PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: ۳۵۱۲۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۹
کیهان ورزشی- سید محمد سعید مدنی


فوتبال ايران با دريافت  ولمس توانايي هاي خودش كه آن را بيش از هر جا و اخيرا در كوران رقابت هاي مرحله مقدماتي جام جهاني ١٩٧٤  و اولين تلاش خود براي راهيابي به جمع ١٦ تيم برترمرحله نهايي اين مسابقات به دست آورده بود براي فراهم آوردن شرايط  موفقيت وصعود همت گماشت و بيش از هر چيز به تقويت ساختار دروني فوتبال پرداخت و حركت نويني را كه از چند سال پيش از آن با برپايي ليگ تخت جمشيد آغاز كرده بود با شدت و دقت بيشتري تداوم بخشيد. 
از آنجا كه سياست هاي رژيم وقت هم به دلايل مختلف- كه اينجا مجال پرداختن به آن نيست- موافق رونق و گسترش فوتبال - وتقريبا فقط فوتبال- بود  كارها خوب پيش رفت و برنامه ها به صورتي موثر اجرا مي شد. به زودي حاصل اين اقدامات در عمل خود را نشان داد. 
قهرماني تيم ملي فوتبال ايران در بازيهاي اسيايي( تهران-١٩٧٤)، قهرماني براي سومين بار فوتبال ايران در جام ملت هاي آسيا ( دو سال بعد در تهران-١٩٧٦) راهيابي تيم ملي به المپيك ( مونترال١٩٧٦) از نشانه هاي به بار نشستن آن برنامه ها و اقدامات بود.
 علاوه بر اينها  حضور تقريبا هميشگي جوانان فوتبال ايران در فينال مسابقات قهرماني جوانان آسيا طي اين سالها( از٥٢تا ٥٧)  از حركت ريشه اي فوتبال ايران براي پيشرفت حكايت مي كرد. بازيهاي خوب و تقريبافراتراز انتظار تيم ملي  در رقابت هاي المپيك  سند محكم وشاهد تازه اي شد تا فوتبال ايران از نظر روحي و رواني نيز به خودباوري واقعي - ونه كاذب- برسد. تيم ملي فوتبال ايران در اولين بازي خود در مرحله مقدماتي به مصاف كوبا رفت و با تك گل شادروان غلامحسين مظلومي بر اين تيم فائق آمد. دومين و آخرين حريف مرحله مقدماتي تيم ملي تيم مقتدر و صاحب نام لهستان بود. بدون اغراق مي شود گفت "آن تيم لهستان" بهترين تيم لهستان در طول تاريخ فوتبال ان كشور بوده است. لهستان آن روزگار با ستارگاني چون يان توماژفسكي(دروازه بان) كازيميرز داينا( كاپيتن)  گرگوز لاتو واندره ژارماخ و... دوسال قبل از آن در جام جهاني ١٩٧٤- مونيخ سخت خوش درخشيده بود و تا مرحله نيمه نهايي با برداشتن همه حريفان از پيش رو بي مهار پيش رفته بود وتنها در اين مرحله بود كه وقتي به سد تيم قدرتمند و رويايي ميزبان يعني آلمان با ستارگان و بزرگاني چون سپ مه ير، فوگتز، شوارتزنبگ، برايتنر، بكن بوير، هنكس( مربي فعلي بايرن)، هوينس، هولزنباين، گردمولر، اوورات، گرابوفسكي، بونهوف و.... برخورد كرد درهوايي باراني و زميني خيس  بالاخره از حركت ايستاد و زمينگير شد. لهستان به ديداررده بندي رفت تا برزيل را كه در نيمه نهايي در يك بازي تراژيك( براي طلايي پوشان و هواداران بيشمارش در سراسر دنيا) ٠-٢ به هلند يوهان كرايف باخته بود ديدار كند. آن بازي را لهستان ١-٠ برد تا بالاتر از برزيل(قهرمان ابدي جام ژول ريمه) و بعد از آلمانغربي و هلند به مقام سوم جام جهاني دست پيدا كند. حالا لهستان با حفظ همان تيم رويايي به المپيك امده بود و قرار بود در مرحله مقدماتي بر سر سرگروهي با تيم ملي فوتبال ايران مصاف دهد. تيم ملي كه با پيروزي بر كوبا صعود خود را به دور بعدي قطعي كرده بود در مصاف لهستان پر ستاره بازي خوب وآبرومند ومهمتر از همه اميدوار كننده اي را به نمايش گذاشت و درپايان درحاليكه سخت حريف صاحب نام را به درد سر انداخته وبه وسيله علي پروين و حسن روشن دوبار توماژفسكي بزرك رابه تسليم واداشته بود بازي را ٢-٣ واگذار كرد وبه عنوان تيم دوم راهي مرحله بعدي شد . حريف ايران در آن مرحله تيم قدرتمند شوروي بود...

(ادامه دارد)
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هومن نورمحمدی
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۷
0
0
خسته نباشید چرا شما همش در گذشته بسر می برید مجله شده سوژه های چهل سال قبل تخت جمشید یکمی به حال بپردازید تخت جمشید تمام شده و بیشتر ستارگانش در سینه قبرستون خوابند
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار