PDF نسخه کامل مجله
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - April 16 2024
کد خبر: ۴۵۳۰۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۱
گفت گو با مهلا مومن زاده نماینده شایسته ایران و نایب قهرمان مسابقات جهانی تکواندو
مهلا مؤمن زاده ملی پوش 17 ساله تکواندو در مسابقات جهانی امسال در منچستر درخشید و با کسب مدال نقره افتخارآفرین ظاهر شد.وی در بیست و چهارمین مسابقات جهانی تکواندو در اولین حضور خود تمامی حریفان را تا پیش از فینال با اقتدار مثال زدنی شکست داد و اگر کمی باتجربه تر بود می توانست در فینال به مدال طلا برسد.حریف کره ای مومن زاده در فینال باتجربه تر عمل کرد و طلایی شد.گرچه مومن زاده در آغاز راه است و با پشتکار و تمرینات بیشتر قادر است در مسابقات آینده به مدال طلا برسد.از طرفی او به عنوان دومین دختر ایرانی در رشته تکواندو به فینال مسابقات جهانی تکواندو راه یافته است. دختری که پس از رفتن به روی سکوی قهرمانی مدال خود را تقدیم به دایی شهید خود کرد.به بهانه نایب قهرمانی مهلا مومن زاده در مسابقات جهانی تکواندو با او گفت وگویی انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

برادرم مشوقم بود

-خانم مهلا مومن زاده ملی پوش تکواندو و دارنده نشان نقره بیست و چهارمین مسابقات جهانی به میزبانی انگلیس متولد کرج است و در 24 شهریور 1381 دیده به جهان گشود. نایب قهرمان 46- کیلوگرم در ابتدای خود را معرفی کرد و گفت:پدرم بجنوردی و مادرم اهل تهران است.من در منطقه 4 کرج متولد شدم و من در این شهر به مدرسه رفتم و ورزشکار شدم.

-وی ادامه داد: برادرم تکواندو کار بود و از طریق او با دنیای تکواندو آشنا شدم .برادرم برای مقطع کوتاهی در رشته تکواندو فعالیت می‌کرد و تا کمربند قرمز نیز فعالیت کرد اما پس از آن تغییر رشته داد. در واقع او مشوق اصلی من بود تا در این رشته فعالیت کنم.البته برادرم تکواندو را کنار گذاشت و الان در تیم وحدت کرج فوتبال بازی می کند.من از طریق تماشای تکواندو و حضور برادرم در این رشته رزمی کم کم علاقه مند شدم .من از شش سالگی وارد تکواندو شدم .ضمنا حمایت‌های خانواده‌ام،‌ برادرم و مربیانم باعث شد تا من در این مسیر موفق شوم. آنها من را تشویق کردند و من هم انگیزه‌ام چند برابر شد تا این‌که به مدال جهانی رسیدم. یکی دیگر از افرادی که واقعا باعث می‌شد من هر روز بیشتر از روز قبل به تکواندو علاقمند شوم مربی‌ام بود. او را خیلی دوست داشتم و به خاطر علاقه‌ای که به مربی‌ام داشتم به باشگاه می‌رفتم. در هر حال من مدیون مربیانم هستم از ابتدا تاکنون و از همه آنها برای این‌که در این مسیر کمکم کردند تشکر می‌کنم.

-مومن زاده اضافه کرد:در حال حاضر در کلاس یازدهم رشته انسانی هستم و سال آینده برای پیش دانشگاهی اقدام می کنم. دوست دارم وارد دانشگاه شوم و در رشته تربیت بدنی ادامه تحصیل دهم.امیدوارم در آینده به اهدافم دسترسی پیدا کنم.

شش سالگی استارت زدم

-مومن زاده درباره ورودش به دنیای تکواندو به کیهان ورزشی می گوید:همانطور که در بخش قبلی گفتم از طریق برادرم به تکواندو علاقه مند شدم و به تمرینات رفتم.از هفت و هشت سالگی در استان البرز بطور منظم در تمرینات تکواندو شرکت کردم تا اهداف مدنظرم در دسترس قرار گیرد.در هشت سالگی توسط مربیان انتخاب و به تیم تکواندو استان البرز دعوت شدم و در مسابقات کشوری مسابقه دادم.در رده خردسالان دو مدال طلا کسب کردم و در رقابت های کشوری نونهالان هم روی سکو رفتم و مدال طلا گرفتم. تیم ملی پایه تکواندو در یازده سالگی دعوتم کرد و سپس به مسابقات بین المللی اعزام شدم.دو مدال طلای نونهالان جهان در سال‌های 2014 و 2015 در کشورهای آذربایجان و کره جنوبی را کسب کردم. در مسابقات آسیایی نوجوانان در کشور چین‌تایپه مدال نقره را بدست آوردم و در آن مسابقات به عنوان فنی‌ترینبازیکن انتخاب شدم. در مسابقات نوجوانان جهان هم حضور داشتم، اما موفق به کسب مدال نشدم. در المپیک نوجوانان تا یک چهارم نهایی هم صعود کردم، اماناداوریباعث شد تا به مدال نرسم. در طول مبارزه یک ضربه سنگین به صورت حریفم زدم، داور وسط باید برای حریفمناکدانرا می‌شمرد اما این کار را انجام نداد ودرواقعناداوریصورت گرفت و حقم را خوردند.

-وی ادامه داد: صبا معصومی اولین مربی من بود که شش سال زیر نظر او تمرین کردم، اما متأسفانه وی به دلیل بیماری سرطان از دنیا رفت.در واقعتکواندو را او به من آموخت و پس از سال‌ها فعالیت نزد این مربی به اردوی تیم ملی نونهالان راه یافتم.پس از درگذشت مربی ام حدود شش سال است که زیرنظر خانم مهنوش مظلومی تمریناتم را پیگیری می کنم.

-ملی پوش تکواندو اضافه کرد:یکسالی است که به تیم بزرگسالان تکواندو ملحق و امسال با تیم ملی به مسابقات جهانی انگلیس اعزام شدم و به لطف خداوند در اولین حضورم در مسابقات جهانی به مدال نقره رسیدم.من در مسابقات جهانی برابر حریفانی مسابقه دادم که همگی باتجربه تر از من بودند و سابقه حضور در مسابقات جهانی را داشتم.من با حریفی در فینال مسابقات جهانی مسابقه دادم که چند سال از من بزرگتر بود و از تجاربش در فینال به نحو احسن استفاده کرد.

اصلا به اسم حریفان در مسابقات جهانی توجه نکردم

-از مومن زاده درباره سطح مسابقات جهانی انگلیس سئوال کردیم و او به کیهان ورزشی گفت:سطح مسابقات جهانی کاملا با رقابت های پایه بین المللی تکواندو متفاوت بود. در مسابقات جهانی شاهد حضور بزرگان تکواندو قاره هستیم .من از نظر سنی کوچکتر از تمامی حریفانم بودم و تجربه آنها را در اولین سال حضورم نداشتم. بدین خاطر تصمیم گرفتم به اسم و بزرگی حریفانم تا پایان حضورم در مسابقات جهانی توجه نکنم.کار خودم را هنگام مسابقه انجام می دادم و وارد حواشی نمی شدم.سعی کردم به توانایی هایم ایمان داشته باشم تا هنگام مبارزه با تمام قوا برابر حریفان قرار بگیرم.یکی از دلایل موفقیتم در مسابقات جهانی بی توجهی به اسم حریفانم بود.البته خانم مهرو کمرانی سرمربی تیم ملی تکواندو از نظر فنی و روحی هدایتم می کرد و لازم است از ایشان تشکر کنم.

-وی ادامه داد: در اولین گام در مسابقات جهانی منچستر برابر حریفی از قزاقستان قرار گرفتم و او را شکست دادم. در دومین پیکار به مصاف حریفی از کشور میزبان( انگلیس) رفتم و او را مغلوب کردم و در سومین مسابقه حریف روس را شکست دادم.در چهارمین مبارزه برابر حریفی از کرواسی قرار گرفتم. واقعا مسابقه پرهیجانی بود. من یازده امتیاز از حریف کروات خود عقب افتادم اما به لطف خداوند، هدایت مربی و ایمان به توانایی هایم موفق شدم مسابقه را به سود خود تمام کنم و روانه نیمه نهایی شوم.در نیمه نهایی حریف چینی را شکست دادم و فینالیست شدم.در فینال به مصاف حریف باتجربه کره ای رفتم و باختم و دوم شدم. حریف کره ای دارنده مدال های خوش رنگی در مسابقات گذشته است.

من با پای کبود در فینال مبارزه کردم

-مومن زاده اضافه کرد: تمام فکر و ذهنم این بود که بتوانم با ورود به اردوهای تیم ملی واعزامبه مسابقات جهانی منچستر موفق به کسب مدال طلا شوم. دوست داشتم تاریخ‌ساز شوم و اولین مدال طلای جهان را به دست بیاورم. برای رسیدن به این مهم خیلی تلاش کردم، شبانه‌ روزی برایرسیدنبه این مدال مسابقات جهانی بزرگسالان زحمت کشیدم، اما در پایان به مدال نقره رسیدم. قطعا این خواست خدا بوده و حکمتی در کار بوده است. این شروع مسیری است که من انتخاب کرده‌ام و حتماً مدال‌های خوش‌رنگ‌تر و بهتری را کسب خواهم کرد، به خاطر این‌که برنامه‌های زیادی برای آینده ورزشی خودم دارم.-مومن زاده خاطرنشان کرد:خیلی تلاش کردم تا طلا بگیرم اما حریف باتجربه تر و هفت سال از من بزرگتر بود.او دو سال گذشته در مسابقات جهانی مدال طلا را تصاحب کرد. البته من قبل از فینال یک آسیب دیدگی داشتم که به نظر من مزید بر علت شد.ابتدا این که فرصت ریکاوری مثل حریف کره ای نداشتم و دوم این که قسمتی از پایم آسیب دیده بود و با پای کبود روی تاتامی رفتم.کبودی توام با درد بود.

مسیر سختی برای کسب سهمیه المپیک درپیش دارم

-مقصد بعدی مهلا مومن زاده نایب قهرمان مسابقات جهانی انگلیس در سال 2019 ، کسب سهمیه المپیک 2020 ژاپن است.وی دراین باره به کیهان ورزشی گفت:قطعا مسیر سختی برای رسیدن به سهمیه المپیک دارم.دقیقا نمی دانم چقدر باید امتیاز کسب کنم تا سهمیه المپیک بگیرم.کارمان سخت است.با این حال من تمام تلاشم را می‌کنم تا به مدال المپیک 2020 توکیو برسم. از سکوی قهرمانی جهان پایین آمده‌ام. از امروز تلاشم این است تا در مسابقاتی که پیش رو داریم و جزو رقابت‌های کسب سهمیه المپیک است بهترین عملکرد را داشته باشم. می‌خواهم در مسابقات پیش رو بهترین نتایج را کسب کنم تا در المپیک خوش‌رنگ ‌ترینمدال را کسب کنم و تاریخ‌ساز شوم. من تمریناتم را پیگیری می‌کنم و حتیبیشترازگذشتهتمرین می‌کنم. به اندازه‌ای تلاش می‌کنم که به مدال المپیک برسم.

-از مباحثه درباره تکواندو خارج شدیم و سئوالاتی در خصوص زندگی غیرورزشی خانم مومن زاده پرسیدیم که ایشان در پاسخ گفت:بطور معمول بیشتر اوقاتم در اردوهای تیم ملی تکواندو سپری می شود و غیر از درس خواندن و تمرین کردن مدتهاست برنامه دیگری ندارم.البته مدتی است که بر سر کلاس های درسی حاضر نشدم و در اردوها درس هایم را می خوانم و از این طریق عدم حضور بر سر کلاس ها را جبران می کنم.ضمن این که معلمان مدرسه با من نهایت همکاری را می کنند و من فقط بر سر امتحانات حاضر می شوم. معلمان از آن جا که می دانند که ملی پوش تکواندو هستم کمکم می کنند.

-خانم مومن زاده در پاسخ به این سئوال که پس از کسب مدال نقره مسابقات جهانی انگلیس با چه کسی هم صحبت شد به کیهان ورزشی گفت: واقعا حس بسیار خوبی را داشتم. از خوشحالی نمی‌دانستم چه کار باید کنم. البته خیلی دوست داشتم مدالم طلا شود، اما نشد. البته بازهم برای کسب مدال نقره خیلی خوشحال بودم. وقتی مدال را دور گردنم انداختم، از این خوشحال بودم که موفق شدم خانواده‌ام و مربیانم را خوشحال کنم. خوشحال از اینکه توانستم روح مرحوم استادم را شاد کنم، او همیشه آرزو داشت من در سکوی قهرمانی جهان باشم. قطعا روح او بسیار از این موضوع شاد است، چون من آرزوی او را برآورده کردم، اما فقط افسوس می‌خوردم لحظه‌ای که مدال کسب می‌کردم، مربی‌ام در سالن مسابقات حضور نداشت تا ببیند که به آرزویش رسیده است.

-وی ادامه داد:وقتی مدال نقره را گرفتم مربیان و سایر ملی پوشان به من تبریک گفتند و اولین تماس تلفنی ام با خانواده ام بود.پدرومادرم خیلی خوشحال بودند و گفتند که سرانجام مزد زحماتم را با کسب مدال گرفتم. شور و هیجان غیرقابل وصفی در کلام شان بود . لازم است از زحمات تک تک پدرومادرم بابت حمایت هایشان در سالهای گذشته نهایت تشکر را کنم. قطعا بدون حمایت آنها و برادرم نمی توانستم به جایگاه کنونی برسم.

پرسپولیسی هستم و در فوتبال استعداد دارم

-ملی پوش هفده ساله تکواندو در فضای مجازی فعالیت بارزی ندارد.وی در این باره توضیح داد و گفت:وارد فضای مجازی نمی شوم و برنامه ای برای حضور در این فضا ندارم. بطورکلی تمایل دارم که روی تمرینات و مسابقات پیش روی خود تمرکز کنم و نمی خواهم وارد حواشی شوم.دنبال محدودیت نیستم اما دوست دارم تمام حواسم به تکواندو باشد تا به اهداف مشخص خود دسترسی پیدا کنم.ضمنا فضای مجازی ذهن ورزشکار را درگیر می کند و ورزشکار را از هدف خود دور می سازد.

-خانم مومن زاده درباره بزرگترین آرزوی ورزشی خود به کیهان ورزشی گفت: بدون شک بزرگترین آرزوی ورزشی ام این است که سهمیه المپیک کسب کنم و در بزرگترین آوردگاه ورزش جهان به مدال خوش رنگ طلا برسم. کسب مدال طلای المپیک بزرگترین هدف ورزشی ام است. قطعابزرگترینآرزویم این است که در المپیک 2020 توکیو روی سکوی قهرمانی بایستم، می‌خواهم با خوش رنگ‌ترینمدال همه مردم ایران را شاد کنم. امیدوارم به این آرزوی بزرگ زندگی ام برسم.

-میهمان این هفته ما طرفدار تیم فوتبال پرسپولیس است:«از بچگی هوادار تیم فوتبال پرسپولیس هستم و بازیهای این تیم بزرگ را دنبال می کنم.خوشحالم که مدال گرفتن من در مسابقات جهانی منچستر با سومین قهرمانی پیاپی تیم پرسپولیس در لیگ برتر همزمان شد . اتفاق خوبی بود و از این بابت خوشحال هستم.در واقع آن روز حسابی جشن گرفتم و حسابی خوشحال شدم، هم برای این‌که نایب قهرمان دنیا شدم و هم برای این‌که تیم محبوبم قهرمان لیگ برتر شد.خیلیروز خوبی برایم رقم خورد و از صمیم دل خوشحال بودم. خوشحال‌تر از این موضوعی بود که وقتی می‌دیدم رسانه‌ها‌ی ایرانی موفقیتم را بازتاب داده‌ا‌ند و مردم از موفقیت یک دختر ایرانی خوشحال شدند.»

-وی ادامه داد:ضمنا والیبال و فوتبال را دوست دارم، چون برادرم در رشته فوتبال فعالیت می‌کند به همین دلیل فوتبالم خیلی بهتر از والیبالم است و بدون تعارف در فوتبال استعداد بسیار زیادی دارم.

انگلیسی ها کارشکنی کردند

-خانم مومن زاده نایب قهرمان مسابقات جهانی تکواندو در سال 2019 درباره قدردانی مسئولان ورزشی و غیرورزشی استان البرز بابت موفقیتش گفت:هئیت استان البرز از من تجلیل کرد و سپس استاندار البرز و شهردار کرج از من تجلیل کردند.هیئت غرب تکواندوی استان البرز هم از من تجلیل کرد . البته مبالغ پاداش ها زیاد نبود با این حال از تک تک مسئولان محترم سپاسگزاری می کنم.

-نایب قهرمان جهان در رشته تکواندو درباره الگوی ورزشی خود گفت: خانم کیمیا علیزاده الگوی ورزشی ام است . هم چنین آقایان هادی ساعی و یوسف کرمی الگوهای ورزشی ام در تکواندو به شمار می آیند.دو ورزشکار انگلیسی و کره ای نیز در تکواندو جزو ورزشکاران موردعلاقه ام هستند.

-مهلا مومن زاده درباره وضعیت ورزشکاران در لیگ تکواندو گفت: ما در تکواندو از لحاظ مالی خیلی درآمد خوبی در لیگ نداریم. شاید باورش سخت باشد اما قرارداد ما برای فعالیت در لیگ برتر در یک فصل زیر 15 میلیون تومان است! این پول هزینه لباس و رفت و آمد، لوازم شخصی ما هم نمی شود. دوست دارم نگاه مسئولان ورزش به رشته‌های رزمی بهتر از این باشد. از همه آنها تشکر می‌کنم که همیشه ما را حمایت کردند. امیدوارم شرایط برای تکواندو طوری مهیا شود که ما بتوانیم در تمام مسابقات پیش رو حضور داشته باشیم، امسال برای تکواندوسال بسیار مهمی است. ما باید در تمام مسابقات حضور پیدا کنیم و امیدوارم برای اینکهدر این مسیر موفق شویم، مسئولان ورزش ما را حمایت کنند.

-تکواندو کار ملی پوش درباره نتایج تیم ایران در مسابقات جهانی امسال به کیهان ورزشی گفت:متاسفانه امسال تک تک ملی پوشان با قرعه های دشواری مواجه شدند. ملی پوشان ایران با حریفانی مبارزه کردند که بیشترشان روی سکو رفتند.ازطرفی انگلیسی ها هم کارشکنی کردند و تیم ملی برای اعزام با مشکلاتی روبرو بود.

-مهلا مومن در خاتمه گفت: از کیهان ورزشی بابت گفت و گو با ورزشکاران رشته های رزمی بخصوص تکواندو تشکر می کنم و لازم است از خانواده ، مربیان ، روسای هیئت های تکواندو و مسئولان محترم استان البرز بابت حمایت هایشان قدردانی کنم.

* کیوان طباطبایی

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رویا نیاکی
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۶
0
0
لطفا با سایر دختران تکواندو مصاحبه کنید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
0
0
خانم مومن زاده ممنون برای افتخار آفرینی برای کشورتان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار