PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - August 15 2024
کد خبر: ۸۰۶۳۸
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۳
استقلال و چالش مانکن!
کیهان ورزشی-

"جامه تیم قهرمان قبل از آغاز فصل دوخته می شود." این یک اصل مسلم از اصول فوتبال حرفه ای است. واقعیتی که به دلایل مختلف چندان در فوتبال حرفه ای ما جدی گرفته نمی شود. قهرمان آینده لیگ برتر به طور طبیعی نیازمند حفظ ساختار فنی و تقویت نقاط ضعف خود است. این مهم باید در زمان طلایی "پیش فصل" مد نظر قرار گرفته و در یک زمان بندی مناسب با تمهیداتی که از قبل اندیشیده شده مورد اجرا قرار گیرد. بنابراین تیمی شانس بیشتری برای قهرمانی در فصل آینده خواهد داشت که به موقع ، با قدرت و با برنامه به استقبال پیش فصل و زمان آماده سازی خود برود.

چنین تیمی نیازمند آرامش و پرهیز از تصمیم های اشتباه و اعمال حاشیه ساز است. تیم قهرمان نیازمند مدیریتی قوی در هزینه و سازماندهی مناسب است. متاسفانه باشگاه های ما بدون توجه به اصول فوتبال حرفه ای و شروط مورد اشاره ، با غفلت از زمان طلایی "آماده سازی پیش فصل " با عدم حفظ انسجام تیمی و عدم ترمیم نقاط ضعف خود فصل جدید را آغاز می کنند و در ادامه مسیر ادای مدیریت دلسوز و مسئول را در می آورند و تلاش می کنند در این راه هواداران و طرفداران باشگاه را قانع کنند که مشکلی در باشگاه و مدیریت شان وجود ندارد و مشکلات مربوط به مسائلی خارج از حیطه دخالت آنهاست! این سبک از مدیریت که در فوتبال ما متداول شده  با بهانه جویی های مختلف و فرار رو به جلو و با تکیه بر تئوری های توطئه و کلید واژه "دست های پشت پرده "غفلت ها و اشتباهات مدیریتی و فنی خود را پوشانده و از نظرها به خصوص هواداران دو آتشه خود پنهان می کند.

دردمندانه باید اعتراف کرد در فضای کاملا غیرحرفه ای فوتبال ما این سبک از مدیریت نسبتا در این فریبکاری موفق نیز بوده است. هرچند مدیریت دولتی در فوتبال دولتی ما فرقی بین سره و ناسره قائل نبوده و نه معدود مدیران موفق ضمانتی برای تداوم حضورشان داشته اند و نه مدیران ناکارآمد و ناموفق مورد سوال و اصطلاحا زیر اخیه قرار گرفته اند!

در چنین شرایطی به نظر می رسد باشگاه استقلال پس از عدم موفقیت در مسابقات لیگ برتر و جام حذفی و عدم تسویه حساب  به موقع با بازیکنان که مورد گلایه ساپینتو نیز قرار گرفته بود و در نهایت عدم احراز شرایط برای حضور در لیگ قهرمانان فوتبال آسیا در زمان طلایی پیش فصل خود را وارد بازی و چالش تعیین سرمربی کرده است ،  آن هم به شکلی بی هدف و سردرگم که نتیجه ای جز ایجاد حاشیه های بیشتر برای این باشگاه بزرگ نخواهد داشت. برگزاری نشست مطبوعاتی و خبری با خوان رومن لوپز کارو ، سرمربی اسپانیایی پس از چند دقیقه ملاقات حضوری با مدیر عامل باشگاه از آن کارهای عجیب و غریب و نامتعارفی بود که با چاشنی احترام به خبرنگاران توجیه شد!

باشگاه استقلال در حالی خود را وارد چالش مانکن انتخاب سرمربی کرده بود که به نظر کمیته فنی اعتقادی به مربی خارجی نداشت و نام دو گزینه داخلی مطرح بود ، آن هم وقتی که لوپز دست رد به سینه باشگاه زد و استقلال را فاقد ساختار مناسب خواند و ساپینتو با جمله " از دروغ خسته شدم " عطای کار را در استقلال به لقای آن بخشید . صلاح آن است که هر چه سریعتر استقلال از این چالش های خود خواسته خارج شود . از ما گفتن بود!

*مازیار مهرانی







نام:
ایمیل:
* نظر: