PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: ۵۴۰۲۲
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱
کیهان ورزشی-

وقتی کتاب تاریخ فوتبال ایران را ورق می زنیم و به 24 فروردین در یک قرن پیش می رویم، به بازی دوستانه تیمهای منتخب تهران و انگلیسی های مقیم تهران برمی خوریم، مسابقه ای که در آن تیم انگلیس، با نتیجه 9 بر صفر تیم ایران را شکست داد. واقعیت این است که فوتبال توسط انگلیسی ها وارد ایران شد و جوانان ایرانی که به تدریج فوتبال را از خارجی ها و به ویژه مستشاران انگلیسی فرا گرفته بودند، خیلی دوست داشتند تا در برابر وارد کنندگان این  رشته، عرض اندام کنند. سال 1299 در همین تاریخ، در زمین صاف و یکدست محله دروازه دولت، تیم تهران با بازیکنانی نظیر محمدعلی شکوه، افخمی، شیبانی، کلانتر، مفتاح، گالوستیان، خواجه نوری، امیر ارسلانی و برادران خان سردار، در برابر تیم انگلیسی های مقیم تهران قرار گرفت و با نتیجه 9 بر صفر شکست خورد.
این شکست برای بچه های تهران ناخوشایند بود و آنها تصمیم گرفتند تا هر طور که شده، این شکست را جبران کنند. سال بعد بازی مجدد دو تیم در همان زمین برگزار شد و بچه های تهران، موفق شدند با نتیجه 2 بر صفر به پیروزی رسیده و شکست سال قبل را جبران کنند. این پیروزی در زمان خودش، انعکاس زیادی داشت و طوری شادی پیروزی، همه را فرا گرفت که گویی تیم تهران، تیم ملی قدرتمند انگلیس را شکست داده است.
اولین سفر خارجی فوتبال ایران، در سال 1304 به شوروی صورت گرفت. در سال 1320 اولین سفر رسمی تیم ملی به افغانستان صورت گرفت و 5 سال بعد ایران به عضویت فیفا درآمد.

*سعید حاجی بابایی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار