فرار رسیدن ماه محرم را تسلیت می‌گوییم      
PDF نسخه کامل مجله
چهارشنبه ۲۷ تير ۱۴۰۳ - July 17 2024
کد خبر: ۳۶۳۵۷
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۳

کیهان ورزشی-

پرونده لیگ هجدهم فوتبال ایران از روز 5 شنبه باز می‌شود و 16 تیم از 8 استان کشور طی 30 هفته به مصاف یکدیگر می‌روند. برگزاری جام ملت‌ها در زمستان سال 2019 باعث شده تا این فصل کمی زودتر از همیشه آغاز شود. به همین دلیل تقریبا بیشتر تیم‌ها دوران آماده‌سازی و تمرینات خود را از اوایل جام‌جهانی آغاز کردند و با سپری کردن دوران بدنسازی، خودشان را آماده شروع لیگ می‌کنند. این در حالی است که به دلیل افزایش قیمت ارزهای خارجی و کمبود آن، بیشتر تیم‌ها اردوهای خود را در ایران پشت سرگذاشتند و تنها 4 تیم پرسپولیس، استقلال، سپاهان و ذوب آهن به اردوی خارجی رفتند. فصل گذشته 8 تیم اردوی خارجی داشتند.

همزمانی دوران آماده‌سازی با جام‌جهانی باعث شد تا برخی تیم‌ها چند بازیکن خود را در اختیار نداشته باشند که تیم‌های تهرانی استقلال، پرسپولیس و سایپا از جمله آنها بودند. در این بین پیکان نماینده‌ای در تیم ملی نداشت تا با آرامش کار خود را دنبال کند. تیم‌های تهرانی با شرایط خوبی خودشان را آماده لیگ کرده‌اند اما برخلاف آنچه که پیش بینی می‌شد استقلال با وجود عملکرد خوبی که از خود در فصل قبل بر جای گذاشت، در آستانه شروع لیگ روزهای ناآرامی را سپری می‌کند تا نیمی از فوتبال پایتخت در التهاب و طوفان باشد.

سایپا؛ نارنجی‌های بدون ستاره

سایپا فصل قبل با علی دایی تیمی قابل احترام و دوست‌داشتنی بود که با ستاره‌های جوانش توانست در جمع 4 تیم بالانشین قرار بگیرد و بعد از حدود یک دهه باردیگر بتواند به فوتبال باشگاهی آسیا برگردد. البته این اتفاق به لطف قهرمانی استقلال در جام‌حذفی رخ داد اما سایپا شانه به شانه ذوب آهن و استقلال پیش آمد و با یک امتیاز کمتر در رده چهارم قرار گرفت. تیم علی دایی در این فصل همچون گذشته اردوی خود را به طور منظم در اردبیل برگزار کرد تا با شرایط خوبی آماده مسابقات شود. در بین تیم‌های لیگ برتری سایپایی‌ها از همه زودتر تمرینات خود را برای حضور در لیگ هجدهم آغاز کردند. نارنجی‌پوشان در فصل نقل و انتقالات دو ستاره خود یعنی مهدی ترابی و علی قلی‌زاده را از دست دادند. یکی به پرسپولیس پیوست و دیگری لژیونر شد و سر از بلژیک درآورد. این نتیجه بازی‌های درخشان این دو پدیده فوتبال ایران در فصل قبل بود. البته حامد شیری و الهیار صیادمنش هم از این تیم جدا شدند. در سوی مقابل رحیم زهیوی به عنوان خرید بزرگ سایپا در نقل و انتقالات معرفی شد. امین حاج‌محمدی، عبدالله ناصری و معین عباسیان دیگر خریدهای تیم دایی هستند.

پرسپولیس؛ در رویای هت‌تریک قهرمانی

یک شروع طوفانی و یک پایان نگران‌کننده، چیزی بود که از فصل قبل پرسپولیس در ذهن مانده است. اما شروع این تیم آنقدر خوب بود که نتایج بد انتهای فصل نتواند مانع دومین قهرمانی متوالی این تیم با برانکو ایووانکویچ شود. حواشی در نیم فصل دوم در سرخ‌پوشان موج‌ می‌زد که بخش زیادی از آن به بازیکنانی چون محسن مسلمان و فرشاد احمدزاده بازمی‌گشت؛ بازیکنانی که در نهایت از پرسپولیس جدا شدند و اولی راهی ذوب‌آهن شد و دیگری به لیگ لهستان رفت. این در حالی است که پرسپولیس به دلیل پرونده انتقال مهدی طارمی به ریزه‌اسپور، دومین پنجره محرومیت خود از حضور در نقل و انتقالات را سپری می‌کند و نمی‌تواند برای شروع فصل بازیکنی جدید را استفاده کند. با این حال به نظر می‌رسد هواداران از خریدهای تازه تیمشان راضی هستند. سروش رفیعی، مهدی شریفی، مهدی ترابی و مهدی شیری بازیکنانی هستند که برای نیم فصل دوم در اختیار قرمزها خواهند بود. با این حال لژیونر شدن وحید امیری و صادق محرمی، نگرانی‌هایی را برای نیم فصل اول بوجود آورده است. اردوی پیش فصل پرسپولیس در کرواسی برگزار شد و برخلاف فصل قبل هیچ بازیکنی از اروپای شرقی که نشانه‌ای از فوتبال در خود ندارد، مهمان پرضرر این تیم نشد.

پیکان؛ آرامش در تیم آقای معلم

پیکان با مجید جلالی بازهم چند بازیکن را از دست داده اما آنها بی سروصدا کار خود را انجام داده اند و انتظار می رود بازهم جزو بالانشین ها باشند. پس از سایپا تیم جلالی دومین تیمی بود که تمرینات خود را شروع کرد و حدود 45 روز برای آماده‌سازی خود برای لیگ صرف کردند که به نظر می‌رسد برای حضور موفق در لیگ مدت زمان خوبی باشد. مهدی شیری، رحمان احمدی، پیام نیازمند، مرتضی آقاخان و محمدصادق بارانی بازیکنانی بودند که پیکان در فصل نقل و انتقالات از دست داده اما در عوض محمد قاضی، مگنو باتیستا، سامان نریمان جهان و عیسی آل‌کثیر به عنوان بازیکنان شناخته شده و باتجربه به این تیم پیوسته‌اند. پیکان که در فصل گذشته تا نیم فصل در میان مدعیان قرار داشت در ادامه به مرور با کسب نتایج ضعیف شانس بدست آوردن سهمیه آسیا را از دست دادند. این تیم فصل قبل را در رده ششم به پایان رساند اما در این فصل با توجه به آمادگی خوبی که دارد مدعی کسب سهمیه آسیا است.

استقلال؛ طوفان پس از آرامش

همه چیز در آخر فصل خوب تمام شده بود و هوادارانی که تقریبا دو فصل سخت را پشت سرگذاشته بودند، حالا با یک مربی آلمانی که کارش را خوب بلد است، به قهرمانی فصل بعد دل بسته بودند. قهرمانی در جام حذفی، رسیدن از قعر جدول به رده سوم و رفتن به جمع 8 تیم برتر آسیا اتفاقات مهمی بود که دل آبی‌ها را در پایان فصل شاد کرد اما همه چیز به همین خوبی پیش نرفت و تنش‌های مدیریتی پس از پایان فصل تا همین امروز، تیمی را که می‌توانست با خریدهای خوب، پرقدرت‌تر از گذشته شود حالا در بحران فرو برده است. استقلال اردوی پیش فصل خود را در ترکیه برگزار کرده اما همچنان وضعیت دو ستاره خارجی این تیم یعنی مامه تیام و جباروف مشخص نیست و امید ابراهیمی و امید نورافکن که از چهره‌های شاخص این تیم در فصل قبل بودند، لژیونر شدند. به این جمع باید مصدومیت روزبه چشمی و داریوش شجاعیان هم اضافه کنید. شفر برای فصل به چند چهره جوان همچون فرشاد محمدی مهر، علی کریمی و محمد دانشگر اعتماد کرده اما این خریدها برای هواداران استقلال راضی کننده نبوده و آنها در انتظار صید یک ستاره بزرگ هستند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار