PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - April 18 2024
کد خبر: ۴۵۹۲۳
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۳
پای صحبت های دونده استقامتی تیم ملی دوومیدانی که در چهار روز دو مدال طلا کسب کرد
امیر مرادی دونده استقامتی تیم ملی دوومیدانی اخیرا در مسابقات جایزه بزرگ آسیا به میزبانی چین حاضر شد و در فاصله چند روز دوبار مدال طلای ماده 800 متر را تصاحب کرد.ملی پوش چهار محال و بختیاری دوومیدانی در هجدهمین دوره بازیهای آسیایی 2018 جاکارتا درخشید و در ماده 1500 متر نیز صاحب مدال نقره شد.مرادی در ماده 800 متر بازیهای آسیایی جاکارتا هم می توانست صاحب گردن آویز شود که چند صدم ثانیه از رقیبانش کم آورد. او که زیر سجاد مرادی قهرمانی پیشین آسیا و برادر بزرگترش تمرین می کند با حمایت های بیشتر قادر است رکوردش در دوی استقامت را بهبود ببخشد و سهمیه مسابقات قهرمانی جهان در قطر به دست آورد . حتی امیر مرادی با وجود سخت گیری های فدراسیون جهانی دوومیدانی در کسب رکورد سهمیه ورودی به المپیک قادر است رکورد ورودی به المپیک در مسابقات پیش رو را به دست آورد و المپیکی شود.
امیر مرادی: با مربی ایرانی بهترین نتیجه را گرفتم

سهم برادران مرادی در موفقیت های امیر

-امیر مرادی دونده استقامتی تیم ملی دوومیدانی درباره نحوه ورودش به ورزش قهرمانی در ابتدای صحبت هایش گفت:سال 1384 بود که نخستین مسابقات رسمی خود را در این رشته تجربه کردم و با اینکه برای نخستین بار در رقابت‌های دوومیدانی حاضر می‌شدم اما در تورنمنتی در اصفهان در 800 متر به زمان دو دقیقه و چهار ثانیه رسیدم که زمان بسیار خوبی برای این ماده برای یک دونده تازه‌کار است. به جز سجاد، کوروش دیگر برادرم نیز در گرویدن من به این رشته سهم زیادی داشت و من با دلگرمی و راهنمایی آنها به جایگاهی رسیدم که الان می بینید.

رقابت در میدان جایزه بزرگ آسیا آسان هم نبود

- مرادی دونده استقامتی تیم ملی دوومیدانی که اخیرا در مسابقات جایزه بزرگ چین مدال طلا کسب کرد در ادامه صحبت هایش درباره جوایز نقدی مسابقات جایزه بزرگ آسیا گفت:فعلا ‌پولش را نداده‌اند. قانون‌شان این است که ابتدا نتایج تست‌های دوپینگ بیاید و وقتی از سلامتی افراد پیروز مطمئن شدند پول را برای فدراسیون کشور متبوعه می‌فرستند که این فرآیند حدود 3 ماه طول می‌کشد.
-او در خصوص رقبای خود در رقابت های جایزه بزرگ چین صحبت کرد و گفت:از ژاپن، چین و سریلانکا ولی غرب آسیایی‌ها مثل قطر و بحرین که پول‌های کلانی می‌دهند و «قهرمان» می‌خرند در چین حاضر نبودند.البته میدان جایزه بزرگ چین آسان هم نبود. اینکه در این ماه از سال که هنوز دوومیدانی هوای آزاد اوایل فصل خود را طی می‌کند به دو برد متوالی بین‌المللی برسید، تحت هر شرایطی واقعه ارزشمندی است.
-مرادی نایب قهرمان بازیهای آسیایی جاکارتا در ماده 1500 متر به تاریخچه رقابت های جایزه بزرگ آسیا اشاره کرد و گفت:فکر می‌کنم این چهاردهمین دوره‌اش بود و یک مسابقه تازه به راه افتاده نیست و هر دو سال یکبار برگزار می‌شود. درست است که با گرندپری‌های اروپا و لیگ الماس آن قاره اصلاً برابری نمی‌کند و ویژه کشورهای آسیایی است اما به هر حال مسابقه کوچکی هم نیست و شرکت در آن باعث شد بهتر به شرایط بدنی‌ام پی ببرم و برنامه‌ریزی مناسب‌تری برای آینده داشته باشم.

سرماخوردگی مانع موفقیتم شد

-وی ادامه داد:من قبلاً دو بار دیگر در پیکارهای جایزه بزرگ آسیا حضور یافته بودم که یک بار کنار برادر بزرگم سجاد مرادی بود که البته مربی من در سال‌های اخیر هم بوده است و در هر دو مورد به مدال برنز رسیده بودم و این بار از آن سد گذشتم و طلایی شدم.البته در یکی از دو مرتبه قبلی حضورم در جایزه بزرگ‌های آسیا از ناحیه پشت پا مصدوم شدم و شرایط به شکل دلخواه برایم پیش نرفت.

-امیر مرادی در قسمت یعدی صحبت هایش به نتیجه ضعیف حضورش در مسابقات قهرمانی آسیا به میزبانی قطر که اردیبهشت امسال برگزار شد پرداخت و گفت:در مورد دیگران نمی‌توانم حرفی بزنم و اصلاً اطلاعات لازم را ندارم اما در مورد خودم می‌توانم بگویم که یک سرماخوردگی شدید و بی‌موقع که در زمان تمرین کردنم در شهرکرد و یک هفته مانده به شروع رقابت‌های آسیایی قطر روی داد، اثر منفی زیادی روی من گذاشت و این عارضه هرگز به طور کامل و در زمان مقتضی رفع نشد و به همین سبب نتوانستم در دوحه مدال بگیرم. هوای شهرکرد در اردیبهشت ماه امسال مثل بقیه جاهای کشور سرد و بارانی بود و من در همان هوا بیمار و رنجور شدم و حتی یکی دو روز تب و لرز داشتم و در نهایت تصمیم گرفتم به کلی از خیر شرکت در «دو»ی 800 متر در دوحه بگذرم و فقط در 1500 متر به میدان آمدم و با اینکه زمان 44/3 دقیقه دویدم در آن شرایط نتیجه قابل قبولی برایم بود اما رتبه‌ای بالاتر از چهارمی را نصیبم نکرد.سرماخوردگی مانع شد تا دست از کسب مدال کوتاه بماند.

امیدوارم در دو تورنمنت پیش رو سهمیه جهانی بگیرم

-تیم ملی دوومیدانی در مسابقات قهرمانی آسیا 2017به میزبانی هند نتایج بهتری کسب کرد . ملی پوشان در هند رکوردهای قابل توجهی ثبت کردند و عناوین ارزشمندی به دست آورند.امیر مرادی در این خصوص می گوید:سطح رقابت های امسال قهرمانی آسیا در قطر بسیار بالاتر از رقابت‌های آسیایی 2017 در هند بود و شاید به این دلیل ساده و مبرهن که چون مسابقات قهرمانی جهان امسال هم در دوحه برگزار می‌شود، تمامی مدعیان آسیایی از شرکت در رقابت‌های قاره‌ای استقبال کردند زیرا آن را یک نوع پیشواز و مقدمه‌چینی و کسب آمادگی لازم برای آوردگاه جهانی می‌دانستند. آنها آمدند تا فضای قطر را قبل از مسابقات جهانی امسال مشاهده کنند و با آن آشنا شوند و از حالا بفهمند سه ماه بعد در رقابت‌های جهانی چکاره‌ هستند و چه نیازهایی دارند و چه مواردی را باید تأمین کنند.

-وی ادامه داد:عدم درخشش و کسب مدال در رقابت‌ قهرمانی آسیا به میزبانی دوحه و برخی مسائل و نتایج متوسط دیگر سبب شده که هنوز مجوز شرکت در مسابقات قهرمانی جهان را کسب نکرده باشم اما 3 ماه وقت باقی است و قرار است در دو تورنمنت بین‌المللی تازه در الجزایر و ترکیه شرکت کنیم و امیدوارم در آنها به حد نصاب ورودی دست یابم. باید این را هم تذکر دهم که فدراسیون بین‌المللی دوومیدانی به قصد محدودکردن شمار شرکت‌کنندگان در رقابت‌های قهرمانی جهان رکوردهای ورودی را بالاتر برده و کار من و سایر مدعیان را سخت‌تر کرده است. البته فدراسیون دوومیدانی خودمان نیز باید در این زمینه فعال باشد و شرایط ما را بهبود بخشد و انواع کمک‌ها را به ما بکند تا سهمیه‌های جهانی را بگیریم و این یک روند شخصی نیست زیرا به نفع ورزش کشور تمام می‌شود.
-دونده استقامتی تیم ملی اضافه کرد: برای کسب ورودی مسابقات قهرمانی جهان باید در رقابت‌های سطح بالایی شرکت کنم. البته باید بیشتر تمرین کنم چون با این شرایط کنونی می توانم 1:46دقیقه بدوم ولی برای المپیک باید زیر 1:45 دقیقه دوید به همین خاطر باید در مسابقه‌ای شرکت کنم که نفرات برتر زمان‌های 1:43تا 1:44 می دوند که من هم بتوانم ریتم خودم را با دوی آنها تنظیم کنم تا ورودی کسب کنم.

برای کسب سهمیه هزینه کنیم

-دونده ملی پوش و استقامتی اضافه کرد:برای کسب سهمیه ورودی به مسابقات جهانی قطر باید هزینه و پول بیشتری را صرف حضور ما در تورنمنت‌های بین‌المللی کنند زیرا فقط با حضور در اینگونه رقابت‌ها است که می‌توان به مجوزهای حضور در مسابقات بزرگ دست یافت و به سطح بالاتری از آمادگی و کارآیی رسید. اگر مقام و جایگاه خوب می‌خواهند باید هزینه کنند و گریزی از این امر نیست و قضیه به همین سادگی است. وقتی حریفان ما این همه هزینه می‌کنند تا به جایگاه‌های بالاتری برسند چرا ما خرج نکنیم؟ آیا اصولاً کار و وظیفه‌ای به جز این هم دارند؟ اگر سهمیه ورودی به مسابقات جهانی می خواهیم باید حمایت کنند تا به مقاصدمان در ورزش قهرمانی برسیم.امیدوارم فدراسیون دوومیدانی در این زمینه به حمایت های خود ادامه دهد تا به جایگاه شاخص و دلخواه برسیم.

-بیشتر ملی پوشان دوومیدانی از نداشتن درآمد ثابت و شغل انتقاداتی دارند.هزینه زندگی و ورزش حرفه ای نسبت به گذشته بیشتر شده است.مرادی به زعم خودش شغلی ندارد و دراین باره می گوید: خیر، شغلی ندارم که از طریقش کسب درآمد کنم.دو و میدانی و جوایز اندک آن تنها ممر درآمد من است و از این طریق هزینه هایم را تامین می کنم. متاسفانه شرایط بیشتر دوومیدانی کاران به لحاظ مالی تعریفی ندارد.

لیگ هیچ پولی به من نداد!

-لیگ دوومیدانی ، سالانه در سه مرحله برگزار می شود و قرارداد ورزشکاران رشته مادر در لیگ به زعم بیشترشان تعریفی ندارد یا به شکل کامل پرداخت نمی شود.مرادی ملی پوش ورزش پایه دراین باره بطور مختصر گفت:در بسیاری از موارد اصلاً هیچ پولی نمی‌دهند. مثلاً در سال‌های اخیر همراه با تیم‌های ذوب‌آهن و نفت در این لیگ شرکت کردم و هیچ پولی به من ندادند.خبری از پرداخت ها نبود و فقط وعده دادند که فلان روز پرداخت می کنند اما خبری نشد و پیگیری نکردند.قول‌هایی دادند ولی تاکنون عملی نشده است. اصلاً شما چه توقعی دارید؟ وقتی در سطحی بالاتر وعده اهدای سکه‌های طلا را به فاتحان مسابقات آسیایی و جهانی می‌دهند و به جای آن حواله می‌دهند، دست ما به کجا بند است و تلاش ما برای رسیدن به حق‌مان به کجا می‌انجامد.وقتی در این سطح وعده ها عملی نمی شود دیگر چه توقعی می توانیم از تیم های لیگ دوومیدانی داشته باشیم.

-مرادی با جوایز نقدی که از طریق حضور در مسابقات جایزه بزرگ یا بازیهای آسیایی به دست می آورد هزینه هایش را تامین می کند. وی دراین باره می گوید:فعلاً که همین کار را می‌کنم و چاره‌ای به جز این هم ندارم. این را هم می‌دانم که پس از مشکلات ارزی به وجود آمده در فدراسیون‌ها و محدودشدن سفرهای خارجی امکان کسب درآمد ما نیز کمتر شده اما لااقل این حق را باید برای ما قائل بود که از فدراسیون‌مان بخواهیم راه‌حلی در این ارتباط بیابد و با افزایش دفعات حضور ما در رقابت‌های بین‌المللی هم باعث ارتقای رکوردهای ما شود و هم قدری شرایط مالی ما را بهبود بخشد.امیدوارم فدراسیون دوومیدانی دراین زمینه راه حلی پیدا کند تا ما هم بتوانیم مثل گذشته در مسابقات بین المللی شرکت کنیم .

-وی اضافه کرد:حقوقی بابت حضور در تیم ملی در فدراسیون دوومیدانی دریافت نمی کنم .شاید درگذشته چنین روالی دایر بوده باشد اما الان بنا بر شرکت در رقابت‌های خارجی و کسب درآمد در آن مسابقات است.هر کسی در مسابقات موفق شود و مدال بگیرد جایزه نقدی هم نصیبش می شود.

بعید می دانم بازیهای آسیایی در صحنه دوومیدانی بمانم

-مرادی در پاسخ به این سئوال که هدف نهایی اش در مقطع کنونی چیست ، می گوید:کسب سهمیه المپیک توکیو و حضوری احترام‌برانگیز در آن میدان کار سختی است اما اصلاً غیرممکن نیست و با تلاش عظیم و مستمر ظرف یک سال پیش رو امکان پذیر خواهد شد.هر هدفی با تلاش مستمر و حمایت های مسئولان فدراسیون و ورزش دور از دسترس نیست .امیدوارم در دو تورنمنت دوومیدانی پیش رو بتوانم سهمیه ورودی به المپیک توکیو را دریافت کنم.

- امیر درباره آینده ورزشی خود می گوید:بعید می‌دانم بعد از بازی‌های آسیایی 2022 در صحنه بمانم و برنامه‌ام اعلام بازنشستگی در آن زمان و شروع کار مربیگری است. البته هر واقعه غیرمنتظره‌ای می‌تواند این وضعیت و تاریخ را تغییر بدهد و من فقط امیدوارم یک آسیب‌دیدگی شدید و نابهنگام در ماه‌ها و سال‌های پیش رو باعث تسریع در بازنشستگی‌ام نشود.

-دونده ملی پوش دوی های 800 و 1500 متر مثل تمامی ورزشکاران حرفه ای خاطراتی دارد که همیشه همراهش است. وی در این باره می گوید:شرکت موفق در بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا ،بهترین خاطره ورزشی ام در عالم دوومیدانی است. آنجا در حضور دونده‌های آفریقایی‌تبار و قدرتمندی که برای تیم‌های کشورهای عربی خاورمیانه به میدان آمده بودند، نقره 1500 متر را تصاحی کردم و در 800 متر هم با فاصله‌ای بسیار کم با رقیبم چهارم شدم و مدال برنز از مشتم افتاد. هرگز خاطرات خوش آن رقابت‌ها از ذهنم نمی‌رود.جاکارتا محلی بود که بهترین عنوان ورزشی ام را کسب کردم .

-انتخابات فدراسیون دوومیدانی در سال جاری پیش رو است و امیر مرادی دونده استقامتی دوومیدانی در خصوص انتخابات این فدراسیون می گوید: زمان زیادی تا شروع انتخابات فدراسیون دوومیدانی باقی مانده و امیدوارم هر کسی که رئیس فدراسیون شد به مشکلات ورزشکاران رسیدگی کند و به آنها بهای بیشتری بدهد تا بتوانند با انگیزه بیشتری برای موفقیت دوومیدانی ایران در مسابقات برون مرزی تلاش کنند.

- مرادی در خصوص برنامه ریزی برای ادامه تمریناتش با سجاد مرادی برادر بزرگتر و مربی خود گفت: تنها دونده‌ای هستم که با مربی‌ای که اعتقادی به اردوی خارج از کشور و هزینه‌های دلاری ندارد تمرین می‌کنم. ما ترجیح می دهیم در ایران و شرایط ملی تمرین کنیم ولی دوست داریم زمینه حضور در مسابقات بزرگ برای کسب ورودی هم برای ما فراهم شود. اعتقاد دارم فدراسیون در صورت تنظیم قراردادهای مربیان ما، هم انگیزه ما برای تمرینات و ارتقای سطح آمادگی بیشتر خواهد شد و هم مربی با انگیزه و تمرکز بیشتری در تمرینات حضور خواهد یافت. فکر می‌کنم باید برای کسب ورودی یک تا دوماه در ارتفاع تمرین کنیم و امیدوارم فدراسیون مثل گذشته زمینه ادامه تمرینات و اردوها را فراهم کند تا ما نیز بهترین استفاده را از زمان و فرصت ببریم.

-وی در پایان با اشاره به تمرینات و برنامه هایش گفت: من رکورد 1:46.55 دقیقه را با مربیگری آقا سجاد دویدم. در مسابقات قهرمانی آسیا و حتی بازی‌های آسیایی با این رکورد می‌توان به مدال رسید. به عقیده من باید از ایشان بیشترین استفاده را ببریم و قدر داشته‌های مان را بدانیم. دونده‌های جوانی چون آقای درزاده به روی کار آمده اند و انگیزه بالایی هم دارند. ما می توانیم به سطح خوبی با داشته‌های مان برسیم و ثابت هم کردیم با مربی داخلی بهترین نتیجه را می‌توان گرفت. مدال طلای حسین کیهانی و نقره خودم در بازی‌های آسیایی جاکارتا افتخاری بود که با تعامل و برنامه ریزی سجاد مرادی و فدراسیون به تاریخ دو و میدانی ایران اضافه شده است و نباید به همین سادگی از دست برود.

*کیوان طباطبایی
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار