میلاد با سعادت امام موسی کاظم (ع) را تبریک می‌گوییم      
PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۰۸ تير ۱۴۰۳ - June 28 2024
کد خبر: ۸۶۵۲۲
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۹
هفدهمین دوره مسابقات جام ملت های اروپا به میزبانی کشور آلمان آغاز شد و طی یک ماه 24 تیم حاضر در این مسابقات در 6 گروه 4 تیمی در مقابل یکدیگر قرار می گیرند. پیش از این و در سال 1988 آلمان غربی میزبان این بازی ها بوده اما این نخستین بار است که کشوری به نام آلمان میزبانی بزرگ ترین تورنمنت ملی فوتبال در قاره سبز را برعهده خواهد داشت. " مانشافت " چند سالی است که در تورنمنت های مختلف ناکام بوده و حالا این شانس را دارد تا در کشور خود اعاده حیثیت کند. مرحله مقدماتی 12 روز طول می کشد و پس از آن بازی های مرحله حذفی آغاز خواهد شد. جام ملت‌های اروپا از 1960 آغاز شده و در شانزده دوره گذشته، آلمان و اسپانیا هر کدام 3 بار، ایتالیا و فرانسه هر کدام 2 بار، شوروی و چکسلواکی و هلند و دانمارک و یونان و پرتغال نیز هر کدام یک بار قهرمان این مسابقات شده‌اند. در بین کشورهای قهرمان، شوروی به پانزده کشور و چکسلواکی هم به دو کشور تجزیه شده‌اند. با این حال قهرمانی‌ شوروی در 1960 و قهرمانی چکسلواکی در 1976 امروزه عرفاً جزو کارنامه فوتبال ملی کشورهای روسیه و چک محسوب می‌شود. بهترین بازیکن در تاریخ جام ملت‌های اروپا، قطعا میشل پلاتینی بوده که در سال 1984 در 5 بازی 9 گل زد و فرانسه را قهرمان اروپا کرد. علاوه بر گلزنی چشمگیر و بی‌تکرار پلاتینی، قدرت بازیسازی و رهبری او نیز در یورو 84 یکی از دلایل حضور همیشگی نام وی در بین ده بازیکن برتر تاریخ فوتبال بوده است. یوهان کرویف که از نظر اکثر کارشناسان بهترین بازیکن تاریخ فوتبال اروپا بوده، در فتح جام ملت‌های اروپا ناکام ماند اما ناکامی او را دوستدارانش در سال 1988 جبران کردند. قهرمانی هلند در یورو 88 احتمالا باشکوه‌ترین قهرمانی در تمام ادوار جام ملت‌های اروپا بوده است. نمایش استثنایی هلندی‌ها در آن جام، و به ویژه گل‌های فراموش نشدنی گولیت و فان‌باستن در بازی فینال، آن دوره از مسابقات را یکی از متفاوت‌ترین و بهترین دوره‌های جام ملت‌های اروپا کرده است. عملکرد مارکو فان‌باستن در 1988 چنان بود که تقریبا اکثر کارشناسان فوتبال، او را به لحاظ کیفی بهترین مهاجم در تاریخ جام ملت‌های اروپا می‌دانند. در این دوره از مسابقات یورو هم قطعا بازیکنان بزرگی را خواهیم داشت که آخرین دوره حضورشان در این رویداد را تجربه می‌کنند؛ بازیکنانی که در عصر خود تاریخ‌ساز بودند و درک جدیدی را به دنیای فوتبال اضافه کردند. در ادامه 9 بازیکن افسانه‌ای را که در یورو 2024 آخرین حضورشان را در این مسابقات پشت سر می‌گذارند، مرور خواهیم کرد.
مردان تاریخ‌ساز فوتبال، در آخرین ضیافت اروپایی


تونی کروس-آلمان

در میان این بازیکنان تنها کسی که قطعا پس از یورو بازنشسته خواهد شد، تونی کروس است. آخرین ضربه‌های حرفه‌ای کروس در فوتبال در تابستان امسال برای کشورش در آلمان خواهد بود و ما کاملاً انتظار داریم که او با سر و صدایی کمتر‌ از روزگار جوانی و با تواضع و متانت و پختگی بیشتری به میدان برود. بسیاری از کارشناسان، کروس را به عنوان فرد مورد علاقه اولیه خود برای انتخاب بهترین بازیکن مسابقات می دانند.

پس از اینکه این بازیکن بزرگ در آخرین بازی خود برای رئال مادرید قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد، اگر با تیم ملی آلمان موفق به قهرمانی یورو در کشور خود شود، مطمئناً بزرگترین بازنشستگی در تاریخ فوتبال را رقم خواهد زد.

په‌په-پرتغال

" دیوانه پرتغالی " در واقع هیچ نشانه ای مبنی بر اینکه قصد بازنشستگی دارد، ارائه نکرده است اما تا زمان برگزاری یورو 2028 او 45 ساله خواهد شد. در فوتبال چنین سن و سالی مشابه با کراتوس، خدای یونان خواهد بود. با این حال، پرتغال تیم واقعاً ترسناکی دارد. په‌په فرماندهی دفاع را بر عهده خواهد داشت، اما گزینه های هافبک و هجومی قطعا ترسناک‌تر هستند. به هر حال په‌په شانس زیادی برای ترک دنیای فوتبال در اوج و در یورو را دارد.

رابرت لواندوفسکی-لهستان

ستاره بی چون و چرای فوتبال لهستان اکنون 35 سال دارد که منطقاً به این معنی است که این احتمالاً آخرین یوروی او خواهد بود. اگر این موضوع ثابت شود، لهستان یک خلا عظیم برای پر کردن دارد. با این حال، لواندوفسکی تناسب اندام فوق العاده‌ای دارد، تغذیه خود را بسیار جدی می گیرد و به طور بالقوه می تواند یک قهرمانی دیگر را قبل از پایان فوتبالش ببیند. با این حال او ممکن است برای بازنشستگی بین المللی خود به جام جهانی 2026 چشم دوخته باشد ، مگر اینکه لهستان کاری غیرقابل تصور را انجام دهد و یونان را از پیش رو بردارد.

مانوئل نویر-آلمان

نویر بهترین دروازه بان نسل خود است. قبل از اینکه او به صحنه بیاید، جیجی بوفون مدت زیادی حرف اول را درون دروازه می‌زد و پس از آن نویر آلمانی دوباره نشان داد که یک دروازه بان بزرگ می تواند در دنیای فوتبال حضور داشته باشد. همه می دانیم چه اتفاقی برای بایرن مونیخ در این فصل افتاد: سومی در لیگ و شکست در نیمه نهایی لیگ قهرمانان. فرم بدنی نویر اخیراً کمی افت کرده است و مرد بزرگ در یورو 2028 ، 42 ساله خواهد شد. به نظر می رسد که این آخرین یوروی نویر و واقعاً پایان یک دوران باشد.

انگولو کانته-فرانسه

تجدید حیات بین المللی کانته چیز شگفت انگیزی است. کانته برای لسترسیتی بازی کرد و با آنها قهرمان لیگ شد. او به چلسی رفت و با آنها در لیگ به قهرمانی رسید. کانته جام جهانی 2022 را به دلیل مصدومیت از ناحیه همسترینگ از دست داد و فرانسه قهرمان نشد. او فقط 33 سال دارد اما در حال حاضر به عربستان سعودی نقل مکان کرده است تا فوتبال باشگاهی خود را در این کشور ادامه دهد . فرانسه بازیکنانی مانند اورلین چوآمنی، ادواردو کاماوینگا و وارن زایر امری را در اختیار دارد و این احتمالا آخرین یوروی ستاره فرانسوی تیم الاتحاد خواهد بود.

توماس مولر- آلمان

او اکنون 34 سال دارد اما همچنان بازیکنی بسیار موثر است زیرا مانند لوک مودریچ هرگز به سرعت یا قدرت تکیه نکرده است. مولر جنگجو و زیرک و فوق العاده باهوش است. جمال موسیالا، فلوریان ویرتس و کای هاورتز همگی مناطقی شبیه به مولر را اشغال می‌کنند و بسیار جوان‌تر از این ستاره کهنه‌کار هستند، بنابراین انتظار می‌رود که این آخرین " آواز قو "ی مولر در یورو باشد.

کوین دی‌بروینه - بلژیک

نسل طلایی بلژیک رسما به پایان رسیده است. او آخرین باقیمانده این نسل است و نزدیک به یک دهه در مسابقات باشگاهی با پیراهن منچسترسیتی و در مسابقات ملی با پیراهن بلژیک با پاس‌های چشم‌نوازش به قلب مردم نفوذ پیدا کرد. او اخیرا مصدومیت‌های سنگینی را تجربه کرده و با توجه به سن و سالش، احتمالا یورو 2024 آخرین تورنمنت ملی اش باشد.

اولیویه ژیرو - فرانسه

واژه " جنتلمن " برای توصیف مهاجم مرکزی تیم ملی فرانسه عاجز خواهد بود ، مهاجمی که شاید به قدرت لواندوفسکی، بنزما و سوارز نبود اما حضورش موجب می‌شد هواداران خودی با خیال آسوده‌تری بازی را دنبال کنند و در طرف مقابل هواداران تیم حریف از حضور او نگران باشند. او بعد از این تورنمنت به لس آنجلس اف سی می‌پیوندد و مشخصا این تورنمنت آخرین نقش آفرینی او با پیراهن تیم ملی فرانسه خواهد بود.

آنتوان گریزمان - فرانسه

یکی دیگر از ستاره‌های تیم فرانسه که آخرین روزهای ملی خود را تجربه می‌کند، مهاجم سابق بارسلونا و فعلی اتلتیکومادرید است. او 33 ساله شده و از نسل جدید فوتبال فرانسه آگاه است. البته گریزمان شاید در جام جهانی 2026 هم حضور داشته باشد اما مشخصا برای یورو 2028 هیچکس برای او شانسی قائل نیست.

لوکا مودریچ - کرواسی

این فوق ستاره کروات اعلام کرد که یک سال دیگر در رئال مادرید می‌ماند و اگر این فرم درخشانش ادامه داشته باشد، مشخصا همه ما از حضورش در آمریکا برای جام جهانی 2026 استقبال می‌کنیم. البته او تا آن زمان، 40 ساله شده و این احتمال وجود دارد که برای آخرین بار در مسابقات جام ملت‌های اروپا حاضر شود.

کایل واکر - انگلیس

او هنوز قدرت این را دارد تا با امباپه و وینیسیوس کورس سرعت بگذارد و هر زمان که احساس خطر کرد، با تکل بلندش مانع از حرکت آنها شود و مشخصا اینکه او با این میزان آمادگی از تیم ملی خداحافظی کند، یک اتفاق بعید محسوب می‌شود اما تیم ملی انگلیس در برخی از پست‌ها به تغییر نسل رسیده است. در شرایط کنونی، ریس جیمز، الکساندر آرنولد و تینو لیورامنتو، هر سه در این ترافیک پشت سر واکر مانده اند و بعید است او پس از این تورنمنت، تیم ملی کشورش را همراهی کند.

کریستیانو رونالدو - پرتغال

تمام 8 میلیارد انسانی که روی کره زمین زیست می‌کنند، نمی‌توانند خودشان را بدشانس بدانند چون که آنها این شانس را داشتند تا بیش از یک دهه، شاهد رقابت جانانه مسی و رونالدو باشند. مشخصا کریستیانو می‌خواهد تا آخرین نفسش فوتبال بازی کند اما متاسفانه این آخرین جام ملت‌های او خواهد بود. بسیاری از بازیکنان، از قدم زدن در سن 39 سالگی هم عاجز خواهند بود و دقیقا فیزیک بدنی رونالدو، وجه تمایز او با دیگر بازیکنان این تیم است ولی حضور او در یورو 2028 بسیار بعید است.

*عرفان خماند

برچسب ها: یورو ۲۰۲۴
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار