ولادت با سعادت امام رضا (ع) را تبریک می‌گوییم      
PDF نسخه کامل مجله
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 20 2024
کد خبر: ۳۰۲۴۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۵
حمید سوریان بازهم به یک ضعف قدیمی باخت و اینبار در بدترین زمان و مکان ممکن.

کیهان ورزشی-

 حمید سوریان با هفت مدال طلای جهان و المپیک در بالاترین سطح به لحاظ فنی، هوش، تاکتیک مناسب برای اجرای فن و دفاع، داشتن فنون و شگردهای متناسب با قوانین حال حاضر کشتی فرنگی و البته شجاعت، جسارت و همچنین تجربه قرار دارد و اگر بخواهیم در زمینه های یاد شده به او و رقبای درجه یک جهانی اش نمره دهیم؛ نمره سوریان ۱۰۰ است و نمره سایر مدعیان حال حاضر این وزن از ۷۰تجاوز نخواهد کرد؛ اما او دیگر آن سوریان شاداب نیست و شرایط  گذشته را ندارد. سوریان این اواخر خوب تمرین کرد و آمادگی مناسبی داشت و دلیل شکست اش چیز دیگری بود که در ادامه به آن اشاره کرده ایم.

پرافتخارترین کشتی گیر ایران با قرعه ای بسیار دشوار مواجه شده بود. او باید برای تکرار مدال طلای المپیک لندن با تمام وجود مبارزه می کرد تا نشان زرین را از میان مدعیان ریز و درشتی که دوره اش کرده بودند به چنگ می آورد.

سوریان نابغه است و این توان را داشت که در صورت به سلامت عبور کردن از دور نخست مسابقات بر هر حریفی غلبه کند و ما تنها باید امیدوار می بودیم که بعد از وزن کشی، خوب ریکاوری کند و قوای از دست رفته را به دست آورد؛ که به نظر می رسد اینطور نبود. سوریان دیگر جوان شاداب گذشته نیست که بعد از کاهش وزن و حضور در مراسم وزن کشی خیلی زود بدن اش به حالت اولیه باز گردد. در گذشته اگر تنها چند ساعت زمان لازم بود تا بدن او به حالت اولیه بازگردد؛ امروز به دلیل بالا رفتن سن و البته کاستن بیش از حد وزن بدن خود آن هم به دفعات بیشتر از یک روز زمان نیاز است تا او سرحال و آماده مبارزه شود.

ضمن اینکه تجربه و تاریخ نشان داده که اگر او سرحال باشد هیچ حرفی نمی تواند مقابل اش دوام بیاورد. منتها این نگرانی وجود دارد که او هر وقت وزن کم کرده و در دور نخست به چشم بادامی ها برخورد می کند که اینبار هم با نماینده چشم بادامی ژاپن در دور نخست مبارزه کرد، به دلیل انرژیک بودن چشم بادامی ها و حملات پی در پیشان، سوریانی را که کیلوهای زیادی از وزن بدن اش را کاسته آزار دهند تا بدن خسته از کاهش وزن اش، تحلیل رفته و نتواند آنطور که باید و شاید تا آخر مبارزه با کیفیت رقابت را ادامه دهد.

از همین رو خیلی خوب بود که سوریان در دور نخست با قرعه استراحت مواجه می شد یا اینکه به چشم بادامی ها برخورد نمی کرد تا مجبور نمی شد به تحرک زیاد آنها در میدان مبارزه واکنش نشان دهد و تحلیل برود.

نابغه کشتی فرنگی جهان در دور نخست به مصاف شینوبو اوتا از ژاپن رفت و همانطور که قابل پیش بینی بود این چشم بادامی آنقدر به ستاره کشتی فرنگی دنیا فشار آورد تا تحلیل برود و نتواند تا آخر مبارزه به خوبی تایم نخست مبارزه کند. این کشتی گیر ژاپنی چند ماه قبل هم در مسابقات گزینشی المپیک در کشور قزاقستان موفق شده بود از سد سوریان بگذرد. سوریان در شرایطی می توانست مقابل این کشتی گیر نچندان مطرح پیروز شود که یا در همان تایم نخست کار را تمام می کرد یا اینکه اجازه تحرک بیش از اندازه را به حریف خود نمی داد. تردیدی نیست که اگر سوریان در دور نخست استراحت می کرد یا با کشتی گیری مبارزه می کرد که حمید را این اندازه تحت فشار قرار نمی داد، می توانست با بهتر شدن شرایط بدن اش در ادامه رقابت ها، هر حریفی از جمله نماینده ژاپن را شکست دهد.

کارشناسان به خوبی می دانستند که کار سوریان امروز از هر زمان دیگری سخت تر خواهد بود و در این شرایط تنها نبوغ این نابغه است که می تواند به کمک اش آید و طلسم عبور نکردن از چشم بادامی ها در دور نخست مسابقات را بشکند و او را یکبار دیگر از سکوی المپیک بالا ببرد؛ که متاسفانه اینطور نشد.

*وحید جعفری

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
hossein Mansouri
United States
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
0
0
Ba arze tabrik
lotfan rahnamaye konid chegoneh be sayer Safehat dasresi payda konim.


Ba tashakor
mehdi
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
0
0
چه ربطی داره تحلیلت آبکی بود سوریان نابغه کشتی بوده و بازم میشه مشکل اون در الپیک بدنی بود جناب
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها