PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۳۶۳۰۱
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۱

سوت پایان بیست و یکمین دوره مسابقات فوتبال جام جهانی در حالی در اوایل هفته گذشته به وسیله آقای پینتا داور آرژانتینی به صدا در آمد که آخر همین هفته سوت آغازفصل جدید فوتبال ایران به صدا در می آید. فصلی که در میانه آن تیم ملی فوتبال ایران باید باز رخت سفر ببندد و این بار به امارات برود تا درهفدهمین دوره جام ملت های آسیا شرکت کند. جامی که در آن فوتبال ایران با سه دوره قهرمانی متوالی در ۱۹۶۸ و ۱۹۷۲ و ۱۹۷۶ جزو پرافتخارترین تیم هاست.اما آخرین قهرمانی ما چنانکه پیداست مربوط می شود به۴۲ سال پیش! از آن پس حتی به دیدار نهایی راه نیافته و حداکثر در دیدار ده بندی حاضر شده ایم که با پیروزی در ان چهار بار به مقام سوم رسیده ایم.آخرین مقام سومی ما هم به ۱۸ سال پیش یعنی سال ۲۰۰۴ بر میگردد! و می دانیم که در این فاصله ژاپنی ها سه بار قهرمان این جام شده اند. تیمی که وقتی فوتبال ایران در اوج بود و برقله فوتبال آسیا قرار داشت در فوتبال قاره محلی از اعراب نداشت اما وقتی برای رشد و پیشرفت فوتبالش اراده کرد و تدبیر و برنامه ریزی و کار سالم و مستمر رادر دستور کار قرار داد ، وضعیت فوتبال خود را به معنای واقعی دگرگون ساخت و خیلی زود به پرافتخارترین تیم آسیا تبدیل شد و باز طی بیست سال اخیر همواره یک پای ثابت حضور در مرحله نهایی جام جهانی فوتبال بوده است و....از این آمار و ارقام و چرتکه بازی ها که بگذریم آنچه از همه چیز مهمتر است و در واقع تا آن درست نشود کمیت فوتبال در همه جا از جمله حوزه کمیت و نتیجه گیری که مهم هم هست لنگ خواهد زد.

آنچه از نتیجه گیری مهمتر است و پیش شرط اساسی و مقدمه لازم آن است تدبیر و برنامه ریزی است. و این همان چیزی است که رمز کلید پیشرفت در هرجا و هر عرصه ای از جمله ورزش است. و آن باز همان چیزی است که فوتبال و ورزش ایران بیش از هر چیز بدان نیازمند است. نمی خواهیم بگوییم در ورزش تدبیر و برنامه ریزی وجود ومعنی ندارد. این حرف آخر بی انصافی است. بارها به سهم و نوبه خود نوشته ایم که ورزش ایران با همه کمبودها در مسیر روبه جلو و پیشرفت قرار دارد. پتانسیل وسیع و داشته های نهفته این ورزش آنقدر هست که سوخت و انرژی حرکتی ورزش ایران را تامین می کند. در کنار این هستند افرادی کاربلد و دلسوز که در جایگاه و موقعیت های مختلف این انرژی حرکتی را برای ورزش مضاعف می سازند. اگر چنین نبود ونباشد پس این موفقیت ها و پیروزی ها که هر روز و هر هفته در رشته های مختلف ودر عرصه های بین المللی برای ورزش ایران اتفاق می افتد و باعث شادی دل مردم و نشاط جامعه می شود چگونه حاصل می شود؟

هنوز کام دوستداران ورزش از بازی های خوب و درخشش فوتبالیست ها در جام جهانی شیرین است که اخبار موفقیت کشتی در مسابقات نوجوانان جهان می رسد. وبه دنبال آن خبر قهرمانی پولادمردان جوان ایرانی در رقابت های جهانی و قهرمانی فرنگی کاران جوان در کشتی آسیا وبر صدر و سکوی اول ایستادن کاراته کاران در پیکارهای قاره ای و... این داستان شیرین و امیدوار کننده حتما ادامه دار خواهد بود. بنابراین اگر حرف از لزوم تدبیر و برنامه می شود حرف پیرامون بود و نبود آن نیست بلکه در باره کمیت و کیفیت آن است.

بدون تردید اگر وضعیت برنامه ریزی در ورزش بهبود پیدا کند وکیفیت آن ارتقاء یابد و بعد از آن در اجرا نیز کار دست کاردان باشد و با دلسوزی و تعهد عمل شود وضعیت ورزش ایران از هر نظر حتی نتیجه گیری هم به مراتب بهتر از این خواهد شد. ما در رشته هایی مثل فوتبال به حداقل ها بسنده کرده ایم اگر برنامه ها متحول شود. اگربر کیفیت اموری مثل لیگ افزوده شود . اگر در هر بخش از فوتبال کار دست صاحبان تخصص و دلسوزان واقعی سپرده شود ودست آدم های مزاحم و نخود هر آش که فلسفه ودلیل وجودیشان در بعضی بخش های تخصصی و مهم فوتبال فقط" وقاحت" و " روی سفتی" است که دارنداز دخالت در امور فوتبال کوتاه شود و اگر تکلیف کار های بر زمین مانده ای چون با شگاهداری و تکلیف مالکیتی و مدیریتی تیم های ریشه دار و پر طرفدار و باشگا ه های بالقوه ای چون استقلال و پرسپولیس مشخص شود و... فوتبال ما با همین داشته ها می تواند جایگاه گذشته خود را احیا نماید و باز هم با حضور حریفان با برنامه و قابل احترامی مثل ژاپن بر قله فوتبال آسیا قرار گیرد و از بسنده کردن به" حداقل" ها عبور کند .

همانطور که در موقع خودش نوشتیم تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی نشان داد که درصورت وجود تدبیر و مدیریت ازیکسو و انگیزه قوی برای موفقیت و ایمان به هدف می توان موفق عمل کرد. در واقع با مسلح شدن به این داشته ها می توان بسیاری از ناداشته های هر چند لازم مادی را جبران کرد و به مثال و نمونه ای برای دیگر حوزه ها و مقوله ها تبدیل شد. چنانکه در کمال خوشوقتی شنیدیم هفته گذشته رهبر معظم انقلاب در دیدار دولتمردان از تیم ملی فوتبال ایران به عنوان مثال والگو مجموعه ای موفق نام برده اند...!

* سیدمحمد سعید مدنی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار