PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۰۲ شهريور ۱۴۰۳ - August 23 2024
کد خبر: ۸۷۳۸۸
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۵

همه چیز از فصل داغ فوتبال جزیره

همین چند هفته پیش بود که اسپانیا جام قهرمانی یورو 2024 را در برلین بالای سر برد و سپس در شهرهای فرانسه، فوتبال المپیک را دیدیم تا خیلی سریع و بدون استراحت خاصی، وارد فصل 2025-2024 شویم ، اتفاقی که خبری خوشایند برای فوتبال‌دوستان است. از سوی دیگر سوت شروع فصل 2025-2024 با بازی منچستریونایتد و فولام در اولدترافورد به صدا درآمد. تغییرات زیادی برای تیم‌های بزرگ جزیره ، به خصوص منچستریونایتد، چلسی و لیورپول در خارج از فصل به وجود آمده و لیگ برتر نیز دستخوش تغییراتی شده است. در لیورپول عصر جدیدی در راه است زیرا آرنه اسلات به دنبال ساختن پایه‌هایی است که یورگن کلوپ آنها را از خود بر جای گذاشته است و این شامل بازگشت به لیگ قهرمانان نیز می‌شود. هنوز برای پیش بینی و گفت و گو درباره مسائل فنی هفته اول لیگ برتر انگلیس و ادامه مسیر تیم‌ها خیلی زود است اما بیایید نگاهی بیندازیم به آنچه در لیگ برتر برای فصل 2025-2024 تغییر کرده و آنچه که از تیم‌های مدعی انتظار داریم.

3 تیم تازه وارد

در فصل جدید، لستر و ساوتهمپتون پس از تنها یک فصل حضور در چمپیونشیپ، به لیگ برتر باز می گردند. در این میان ایپسویچ تاون به آنها ملحق شده ، تیمی که در رده دوم جدول قرار گرفت تا برای اولین بار در 22 سال گذشته به لیگ برتر صعود کند. آنها آخرین بار در فصل 2002-2001 در این لیگ حضور داشتند.

آفساید نیمه خودکار

لیگ برتر انگلیس که بالاترین سطح فوتبال باشگاهی در این کشور محسوب می‌شود ، به‌دنبال تحولی در تکنولوژی تشخیص آفساید است. آن‌ها با شرکتی به نام Genius Sports قرارداد بسته‌اند که از ده‌ها آیفون در کنار مدل‌هاییادگیری ماشینبرای کمک به داوران در اعلام آفساید استفاده خواهد کرد. تشخیص آفساید همیشه به‌راحتی امکان‌پذیر نیست، به‌خصوص زمانی ‌که بازیکنان به شکل گروهی کنار هم قرار می‌ گیرند و داوران حتی با قرار دادن دوربین‌ها در زوایای مختلف نمی‌توانند جزئیات کافی را برای اعلام دقیق آفساید مشاهده کنند. در این شرایط سیستم کمک ‌داور ویدئویی (VAR) وارد عمل می‌شود و با استفاده از دوربین‌ها و یادگیری ماشین، این شکاف‌ها را پر می‌کند. مت فلیکنشتاین، مدیر ارشد محصول Genius، فناوری تشخیص آفساید شرکتش را تکنولوژی آفساید نیمه‌خودکار (SAOT) می‌نامد. این فناوری بخشی از سیستم GeniusIQ شرکت مذکور به‌حساب می‌آید که محصولات جذابی برای هواداران ارائه می‌دهد. گرافیک‌های پویا و لحظه‌ای مثل خطوطی که توپ فوتبال را دنبال می‌کنند ازجمله محصولات این شرکت برای هوادارن به‌شمار می‌رود.

یکی از مهم‌ترین تغییرات، استفاده از فناوری نیمه‌خودکار آفساید است که از پاییز امسال آغاز می‌شود. این فناوری زمان بررسی آفساید را تا 30 ثانیه کاهش می‌دهد و روند تصمیم‌گیری را سریع‌تر می‌کند. همچنین، مفهومقضاوت داورمعرفی می‌شود که به معنای دخالت کمتر VAR در تصمیمات مشکوک است. از این پس VAR تنها در موارد خطای واضح و آشکار دخالت خواهد کرد و تصمیمات داور میدان مگر در موارد غیرقابل انکار، تغییر نخواهد کرد. لیگ برتر همچنین قصد دارد تجربه تماشای بازی را برای هواداران بهتر کند. از جمله این اقدامات، اعلام تصمیمات VAR توسط داور در ورزشگاه، افزایش تعداد نمایش صحنه‌های مورد بررسی و توضیح بیشتر این تصمیمات روی صفحه‌های نمایش بزرگ است. در نهایت، لیگ برتر به آموزش هواداران، بازیکنان، مدیران و باشگاه‌ها درباره روند VAR و دلایل تصمیم‌گیری‌ها می‌پردازد. همچنین ممکن است از کدهای QR روی صفحه‌های نمایش بزرگ برای ارائه توضیحات بیشتر استفاده شود. لیگ برتر در عین حال به مدیران و باشگاه‌ها هشدار داده است که انتقادهای عمومی از VAR می‌تواند به اعتبار رقابت‌ها آسیب برساند. این طرح پس از مشورت با مدیران، کاپیتان‌ها، مدیران ورزشی، مدیران عامل و حتی مالکان باشگاه‌ها تدوین شده است.

اخبار تیم زودتر منتشر می شود

اگر عادت داشتید یک ساعت قبل از مسابقه فیدهای خبری خود را بررسی کنید تا اخبار تیم را به محض انتشار ببینید، باید سنت های خود را تغییر دهید! از این فصل تیم های لیگ برتری 75 دقیقه قبل از سوت بازی، ترکیب اصلی خود را تایید می کنند. این تغییر در حالی رخ می دهد که به نظر می رسد لیگ برتر می‌خواهد مطابق با قوانین رقابت های یوفا باشد. بنابراین برای شروع ساعت 3 بعدازظهر، تا ساعت 1:45 بعد از ظهر می دانیم چه کسی برای هر تیمی بازی می‌کند.

یک توپ جدید دیگر

با الهام از گذشته. آماده برای آینده. معرفی توپ فصل جدید لیگ برتر با نام @Nike Flight با این شعار بوده است. در حقیقت شکل آن تغییر نکرده اما توپ جدید بنفش، زرد و سفید است و شما در این فصل تعداد زیادی از آن را در زمین مسابقات خواهید دید. برای پنجمین سال متوالی، توپ لیگ برتر نایک با فناوری AerowSculpt ساخته شده و به گونه‌ای طراحی شده که «هوا به طور یکپارچه در اطراف توپ حرکت کند و پرواز واقعی‌تری را ارائه دهد». این بیست و پنجمین فصلی است که نایک به عنوان تامین کننده رسمی توپ لیگ برتر فعالیت می‌کند.

چهره های تازه روی صندلی‌های داغ

آرنه اسلات به عنوان سرمربی جدید لیورپول در این لیست قرار دارد و برای اولین بار در بالاترین سطح فوتبال انگلیس هدایت یک تیم را بر عهده می گیرد. جدایی یورگن کلوپ اکنون به این معنی است که پپ گواردیولا در حال حاضر قدیمی ترین مربی در لیگ برتر است. البته این مرد هلندی در کار جدید خود تنها نیست و فابیان هورزلر (برایتون)، انزو مارسکا (چلسی)، کیران مک‌ کنا (ایپسویچ) و راسل مارتین (ساوتهمپتون) برای اولین بار در لیگ برتر بر روی صندلی داغ قرار گرفتند. تغییرات دیگر عبارتند از: جولن لوپتگی در وستهام و استیو کوپر در لستر.

مقامات جدید

لیگ برتر دو مقام را به تیم خود برای فصل جدید اضافه کرده است که داور ، سام باروت و کمک داور ، کریگ تیلور از گروه توسعه فارغ التحصیل شده اند. باروت متولد یورکشایر پیش از این نظارت بر 15 بازی در لیگ برتر را برعهده داشته است، در حالی که تیلور از استافوردشایر تنها در ژانویه اولین بازی خود را در لیگ برتر انجام داد.

ولخرج‌ترین تیم

منچستریونایتد در دو سال گذشته مبلغ هنگفتی را در نقل و انتقالات خرج کرده که موفقیتی جدی برای این تیم به همراه نداشته است. درباره هزینه‌های منچستریونایتد تحت سرمربیگری اریک تن‌هاخ بیشتر بدانید: اریک تن‌هاخ هلندی در مه 2022 سرمربی منچستریونایتد شد. باشگاه انگلیسی در طول دو سال هدایت او برای خرید 15 بازیکن بیش از 600 میلیون یورو در نقل و انتقالات هزینه کرد. یونایتد هیچگاه در این مدت کوتاه زیر نظر هیچ مربی ای چنین مبلغی را خرج نکرده بود. برای مقایسه ، در زمان الکس فرگوسن که 27 سال هدایت منچستریونایتد را بر عهده داشت، باشگاه 788 میلیون یورو برای 120 بازیکن هزینه کرد. منچستریونایتد در این فصل چهار بازیکن را با مجموع 5/164 میلیون یورو خریداری کرده است. لنی جورو (62 میلیون یورو، لیل)، ماتیاس دلیخت (45 میلیون یورو، بایرن)، نصیر مزراوی (15 میلیون یورو، بایرن) و جاشوا زیرکزی (5/42 میلیون یورو، بولونیا) را خریداری کردند.

گران‌ترین خرید در دوران تن‌هاخ، آنتونی،مهاجم برزیلی است که در تابستان 2022 به مبلغ 95 میلیون یورو از آژاکس خریداری شد. قابل توجه است که پنج بازیکن فعلی منچستریونایتد با تن‌هاخ در آژاکس، باشگاه قبلی او، کار می‌کردند. آنتونی، لیساندرو مارتینز، آندره اونانا، دلیخت و مزراوی این پنج بازیکن هستند. علاوه بر این سفیان امراباط که زمانی شاگرد تن‌هاخ در اوترخت بود، فصل گذشته به صورت قرضی در منچستریونایتد بازی کرد. با این حال باشگاه انگلیسی در نهایت تصمیم گرفت این مدافع را از فیورنتینا خریداری نکند. در طول دو سال گذشته منچستریونایتد شش بازیکن را از هلند خریداری کرده است تا تن‌هاخ نشان دهد تمایل زیادی به کارکردن با بازیکنان هلندی دارد.

بیشترین دستمزد

سایتترانسفرمارکتبه بررسی بازیکنانی که بیشترین دستمزد را در لیگ‌های معتبر دریافت می‌کنند پرداخته است که در لیگ برتر انگلیس دو ستاره منچسترسیتی در جایگاه‏‌های برتر قرار دارند.کوین دی بروینبا دستمزد ناخالص سالیانه 7/24 میلیون یورو، پردرآمدترین بازیکن لیگ برتر انگلستان است. هم‌تیمی دی بروین،ارلینگ هالندهم با دستمزد سالیانه 2/23 میلیون یورو در رده دوم ایستاده است. جایگاه سوم فهرست بازیکنانی با بیشترین دستمزد در لیگ برتر انگلیس، مشترکا متعلق به دو بازیکن لیورپول و منچستریونایتد است.محمد صلاحاز لیورپول وکاسمیرواز منچستریونایتد دستمزد سالیانه ناخالص 6/21 میلیون یورو را در تیم‌های خود دریافت می‌کنند.

قوانین مربوط به خطای هند

اگر انتظار داشتید که تغییرات گسترده‌ای در قانون خطای هند برای فهم بهتر بازیکنان، مربیان و هواداران ایجاد شود، ناامید خواهید شد. تغییر کوچکی در این قانون صورت گرفته که هدف آن کاهش تعداد پنالتی‌های بی‌مورد است. با این حال، لیگ برتر از داوران می‌خواهد که به طور کلی سختگیری کمتری داشته باشند و موقعیت طبیعی دست بازیکن در حین حرکت را بیشتر در نظر بگیرند. تغییر چیست؟اگر توپ پس از برخورد با پا یا بدن به وضوح تغییر مسیر دهد و سپس به دست برخورد کند، حتی اگر دست بازیکن از بدن دور یا بالای سر باشد، خطای هند اعلام نخواهد شد . منطق این تغییر آن است که اگر توپ کاملااز مسیر اولیه شوت یا پاس تغییر مسیر دهد، بازیکن نمی‌تواند از دست خود برای کسب مزیت استفاده کند. با این حال، اگر تغییر مسیر توپ کم باشد و مسیر آن تفاوت زیادی نکند، ممکن است همچنان پنالتی اعلام شود.

وقت‌های اضافه

یورو 2024 با سه تا چهار دقیقه اضافه در پایان بازی‌ها مانند بازگشت به گذشته بود، در حالی که در مسابقات فصل گذشته لیگ برتر شاهد دقیقه 100 بسیاری از بازی‌ها بودیم.به نظر می‌رسد یوفا نوعی راه‌حل مخفی دارد زیرا لیگ قهرمانان و یورو توانستند با اضافه نکردن زمان بیشتر، تقریبا 60 دقیقه زمان بازی مفید داشته باشند. فوتبال انگلیس با افزایش دقایق اضافه، از 53 دقیقه مفید به 58 دقیقه رسیده بود. در فصل آینده لیگ برتر تغییرات جزئی صورت می‌گیرد، به طور مثال شادی گل به مدت 30 ثانیه به عنوان بخشی از جریان بازی محسوب خواهد شد. اگر شادی بازیکنان بیش از 30 ثانیه ادامه داشته باشد، بخشی از آن به زمان تلف‌شده اضافه می‌شود. با اعمال این تغییر، پیش‌بینی می‌شود که به طور متوسط حدود یک دقیقه و 38 ثانیه از زمان کلی بازی در لیگ برتر کاسته شود.با این حال، برای جبران وقفه‌های ناشی از توقف‌های تاکتیکی و اتلاف وقت توسط بازیکنان، همچنان زمان اضافه به بازی افزوده خواهد شد.

*عرفان خماند

برچسب ها: لیگ برتر انگلیس
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین