PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - August 15 2024
کد خبر: ۳۳۰۰۸
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴
سامان قدوس مهاجم گلزن لیگ برتر سوئد آخرین کشف کارلوس کروش در تیم ملی
کشف بازیکنان مستعد و باآتیه از ارزشمندترین برنامه های تیم ملی با هدایت کارلوس کروش پرتغالی بوده است.رضا قوچان نژاد و اشکان دژاگه دو بازیکنی بودند که در دوره سرمربیگری کارلوس کروش به تیم ملی دعوت شدند و در آزمون تیم ملی نمره قبولی گرفتند.کروش در ادامه پروسه دعوت از استعدادهای اروپایی نشین اخیرا انتخاب درستی کرد و خواهان حضور سامان قدوس هافبک – مهاجم گلزن لیگ برتر سوئد در تیم ملی شد. قدوس به تیم ملی آمد و در آزمون مقدماتی کروش و تیم ملی قبول شد. آنچه قدوس در خط حمله تیم ملی نشان داد برای طرفداران تیم ملی امیدوارکننده بود و از زاویه دیگری مشخص شد انتخاب های کروش به فوتبال ملی کمک کرده است.قدوس در بازی برابر تیم ملی توگو روند رو به رشدی داشت و در بازی مقابل تیم ملی پاناما پایش به گلزنی باز شد .سامان مهاجم آینده داری است و امیدواریم که او در بازیهای تدارکاتی و آینده تیم ایران روند روبه جلوی خود را حفظ کند و در آینده پا جای بزرگان کنونی تیم ایران بگذارد.

متولد مالمو

-سامان قدوس زاده متولد شهر مالمو سوئد است.

-فوروارد و هافبک تیم اوسترشوندس سوئد در ۱۲ آبان ۱۳۷۲چشم به جهان گشود.

-او در خانواده ای خوزستانی فوتبالیست شد. پدرش اهوازی و مادرش دزفولی لست.

-سامان فوتبال را از تیم پایه باشگاه مالمو شروع کرد و تا رده جوانان در این باشگاه بود و سپس به تیم جوانان باشگاه لیمهانم بونکفلو پیوست و تا سال ۲۰۱۱ در تیم جوانان این باشگاه حضور داشت.در همین سال به تیم بزرگسالان باشگاه لیمهانم بونکفلو اضافه شد و دو سال در این تیم حاضر بود. سپس به باشگاه ترلبورگ سوئد ملحق شد و دو سال در این باشگاه بود و از سال ۲۰۱۴ به مدت سال به باشگاه سریانسکون پیوست و از سال ۲۰۱۶ به تیم اوسترشوندش سووئد ملحق شد و برای این باشگاه بازی کرد. تاکنون پنجاه بازی برای اوسترشوندش سوئد بازی کرده و ۱۸ گل برای این تیم لیگ برتری سوئد به ثمر رسانده است.اوسترشوندش سبب ترقی سامان شد و او از طریق این تیم به تیم ملی سوئد هم دعوت شد اما سامان در سال ۲۰۱۷ تصمیم گرفت برای تیم ملی ایران سرزمین مادری اش بازی کند.

ایران را انتخاب کردم زیرا عاشقش هستم

-سامان با ارائه بازیهای ارزشمند در لیگ برتر سوئد با دو پیشنهاد عالی مواجه شد. او بر سر دو راهی ایران و سوئد قرار گرفت اما در آخر تصمیم گرفت برای تیم ملی سرزمین مادری اش به میدان برود. قدوس درخصوص انتخاب خود می گوید:ابتدا نمی‌دانستم کدام تیم ملی را انتخاب کنم. وقتی که شما هر دو تیم ملی ایران و سوئد را پیش‌روی خودتان دارید، انتخاب تان سخت است. در این خصوص با خانواده و دوستان صمیمی‌‌ام صحبت کردم. بعضی‌ها به من می گفتند که سوئد را انتخاب کنم زیرا در سوئد متولد شده ام و در لیگ برتر این کشور بازی می کنم و برخی‌ نیز ایران را پیشنهاد می‌کردند. با این حال سعی کردم هر دو گزینه را بررسی کنم و تصمیمی عجولانه نگیرم.تصمیم گیری در چنین وضعی بسیار سخت بود.

وی ادامه داد:نمی‌دانستم چه راهی را انتخاب کنم. هرگز در ایران زندگی نکرده بودم و سر دو راهی مانده بودم.تنها عاملی که سبب شد بازی در تیم ملی ایران را انتخاب کنم عشق و علاقه ام به ایران و سرزمین مادری ام بود. عاشق ایران هستم. پدرومادرم تمام سنت‌های پارسی را در سوئد رعایت می کنند و سالهاست که ما سنت های ایرانی را پاس می داریم و همواره غذاهای ایرانی می‌خوریم.از این رو به ایران گرایش بیشتری داشتم.

-قدوس اضافه کرد:وقتی از تیم ملی سوئد با من تماس گرفتند خوشحال بودم. همه از من می‌پرسیدند چه کاری می‌خواهم انجام دهم. واقعاً فشار بسیار زیادی روی من بود.پس از پایان سال 2016 بود که کارلوس کروش سرمربی تیم ملی ایران با من تماس گرفت. می دانستم که او با تیم ملی فوتبال ایران جادو کرده و همه در ایران عاشق او هستند. به نظرم کروش یک قهرمان است و تیم ملی ایران با دفاع منسجمش شایستگی صعود به جام جهانی 2018 روسیه را داشت.صحبت های کروش روی من تاثیر شگرفی گذاشت و خوشحالم که بازی در تیم ملی ایران انتخاب کردم .

افتخار پوشیدن پیراهن تیم ملی ایران نصیبم شد

-سامان درباره صحبت های اولیه اش با کارلوس کروش سرمربی تیم ملی می گوید:کروش با من تماس گرفت و همانند دیگر مربیان صحبت کرد. به زبان انگلیسی با هم حرف زدیم و برای من توضیح داد که چه نگاهی به بازی‌هایم داشته است. برنامه‌هایش را مطرح کرد. احساس همان زمانی را داشتم که گراهم پوتر (سرمربی‌ام) مرا برای اوسترشوندش می‌خواست. در این حالت شما نمی‌توانید به کسی پاسخ منفی بدهید، وقتی مربی ، شما را باور دارد تصور می کنید که همه چیز برای پیشرفت مهیا است. کروش درباره سیستم بازی تیم ملی ایران صحبت کرد و این که چه برنامه های برای تیم ملی دارد و این که چه پستی برای من در تیم ملی می‌تواند مناسب باشد. البته عنوان کرد که بازی در تیم ایران آسان نیست زیرا در پست من اشکان دژاگه کاپیتن تیم ملی حضور دارد که 31 بازی برای ایران انجام داده است و سوابق روشنی در فوتبال باشگاهی و تیم ملی دارد.

-قدوس چندی پسش رسما به اردوی تیم ملی ایران دعوت شد و او درباره حال و هوای اردوی تیم ایران می گوید : تجربه خوبی بود. اعضای تیم ملی مرا همانند عضو یک خانواده مورد حمایت قرار دادند. من با همه بازيكنان تیم ملی روابط خوبی دارم ولي با بازيكنان جوان تيم راحت‌ تر هستم و مي‌توانم با آنها صمیمی تر و بيشتر شوخي كنم و احساس خوبي از حضور بين‌شان دارم.احساس راحتی بسیاری در تیم دارم و از بازی کردن در تمام نقاط حمله ، چپ ، راست و مرکز، احساس بسیار خوبی دارم .

-سامان با زبان فارسی با همبازیانش در تیم ملی صحبت می کند اما زبان فارسی او کمی ضعیف است و او دراین خصوص توضیح می دهد:«وقتی به اروی تیم ملی وارد شدم فهمیدم که زبان فارسی من بدتر از آن چیزی که فکر می‌کردم است. فهمیدم زبان فارسی ام خوب نیست یا بهتر است که بگویم فاجعه است. اولین مصاحبه ام در ایران طوری بود که همه می‌دانستند فارسی من خوب نیست ولی خیلی تند تند صحبت می‌کردم و به سوالات خبرنگاران پاسخ می دادم. من به خبرنگاران ورزشی می گفتم لطفا آرام تر سوال کنید تا متوجه پرسش هایتان بشوم . می خواستم به آنها بفهمانم که فارسی ام خوب نیست.وقتی با همبازیانم در تیم ملی صحبت می کنم نحوه فارسی صحبت کردنم برایشان جالب است .می‌دانم که دستور زبان من و دایره لغاتم در فارسی فاجعه است و همین باعث شوخی و خنده ملی پوشان شده بود.»

-او اضافه کرد: مهم اين بود كه افتخار پوشيدن پيراهن تيم ملي نصيبم شد. افتخار بزرگي بود كه در ورزشگاه آزادي براي تيم ملي بازي كنم. برايم جالب بود. از حضور در تیم ملی ایران حس خوبي دارم. وقتي متوجه شدم اقوامم و اعضاي خانواده‌ام دارند بازي‌ های مرا در تیم ملی ایران تماشا مي‌كنند . حس بسیار خوبی دارم .واقعیت این است که نمي‌توانم درباره احساسات خوبم در فضای تیم ملی توضيح بدهم . واقعا غیر قابل وصف است.

گل زدن به پاناما مثل پاداش بود

-سامان قدوس درباره پست خود در تیم ملی ایران خاطرنشان کرد:مهم موفقیت های تیم ملی است. مشکلی برای بازی در سایر پست ها ندارم. در تیم ملی راحت بازی می کنم. از بازی کردن در خط حمله تیم ملی یا جناح چپ،راست یا مرکز مشکلی ندارم و خیلی راحت وظایفم را انجام می دهم.

این موضوع اصلا مسئله ای نیست .اگر در گوش چپ باشی فرصت نفوذ بیشتری داری و این نوع حرکت را می پسندم . همانطور که گفتم مهم این است که تیم ملی بر حریف غلبه کند و به هدفش برسد.

-او در خصوص اولین گلزنی خود در تیم ملی می گوید:در پایان بازی برابر تیم ملی پاناما بسیار خوشحال بودم و این که تیم ملی در ان بازی برنده شد. گل زدن در تیم ملی برای من مثل پاداش بود .به نظر من بازی برابر تیم هایی مثل پاناما مهم است .بخصوص که ما دوران آماده سازی و هماهنگی پیش از جام جهانی روسیه را سپری می کنیم . ما باید به این سطح از مسابقات و سرعت تیمها آشنا بشویم . ما هر روز کار می کنیم که بهتر شویم و اردوهای تیم ملی و بازیهای تدارکاتی برای ما مهم است تا بهتر بازی کنیم.

-بازیکن ایرانی تیم اوسترشوندس سوئد از حمایت هواداران تیم ملی تشکر کرد و گفت:از حمایت تماشاگران خوشحال هستم و تیم ملی از حضور آنان در ورزشگاه روحیه مضاعف می گیرد.آنها همیشه به تیم ملی کمک می کنند. ما برای آنها بازی می کنیم. ما نماینده آنها هستیم و از حضورشان در اینجا و حمایت و تلاششان تشکر می کنیم.

چند پسته بودن یک امتیاز ویژه است

-امسال ،سامان در باشگاه اوسترشوندس سوئد فصل بسیار خوبی پشت سر گذاشته است:«از عملکردم در این فصل خوشحالم و اتفاقاتی که برایم در لیگ برتر سوئد رخ داد راضی هستم .البته عادت کرده ام که هیچ گاه از خودم در زمین فوتبال راضی نباشم تا از فوتبالی و روانی اشباع شوم.سال خيلي خوبي داشتم، از اين نظر كه توانستم رشد كنم و از همه مهم تر به تیم ملی برسم. من نامزد دو عنوان يعني بهترين مهاجم سال و همين‌طور بهترين بازيكن ماه شدم. براي من سال بسيار خوبي بوده و اميدوارم همين‌طور ادامه داشته باشد.»

-قدوس در تیم باشگاهی خود فوروارد است اما در تیم ملی پشت مهاجم بازی می کند. او دراین باره توضیح داد و گفت:براي من خيلي خوب است كه در پست‌هاي مختلف بازي كنم. چون بازيكني تهاجمي هستم در هر جاي خط حمله كه باشم، مي‌توانم بازي كنم و فرقي ندارد نوك باشم يا در جناحین بازی کنم. مشكلي نيست. تازه اين بازی در چند پست می تواند برایم یک امتیاز ویژه باشد. زمانی که بازيكنان زياد جابه‌جا مي‌شوند و در پست‌هاي مختلف بازي مي‌كنند، حريف هم دچار مشكل خواهد شد. حریف سردرگم می شود و نمي‌تواند حدس بزند تیم ایران چطور بازي و حمله خواهد كرد. در يك بازي من سمت چپ خط حمله بازي مي‌كنم، در يك بازي به وسط مي‌روم و حتي شايد عقب‌تر بيايم. در يك بازي هم به سمت راست مي‌روم. از اين بابت رضایت دارم.

-وی ادامه داد: وقتی اولین بازی ملی را برابر تیم ملی توگو انجام دادم از عملکرد خودم در زمین رضایت مطلق نداشتم زیرا می توانستم به مراتب بازی بهتری انجام دهم.در پایان مسابقه ،صحبت خاصی بین من با کروش یا همبازیانم نشد.البته همبازیانم در تیم ملی از عملکردم راضی بودند .

حیف شد که با سوئد هم گروه نمی شویم

-مدتهاست که همه درباره صعود تیم ملی از مرحله گروهی در جام جهانی روسیه صحبت می کنند. حتی کارلوس کروش و ملی پوشان هم دراین باره اظهارنظر کردند .سامان دراین خصوص می گوید:الان خيلي سخت است كه پيش از قرعه‌كشي جام جهانی درباره صعود تیم ملی صحبت کنیم . هنوز نمی دانیم که با چه تیم هایی در جام جهانی همگروه خواهیم شد. و رقباي خود را بشناسيم می توانیم دراین باره بیشتر صحبت کنیم. آنچه از تیم ملی ایران در بازیهای قبلی دیدم این بود که ایران تيم خيلي خوبي در اختيار دارد و ما مي‌توانيم مقابل هر تیمی در جام جهانی حریفی سرسخت باشیم.

-وقتی بازی در تیم ملی ایران را انتخاب کرد برخی در فضای مجازی از او انتقاد کردند و سامان در جواب شان گفت: آنها بی‌اطلاع هستند. ایران واقعاً تیمی بسیار خوب با بازیکنانی از تیم‌های هیرنوین (هلند)، المپیاکوس (یونان)، روبین‌کازان (روسیه) است. ایران دومین تیمی بود که به جام جهانی صعود کرد.ایران تیم فوتبال خیلی خوبی دارد . اینکه گفته می‌شود از سوئد خیلی ضعیف‌تر است را قبول ندارم. خیلی از بازیکنان ایران در لیگ‌های اروپایی بازی می‌کنند تاکید می کنم که هدف ایران موفقیت در جام جهانی است. برای سوئد هم آرزوی موفقیت می‌کنم و امیدوارم سوئد هم به جام جهانی صعود کند.

وی اضافه کرد:جالب می شد که تیم ایران با تیم سوئد در جام جهانی روسیه در یک گروه قرار می گرفت.اگر اینطور می شد فوق‌العاده برای من جذاب و جالب خواهد شد اما این دو تیم با هم براساس سیدبندی جام جهانی همگروه نمی شوند.

-وقتی قدوس به تیم ملی ایران دعوت شد و در اردوی تیم ملی حضور یافت علاقه مندان به فوتبال ایران به صفحات سامان در شبکه های اجتماعی هجوم آوردند. سامان دراین باره می گوید: ایران به جام‌ جهانی روسیه راه یافته و بیشتر از همیشه محبوب شده است. هر چقدر که در این تیم بازیکنان بیشتر و ناشناخته‌تری ظاهر می‌شوند بیشتر در معرض توجه هستند. هزاران پیام در فضای مجازی دریافت کرده‌ام که بیشترشان برای من آرزوی موفقیت می کنند . این پیام های روحیه بخش خوب است و من به این فکر می‌کنم که چه زمانی دوباره در تیم ملی ایران حضور خواهم داشت. آنها پرشور هستند. البته برخی پیام‌ها خوشایند نیست. پیام‌های نیز از سوی کاربران سوئدی با مضمون نژادپرستی وجود دارند. آنها به من صفات ناشایستی اطلاق می کنند که از کنارشان می گذرم.

فرهنگ ایرانی را می شناسم

-قدوس درباره فرهنگ ایران هم می گوید: ایران فرهنگ غنی دارد و من هم یکی از کسانی هستم که از بچگی با این فرهنگ آشنا بودم. من همیشه در خانه غذاهای ایرانی را می‌خورم و با غذاهای ایرانی آشنایی دارم و با فرهنگ ایرانی به خوبی آشنا هستم. تمام اعیاد کشورمان را جشن می‌گیریم و از این بابت که ایرانی هستم احساس غرور و افتخار می‌کنم. ضمنا وقتی بچه بودم با پیراهن علی دایی و علی کریمی بازی می کردم و به بزرگان فوتبال ایران علاقه مند بودم.

-قدوس با اشكان دژاگه در تيم ملي رقيب است و در این مورد گفت: فوتبال همين است. شما مي‌توانيد خارج از ميدان با هم دوست باشيد اما در تيم براي حضور در تركيب بجنگيد. ديگران هم همين‌گونه عمل مي‌كنند.

-سامان در خاتمه گفت:وقتي براي اولين بار در تيم ملي حاضر شدم، ديدم چه استعدادهاي زيادي در آن حضور دارند. همه به شكل حرفه‌اي كار مي‌كردند و بازيكنان با من برخورد خوبي داشتند. تا جايي كه حس كردم يك خانواده بزرگ هستيم. مهم‌ترين نكته اين است كه كار سختي در پيش دارم. خيلي خوب خواهد شد كه يكي از رؤياهايم تحقق يابد. بازی در جام جهاني‌ و رویایی با بزرگان فوتبال جهان یکی از رویایم است.

* کیوان طباطبایی

برچسب ها: سامان قدوس
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار