ولادت با سعادت امام رضا (ع) را تبریک می‌گوییم      شهادت رییس جمهور و هیات همراه ایشان را تسلیت می‌گوییم      
PDF نسخه کامل مجله
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 20 2024
کد خبر: ۳۴۳۶۰
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۱:۴۹
جام ملت‌های آسیا با وجود 24 تیمی شدن و کاهش کیفیت آن، می‌تواند محل برگزاری بازی‌های جذابی هم باشد.
کیهان ورزشی-

قرعه کشی مرحله نهایی جام ملت‌های آسیا که قرار است زمستان امسال در کشور امارات برگزار شود، شب گذشته انجام شد و 24 تیم حاضر در این مسابقات حریفان خود را شناختند. در این دوره برای اولین بار 24 تیم حضور دارند که بی شک کیفیت آن را نازل‌تر از گذشته خواهد کرد. افزایش تعداد تیم‌ها در یورو 2016 اگرچه بر پایین آمدن سطح کیفی مسابقات تاثیر گذاشت ام هر چه هست اروپا چندین درجه از کیفیت بالاتری نسبت به فوتبال آسیا برخوردار است و می‌توانستیم از تمامی بازی‌ها لذت ببریم. حالا حضور تیم‌های درجه چندم آسیایی چگونه خواهد توانست به فوتبال آسیا کمک کند، خودش سوالی بزرگی است که تا زمان برگزاری مسابقات پاسخی برای آن پیدا نخواهید کرد. کماینکه در دوره‌های پیشین که مسابقات 16 تیمی بود، تعداد بازی‌های دلچسب به اندازه انگشتان یک دست هم نمی‌رسید.

از سوی دیگر برگزاری مسابقات در زمستان یعنی همان زمان برگزاری جام ملت‌های آفریقا به این معناست که تعدادی از لژیونرهای اروپایی تیم‌های مختلف تمایلی به حضور در مسابقات نخواهند داشت و ترجیح خواهند داد از موقعیت خود در تیم‌های باشگاهی‌شان حفاظت کنند. چیزی که حتی در زمان برگزاری جام ملت‌ها در تابستان هم فوتبال آسیا با آن مواجه بود. حال باید دید مسابقات زمستانی چه وضعیتی را برای AFC رقم خواهد زد.

با این حال طبق گروه بندی صورت گرفته در هر گروه تیم‌هایی حضور دارند که تقابلشان در همان مرحله گروهی می‌تواند جذابیت‌هایی داشته باشد. این جذابیت می‌تواند سیاسی باشد یا حسی از انتقام را در خود داشته باشد. البته بازی‌هایی هم هستند که رنگ و بوی نوستالژیک به خود گرفته‌اند و از آن نبردهای کلاسیک فوتبالی محسوب می‌شوند که به آنها نگاهی می‌‌اندازیم.

گروه ‍A: امارات-بحرین

یقینا حساس‌ترین بازی این گروه به رویارویی این دو تیم حاشیه خلیج فارس بازمی‌گردد. آنها مدعیان اول صعود از گروه هستند و بازی افتتاحیه را برگزار خواهند کرد. دو تیم رقیب سنتی یکدیگر در خلیج فارس به حساب می‌آیند و دیدارشان می‌تواند از بازی‌های جذاب مرحله گروهی باشد.

نکته: در این گروه پس از این دو تیم، هند تماشایش جذاب خواهد بود. این تیم در 5 سال گذشته بواسطه حضور بازیکنان سرشناس بازنشسته فوتبال و مربیگری و بازی آنها در لیگ فوتبال این کشور، در فوتبال پیشرفت چشمگیری داشته‌اند و حالا موفق شده‌اند برای اولین به جام ملت‌های آسیا برسند.

گروه B: سوریه-استرالیا

سوریه برای آنکه به جام جهانی 2018 روسیه برسد، با وجود بحران جنگ تا سرحد مرگ جنگید و از گروهی که ایران، کره جنوبی و ازبکستان مدعیان اصلی صعود بودند، به عنوان تیم سوم این شانس را پیدا کردند که در بازی پلی‌آف بلیت جام جهانی را تصاحب کنند. رقیب آنها استرالیا بود که پیش از آن بارها طعم جام جهانی را چشیده بود. استرالیا برخلاف تصور کار آسانی نداشت و به سختی توانست رویای جام جهانی سوری‌ها را بر باد دهد. حالا آنها پس از دو سال در جام ملت‌ها باید برابر یکدیگر قرار بگیرند. این بهترین فرصت سوری‌ها برای انتقام از کانگورها می‌باشد.

نکته: در این گروه سه همسایه جغرافیایی عرب در منطقه غرب آسیا کنار یکدیگر قرار دارند. اردن، سوریه و فلسطین که تقریبا از سطح کیفی برابری از فوتبال سهم می‌برند، می‌توانند برای کسب دو سهمیه باقی مانده پس از استرالیا، رقابت جذابی داشته باشند.

گروه C: چین-کره جنوبی

رقابت این دو کشور در خاور دور نه فقط در زمینه سیاسی و اقتصادی است بلکه در ورزش هم آنها تقابل‌های سختی دارند. در بازی‌های آسیایی همواره این دو کشور رقیب یکدیگر در رشته‌های مختلف هستند و این رقابت به فوتبال هم کشیده است. دیدارهای آنها همیشه تماشایی بوده و در مقدماتی جام جهانی به یاد داریم که چگونه چین راه صعود کره را به میان سنگلاخ‌ها کشاند.

گروه D: ایران-عراق

ایران و عراق در شش دوره اخیر جام ملت‌ها 5 بار در مسیر هم قرار گرفتند و در سال 2019 هم سرنوشت اینگونه رقم خورد که این دو رقیب سنتی و همسایه یکبار دیگر مقابل هم قرار بگیرند. در آخرین دوره جام ملت‌ها که ایران شانس بالایی برای قهرمانی داشت، در مرحله یک چهارم نهایی به مصاف عراق رفت و با داوری پرحاشیه‌ای که در آن بازی بوجود آمد، تیم کارلوس کروش در ضربات پنالتی مغلوب عراق شد و از مسابقات کنار رفت. حالا این نبرد کلاسیک، می‌تواند محل انتقام ایران از عراق باشد.

گروه E: عربستان-قطر

گروه پنجم بی شک سیاسی‌ترین گروه مسابقات است. در این گروه تیم‌هایی حضور دارند که از نظر سیاسی بخصوص در چند سال گذشته با یکدیگر تنش‌های قابل توجهی داشته‌اند. با این حال دیدار عربستان و قطر می‌تواند محل قدرت نمایی سیاسی هر کشور در لباس فوتبال باشد. دو تیم در حالی به مصاف هم می‌روند که تا همین چند ماه پیش نمایندگاه فوتبال باشگاهی عربستان تلاش می‌کردند بازی‌های خود با تیم‌های قطری را همچون تیم‌های ایرانی در زمینی بی‌طرف برگزار کنند. حالا تیم‌های ملی دو کشور باید مقابل هم قرار بگیرند در حالیکه هنوز مشکل سیاسی آنها برطرف نشده و قطر در محاصره همسایگان خود قرار دارد.

نکته: از سوی دیگر دیدار لبنان و عربستان هم می‌تواند جذاب باشد. رابطه این دو کشور در یک سال گذشته تحت تاثیر سفر نخست وزیر لبنان، سعد حریری به عربستان و حضور طولانی مدت او در این کشور در کنار ولیعهد عربستان قرار داشت. عربستان که به دنبال افزایش نفوذ خود در لبنان است، این روزها در آستانه انتخابات پارلمانی لبنان هم به شدت از حریری حمایت می‌کند. این در حالی است که مردم لبنان خواستار استقلال نخست وزیر خود هستند. این دیدار می‌تواند از دیگر مصاف‌های سیاسی این گروه باشد. البته نباید از کره شمالی هم غافل شد.

گروه F: ژاپن-ازبکستان

در این گروه شانس‌های اصلی صعود همین دو تیم هستند که پیش‌تر در جام ‌ملت‌های آسیا و مقدماتی جام جهانی مقابل هم قرار گرفته بودند. شاید جذاب‌ترین و سخت‌ترین بازی مرحله مقدماتی برای سرگروهی هم بازی همین دو تیم باشد. با این حال ازبکستان فقط یک بار موفق شده ژاپن را شکست دهد و یکبار هم در سال 2000 با نتیجه 8-1 از ژاپن شکست خورده است.

عرفان خماند
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها