ولادت با سعادت امام رضا (ع) را تبریک می‌گوییم      شهادت رییس جمهور و هیات همراه ایشان را تسلیت می‌گوییم      
PDF نسخه کامل مجله
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 20 2024
کد خبر: ۳۵۱۰۸
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶

هیاهوی یک جام(قسمت دوم)/پنج حضور جهانی و یک پیام مهم

کیهان ورزشی- سید محمد سعید مدنی

 در چنين ميدان بزرگ و مهمي كه چشم جهانيان به آن دوخته شده است و حوادث خرد وكلان و اتفاقات ريز و درشت آن را تعقيب ميكنند  فوتبال ايران نيز حضور دارد و اين به خودي خود يك  اتفاق مثبت ودر يك افتخار براي فوتبال ايران به حساب مي آيد.
  جام ٢٠١٨  كه در روسيه برگزار خواهد شد پنجمين تجربه  فوتبال كشورمان در جام جهاني است و اين تجربه كه نه يك بار بلكه پنج بار براي فوتبال  ما تكرار شده گوياي اين واقعيت و پيام بزرگ است كه فوتبال ايران قابليت و ظرفيت حضور در جمع بزرگان فوتبال جهان رادر خود دارد.
  فوتبال ايران اولين بار براي حضور در جام جهاني ١٩٧٤ عزم خود را جزم كرد و در مسابقات مقدماتي حضور پيدا كرد. علاقمندان به فوتبال و آنهایی كه سن وسالي ازشان گذشته خوب به ياد دارند كه تيم ملي فوتبال ايران در همان اولين حضور يك مدعي تمام عيار براي صعود به مرحله نهايي در جمع تيم هاي اسيايي بود. اين تيم با عبور از تيم قدرتمند كره شمالي كه به طوفان زرد آسيا معروف بود و دو دوره قبل درجام جهاني ١٩٦٦- انگلستان، به عنوان تنها نماينده فوتبال قاره كهن شگفتي ساز بزرگ لقب يافته بود در مرحله پاياني به مصاف نماينده اقيا نوسيه  يعني استراليا رفت. آن موقع مرحله نهايي جام جهاني با حضور١٦ تيم برگزار مي شد كه دو قاره اسيا و اقيانوسيه ميتوانستند يك نماينده در مرحله پاياني داشته باشند. متاسفانه تيم ملي ايران در بازي رفت در خاك استراليا و شهر سيدني بازي را ٣-٠ واگذار كرد. واين در حالي بود كه كساني كه آن روزها از نزديك با مسايل تيم ملي اشنا بودند- ازجمله مجله كيهان ورزشي- مي دانستند كه علت اصلي اين باخت سنگين تنها برتري حريف نيست و مسايل ديگري هم در اين باخت موثر بوده كه ريشه دروني داشت. مسايلي كه بررسي وبازخواني آنها كار اين نوشته نيست. بازي برگشت در اواخرشهريور سال١٣٥٢ در ورزشگاه ازادي هر چند با حساب٢-٠ به نفع ايران تمام شد اما ما در مجموع بازي را٣-٢ واگذار كرديم تا استراليا سال بعد به عنوان نماينده اسيا راهي مونيخ آلمان غربی شود و فوتبال ايران هر چند در اولين تلاش خود براي دريافت جواز حضور در مرحله نهايي جام جهاني ناكام ماند اما خوب فهميد كه دسترسي به اين هدف ناممكن نيست و كاملا شدني است و شرط بزرگ آن محكم كردن درون اين فوتبال وهمت وهمكاري جمعي است.

(ادامه دارد)
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها