فرار رسیدن ماه محرم را تسلیت می‌گوییم      
PDF نسخه کامل مجله
چهارشنبه ۲۷ تير ۱۴۰۳ - July 17 2024
کد خبر: ۵۳۷۹۵
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۵

کیهان ورزشی(سرویس خارجی)-

هر چقدر هم این روزها را با خواندن خبرها یا دیدن مستندهای فوتبالی و تماشای بازی‌های حساس اما تکراری قدیمی سپری کنیم، بازهم خلا هیجان دیدن زنده بازی‌های جذاب فوتبال دنیا را حس می‌کنیم. حالا در روزهایی که ویروس کرونا همه جا را به تعطیلی کشانده، بیش از قبل به اهمیت فوتبال در زندگی خود پی برده‌ایم. ورزشی که نقش مهمی در صنعت سرگرمی دارد و نبودش بدجوری به چشم آمده است. هواداران فوتبال بی‌صبرانه منتظر هستند تا این ورزش جذاب که خودش به یک صنعت تبدیل شده، یکبار دیگر به ورزشگاه‌ها و جعبه‌های جادویی برگردد و بازهم قلب‌ها و روح‌ها را تسخیر کند و اوقات آنها را پر کند.

در این روزها گمانه‌زنی‌ها در مورد زمان بازگشت لیگ‌های فوتبال اروپایی داغ است. همه با دقت خبرها را دنبال می‌کنند تا علاوه بر کاهش شدت ابتلای کرونا در کشورهای مختلف، از بازگشت فوتبال خبرهای امیدوارکننده‌ای را بشنوند. با این حال نباید فراموش کنیم که یوفا رقابت‌های یورو 2020 را یکسال به تعویق انداخت و همین اتفاق برای رقابت‌های کوپا آمریکا نیز رخ داد. فیفا هم بیکار نبود و همه بازی‌های ملی اعم از دوستانه و رسمی را طی 3 ماه آینده را به تاریخ دیگری موکول کرد. در سطح باشگاهی‌ هم باید منتظر اتفاقات روزهای آینده بود. به نظر می‌رسد یوفا تصمیم دارد مسابقات این فصل لیگ قهرمانان اروپا را لغو کند. در آسیا هنوز وضعیت مشخص نیست و ممکن است به صورت تک بازی رقابت‌ها ادامه پیدا کند.

دیگر مشکلی این روزها باشگاه‌ها با آن مواجه هستند، پرداخت حقوق بازیکنان و کادرفنی و اعضای باشگاه در دورانی هستند که از نظر مالی درآمدی ندارند. همچنین قرارداد تعداد از بازیکنان رسمی و قرضی، اواخر خرداد به پایان می‌رسد و در صورت ادامه لیگ‌ها مشخص نیست که چه در انتظار آنها خواهد بود. 

اکنون سوال‌های زیادی در ذهن کارشناسان و طرفداران فوتبال وجود دارد. اینکه آیا مسابقات ادامه پیدا کند یا کوتاه می‌شود؟ آیا تیم قهرمان و تیم‌های سقوط‌کننده و...به صورت عادلانه انتخاب می‌شوند؟ آیا ریاضی به کمک فوتبال خواهد آمد؟ آیا بازی‌ها پشت درهای بسته ادامه پیدا می‌کند؟ برای هیچ کدام از این سوالها جوابی وجود ندارد و همه چیز منوط به کاهش شیوع کرونا در دنیا است.

در هر صورت برای ادامه فصل‌های فوتبالی در لیگ‌های کشورهای مختلف سناریوهای مختلفی وجود دارد. فیفا از کشورها خواسته تا فعلا تصمیمی در مورد پایان دادن به لیگ‌های خود نگیرند اما در هر حال فدراسیون‌های هر کشور باید از حالا برای هر اتفاقی آمادگی داشته باشند. در مقابل آنها دو تصمیم عمده وجود دارد. یا باید لیگ‌ها را در همین نقطه به پایان برسانند یا آنکه منتظر بهتر شدن شرایط و ادامه مسابقات باشند. در حالت اول شرایط پیچیده‌تر است چراکه تصمیم‌گیری در مورد اینکه چه تیمی و به چه شکلی قهرمان شود یا به دسته پایین‌تر برود، دشوار است.

حدود یک چهارم از بازی‌های لیگ‌های مختلف باقی مانده و هر نوع تصمیمی موافقان و مخالفان خود را دارد. بعضی‌ها هم بر این باورند که باید مسابقات بدون تصمیم‌گیری در مورد رتبه تیم‌ها بدون هیچ نتیجه‌ای به پایان برسد که البته ضرر مالی هنگفتی را به تیم‌ها و اسپانسرهایشان وارد خواهد کرد. از سوی دیگر ادامه مسابقات هم سناریوهای خود را دارد و باید دید وضعیت بیماری تا کجا پیش می‌رود و چه شرایطی بر کشورها حاکم می‌شود.

*عرفان خماند

برچسب ها: کرونا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار