PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۳۳۵۱۱
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۲

روزها میگذرد و روزگار با همه فراز و نشیبهایش سخت و سریع پیش چشمان ما سپری میشود و آن شعر معروف جناب حافظ را در ذهن تداعی میکند که:

بنشین بر لب جوی و گذر عمر ببین

کین اشارت ز جهان گذران ما را بس

باز به آخرین روزهای سالی رسیده و در آستانه آغاز سال جدید دیگری قرار گرفتهایم. این گذر عمر و گذشت ایام به نوبه خود یادآور زودگذر بودن و بیدوام بودن این دنیا و فانی بودن روزگار است و بیش از هر چیز باید موجب تأمل و باعث عبرت شود که از فرصت استفاده کنیم و وقت و زمان را نفله نکنیم عمر را به بطالت هدر ندهیم و از آن به بهترین شکل - که جز کسب رضای خدا چیز دیگری نمیتواند باشد - بهرهبرداری نمائیم. خدا کند همه اهل تأمل و عبرت باشیم و از بطالت و غفلت هر چه بیشتر دور باشیم و دورتر شویم.

ورزش ایران در سالی که گذشت مثل هر سال دیگری با شیرینی و تلخی و با پیروزیها و شکستهایی مواجه بود، امید که از این برد و باختها و تلخیها و شیرینیهای ناشی از آن درس گرفته باشیم، علت و عوامل هر یک را تحلیل کرده باشیم تا در آینده شاهد کامیابیها و موفقیتهای هرچه بیشتر و حداقلِ ناکامیها باشیم.

بدون تردید در پیروزی و موفقیت و همچنین ناکامی و شکست، عوامل زیادی موثر و دستاندرکارند که لازم است برای تحلیل و بررسی دقیق عملکردهای منجر به پیروزی یا ناکامی مورد توجه و مداقه قرار گیرد، اما یکی از عوامل مهم و شاید مهمترین عامل که این نشریه نیز به دفعات بر آن تاکید کرده، عامل مدیریت است. مدیریت، ریشه بسیاری از اتفاقات تلخ و شیرین ورزش است و خود علت بسیاری از عوامل تاثیرگذار دیگر است. براساس وظیفه بر خود فرض میدانیم که در این آخرین شماره سال بار دیگر بر این عامل تاکید کنیم و خطاب به مدیران عزیز ورزش عرض نمائیم که مسئولیتی را که برعهده گرفتهاند، جدی بگیرند و از فرصت در اختیار بهترین و بالاترین استفاده را برای خدمت به مردم و تلاش در جهت ارتقای جایگاه ورزش ایران ببرند. یکی از اتفاقاتی که در سال گذشته در ورزش ما مورد توجه قرار گرفت و به شکل ملموسی توجهات را به خود جلب کرد، فرآیندی بود که موجب شکلگیری ترکیب جدید مدیریتی ورزش حداقل برای چهار سال آینده شد. ابتدا با برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری و تشکیل کابینه جدید، آقای سلطانیفر با رای نمایندگان مجلس در پست وزارت ورزش ابقاء شد و سپس نوبت به تعیین تکلیف فدراسیونهایی شد که مدتهای مدید برخلاف مقررات، با سرپرست اداره میشدند. انتخابات این فدراسیونها در مدت دو، سه ماه، یکی پس از دیگری برگزار شد و سرانجام نوبت به انتخابات پر حرف و حدیث کمیته ملی المپیک رسید که طی آن آقای صالحی امیری با رای مجمع، جانشین آقای هاشمی شد. به این ترتیب شکل و شمایل مدیریتی ورزش تا حد زیادی روشن و تثبیت شد و حال، انتظار طبیعی آن است که هر یک از این آقایان که اکثرا خود برای وارد شدن به میدان خدمت «داوطلب» شده، مسئولیت و پست به دست آمده را به عنوان امانتی از طرف مردم، تلقی نمایند و از فرصت زودگذر و در اختیار، نهایت استفاده را برای پیشبرد ورزش به سوی اهداف تعیین شده، و مهمتر از همه هدف پیشرفت ببرند.

همانطور که بارها و بارها نوشتهایم بار دیگر تاکید میکنیم ورزش ایران از بعد مادی و انسانی از ظرفیت مناسبی برای پیشرفت و حرکت صعودی و ارتقای جایگاه خود بهرهمند است، آنچه میتواند این توان و ظرفیت بالقوه را به فعلیت درآورد، هنر مدیران و شیوههای کارساز مدیریتی است. خوشبختانه در ورزش نسبت به خیلی از حوزهها، از درگیریهای کسالتبار و برخوردهای خودخواهانه باندی و جناحی خبری نیست، و در این حوزه دو خط بیشتر وجود ندارد. خطی که خواهان پیشرفت ورزش است و تامین خواستههای مردمی و منطبق بر منافع ملی را میخواهد و خط دیگری که عوضی به ورزش آمده و آویزان ورزش است و جز تأمین نام و نان خود از طریق ورزش دغدغه و هدفی ندارد. کافی است هر یک از مدیران ورزش آن طور که شایسته و بایسته است صف و خط خود را مشخص کنند تا فضای سلامتی و کارسازنده بیش از پیش بر حال و هوای ورزش حاکم شود. نکته دیگری که دراینباره ذکر آن خالی از فایده نیست، این است که خوشبختانه ورزش و مدیران ورزشی از بسیاری آلودگیها و انحرافات که در بعضی حوزهها به شکل آزاردهنده و تاسفبار وجود دارد و موجب نارضایتی و گلایهمندی مردم شده است، منزهاند، هر چند که ما معتقدیم حتی حداقل فساد و زشتی و پلشتی هم در ورزش و کار و بار مدیریتی ورزش نباید وجود داشته باشد و کمِ آن هم زیاد است.

با این تفاصیل نتیجه میگیریم کسانی که در ورزش دارای پست و مقام مدیریتی هستند، میتوانند - اگر بخواهند و نیت خدمت داشته باشند- خیلی راحتتر از حد تصور در راه اجرای برنامه ها و تحقق اهداف خودگام بردارند. ورزش ما در سال آینده در رشتههای مختلف علاوه بر فعالیتهای داخلی در میادین قارهای و جهانی حضور خواهد داشت که هر یک در جای خود دارای اهمیت هستند، اما سرآمد این فعالیتها را میتوان حضور تیم ملی فوتبال ایران در بیست و یکمین دوره جامجهانی )روسیه(و شرکت کاروان ورزشی ایران در هجدهمین دوره بازیهای آسیایی )جاکارتا( دانست. امیدواریم مسئولان و مدیران ورزش و تیمهای ملی از فرصت باقیمانده برای حضور هر چه قویتر و شایستهتر ورزشکاران کشورمان بیشترین و بهترین استفاده راببرند. فوتبال ایران برای پنجمین دوره در مرحله نهایی جامجهانی حضور مییابد و صرف این حضور یک افتخار برای فوتبال ایران به حساب میآید اما ما و آنهایی که گرفتاریها و مشکلات خودساخته این فوتبال را میدانیم و از طرفی به بضاعت و توانایی بالقوه و در راس همه استعداد ناب جوانان ایرانی در این رشته واقفیم، میدانیم که جایگاه و حق فوتبال ایران بیش از این حرفهاست که... دراینباره هم «مدیریت»، نقش تعیینکننده دارد و انتظارات ذکر شده در اینجا نیز وجود دارد و...

در هر حال سال 96 سپری شد و سال 97 پیشروی ماست امیدوارم سال نو بر خوانندگان محترم مجله و اهالی ورزش مبارک باشد و نه فقط در ورزش، بلکه کشور عزیز و قهرمان ما در همه عرصهها و حوزهها از سد موانع داخلی و دشمنیهای بیامان و ناجوانمردانه خارجی برآید و سالی که با ماه عزیز رجب که ماه استغفار و بازگشت به سوی خدا و ارزشهای الهی و میلاد قهرمان بیبدیل تاریخ، علی‌ (ع)آغاز میشود و به پایان میرسد، با همت و اراده تک تک ما و به ویژه آنها که مسئولیتی برعهده دارند و مدیر هستند، سال توأم با موفقیتهای بزرگ و کاسته شدن از مشکلات این ملک و ملت سرفراز باشد. انشاءالله

* سیدمحمدسعید مدنی


نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار