PDF نسخه کامل مجله
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 23 2024
کد خبر: ۳۸۳۴۸
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۸
نقطه قوت بازی بزرگ که کمتر دیده شد
جوانان ، مدال واقعی هستند ، نه «مدال های فلزی»...!

مدال های واقعی ورزش !

بارها به سهم خود ودر حد توان واز سر وظیفه در باره برخورداری ورزش کشورمان از سرمایه های مادی و انسانی سخن گفته ایم وبیش از هرکس به مسئولان و مدیران ورزش درباره لزوم دانستن قدر این نعمت یادآوری کرده ایم. توصیح واضحات داده ایم که منظور از این قدرشناسی و قدر دانی این نیست که فقط در لسان و بیان این نعمت ها را ذکر کنیم ویکی یکی آنها را برشماریم و حداکثر خدا را ا ز بابت این نعمت شکر کنیم. بلکه همانطور که به ما آموخته اند بهترین طریق شکرگزاری و نشانه قدر شناسی"عمل" است. بنابراین‌همه ما به ویژه مسئولان ورزش در باره داشته های طبیعی و ذاتی ورزش ورزش یا همان سرمایه های انسانی و مادی باید فراتر از حرف و شعار دست به عمل و اقدام بزنند. عمل و اقدام در جهت کشف و پرورش و هدایت این داشته ها و جلوگیری از هدر رفتن و بدتر از همه "هرز رفتن" این سرمایه های گرانقیمت و سرشار.

در دیدار ورزشکاران و افتخار آفرینان بازی های آسیایی، رهبر معظم انقلاب با صراحت و به روشنی بر این نکته تاکید ورزیدند وقتی خطاب به ورزشکاران حاضر در جلسه که در واقع به نمایندگی از کل ورزشکاران ایرانی در این ملاقات حضور داشتند گفتند:" مدال واقعی شمایید؛ زیرا بالاترین ارزش برای یک کشور و لازمه پیشرفت آن، وجود نیروی انسانی کارآمد، مومن، جدی، باهوش و پرتلاش است."

روشن است که روی سخن رهبر انقلاب فقط با جوانان حاضر در جلسه نیست وباز معلوم است که منظورو گستره سخن ایشان فقط جوانان ورزشکار را در بر نمیگیرد بلکه کل جمعیت" جوان" مارا در برمی گیرد که در عرصه ها وحوزه های مختلف بارها و بارها قابلیت و لیاقت و توانایی خود را به اثبات رسانده اند. و باز تردیدی نیست که مخاطب اصلی این سخن رهبر انقلاب بیش از هر کس" مسئولان" به ویژه آنهایی که در حوزه کاری خودبا" جوانان" سروکار مستقیم دارند، است. ما می دانیم که در میان وزیران و اهالی کابینه آن‌کس که در این باره بیشترین سروکار را دارد وزیر محترم" ورزش و جوانان" است! این است که امیدواریم مخاطبان اصلی این فرمایشات، همانطور که در جلسه شخصا حضور دارند و ظاهرا خوب هم گوش فرا می دهند به وظیفه و مسئولیتی هم که در این باره دارند در حد توان و با مسئولیت شناسی تمام عمل کنند.

نیروی مستعد و سرشار جوانی را دریابید

در مقایسه میان سرمایه های انسانی و امکانات مادی معلوم است که ارزش سرمایه انسانی به مراتب بالاتر است. شما از بهترین وبیشترین امکانات مادی و منابع زمینی و ابی و... برحوردار باشید اما فاقد نیروی انسانی قابل و کار آمد باشید استفاده چندانی هم از آن داشته ها وثروت مادی نمی توانید ، ببرید. بر عکس وجود نیروی انسانی زنده، پرنشاط و لایق می تواند جبران کننده بسیاری ناداشته های مادی باشد. وباز معلوم است آن‌که مهمترین و اثربخش ترین عنصر در میان سرمایه های انسانی است گروه سنی" جوان" است این است که رهبر معظم انقلاب با نگاهی دقیق و واقع بینانه تصریح میکنند که برای پیشرفت کشور نیروی انسانی مهمترین عامل است وباید قدر آن را عملا دانست و با دلسوزی و خیرخواهی و مسئولیت شناسی توانایی و قوه نهفته و موجود در آن را در مسیر بایسته یعنی روبه پیشرفت به کار گرفت. ایشان سخن خود را در این باره با این جمله آغاز می کنند که" مدال واقعی شمایید"! جوان و نیروی سرشار و سازنده جوان را باید در یافت و قدر آن را دانست در همه جا ودر همه حوزه ها، اینجا چون حرف در باره ورزش است ما نیز در این باره می گوییم نیروی فعال و مستعد وتوانمند جوان در ورزش را دریابید. این سیل خروشان و توفنده در ورزش را مهار کنید اجازه هرز وهدر رفتن ندهید و با درایت و عقلانیت و برنامه ریزی آن را در مسیری قرار دهید که در نهایت منجر به رشد و اعتلا و پیشرفت ورزش شود. اینکه ما در حرف دم از جوان و اهمیت و کرامت نسل جوان بزنیم و عملا کار حسابی در این باره انجام ندهیم و در عوض فرصت طلبانه و رندانه از حاصل تلاش جوانان و افتخاراتی که به دست آنان کسب شده و کمتر نتیجه برنامه ریزی و محصول درایت و سیستم کار امد در ورزش بوده به نفع خود و باند و جریان سیاسی متبوع وارایه امار و دست و ما کردن کارنامه قابل قبول ونشان دادن و گزارش کردن به مقامات بالاتر و مدیران ارشد استفاده کنیم جز فرصت طلبی و خوخواهی ورندی آشکار و بی پرده والبته برخورنده و با پیامدهای منفی بسیار در نزد مخاطب معنای دیگر ندارد. توجه و دلسوزی ما در باره جوان و نسل جوان وقتی معلوم و ثابت می شود که برای کشف و پرورش و هدایت استعدادهای آنها " کار" کنیم.

مدال واقعی و مدال فلزی!

توجه و دلسوزی در باره نسل جوان وقتی صادقانه و خالصانه والبته تاثیرگذار و سازنده خواهد بود که ما در باره آنهابزرگ بیاندیشیم. خود و خودمانی ها را کمتر ببینیم و در اولویت قرار دهیم و به تامین منافع ملی و پاسخگویی به انتظارات مردمی بیشتر بیندیشیم. به این ترتیب فراتر از روز مرگی ها و کمیت گرایی ها و نتیجه و مدال وسکو محوری ها که سال هاست به شکل افراطی راه را بر میدانداری تفکر ساختار گرایانه واقدامات زیربنایی و اصولی بسته است به کار اصولی و اقدامات آینده نگرانه روی آوریم وهمانطور که رهبر انقلاب تاکید کردند به خود جوانان و نسل جوان به عنوان" مدال" نگاه کنیم نه فقط به آن گردن آویزهای فلزی که متاسفانه قدرت دیدن واقعیات وداشته ها و" مدال های واقعی" را از همه ما به ویژه مسئولین ورزش ما سال هاست سلب کرده است.

واقعیت تلخ و غیر قابل انکار در ورزش ما این است که نتیجه گرایی به تفکر و بینش حاکم در ورزش ما تبدیل شده است. بله ، ما نیز میدانیم که نتیجه و بردو باخت در ورزش مهم است. خودش یک شاخص مهم سنجش ارزیابی وضعیت ورزش است اما این مقوله برای آنها که کارهای زیربنایی برنامه های مختلف را از حیث کیفی و مقطع زمانی به کار بسته اند یک شاخص و در نتیجه یکی از اهداف ورزش می تواند باشد نه برای ورزش " ما" که حتی خیلی کارهای مقدماتی را برای ساختن ساختار اصولی هنوز انجام نداده اند اما مثل کشورهای پیشرفته در ورزش می خواهند با کسب پیروزی و مدال هرچه بیشتر وضعیت و اندازه و جایگاه ورزش خود را اندازه بگیرند. شاخصی که خیلی وقت ها می تواند باعث گمراهی و خود فریبی شود چنان که در مقاطعی برای مسئولان ورزش ما شده است! بنابراین برای ورزش ما و مدیران ورزشی مامهمتر از هر چیزی حتی تلاش برای کسب نتیجه و مدال آوری بیشتر و ...

نگرش و دیدگاه فرصت طلبانه را عوض کنید

توجه شایسته و بایسته به سرمایه موجود و فعال و مستعد در ورزش به ویژه نیروی انسانی است به طوری که هدف این توجه دلسوزانه کشف این نیروی کار امدو باهوش و توانا و بعد برنامه ریزی برای پرورش و هدایت آنها در مسیر پیشرفت است. لازمه تحقق این کار اساسی که می توان بی مبالغه گفت سرنوشت آینده ورزش در گروی آن است همان چیزی است که خود ما حداقل چندین و چند بار بر آن تاکید کرده ایم و آن عوض کردن نگرش در باره ورزش است. نگرش سطحی و فرصت طلبانه و ابزار انگارانه را به نگرش و بینشی عمیق و جدی و منطبق بر منافع ملی و انتظارات مردمی تبدیل کنیم. نگرش موجود که سطحی و فرصت طلبانه و منطبق بر نتیجه گرایی است خروجی بیشتر از آنکه به دست آمده برای ورزش ما نداشته است و اجازه نداده قابلیت ها و کار کردهای ورزش در حوزه ها و عرصه های مختلف اجتماعی بروز و تجلی پیدا کند.

غفلت از تاثیر کارکردهای مهم ورزش

در همین ملاقات اشاره شده رهبر انقلاب افتخار آفرینی دختران و پسران مدال آور ایران در مسابقات جهانی را موجب خرسندی ملت های آزاده و درعین حال عصبانیت جبهه استکبار دانستند. و این یعنی تاثیرات و کارکردهای ورزش خیلی فراتر از محدوده باشگاه ها و ورزشگاه ها و اماکن ورزشی است. بنابراین به این مقوله باید اهمیتی فراتر از بازی و سرگرمی قائل شد. اگر ما این اهمیت را برای ورزش قایل نباشیم اگر ما کارکردهای مهم ورزش را در عرصه های گوناگون و حوزه های مختلف اجتماعی نادیده بگیریم در اصل ماجرا تغییری حاصل نمی شود فقط این ما هستیم که با دست خود، خودمان را از تاثیرات و کارآمدی های ورزش محروم کرده ایم درست بر خلاف کشورهای پیشرفته که از ورزش و کارکردها و ظرفیت های آن در حوزه های مختلف به ویژه تربیتی و فرهنگی بیشترین و بهترین استفاده ها را می برند.سخن اخیر اشاره شده رهبری یک معنای دیگرش این است که ما نباید در حوزه ورزش با اهمال و کوتاهی و مسئولیت نشناسی موجب آزار و کسالت دوستان و شادی و سرور دشمنان شویم. چه بخواهیم چه نخواهیم ورزش این نقش و تاثیر را دارد.

خرسندی دوستان و خارچشم دشمنان

پس باید به ان به گونه ای رفتار کرد و برای آن به شکلی برنامه ریزی و هدفگذاری کرد که فراتر از روزمرگی ها ، ورزش عاملی باشد برای نشاط و ارتقا روحیه امید و انگیزه و خرسندی و همبستگی ملی و اجتماعی و در ضمن خاری باشد در چشم بدخواهان و دشمنان عزت و سرفرازی این سرزمین.

باری، در این باره یعنی اهمیت و تاثیر ورزش و همچنین ارزش" مدال های واقعی" هر کشور یعنی نسل جوان سخن بیش از این هاست و درواقع می شود گفت حرف تمامی ندارد! ما به همین بسنده می کنیم و این جمله را به عنوان لب وچکیده بحث می آوریم که آقایان مسئول، متولیان و مدیران محترم که در باره ورزش و جوانان برومند این مملکت ردای مسئولیت به تن کرده اید در انجام مسیولیت خود از اینکه حالا هستید؛جدیتر باشید. منافع ملی را بر هر منفعت دیگری ترجیح دهید و اجازه ندهید وقت و سرمایه های جوان این مرز بوم تلف شود و هدر رود...

جوانان ، مدال واقعی هستند ، نه «مدال های فلزی»...!

نقطه قوت بازی بزرگ!

دیدار بزرگ پایتخت بین تیم‌های استقلال و پرسپولیس هفته‌گذشته برگزار شد. دیداری که نه تنها گل نداشت بلکه از حیث فنی و کیفی نیز نتوانست رضایت هواداران و کارشناسان را جلب کند. تحلیل و بررسی چرایی این موضوع از حوصله این مقاله خارج است این کاری است که طی چند روز پس از بازی ازسوی اهالی رسانه و کارشناسان از جمله کیهان ورزشی صورت گرفته است. آنچه در این مقال به طور مختصر می خواهیم به آن اشاره کنیم موضوعی است که با اینکه نقطه قوت این بازی بود اما کمتر موردنظرو توجه خیلی از جمله رسانه ها که به طور طبیعی و حرفه ای باید در کنار مسائل فنی و برد وباخت و... به این گونه مسایل و نکات هم که بخش مهمی از ورزش حتی ورزش قهرمانی است نیز حساسیت و توجه داشته باشند، قرار گرفته است. آن موضوع" جنبه اخلاقی" این بازی است که شاید بتوان گفت بهترین بازی ای بوده که از این نظر این دوتیم مقابل هم انجام داده اند.واگر بخواهیم کمی احتیاط و وسواس به خرج دهیم می توانیم بگوییم این بازی حتما از حیث اخلاق و رعایت اخلاق جوانمردی جزو سه بازی اولی است که این دوتیم تاکنون در مقابل هم انجام داده اند. آنچه که بعد از پایان بازی ذکر شده از زبان خیلی ها شنیده شد انتقاد از کیفیت فنی بازی؛ نتیجه مسابقه که گل و برد وباختی نداشت و... بود و حتی در این باره بعضی تا بدانجا پیش رفتند که بی محابا بحث " تبانی" را پیش کشیدند و...!

غفلت از اخلاق در ورزش!

و صد البته در فوتبالی که سخت نتیجه گر است و معیار اندازه گیری ها تعداد برد و کمیت گرایی است باید هم مساله ای به نام اخلاق و رعایت بازی جوانمردانه و حفظ حرمت و احترام حریف و... که حتی در حرفه ای ترین سطح فوتبال دنیا موضوع قابل توجه ومهمی است؛ مورد توجه قرار نگیرد و به آن به مثابه یک موضوع بی اهمیت نگریسته شود... حالا البته اگر خدای ناکرده در این بازی اتفاق ناگواری می افتاد، مثلا زدوخوردی بین بازیکنان یا تماشاگران رخ می داد وبه داور بازی اهانت می شد، حرمت شکنی صورت می گرفت ، خیلی از همین ها که حالا ازکنار یک بازی کلاس بالا از حیث اخلاقی به راحتی وبدون کوچکترین اشاره می کنند ویکسره این بازی را فاقدکیفیت و... معرفی می کنند؛ همگی نوای" وا اخلاقا" سر می دادند و کلی در باب لزوم رعایت اخلاق ورزشی و اهمیت ندادن به نتیجه و... سخن می راندند و قلمفرسایی می کردند. حال آنکه ما اگر واقعا خواهان ورزش اخلاقی هستیم و معتقد به فوتبال حرفه ای یعنی فوتبالی که اجزای تشکیل دهنده ش دارای اخلاق و رفتار حرفه ای هستند و... این طور موقع ها نباید به راحتی از کنار یک بازی حساس که به عنصر اخلاق و رفتار ورزشی و جوانمردی مزین شده بود عبور کنیم. باید رسانه ها و مدیران و مسئولان و کارشناسان ضمن بحث های فنی وحتی انتقاد کارشناسی و تاکتیکی از نقاط قوت بازی که در ابعاد اخلاقی ان تجلی کرد، غفلت نکنند و...

لزوم اصلاح روش ها

باری... به این نکته به اختصار اشاره ای داشتیم تا هم حرف خود را در این باره زده باشیم وهم در ادامه بحث بالا این بار به این بهانه بار دیگر لزوم تغییر نگرش واصلاح دیدگاه فعلی و حاکم بر ورزش و رشته های جذاب و پرطرفداری مثل فوتبال را یاد آور شویم. وقتی نوع نگرش و بینش در باره ورزش تغییر کرد و مثلا دیدگاه نتیجه گرا از حالت افراطی و تعیین کننده به سوی تعادل تغییر کرد ان وقت خواه و ناخواه روش های مدیریتی ما نیز متناسب با آن تغییر می کند.

توجه داشته باشید تا الان که هشت، نه هفته از شروع لیگ می‌گذرد چند مربی تغییر کرده اند که دونفرآنها یکی در سپید رود رشت و دیگر در تراکتور سازی در اثر برخوردها وتضادهایی که با بازیکنان خود داشته اند از طرف مدیران باشگاه کنار گذاشته شده اند. ما چون دقیقا از کم و کیف این درگیری ها واتفاقات خبر نداریم قضاوت صریح‌نمی کنیم اما از سر وظیفه هشدار می دهیم اگر این تصمیم گیری ها و رای دادن مدیران علیه مربیان وبه نفع بازیکنان ریشه در آفت ویرانگری به نام" بازیکن سالاری" داشته باشد افتی که متاسفانه جزو نگرش های رایج و کاملا غیر حرفه ای در فوتبال ماست، روزهای پر تنش وسختی در انتظار این گونه تیم ها خواهد بود مگر آن‌که موضوع وجزییات درگیری از اسرار باشگاه باشد که البته ان صورت دیگری پیدا می کند...

* سیدمحمدسعید مدنی



نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار