PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 09 2024
کد خبر: ۳۱۶۷۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۷
مصاحبه اي با ميرهاني هاشمي مدافع تيم صباي قم ويكي از ماركوپولوهاي فوتبال مازندران
ميرهاني هاشمي مدافع تيم صباي قم مثل ساير فوتباليست هاي مازندراني از بدو ورودش به ليگ برتر در تيم هاي شهرستاني بازي كرده است. "ماركوپولو" بهترين لقب براي فوتباليست هاي مازندراني است كه به دليل نبودن يك تيم مازندراني در ليگ برتر و نبودن حمايت هاي مالي از فوتبال استان شان به شهرهاي ديگري كوچ مي كنند تا دوران فوتبالي خود را پشت سر بگذارند.هاشمي به شيراز رفت و سالها خارج از ديارش پابه توپ شد. او امسال به بابل آمد تا به كمك ساير بازيكنان شناخته شده مازني بستر صعود تيم "خونه به خونه" را به ليگ برتر مهيا كند اما در ميانه راه با وقوع اتفاقات دوباره به ليگ برتر برگشت و حالا براي صبا به ميدان مي رود.

بچه ساري

-مير هاني هاشمي مدافع تيم صباي قم متولد ساري است و در يكم اسفند 1362 ديده به جهان گشود:"ساري شهري فوتبالي است كه مثل ساير شهرهاي استان مازندران، ورزشكاران زيادي دارد. من سالهاست كه براي فوتبال از زادگاهم خارج شده ام و معمولا در تعطيلات ليگ برتر به خانه مان مي روم و خانواده و همشهري هايم را از نزديك مي بينم."

-او در خانواده اي فوتباليست حرفه اي شد كه پدر خانواده فوتبال بازي مي كرد:"پدرم فوتباليست بود و من هم به واسطه او به فوتبال علاقه مند شدم. پدرم در سطح استان بازي مي كرد ولي دنبال بازي فوتبال به شكل حرفه اي و امروزي اش نبود."

-مدافع تيم صباي قم ديپلم كامپيوتر دارد:"من مثل بسياري از فوتباليست ها نتوانستم بخاطر حضور پياپي بر سر تمرينات تيمي به دانشگاه بروم و از درس خواندن دور افتادم. البته در پايان ليگ امسال تصميم دارم كه كه بحث ادامه تحصيل را جدي بگيرم و به دانشگاه بروم. مي خواهم رشته تخصصي ام را ادامه دهم."

-مير هاني متاهل است:"ازدواج كرده ام و از زندگي مشتركم رضايت دارم و هميشه سعي مي كنم پس از پايان تمرينات به منزل بروم و در كنار خانواده باشم."

-هاشمي درباره نحوه حضورش در فوتبال حرفه اي مي گويد:من هم مثل تمامي نوجوانان براي بازي به كوچه و خيابان مي رفتم و با بچه ها فوتبال بازي مي كردم.كمي بزرگتر شدم به تيم جوان ساري پيوستم و از همين جا بود كه وارد عالم فوتبال شدم.پس از جوان ساري به تيم استقلال شهرمان رفتم و براي اين تيم بازي كردم.زماني كه مشمول خدمت مقدس سربازي شدم به شيراز رفتم و به تيم مرصاد اين شهر پيوستم. مرصاد تيم دوم باشگاه فجرسپاسي شيراز است .

هشت سال در تيم هاي شيرازي بازي كرده ام

-وي ادامه داد:دو سال براي مرصاد بازي كردم و سپس به تيم ريشه دار برق شيراز پيوستم. من چهار سال در خدمت برق شيراز بودم. دو سال ابتدايي همه چيز در برق خوب بود و بازيكنان مشكلات آنچناني نداشتند اما در سال پاياني قراردادم با وضع نامساعدي روبرو شديم و عدم حمايت از برق شيراز باعث شد تا اين تيم ريشه دار از نظر مالي تضعيف شود و كم كم موقعيت خود را در استان و مسابقات از دست بدهد.پس از جدايي از برق به تيم فجرسپاسي شيراز ملحق شدم. بعد از اتمام قراردادم با فجر سپاسي به تهران آمدم و به تيم راه آهن تهران پيوستم. پديده مشهد تيم بعدي ام بود و نزديك به دو فصل هم براي تيم تراكتورسازي تبريز بازي كردم. خاطرات خوبي از تراكتورسازي دارم .

-ميرهاني اضافه كرد:تيم بعدي ام "خونه به خونه" بابل بود. من براي كمك به بابل رفتم. همه چيز خوب پيش مي رفت تا اين كه عليرضا مرزبان سرمربي " خونه به خونه " تغيير كرد و من هم بخاطر شرايط تازه در تيم ترجيح دادم به تيم ديگري بروم. چند پيشنهاد داشتم و درآخر به تيم صباي قم پيوستم. صبا در ليگ برتر حضور دارد و من هم مي خواستم دوباره به ليگ برتر برگردم.

-خيلي ها تصور مي كنند كه ميرهاني هاشمي اهل شيراز است . او دراين باره به كيهان ورزشي گفت:من حدود هشت سال در شيراز بودم و همگان فكر مي كردند كه بچه شيراز هستم.بازي در سه تيم شيرازي چنين ذهنيتي را ايجاد كرده بود در حالي كه بچه شمال هستم .فوتبال حرفه اي را از شيراز شروع كردم و اين شهر برايم سراسر خاطره انگيز است. البته خاطرات خوبي از شيراز و مردم خوبش دارم و براي فوتبال شيراز آرزوي موفقيت مي كنم.

فوتبال ساري حامي ندارد

-ميرهاني از تشويق هاي خانواده اش براي فوتباليست شدن صحبت كرد:"بدون شك خانواده ام در اين مسير كمك كردند و اگر حمايت آنها نبود شايد در مسير فوتبالي ام دچار لغزش مي شدم.ضمنا يك مربي هم در نوجواني داشتم كه با حمايت هايش سبب شد به دنياي حرفه اي فوتبال پا بگذارم.آقاي خاكساريان در تيم جوان ساري خيلي برايم زحمت كشيد و اولين مربي ام در عالم فوتبال بود.هم چنين آقاي فوقاني در تيم استقلال ساري برايم خيلي زحمت كشيده است و لازم مي دانم كه از او تشكر كنم.اين دو مربي حامي ام بودند و براي پيشرفتم دلسوزانه رفتار كردند."

-فوتبال ساري سالهاست كه تيمي در سطح بالاي فوتبال ايران ندارد در حالي كه ساري در دهه شصت و هفتاد تيمي به نام شهرداري داشت كه در بازيهاي خانگي برابر بزرگان يقه گيري مي كرد و جزو تيم هاي شناخته شده فوتبال مازندران به شمار مي آمد. هاشمي دراين باره مي گويد:متاسفانه فوتبال ساري مثل شهرهاي ديگر مازندران به حال خودش رها شده است.فوتبال در مازندران حامي ندارد. بطوركلي ورزش در استان ما مورد حمايت واقعي مسئولان محترم قرار نمي گيرد . در رشته هاي واليبال و كشتي شاهد اتفاقات خوبي در سالهاي گذشته بوديم اما به علت عدم حمايت ديديم كه تيم ها رها شدند و آنها ئيكه تيمداري مي كردند به دليل بي توجهي تيمداري را در رشته هاي واليبال و كشتي رها كردند.فوتبال ساري نيز دلسوز ندارد.درحال حاضر فوتبال ساري حدود 7 الي 8 بازيكن در ليگ برتر دارد كه براي تيم هاي شهرستاني بازي مي كنند.تعداد ديگري از بازيكنان ساري هم در ليگ هاي دسته اول ايران به ميدان مي روند. اگر همين نفرات را گردهم بياوريم مي توانيم يك تيم در حد ليگ برتر بسازيم.

-هاشمي ادامه داد:ابراهيم تقي پور،اميد عاليشاه،مهرداد كفشگري،جلال عبدي،مهرداد قنبري، دانيال اسماعيلي فرد و ... نمايندگان فوتبال ساري در ليگ برتر هستند.اگر فوتبال ساري از جانب مسئولان شهر و استان حمايت كند قادر است مثل همان شهرداري دهه شصت و هفتاد در فوتبال ايران مدعي كند.واقعا حيف است كه فوتبال ساري به حال خودش رها شده است.

شرايط مهيا نبود به ليگ برتر برگشتم

-ميرهاني هاشمي درباره علت حضور خود در " خونه به خونه" بابل و جدايي اش از اين تيم به كيهان ورزشي مي گويد:واقعا دوست داشتم يك كجايي دينم را به فوتبال مازندران ادا كنم. دوست داشتم براي فوتبال ديارم كاري كرده باشم. از همين رو ليگ برتر را رها كردم و به تيم " خونه به خونه " بابل پيوستم.من و بسياري از بازيكنان مازندراني با اين نيت به " خونه به خونه" رفتيم تا تيم استان مان را به ليگ برتر بياوريم. اتفاقا در شروع به موفقيت هاي اميدواركننده اي رسيديم اما اخيرا يك سري مسائل در تيم " خونه به خونه" به وجود آمد كه سبب نگراني شد.روند حاكم در تيم متوقف گشت و كادرفني را تغيير دادند. من هم زماني كه ديديم يك سري مشكل ايجاد شده ترجيح دادم در فصل نقل و انتقالات زمستاني از " خونه به خونه " جدا شوم و به ليگ برتر برگردم.

-وي خاطر نشان كرد:تيم " خونه به خونه"دو هفته پياپي در ليگ دسته اول برنده شد و اين بردها در بابل به دست آمد. هفته بعدش تيم " خونه به خونه" در بابل برابر تيم خيبر متوقف شد و از همين رو آقاي عليرضا مرزبان را از سرمربيگري تيم بركنار كردند.باشگاه انتظار داشت كه تيم در خانه برنده شود و نبايد در بازيهاي خانگي به حريفان امتياز بدهد. علت بركناري كادرفني يكي دو نتيجه دور از انتظار باشگاه بود.

ميرهاني اضافه كرد:آقاي حسن زاده براي تيم " خونه به خونه " بابل هزينه كرده و به عنوان مالك باشگاه زحمت كشيده است.به هر حال ايشان قصد دارد به فوتبال مازندران خدمت كند اما يك سري حاشيه سازي ها و صحبت ها باعث شده تا اين تيم با مسائلي مواجه شود. اميدوارم " خونه به خونه " در ليگ دسته اول امسال به نتيجه دلخواه برسد.

آقا صمد زنگ زد و به صبا پيوستم

-هاشمي درباره چگونگي حضورش در تيم صباي قم به كيهان ورزشي مي گويد:من براي بازگشت به ليگ برتر خيلي فكر كردم و به اين نتيجه رسيدم كه دوباره ليگ برتري شوم. ضمنا تماس تلفني آقاي صمد مرفاوي سرمربي تيم صباي قم مزيد بر علت شد و وقتي متوجه شدم كه جايگاه مناسبي در صبا پيدا خواهم كرد با اين تيم باشگاهي قرارداد بستم.گرچه صبا از نظر مالي شرايط يكساني با تيم "خونه به خونه " ندارد اما تيم ليگ برتري است.

-او ادامه داد:صبا در نيم فصل اول با بدشانسي مواجه شد. ضمنا مشكلات مالي نيز گريبانگير اين تيم باشگاهي شده بود اما الان شرايط صبا نسبت به نيم فصل تغيير كرده است. باشگاه صبا در نيم فصل بخشي از مطالبات مالي بازيكنان خود را پرداخت كرده است و به نظر مي آيد كه همه چيز رو به بهبود است. همين كه مشكلات مالي باشگاه صبا آرام آرام مرتفع مي شود و بازيكنان با دلگرمي بر سر تمرينات و بازيها حاضر مي شوند مي توان به آينده تيم صبا اميدوار بود.

-ميرهاني هاشمي سابقه بازي در تيم تراكتورسازي تبريز را دارد. او درباره مدت حضورش در تراكتورسازي مي گويد:تراكتور از تيم هاي پرتماشاگر و ريشه دار فوتبال ايران است. من از تراكتورسازي و طرفدارانش خاطرات خوبي دارم .تراكتور باشگاه بزرگي است و تمامي بازيكنان بومي و غيربومي اش يك احساس مشترك نسبت به تراكتورسازي دارند و آن هم علاقه فراوان به تيم و تماشاگرانش است.من مثل تمامي بازيكنان داخلي و خارجي احساس مي كردم كه تراكتور تيم خودم است و تا روزي كه براي تراكتورسازي بازي مي كردم هميشه با عشق پيراهن اين تيم را پوشيدم. من به خاطر كمك به فوتبال استانم از تراكتورسازي جدا شدم و مي خواستم دين خود را به فوتبال ديارم ادا كنم.به هر حال براي تراكتوري ها بهترين آرزوها را مي كنم.

اعتماد به نفس بازيكنان صبا بالا رفته است

-دوباره در صحبت هايمان گريزي به ركود فوتبال شيراز زدم و اين بار هاشمي درباره دلايل تضعيف فوتبال شيراز گفت:بحث مشكلات فوتبال شيراز طولاني است. فوتبال شيراز سالهاست كه از سوي مسئولان استان فارس حمايت نمي شود.زماني كه من به برق شيراز ملحق شدم اوضاع فوتبال شيراز بهتر بود و بودجه باشگاه برق شيراز محفوظ بود اما مشكلات مالي برق از وقتي شروع شد كه حمايت ها كاهش يافت.اوضاع مالي برق شيراز سال به سال بدتر شد و همه از وضع موجود خسته شدند. فوتبال شيراز به حمايت مجدد نياز دارد و مي تواند با توجه مسئولان دوباره به صحنه نخست فوتبال ايران برگردد.

-اولين بازي ليگ برتري هاشمي برابر تيم سپاهان اصفهان بود:"يادش بخير ، من براي تيم برق شيراز بازي مي كردم و ما اين مسابقه را با نتيجه يك بر صفر باختيم. زلاتكو ايوانكوويچ سرمربي برق شيراز يود. ايشان برادر برانكو ايوانكوويچ سرمربي كنوني پرسپوليس بود. اتفاقا براي او حاشيه سازي شد و تيم برق شيراز هم با اين حاشيه سازي ها درگير بود."

-ميرهاني درباره وضعيت تيم صباي قم در ليگ برتر امسال گفت:صبا در نيم فصل نخست بدشانس بود. اگر صبا برابر تيم هاي استقلال خوزستان،نفت تهران و ...بدشانس نبود الان در انتهاي جدول رده بندي قرار نداشت.تيم صبا در نيم فصل روي حوادث بازي امتياز از دست مي داد و از نظر فني كم و كاستي نداشت.هم چنين محروميت ها،مصدوميت ها و كمبود بازيكن به تيم صبا لطمه زد.اينها دلايل عدم نتيجه گيري صبا در دور رفت بود.

-وي اضافه كرد:همانطور كه در بخش هاي قبلي گفت و گويمان اشاره كردم صبا با مشكل مالي مواجه بود اما با مساعدت مسئولان باشگاه شاهد مرتفع شدن مشكلات مالي هستيم.بازيكنان با پرداخت مبلغ قراردادهايشان روحيه گرفته اند و در هفته هاي گذشته شاهد بازيهاي بهتري از سوي صبا هستيم. ما در اصفهان موفق شديم تيم خوب ذوب آهن را شكست دهيم. مطمئن باشيد اعتماد به نفس تيم صبا هفته به هفته بالا خواهد رفت و ما در ليگ برتر ماندگار خواهيم شد.

كارشناسي اشتباهات داوري لازم و ضروري است

-هاشمي در خصوص داوري هاي ضعيف در هفته هاي گذشته ليگ برتر مي گويد: اشتباهات داوري جزيي از فوتبال است. داور انسان است و مثل همه مرتكب اشتباه مي شود ولي اشتباهات داوري در هفته هاي گذشته ليگ برتر عجيب و بحث برانگيز است.صبا يكي از تيم هايي است كه از داوري در ليگ امسال لطمه خورده است.صبا مقابل پرسپوليس در دور برگشت ضربه بزرگي از داوري خورد. پنالتي كه منجر به گل دوم پرسپوليس شد به گواه كارشناسان داوري پنالتي نبود.نمي دانم علت قضاوت هاي ضعيف داوران چيست؟نمي دانيم شايد به اين خاطر است كه دستمزدشان بطور منظم پرداخت نمي شود و داوران با انگيزه قضاوت نمي كنند.شايد هم داوران به دليل بي توجهي به دستمزدشان از تمركز بالايي برخوردار نيستند و نمي توانند با تمام وجود داوري كنند.به نظر من اشتباهات داوري مي بايست بررسي و كارشناسي شود زيرا تيم ها از اين بابت ضرر مي كنند. جوانگرايي در داوري اتفاق بدي نيست اما ما شاهد اشتباهاتي در داوري هستيم كه فقط از سوي داوران جوان رخ نمي دهد. آقاي حاج بابايي در ديدار صبا و پرسپوليس اشتباه كرد و عليه ما يك ضربه پنالتي گرفت.حاج بابايي كه بي تجربه و جوان نيست او يكي دو سال ديگر بايد بازنشسته شود. اميدوارم فدراسيون فوتبال بحث اشتباهات داوري در ليگ برتر را جدي بگيرد تا تيم ها بيشتر از اين ضرر نكنند.اشتباهات داوري در هفته هاي اخير تاثير مستقيم روي نتايج تيم ها گذاشته است و اين براي تيم هاي قعرنشين خطرناك است و امكان دارد به سقوط شان منجر شود.

اوليويرا در مديريت تيمي ضعيف بود

-فساد در فوتبال بحث بعدي مان بود كه هاشمي گفت:من به شخصه با مورد فساد در فوتبال مواجه نشده ام . تاكنون با چشم هاي خودم نديده ام كه كسي نزدم بيايد و از حاشيه سازي و موضوعات مربوط به فساد صحبت كند اما از ديگران شنيده ام كه فساد در فوتبال وجود دارد.ضمنا بازيكني هستم كه از حاشيه دوري مي كنم و تمركزم روي فوتبال و تيمم است.

-هاشمي درباره تيم موردعلاقه اش در كودكي صحبت كرد:" من هم مثل همه در دوران كودكي به يك تيم خاص علاقه مند بوده ام. واقعيت اين است كه بچگي طرفدار تيم پرسپوليس بودم.البته اكنون طرفدار تيم صباي قم هستم و فوتباليست ها زماني كه به تيمي تعهد دارند مايل هستند كه تيمشان نتيجه بگيرد و حتي قهرمان شود."

-طي سالهاي گذشته مربيان خارجي وارد چرخه فوتبال باشگاهي شدند و هاشمي درباره تجربياتش در اين خصوص مي گويد:من در يك تيم با مربي خارجي همكاري كردم.زماني بازيكن تراكتورسازي بودم توني اوليويرا سرمربي مان بود. او از نظر فني مربي خوبي بود اما عملكردش از نظر مديريت تيمي تعريفي نداشت .به هر حال مربيان خارجي به دليل عدم شناخت لازم از فوتبال ايران و روابط بازيكنان و مربيان دچار اشتباه و ضعف مي شوند.گرچه مربيان داخلي خوبي در فوئتبال ايران داريم كه انصافا دلسوزانه كار مي كنند و هدفشان خدمت به فوتبال است.

-نوبت به سوالات غير ورزشي رسيد و او به كيهان ورزشي مي گويد:اوقات فراغتم را در كنار خانواده سپري مي كنم. هرگاه تمرينات تعطيل شود به خانه مي روم.آدمي هستم كه دوست دارم بيشتر در منزل باشم. اهل بيرون رفتن نيستم.محل تمرين صبا در تهران است و ما قبل از بازيها به قم مي روم تا بازي خانگي مان را برگزار كنيم. از روزي كه به تهران آمده ام خيلي كم بيرون رفته ام.كم و بيش مطالعه مي كنم و بيشتر نشريات ورزشي را مي خوانم تا از اخبار روز فوتبال ايران و جهان مطلع شوم.ضمنا " قورمه سبزي" غذاي موردعلاقه ام است " قورمه سبزي " مادرم را به هر غذايي ترجيح مي دهم چلوكباب هم يكي از خوشمزه ترين غذهاي ايراني هاست كه خيلي دوست دارم.

-هاشمي در پايان گفت:از كيهان ورزشي تشكر مي كنم كه اين گفت و گو را با من انجام داد و اين طور مصاحبه ها به بازيكنان شهرستاني روحيه مي دهد.ان شاالله تيم صباي قم در ليگ برتر خواهد ماند و ما به روند خوب مان در ليگ ادامه خواهيم داد. از خانواده و تمامي مربيانم بابت حمايت هايشان تشكر مي كنم.

* کیوان طباطبایی

برچسب ها: ميرهاني هاشمي
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
hossin
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۵
0
0
فوتبال ساری مسول با دل و جیگر ندارد پول داریم اما به فوتبال نمیدن مازندران مهد ورزشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار