PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: ۳۹۰۵۲
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۵
گفت و گو با امیر محمد نکونام ملی پوش تیراندازی و دارنده مدال طلای مسابقات جهانی
تیم ملی تیراندازی ایران با 29 تیرانداز در رقابت های جهانی کره جنوبی شرکت کرد که موفق به کسب یک مدال طلا و سه مدال نقره شد، اما این مدال ها توسط تیراندازان جوان به دست آمد و ملی پوشان بزرگسالان همگی ناکام ماندند. البته چهره‌های جوان و با استعدادی در این رشته ظهور کرده اند که در بخش مردان امیر محمد نکونام در ماده تفنگ سه وضعیت صاحب مدال طلا و در ماده تفنگ بادی 10 متر صاحب مدال نقره جهان شد. تیم تفنگ 10 متر پسران و تیم میکس تفنگ 10 متر پسران نیز به مدال نقره دست یافتند.نکونام جزو نفرات جوان و باانگیزه تیم ملی تیراندازی است که در مسیر پیشرفت قرار دارد و اگر به امثال او در تیراندازی بهای بیشتری داده شود قطعا تعداد مدال های تیم ملی در رقابت های جهانی دوچندان خواهد شد.البته موانع بر سر راه تیراندازی از جمله محدودیت در اعزام به مسابقات برون مرزی وجود دارد که امیدواریم مرتفع شود تا تیراندازان جوان به اندازه حریفان خارجی خود در مسابقات برون مرزی شرکت کنند.

متولد شهرری

-شهرری زادگاه امیر محمد نکونام ملی پوش تیراندازی است و زادروزش در 24 تیرماه 1377 ثبت شده است:« بچه جنوبی ترین نقطه تهران هستم ودر شهرری ورزشکار شدم و به تیم ملی تیراندازی راه یافتم.»

-وی در خانواده ای به تیراندازی علاقه مند شد که تنها عمویش ورزش می کرد:«عموی من سوار است و درحال حاضر باشگاه سوارکاری دارد و گاهی اوقات به باشگاه عمویم می روم و بطور تفریحی سوارکاری می کنم.ضمنا یک برادر و یک خواهر دارم و فرزند ارشد خانواده هستم.»

-نکونام که به تازگی خدمت مقدس سربازی را به پایان رسانده است ، به کیهان ورزشی می گوید:دیپلم ریاضی دارم و پس از خاتمه خدمت سربازی تصمیم دارم از بهمن ماه امسال دانشجو شوم. قرار است در رشته کارشناسی مدیریت مالی ادامه تحصیل دهم.البته به تحصیل کردن علاقه مند هستم ویکی از برنامه هایم این است که رشته تحصیلی ام را تا مقاطع بالا ادامه دهم.

فیزیک بدنی در انتخاب رشته اهمیت دارد

-نکونام ملی پوش تیراندازی در رشته تفنگ بادی درباره نحوه حضورش در ورزش حرفه ای به کیهان ورزشی می گوید:من به تیراندازی علاقه مند بودم.یکی از فامیل ها که با رشته تیراندازی آشنا بود مرا به حضور حرفه ای در رشته تیراندازی تشویق کرد و از این رو تصمیم گرفتم وارد تیراندازی شوم. همین فامیل محترم ، مرا به مربی تیم تیراندازی باشگاه نیروی زمینی معرفی کرد . مربی نیروی زمینی با تماشای تیراندازی ام گفت که برای پیشرفت در این رشته مستعد هستم و من هم تیراندازی با تفنگ بادی را به شکل حرفه ای ادامه دادم.علاقه در تیراندازی اهمیت زیادی دارد و ایجاد انگیزه می کند.

-وی ادامه داد:انتخاب تفنگ بادی و طپانچه برای تیرانداز دلیل فنی دارد. تیراندازانی که از فیزیک بدنی خوبی برخوردار هستند تفنگ بادی را انتخاب می کنند .انتخاب رشته به فیزیک بدنی تیراندازان بستگی دارد . مربی با دیدن فیزیک من تشخیص داد که در رشته تفتگ بادی حضور پیدا نمایم.البته تیراندازانی که مچ پرقدرتی دارند معمولا رشته طپانچه را انتخاب می کنند.مچ قوی از نظر فنی برای تیرانداز اهمیت بیشتری دارد.

-نکونام اضافه کرد:از پانزده سالگی در دنیای تیراندازی هستم و از همان شروع در باشگاه نیروی زمینی تمریناتم را پیگیری کرده ام و الان چند سالی است که عضو تیم تیراندازی نیروی زمین هستم.تابستان سال 1392 تمریناتم شروع شد و در اسفند 1392 به عضویت تیم ملی تیراندازی درآمدم.

کسب مدال طلای جهان

-وی درباره اولین مربی خود در عالم تیراندازی گفت:آقای مصطفی احمدی مربی باشگاه نیروی زمینی اولین کسی بود که افتخار شاگردی اش را در تیراندازی داشتم و لازم است از زحمات مربی خود در تیراندازی تشکر کنم.به هر حال شروع کارم با آقای احمدی بود و ایشان در انتخاب رشته راهنمایی ام کرد.اولین مربی همیشه یادآور خاطرات زیادی است که فراموش شدنی نیست.

-عضو تیم ملی تیراندازی در خصوص خدمت سربازی خود به کیهان ورزشی می گوید:وقتی سرباز شدم فدراسیون تیراندازی به نیروی زمینی نامه ای ارسال کرد و من ماموریت یافتم که در مدت خدمت سربازی ام در اختیار فدراسیون تیراندازی باشم.به عبارتی سرباز ملی پوش لقب گرفتم و دوران سربازی ام را سپری کردم.البته آموزشی نرفتم .اگر در تیراندازی آموزشی خدمت مقدس سربازی شرکت می کردم بدون شک نمره بالایی می گرفتم زیرا این رشته را بطورحرفه ای انجام می دهم و با مسائل کوچک و بزرگ تیراندازی آشنایی کامل دارم.

-قسمت بعدی گفت و گوی ما با نکونام ملی پوش تیراندازی درباره عناوینی که در مسابقات برون مرزی کسب کرده است ،وی گفت:سال 2015 میلادی بود که اولین بار با تیم نوجوانان تیراندازی به مسابقات کویت اعزام شدیم که در مجموع تیمی موفق شدیم مدال نقره مسابقات را تصاحب کنیم.سال 2017 میلادی نیز در تورنمنت بین المللی هانور آلمان شرکت کردیم که در بخش انفرادی توانستم مدال نقره را کسب کنم.سال 2018 میلادی (امسال) نیز در رقابت های تیراندازی قهرمانی جوانان جهان به میزبانی کره جنوبی حاضر شدیم که در دو رشته تفنگ سه وضعیت 50 متر به مدال طلا رسیدم و افتخار بااهمیتی را در جهان به دست آوردیم.

-وی ادامه داد: من در مادهتفنگ بادی 10 متر صاحب مدال نقره جهان را کسب کردم و خوشحالم که در رقابت های جهانی توانستم دو مدال ارزشمند را تصاحب کنم.

من در جمع مدعیان، طلا گرفتم

-لازم به یادآوری است که نکونام ملی پوش جوان در رشته تفنگ سه وضعیت مدال طلا را برگردن آویخت.او در رقابتی سخت و فشرده با مدعیان جهانی خود با اقتدار بر سکوی اول جهان تکیه زد. پس از ایران نمایندگان کشورهای مجارستان و چین به عناوین دوم و سوم دست یافتند.پنجاه و دومین دوره مسابقات تیراندازی قهرمانی جهان و رقابتهای کسب سهمیه المپیک2020 توکیو با حضور 1804 ورزشکار از 90 کشور جهان در شهر چانگون کره جنوبی برگزار شد.نکونام درباره افتخار مهم خود در تیراندازی جهان می گوید:سطح مسابقات قهرمانی جهان بسیار بالا بود، همه تیم های مدعی، برای کسب سهمیه المپیک و اثبات شایستگی های خود به کره آمده بودند و برای کسب مقام و ایستادن بر قله افتخار تیراندازی تمرینات خوبی را پشت سر گذاشته بودند اما این افتخار برای ایران به دست آمد و از این بابت خداوند منان را شاکرم. من در تفنگ بادی تخصص بیشتری دارم و فشار مضاعفی بر دوشم بود اما در سه وضعیت با آرامش بیشتری کار کردم و در نهایت هم موفق شدم نخستین مدال طلای تاریخ این دوره از رقابت ها را به دست بیاورم.
-وی ادامه داد: با آنکه 90 کشور در این رقابت ها حضور داشتند اما یک طلا و 3 نقره برای ایران به دست آمد که حاصل کار تیمی بود، در این موفقیت ملی پوشان تیراندازی، فدراسیون و کادر فنی شریک هستند و باید از حمایت های وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک هم تقدیر کنم.البته کار ما تمام نشده است، تیراندازی ورزشی است که همیشه باید در آن تمرین کرد و از همین امروز باید تمرینات خود را آغاز کنم تا در رقابت های پیش رو نیز بتوانم برای خود و ایران کسب افتخار کنم.
حذف مدال تیمی در بازیهای آسیایی و هفتمی نکونام

- تیراندازی ایران با 19 نماینده در بازی‌های آسیایی 2018 شرکت کرد و تنها به یک مدال برنز رسید که تعداد مدال‌های این رشته نسبت به دو دوره قبل افت زیادی داشته است. مه لقا جام بزرگ تنها دختر تیرانداز کاروان ایران در پالمبانگ بود که توانست در فینال ماده تفنگ سه وضعیت در رده سوم قرار بگیرد و مدال برنز را برگردن آویزد. او در بازی های آسیایی 2010 هم به یک نقره و یک برنز تیمی دست یافته بود. این مدال تنها مدال کاروان تیراندازی ایران در اندونزی بود.

-نکونام درباره عملکرد خودش در بازیهای آسیایی 2018 جاکارتا – پالمبانگ می گوید:من در این دوره در ماده تفنگ بادی فینالیست شدم ولی در فینال هفتم شدم و دستم از کسب مدال کوتاه ماند.ضمنا باید درباره این دوره از مسابقات تیراندازی بازیهای آسیایی توضیح دهم که امسال رقابت های تیمی حذف شد و مدال تیمی به تیم ها تعلق نگرفت در حالی که در دوره های پیشین بازیهای آسیایی مدال تیمی به تیم برتر رقابت ها تعلق می گرفت.در اندونزی شرایط کمی متفاوت بود و هر کشور با دو نماینده در ماده های مسابقات شرکت کرد.

-ملی پوش تیراندازی در پاسخ به این سئوال که حذف مدال تیمی به ضرر تیم ملی تیراندازی ایران شد، به کیهان ورزشی گفت:ما در دوره های قبلی از نظر تیمی شرایط بهتری داشتیم واز این رو با حذف مدال تیمی می شود گفت که از لحاظ کسب مدال متضرر شدیم گرچه قانون مسابقات این دوره بازیهای آسیایی بود که این تصمیم گرفته شد و در بازیها لحاظ شد.

اردوی آلمان برگزار نشد و ملی پوشان ضرر کردند

-کسب یک مدال در بازیهای آسیایی اندونزی توسط تیم ملی تیراندازی بحث بعدی ما با نکونام بود که او در این خصوص به کیهان ورزشی می گوید:متاسفانه پیش از اعزام به بازیهای آسیایی قرار بود که ملی پوشان تیراندازی در اردوی آماده سازی هانور آلمان شرکت کنند . متاسفانه شرایط طوری پیش رفت که سفارت آلمان به ملی پوشان تیراندازی ویزا نداد و ما به اردوی هانور اعزام نشدیم. عدم عزیمت ملی پوشان سبب شد تا تیم ملی با شرایط دلخواه نتواند برنامه آماده سازی خود را پیش ببرد و از این رو از نظر فنی لطمه خورد. متاسفانه در اردوی داخلی با مشکلاتی مواجه بودیم و بر سر تمرینات با کمبود فشنگ روبرو شدیم و مسائلی دیگری که در آماده سازی ملی پوشان خلل ایجاد کرد.البته این که گفتم یکی از دلایل مدال نگرفتن ملی پوشان در بازیهای آسیایی 2018 اندونزی بود. قطعا دلایل دیگری هم دارد که بایستی از کارشناسان محترم سوال کنید و آنها می توانند درباره دلایل دیگر توضیح مفصل تری دهند.

-ناگفته نماند که تیراندازان ایرانی از پیش از المپیک ریو با کمبود فشنگ و ساچمه روبه رو بودند که البته بعد از به ثبات رسیدن فدراسیون هم، این مشکل همچنان پابرجا باقی ماند تا جایی که حتی قبل از بازی های آسیایی 2018 برخی از اردوهای تیراندازان به صورت خشک و بدون مهمات انجام می شد. فدراسیون تیراندازی در بیشتر مواقع برای رفع کمبود فشنگ و ساچمه پیش از یک تورنمنت مهم تیراندازان را به اردوی هانوفر اعزام می کرد تا آن ها ضمن تمرین در آلمان، بتوانند مهمات و وسایل مورد نیاز سلاح های خود را تامین کنند. اما، قبل از بازی های آسیایی 2018 با وجودی که اردوی هانوفر در برنامه تیم ملی دیده شده بود این سفر لغو شد. مسئولان فدراسیون علت لغو این اردو را عدم صدور ویزای آلمان عنوان کرده اند.

-وی و سایر ملی پوشان مسابقات انتخابی المپیک 2020 ژاپن را پیش رو دارند و نکونام در این خصوص توضیح داد و گفت:مسابقات انتخابی المپیک ژاپن در اسفند ماه امسال برگزار می شود.قرار است مسابقات انتخابی در هند برگزار گردد. امیدوارم یک سهمیه در رقابت های انتخابی کسب کنم و نماینده موفقی برای تیم ملی تیراندازی باشم.امیدوارم با آمادگی کامل به مسابقات انتخابی هند اعزام شوم و شرایط بر وفق مرادم باشد.

-نکونام اضافه کرد: در حال حاضر تیم ملی تیراندازی اردوی آماده سازی ندارد و الان برنامه ای نداریم. فدراسیون تیراندازی اخیرا درگیر مسابقات کشوری بود و به تازگی این رقابت ها به پایان رسیده است.امیدوارم برای آماده سازی ملی پوشان تیراندازی برنامه ای مفصلی در نظر گرفته شود.

مبلغ قرارداد ما چنگی به دل نمی زند

-لیگ برتر تیراندازی صحبت بعدی ما با نکونام بود و او دراین باره گفت:لیگ با حضور شش تیم برگزار می شود و من هم با تیم نیروی زمینی در لیگ شرکت کردم.متاسفانه مبلغ قرارداد نفرات تیم های حاضر در لیگ بسیار ناچیز است و فقط در حد هزینه ایاب و ذهاب نفرات است و انصافا چنگی به دل نمی زند.مبلغ قرارداد نفرات در تیم ها انگیزه ها حضور در لیگ را ازبین می برد و امیدوارم باشگاه ها در این زمینه تجدیدنظر کنند و مبلغ قرادادها را لااقل برای افزایش انگیزه نفرات تیم ها دوچندان نمایند.

-نکونام اضافه کرد:امیدوارم وضع دولت خوب شود تا بودجه فدراسیون ها افزایش یابد.ما تا قبل اعزام به بازیهای آسیایی از فدراسیون حقوق می گرفتیم که الان پرداخت نمی شود. فدراسیون هر ماه یک میلیون و پانصد هزار تومان به ملی پوشان پرداخت می کرد .مبلغش با توجه به تورم جاری در جامعه کم است اما امیدواریم این مبلغ هر ماه به تیراندازان ملی پوش پرداخت شود. به هر حال ما تمام وقت مان را صرف ورزش حرفه ای کرده ایم.

-وی ادامه داد:یکی از مشکلات رشته هایی مثل تیراندازی این است که عملکرد ورزشکارانش از طریق رسانه ها دیده نمی شود. رسانه ها آنچنان که باید به تیراندازی نمی پردازند.نمی دانم علتش چیست؟ اما دیده نشدن رشته هایی چون تیراندازی به این علت است که رسانه ها از ما دور هستند در صورتی که تیراندازی در مسابقات بین المللی بارها روی سکوی قهرمانی رفته است و عملکردش در بیشتر مواقع قابل توجه بوده است.

لغو اعزام ها به نفع تیراندازی نیست!

-از بحث تیراندازی خارج شدیم و از او درباره علاقه اش به سایر رشته ها سئوال کردیم که او گفت:واقعیت این است که غیر از تیراندازی فقط به سوارکاری علاقه دارم . البته تیراندازی تمام وقت ما را می گیرد زیرا تیراندازان نباید تمرینات خود را قطع کنند . بیشتر وقتم صرف ورزش و درس خواندن می شود و از این رو فرصت زیادی برای پرداختن به برخی کارها را ندارم.سوارکاری را دوست دارم و هرگاه زمان خالی پیدا کنم و فرصت اش باشد به باشگاه سوارکاری عمویم می روم و آن جا سوارکاری می کنم.

-نکونام درباره آینده خود در رشته تیراندازی به کیهان ورزشی می گوید:امیدوارم در مسابقات انتخابی کسب سهمیه المپیک نتیجه خوبی کسب کنم و یکی از سهمیه های ورودی به المپیک را به دست آورم.متاسفانه یکی از مشکلات ما در تیراندازی این است که نسبت به سایر حریفان خارجی کمتر به تورنمنت ها اعزام می شویم. یک تیرانداز زمانی پیشرفت می کند و در این مسیر قرار می گیرد که مدام در مسابقات داخلی و خارجی شرکت کند. تیرانداز و ورزشکار در مسابقات است که ساخته می شود و تجربه کسب می کند. وقتی ما به مسابقات برون مرزی اعزام نمی شویم از این رو از حریفان خود عقب می مانیم و این اتفاق خوبی برای تیراندازی و ملی پوشانش نیست.قرار بود که ماه آینده برای حضور در مسابقات به کویت اعزام شویم که خبر دادند اعزام به کویت لغو شده است.عدم اعزام به مسابقات برون مرزی و اردوهای خارجی برنامه آماده سازی ما را به وقفه می اندازد و ما را از هدف مان دور می کند. امیدوارم وضع دولت خوب شود تا بودجه ورزش بیشتر شود.

-وی در پایان گفت:از کیهان ورزشی بابت توجه به رشته تیراندازی تشکر می کنم. متاسفانه رسانه ها به رشته هائی مثل تیراندازی کمتر توجه می کنند و ما از این بابت همیشه مظلوم واقع می شویم.با این حال از شما ممنونیم که برای تیراندازی وقت می گذارید و پای صحبت های ورزشکارانش می نشینید.

* کیوان طباطبایی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار