میلاد با سعادت امام موسی کاظم (ع) را تبریک می‌گوییم      
PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۰۸ تير ۱۴۰۳ - June 28 2024
کد خبر: ۸۶۵۲۹
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۸
محک زن

آقایان مسئول امروز همان فرداست!

هنوز اتهامات زیرپوستی مدیر عامل باشگاه استقلال در برنامه زنده تلویزیونی خطاب به عوامل پنهانی که قهرمانی را از این تیم در لیگ برتر گرفتند از یاد هواداران نرفته است . اصرار او مبنی بر این که برای جبران این اشتباهات باید جامی یا تدبیری برای شان و زحمات باشگاه اندیشید هم فراموش نشده است! حال تصور می کنید برای این همه پافشاری به منظور جلوگیری از تضییع حق استقلال چه واکنشی در آغاز مسیر آماده سازی آبی پوشان در لیگ برتر آتی انتظار می رود؟ تقریبا هیچ، وضعیت سرمربی و خریدهای جدیدش برای فصل بعد، مشخص نیست علی رغم آن که جواد نکونام با این باشگاه دو فصل دیگر قرارداد دارد! اگر غیر از این بود باشگاه استقلال می توانست با روشنگری و شفاف سازی نسبت به اعلام موضع رسمی خود هواداران فراوان استقلال را از بلاتکلیفی و نگرانی خارج کند. در حقیقت این بلاتکلیفی فقط مخصوص وضعیت نیمکت مربیگری استقلال نیست بلکه به مدیریت و هدایت اجرایی باشگاه هم باز می گردد! از باشگاهی که زمان طلایی خود را برای تعیین وضعیت و بستن تیمی مدعی قهرمانی چنین از دست می دهد می توان امید قهرمانی داشت؟ این را نوشتیم تا فردا روزی خدای نکرده باز شاهد تکرار حرف ها و بحث هایی که بیشتر برای سرپوش گذاشتن روی ضعف ها و اشتباهات فنی و مدیریتی رسانه ای می شود نباشیم.

باشگاه داری کنسرسیومی هم خود را نشان داد!

پرسپولیس قهرمان لیگ برتر شد و به خواب رفت! این بهترین و کامل ترین جمله ای است که می توان در خصوص وضعیت این روزهای قرمز پوشان پایتخت در لیگ برتر گفت و نوشت . هر چند که در ظاهر امر بازی اسم و فامیل توسط اهالی رسانه های ورزشی برای تعیین جانشینی اوسمار ویرا داغ است ! و تقریبا روزی نیست که لیستی از مربیان خارجی نامزد هدایت پرسپولیس در لیگ برتر نشوند. چرا که به هوادار این طور القاء شده که سرمربی جانشین اوسمار ویرا خارجی خواهد بود. در عین حال نام چند سرمربی داخلی هم برای کاملتر کردن این سرگرمی رسانه ای شده است. تا پرسپولیس هم در این روزهای حساس و تعیین کننده پا در هوا باشد. در حالی که پرسپولیس می توانست در شرایطی که سپاهان درگیرجام حذفی است و استقلال با سرمربی تحت قراردادش برای فصل جدید به هماهنگی های مورد نظر نرسیده ، استارت قهرمانی مجدد در فصل بعد را بزند موتورش را خاموش نگه داشته است! بالاخره این لیگ برتر و این باشگاه داری "کنسرسیومی" باید خود را در جایی نشان بدهد و با فریادی بی صدا به مخاطبان خود بگوید که برادر جان کاسه عوض شده آش همان است که بود! آخر این که به نظر به این فوتبال نباید امیدی بست . فوتبالی که در آن خبری از عمل نیست و حرافی و پشت هم اندازی بیش از اصولگرایی و تبعیت از قواعد و قوانین حرفه ای گری نقش آفرینی می کند.

همه چیزمان به همه چیزمان می آید

یک روز بعد از انتشار خبری پیرامون مجوز حرفه‌ای تراکتور، مجددا خبری پیرامون احتمال ابطال مجوز حرفه‌ای این باشگاه در صورت تغییر مالکیت منتشر شد ! به نحوی که موجب نگرانی گردید. جالب آن که در خبرها از قول مصطفی زارعی، مسئول صدور مجوز حرفه‌ای آمد که : تغییر در ارکان باشگاه می تواند مجوز حرفه‌ای را تحت تاثیر قرار بدهد! اساسا وقتی مجوز اعتبار باشگاهی تمام می شود و درخواست خود را ارائه می دهد هرگونه تغییر در ارکان باشگاه، باید به فدراسیون اطلاع داده شود تا مورد ارزیابی قرار گرفته و نتیجه هم به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال شود تا آنها هم بررسی های خود را انجام دهند. این تغییرها شامل تغییرمالکیت، تغییر نام، تغییر اساسنامه و حتی تغییر لوگو می شود. سخن آقای مسئول منطقی به نظر می رسد . آن چه منطقی به نظر نمی رسد همان منطق هزینه و فایده در رقابت های لیگ برتر است ! یعنی معلوم نیست بخش خصوصی به پشتوانه کدام درآمد زایی در این فوتبال فشل چنین هزینه می کند؟ فوتبالی که نه حق پخش تلویزیونی دارد، نه تکلیف میزان درآمد زایی بابت تبلیغات محیطی اش روشن است ، نه امکانات سخت افزاری اش برای بلیت فروشی استاندارد است ، نه از قوانین حمایتی ورزش حرفه ای برخوردار است و نه مالکیتی بر ورزشگاه هایی دارد که می تواند در زمان برگزاری رقابت های لیگ برتر بسته ای برای درآمدزایی باشگاه فراهم کند! آری جناب مسئول صدور مجوز حرفه ای ، همه چیزمان به همه چیزمان می آید!

نمایش های چشم نواز و فرهنگ ساز تلویزیونی !

همین چندی پیش بود که چشم مردم در فلان برنامه ویژه مسابقات جام ملتهای آسیا به جر و بحث یکی از آقایان مجری و یکی از کارشناسان برنامه روشن شده بود . در آن برنامه آقای مجری نظر کارشناس را قبول نداشت و می خواست او را مجاب کند که نظرش درست است! آقای کارشناس هم می گفت: اگر قرار است شما کارشناسی بکنید چرا من را دعوت کردید و از من سوال می پرسید؟ مجری ول کن نبود و با حرارت خود را محق می دانست و کسی هم نبود که ترمز جناب مجری را بکشد و یادآور شود که این رفتار نه تنها حرفه ای نیست بلکه با فرهنگ سازی سازمان عریض و طویل صدا و سیما که از آن به عنوان دانشگاه هم یاد شده فرسنگ ها فاصله دارد! اما گویا یا مدیران محترم شبکه تلویزیونی مورد نظر خواب بودند و دسته گل مشترک تهیه کننده ، کارگردان و عوامل حرفه ای برنامه را ندیدند ، یا ناظران و ارزیابان سازمان خود را به کوچه علی چپ زدند که دوباره همان جناب مجری و همان کارشناس برای برنامه سازی این بار در ویژه برنامه یورو به کار گرفته می شوند تا هم مجددا به یکدیگر دهن کجی کنند، هم به مخاطب بی نوا که باز باید در یک برنامه تلویزیونی از نوع ورزشی اش هم شاهد بداخلاقی و بدآموزی باشد! بدتر آن که دوستان مسئول به جای ماله کشی روی اشتباهات فاحش برنامه سازی در رسانه ملی با افتخار خود عوامل اجرایی و فنی برنامه دلخواه شان را به باد شوخی می گیرند و لابد تصور می کنند با این نمک پاشی صورت مساله برنامه سردرد آور خود را پاک کرده اند! غافل از آن که این قبیل مزه پرانی ها شاید به مذاق برخی برنامه سازان تلویزیون خوش بیاید اما نه تنها به مذاق مخاطبان خوش نمی آید بلکه به شدت آن ها را عصبانی و پریشان می کنند . مخاطبانی که اغلب چاره ای جز نشستن و تماشای رسانه ملی ندارند ! رسانه ملی که باید چنان قوی ، هوشمند ، حرفه ای و فرهنگ ساز عمل کند که مخاطبانش حتی در صورت دسترسی به دهها شبکه تلویزیونی خصوصی با میل و اشتیاق به تماشای آن بپردازند! آقایان مدیر صدا و سیما آیا برای شما بد و شرم آور نیست که کارشناس برنامه خطاب به مجریان محترم بگوید "مزه" نریزید! آیا برخورنده نیست که چنین برنامه ای روی آنتن زنده برود ؟ چرا باید مردم شاهد چنین لودگی ها ، مسخره بازی ها و خودنمایی های غیر حرفه ای و غیر مسئولانه باشند؟ اگر نگران شان و جایگاه خود نیستید ،لااقل شان مخاطب و فوتبال یورو را حفظ کنید . به خدا قباحت دارد!

مس و غول خان پنجم

محرم نویدکیا با رساندن مس رفسنجان به فینال مسابقات جام حذفی نیمی از مزد زحمات خود را گرفت. سرمربی خوش اخلاقی که بر خلاف سایر سرمربیان لیگ برتر اهل جار و جنجال نیست و پاسخ بی اخلاقی را با منش و روحیه آرام و صبورش به شیوه مرسوم در فوتبال حرفه ای می دهد. نوید کیا با پیروزی مقابل آلومینیوم اراک در مرحله نیمه نهایی جام حذفی در حالی مقابل تیم سابق خود سپاهان در فینال قرار خواهد گرفت که مسی ها با شکست دادن چهار تیم لیگ برتری در این رقابت ها راهی دیدار نهایی شدند. آنها در اولین بازی خود با نتیجه دو بر صفر، استقلال فینالیست جام حذفی گذشته را حذف کردند. در ضربات پنالتی پیکان را از پیش رو برداشتند در مرحله یک چهارم نهایی در تبریز با یک گل تراکتور را شکست دادند و در نهایت در نیمه نهایی با برتری مقابل نماینده اراک در لیگ برتر و در ضربات پنالتی راه خود را به فینال بازکردند تا با سپاهان غول خان پنجم سرشاخ شوند . غولی که خود بعد از یازده سال دنبال رسیدن به جام قهرمانی است و این مسیر برای زرد پوشان اصفهانی در جام حذفی هموارتر و کوتاه تر بود. نویدکیا به واقع مس را از زمان حضورش در این تیم به خوبی متحول کرد و گذشته از این تحول فنی با هوشمندی فراوان برای کسب پیروزی مقابل چهار حریف قدر و سخت لیگ برتری خود در جام حذفی برنامه داشت. جدا از عاقبت و سرنوشت قهرمان جام حذفی باید کارنامه محرم نوید کیا را کارنامه ای قابل قبول دانست و او را جز خوب های فصل گذشته رقابت های لیگ برتر خواند. در حقیقت محرم در زمان بازیگری اش هم جز خوبان فوتبال پر حاشیه ما بود. 

* مازیار مهرانی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار