد بود و بنیه بدنی خوبی داشت . پدر او می گوید : " رافائل راگبی را دوست نداشت و به فوتبال گرایش پیدا کرد . "

در آستانه پیوستن به بایرن مونیخ

در سال 2011 باشگاه بایرن مونیخ در آستانه امضای قراردادی به ارزش 5 میلیون یورو با واران بود ولی ویلی سانیول ، مدافع سابق تیم ملی فرانسه که در آن هنگام به عنوان مسئول استعدادیابی باواریایی ها فعالیت می کر ، عقیده داشت که این مبلغ زیاد است !

در میان بهترین ها

در سال 2013 و دو سال پس از انتقال به رئال مادرید ، نام واران در تیم بهترین بازیکنان خارجی تاریخ کهکشانی ها قرار گرفت . جالب اینجاست که او در آن هنگام کمتر از 50 بازی برای رئالی ها انجام داده بود ولی در میان بزرگانی نظیر روبرتو کارلوس ، کریستیانو رونالدو و آلفردو دی استفانو قرار داشت . گفتنی است که خوانندگان روزنامه مارکا این تیم را انتخاب می کنند . اولین گل واران برای رئال مادرید در دیدار با رایو واله کانو به ثمر رسید و او به جوانترین گلزن خارجی این تیم در یک رقابت مهم تبدیل شد ( واران در آن زمان 18 ساله بود ) .

تیم ملی فرانسه

واران در سال 2013 برای اولین بار برای تیم ملی فرانسه به میدان رفت . او یک سال بعد ( در 21 سالگی ) در دیدار با ارمنستان بازوبند کاپیتانی " آبی پوشان " را بر بازو بست و به جوانترین بازیکنی تبدیل شد که به این افتخار دست می یافت .

واران ماه بعد ، در دیدار دوستانه با سوئد گل برتری تیم ملی کشورش را به ثمر رساند .

درگیری با سیمئونه

دیه گو سیمئونه ، سرمربی آتلتیکو مادرید به ندرت رفتار خشنی از خود نشان می دهد ولی واران در سال 2014 در وقت تلف شده فینال لیگ قهرمانان اروپا با او درگیر شد . البته سیمئونه مدتی بعد ضمن عذرخواهی از واران گفت : " واکنش من اشتباه بود . واران جوان است و آینده درخشانی دارد . "

شکستن رکورد مالدینی

واران در 4 قهرمانی رئال مادرید در لیگ قهرمانان اروپا بین سال های 2014 و 2018 نقشی کلیدی داشت و به عنوان جوانترین بازیکنی که 3 بار فاتح این رقابت ها می شد ، رکورد پائولو مالدینی را شکست . بازیکن فرانسوی یک ماه قبل از پیروزی 1-4 مقابل یوونتوس در کاردیف ( 2017) ، بیست و چهارمین سالگرد تولد خود را جشن گرفت . لازم به یادآوری است که در زمان پیروزی 4-0 آث میلان مقابل بارسلونا در سال 1994 ، 25 سال از عمر مالدینی می گذشت ( او در سال های 1989 و 1990 دو بار به همراه " روسونری " قهرمان اروپا شده بود ) .

قهرمانی در دو رقابت مهم

چند سال پیش واران در عرض 50 روز ، قهرمان لیگ قهرمانان اروپا و جام جهانی شد و یکی از 4 بازیکنی لقب گرفت که در یک سال در دو رقابت مهم به قهرمانی می رسید . جالب اینجاست که 3 بازیکن دیگر این فهرست هم رئالی بودند ( کریستین کارمبو در سال 1998 ، روبرتو کارلوس در سال 2002 و سامی خدیرا در سال 2014 ) .

سریال

درباره ستاره فرانسوی ، سریالی به نام " رافائل واران ، سرنوشت قهرمان " ساخته اند که در آن به زندگی و دوران درخشان او از زمان کودکی تا قهرمانی در جام جهانی 2018 پرداخته شده است .

تاثیرگذار

هرچند واران در مدت 10 سال فقط 17 گل برای رئال مادرید به ثمر رساند و در ضمن تعداد گل های او در تیم ملی کشورش هم بسیار کم است ولی نام او در فهرست بازیکنان تاثیرگذار در بازی های حساس قرار می گیرد . اولین گل واران در دیدار با تیم ملی اروگوئه در یک چهارم نهایی جام جهانی ( 0-2 ) و گلزنی در دو بازی رفت و برگشت مرحله نیمه نهایی جام حذفی اسپانیا ( مقابل بارسلونا ) از نقاط عطف دوران حرفه ای او محسوب می شود . در ضمن با گل او بود که رئال مادرید در لالیگا در دیدار با تیم هوئسکا از شکست 0-1 گریخت و سرانجام با پیروزی زمین را ترک کرد .

الگو

واران که از کودکی به ریو فردیناند علاقه خاصی داشت و او را الگوی خود می دانست ، رویای حضور در " تئاتر رویاها " را می دید و سرانجام در سال 2021 به آرزوی خود رسید .

لژیون دونور

واران در 31 دسامبر 2018 به خاطر قهرمانی در جام جهانی ، نشان لژیون دونور را دریافت کرد . لژیون دونور که در سال 1802 توسط ناپلئون بناپارت بنیان گذاشته شد ، بالاترین نشان افتخار در فرانسه ( نظامی و غیرنظامی ) به شمار می رود .

برادر واران که جاناتان نام دارد نیز یک بازیکن حرفه ای است .

تحسین برانگیز

رافائل واران با توجه به سرعت ، مهارت و چالاکی اش یکی از بهترین مدافعان نسل خود محسوب می شود و تحسین بزرگان جهان فوتبال را برانگیخته است که در اینجا به چند مورد اشاره می کنیم .

لازلو بولونی ، سرمربی سابق لانس : " واران یک جواهر است . او می تواند خیلی خوب بازیخوانی کند و در ضمن بازیکنی باهوش و سریع است . "

ادن هازارد : " من در طول دوران حرفه ای ام با مدافعان فوق العاده ای مانند جان تری و ونسان کمپانی سروکار داشته ام ولی فکر می کنم که واران یکی از بهترین مدافعان تاریخ فوتبال است . "

هوگو لوریس که یکی دیگر از تحسین کنندگان واران محسوب می شود ، می گوید : " واران تجربیات زیادی اندوخته و یک رهبر به حساب می آید . او بازیکنی آرام با تمرکزی بالا و اراده ای قوی است . "

دیدیه دشان: " به ندرت پیش می آید که یک بازیکن 19 ساله به مهره ای ثابت در رئال مادرید تبدیل شود اما واران این کار را کرد . "

گی استفان که در سال 2018 دستیار سرمربی تیم ملی فرانسه بود ، واران را با پل پوگبا مقایسه می کند : " واران مثل پل پوگبا به نسلی تعلق دارد که از شکست نمی ترسد . "

گری نویل : " به نظر من رافائل واران از ویرجیل فان دایک بهتر است . "

پاتریس اورا : " واران مرا به یاد ریو فردیناند می اندازد . او یک مدافع وسط کامل است . در همان اولین باری که با او در تیم ملی فرانسه بازی کردم ، تحت تاثیر توانایی هایش قرار گرفتم . "

*اعظم فکوری

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها