PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - August 15 2024
کد خبر: ۳۰۴۳۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰
ملوان و سپیدرود به میدان می روند

کیهان ورزشی-

عصر جمعه پنجم شهریور ماه قرار است دربی معروف و قدیمی استان گیلان میان دو تیم ملوان و سپیدرود در ورزشگاه تختی بندرانزلی برگزار شود. این دو رقیب دیرینه سالها بود که به صورت رسمی با یکدیگر روبهرو نمی شدند تا اینکه دست تقدیر اینجور رقم خورد که ملوان از دسته برتر به دسته اول سقوط کند و سپیدرود از دسته دوم به دسته اول صعود کند تا بار دیگر دربی حساس گیلان، این بار در لیگ دسته اول فوتبال کشور شکل بگیرد. ملوان در سال 1347 متولد شد و سپیدرود هم چند صباح بعد از ملوان پا به عرصه ورزش گذاشت.

ملوان از سال 1352 در لیگ سراسری کشور حاضر بود و همواره به عنوان یکی از پرطرفدارترین تیمهای کشور از آن یاد شد ولی سپیدرود به جز سال 1371 که در لیگ دو گروهی کشور شرکت داشت دیگر در هیچ دوره لیگ سطح اول کشور حاضر نبود. در تمامی سالهایی که ملوان در لیگ تخت جمشید حضور داشت و افتخارآفرینی کرد و ستارههای رنگارنگ به فوتبال ایران تحویل میداد، سپیدرود در لیگ دسته دوم تخت جمشید حضور داشت و هیچ نتوانست به دسته اول این جام صعود کند. سپیدرود همیشه یک پای صعود به دسته اول جام تختجمشید بود اما همیشه هم یک گام تا صعود کم میآورد. با شکلگیری انقلاب اسلامی ایران و بعد از آن وقوع جنگ تحمیلی، لیگ سراسری فوتبال ایران تعطیل و در عوض لیگهای استانی رونق گرفت که در میان لیگهای استانی، لیگ گیلان بعد از لیگ تهران، دومین لیگ حساس و تماشایی کشور بود. لیگی که در آن ملوان بندرانزلی و سپیدرود رشت در کنار تیمهایی نظیر چای لاهیجان، چای لنگرود، آتشنشانی کلاچای، ایرانمهر رشت و بعدها استقلال انزلی و استقلال رشت و... رقابتهای سخت و سنگینی را برگزار میکردند که اوج آن رقابت ملوان و سپیدرود بود. شاید مهمترین دلیلی که رقابت این دو تیم، تماشاگران را به یاد دربی معروف پایتخت میاندازد لباس قرمز تیم سپیدرود و لباس سپید و آبی تیم ملوان است. اوج رقابت دو تیم در دهه شصت بود که در اغلب بازیهای دو تیم حاشیه و بعضا جنجال ایجاد میشد و طرفداران دو تیم تحمل باخت تیم شهر خود را نداشتند. ورزشگاههای رشت و انزلی هر وقت این دو تیم با هم بازی داشتند مملو از تماشاگر می شد. بازیکنان گرچه داخل زمین به هم احترام میگذاشتند اما بیرون از میدان برای هم کرکری میخواندند. در دهه 60 سپیدرود با مهرداد هوشنگی، رسول حقدوست، حمیدرضا منصوری، جاوید جهانگیری، امید هرندی، سیدعلی محمدی، حسین مشکین و... با هدایت و تلاش برادران صومی به ویژه غلامرضا، به تیمی سرسخت برای ملوان مبدل شده بودند.

در برابر ملوانان هم با هدایت بهمن صالحنیا و بازیکنانی نظیر مرحوم سيروس قايقران،محمد قدیربحری، محمد احمدزاده، محمود فکری، حمید محمدیان، نادر عزتاللهی و... تیمی قدرتمند بود و... بعد از جنگ با شکلگیری لیگ سراسری در ایران (1368)، کمکم لیگهای استانی تعطیل شد و چون سپیدرود دوران نزول خود را طی میکرد بنابراین با ملوان هیچگاه در یک دسته قرار نگرفت تا یک مسابقه رسمی را برگزار کند و حالا یکی از حساسیتهای بازی پیشرو، زمان زیادی است که دو تیم طی کردهاند تا به هم برسند. سپیدرود دو فصل قبل در دسته سوم لیگ آزادگان بود که فصل قبل با خريد امتیاز تیم دسته دومی شهرداری لنگرود به جای این تیم به دسته دوم آمد و فصل قبل با مربیگری فرشاد پیوس توانست به دسته اول صعود کند. ملوان هم که از دسته برتر سقوط کرده است. آیا سپیدرود میتواند به سطح اول فوتبال ایران صعود کند و آیا امکان دارد که دربی حساس گیلان را فصل بعد در دسته برتر شاهد باشیم.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
hossin
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۴
0
0
تیتر و مطلب یادآور کیهان ورزشی دهه60 هست.خسته نباشید
نام:
ایمیل:
* نظر: