PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 10 2024
کد خبر: ۵۴۲۳۶
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹
کیهان ورزشی-

گذری از تاریخ ورزش ایران، سلسله مطلب و در واقع تاریخچه ورزشی ایران است که از اول فروردین 99 در سایت مان راه اندازی کردیم. هدف مان این است که رویدادهای برگزار شده در تمامی رشته ها را مد نظر قرار دهیم و فقط به فوتبال نپردازیم. با این توضیح که در ایران معمولا، در تعطیلات نوروز و روزهای پس از آن، کمتر شاهد رویداد مهم غیر فوتبالی هستیم، امروز هم سوژه مان فوتبالی است.

در آذر 1376، تیم ملی فوتبال ایران با هدایت والدایر ویرای برزیلی موفق شد تا جواز شرکت در جام جهانی 1998 را کسب کند اما یک ماه بعد، ویرا از کار برکنار شد و جای خودش را به تومیسلاو ایوویج داد. حضور ایوویچ در ایران، ابتدا با انتقاداتی همراه شد، بخصوص با محبوبیتی که ویرا کسب کرده بود و نوع برکناری اش که جالب به نظر نمی رسید. نوع تمرینات و نتایج تیم ایوویچ در بازیهای دوستانه هم اصلا خوشایند فوتبالدوستان ایرانی نبود.

او با اتکا به تمرینات قدرتی. تیم سختکوشی را مهیای حضور در جام جهانی می کرد. در دوران بدنسازی بازبکنان، تیم ملی فوتبال ایران در جام چهار جانبه ال جی تهران با حضور تیمهای مقدونیه، مجارستان و جامائیکا شرکت کرد و به مقام سوم دست یافت.

31 فروردین 1377، تیم ایران در ورزشگاه آزادی، برابر تیم ملی مجارستان بازی ضعیفی را انجام و تن به شکست 2 بر صفر داد. در این بازی اکثر بازیکنان ثابت، در ترکیب تیم ملی به میدان رفتند ولی نتوانستند بازی خوبی را انجام دهند. 48 ساعت بعد، تیم ملی کشورمان با تغییر در چند پست، به مصاف تیم ملی جامائیکا رفت و موفق شد با یک گل. این تیم را شکست دهد و به مقام سوم دست پیدا کند و...قرار بود تیم ایران با مربیگری ایوویچ در جام جهانی شرکت کنند اما بعد از باخت به مجارستان، سیل انتقادات به سوی ایوویچ زیاد شد و کم کم رئیس وقت فدراسیون فوتبال هم دست از حمایت وی کشید. ایوویچ در اردوی تدارکاتی ایتالیا - در اواخر اردیبهشت 77 - از کار برکنار شد تا تیم ایران با هدایت جلال طالبی در جام جهانی شرکت کند.

*سعید حاجی بابایی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار