PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۵۳۹۲۶
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۵
کیهان ورزشی-

دنیا همچنان درگیر روزهای کرونایی است؛ ویروسی که همه مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و...را تحت تاثیر خود قرار داده و بسیاری از رویدادهای مهم بین‌المللی و درون کشوری را به تعطیلی کشانده است. یکی از این اتفاقات المپیک است که قرار بود در تابستان پیش رو برگزار شود اما پس از کش و قوس فراوان، بالاخره این رقابت‌ها با توافق تمامی کشورها و کمیته بین‌المللی المپیک یکسال به تعویق افتاد. این در حالی بود که تقریبا تکلیف 60 درصد سهمیه‌ها در رشته‌های مختلف هنوز مشخص نشده است. با این حال به گفته مسئولان ورزش، کشورمان در رشته‌های مختلف توانسته حدود 50 درصد سهمیه‌های ممکن را کسب کند و شانس خود را برای کسب باقی سهمیه‌ها باید از تابستان جست‌وجو کند.

به اعتقاد تعدادی از کارشناسان، تعویق مسابقات المپیک برای ورزش خوب بود چراکه با توجه به مشکلات اقتصادی سال گذشته، برنامه‌ریزی خوبی برای آماده‌سازی و حضور ورزشکاران در این مسابقات صورت نگرفته بود و ممکن بود با شرایط موجود نتایج ضعیفی برای کاروان ایران بدست بیاید.

البته مشخص نیست که این تعویق بتواند شرایط مطلوب‌تری را برای فدراسیون‌های ورزشی رقم بزند یا خیر؟ به نظر می‌رسد مشکلات مالی آنها همچنان پابرجا باشد و نتوانند به خوبی اردوهای آمادگی خود را برگزار یا ورزشکاران را بدون دغدغه به مسابقات انتخابی رهسپار کنند. این همان مساله‌ای است که برخی دیگر از کارشناسان به آن باور دارند و اعتقاد دارند که طولانی شدن راه رسیدن به مسابقات، آن دسته از ورزشکاران که کسب سهمیه کرده و به موفقیت آنها در توکیو امید داشتیم را از اوج آمادگی دور می‌کند.

در هر حال این مسابقات به تعویق افتاده و خود را باید با این شرایط وفق دهیم. خیلی از اردوهای المپیکی‌ها لغو شده و ورزشکارانی که سهمیه المپیک گرفته‌اند یا دیگر ورزشکارانی که برای کسب سهمیه تلاش می‌کنند این روزها بیرون از شرایط اردویی قرار دارند و مشخص نیست وضعیت جسمانی و آمادگی‌ بدنی‌شان چگونه است.

تنها مساله باقی مانده حقوق ورزشکاران المپیکی است که قرار بود تا زمان شروع المپیک هر ماه به آنها پرداخت شود. پیش از این ستاد عالی بازی‌های المپیک و پارالمپیک تصمیم به پرداخت حقوق ورزشکاران المپیکی و پارالمپیکی تا پایان تیرماه ۹۹ گرفته بودند اما حالا با تعویق یک‌ساله المپیک این موضوع مورد ابهام قرار گرفته است.

کیکاووس سعیدی درباره استمرار پرداخت حقوق ورزشکاران المپیکی می‌گوید: «این موضوع قرار است در ستاد عالی بازی‌ها مورد بحث قرار گیرد و در مورد آن تصمیم گرفته شود. در حال حاضر تعهد یک ساله برای پرداخت حقوق به ورزشکاران المپیکی محقق می‌شود اما در مورد استمرار آن باید ستاد عالی بازی‌ها تصمیم گیری کند. پیش از این در بهمن ماه ۹۸ یک بار پرداختی صورت گرفته و به فدراسیون‌های مربوطه هم اعلام شده است تا هر چه سریع‌تر آن مبلغ را به حساب ورزشکاران المپیکی خود واریز کنند تا قوت قلبی برای آنها باشد، اما با توجه به تصمیمات کمیته بین‌المللی المپیک و تعویق یک‌ساله، منتظر هستیم تا وزارت ورزش و جوانان زمان برگزاری جلسه ستاد عالی بازی‌ها را اعلام کند تا در مورد آن تصمیمگیری شود. پیش از این اتفاقات قرار بود تا پایان تیرماه ۹۹ ورزشکاران المپیکی حقوق دریافت کنند.»

فعلا تنها خروجی در رابطه با پرداخت حقوق ورزشکاران، صحبت‌های مهدی علی نژاد، معاون وزیر ورزش بوده که از تصمیم گیری در این رابطه در آینده خبر داده است: «وزارت ورزش تا کنون تمام تعهدات خود را به ورزشکاران المپیکی انجام داده است و در خصوص ادامه روند پرداخت حقوق با توجه به تعویق افتادن المپیک و شروع مجدد اردوها باید تصمیم گیری شود.»

در صورتی که وزارتخانه بخواهد یک سال دیگر پرداخت حقوق ۵ میلیون تومانی را ادامه دهد، برای همین ۵۰ ورزشکار فعلی المپیکی ایران باید ۳ میلیارد بیشتر هزینه کند؛ اگرچه قطعا حداقل ۱۰ ورزشکار هم به این تعداد در یک سال آینده اضافه خواهند شد.

درست است که در شرایط فعلی اولویت اصلی حفظ سلامتی ورزشکاران است اما نباید از المپیک هم غافل شد؛ در حال حاضر کاروان ایران ۵۰ سهمیه در المپیک کسب کرده است که البته صرف‌نظر از دو سهمیه تیمی، که در واقع یک سهمیه محسوب می‌شود در دیگر رشته‌ها اگر سهمیه‌ای کسب شود شاید تعداد سهمیه‌های به‌دست آمده به عدد ۶۰ برسد هر چند که متولیان ورزش معتقدند کاروان ایران در المپیک توکیو بیشتر از ریو سهمیه کسب می‌کند و حتی مدعی هستند که رکوردشکنی هم صورت می‌گیرد.

*عرفان خماند
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار