PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۵۴۴۳۵
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۶
رئیس کمیته ملی المپیک در نشست خبری به اظهار نظر در مورد آخرین وضعیت ورزش کشور پرداخت.
کیهان ورزشی-

سیدرضا صالحی امیری ظهر امروز (یکشنبه - 7 اردیبهشت) در نشست خبری اینترنتی با اصحاب رسانه اظهار داشت: گزارش عملکرد دو ساله کمیته ملی المپیک در قالب برنامه پانزده‌گانه‌ای تهیه شده که به زودی در مورد آن اطلاع رسانی کامل انجام می شود. رسیدگی به ساختار و سر و سامان دادن به تشکیلات کمیته ملی المپیک و امور داخلی یکی از مهمترین اقدامات بود که انجام شده است.

وی در خصوص نشست هیئت اجرایی گفت: علیرضا دبیر در نشست امروز گزارش کامل از فدراسیون کشتی ارائه داد. به گفته وی بین 60 تا 70 میلیارد تومان هزینه برای پیشبرد اهداف و برنامه‌ای کشتی در سال جاری لازم است. از کسانی که پیش از این برای کشتی تلاش داشتند تشکر می‌کنم اما دبیر در هشت ماه گذشته تلاش زیادی برای ساماندهی وضعیت کشتی داشته است. ساماندهی نیروی انسانی، جذب منابع و اسپانسر از جمله دلایل آن است، ضمن اینکه دبیر زبان مشترک با اهالی کشتی دارد.

وی در خصوص دریافت پول از IOC گفت: حدود 10.3 میلیون دلار افزایش بودجه بوده است. 10 قهرمان ماهی 500 دلار دریافت می‌کنند  و قرار است این پرداخت ادامه داشته باشد. چون امکان تبادل مالی نداریم به فدراسیون‌ها ریال پرداخت می‌کنیم و در حساب کمیته ملی المپیک ثبت می‌شود. بر مبنای نرخ بانک مرکزی این پول به ریال دریافت می‌شود. امسال تقاضاهای بیشتری برای سولیداریتی داریم.

رئیس کمیته المپیک گفت: ما مصوب کردیم ظرف یک سال به هر کسی که سهمیه المپیک بگیرد، معادل 60 میلیون تومان طی دو قسط 30 میلیونی پرداخت کنیم. 6 ماه اول را قرار بود وزارت ورزش و قسط دوم را کمیته پرداخت کند. وزارت ورزش نیم سال اول را پرداخت کرد و روی پرداخت دوم بحث است. آنچه قطعی است پرداخت این حقوق است اما در مورد زمانش در حال مذاکره هستیم.

صالحی امیری در خصوص بودجه فدراسیون‌ها عنوان کرد: بودجه سال قبل به علاوه 10 درصد طراحی شده است. امسال روند تامین مبتنی بر منابع است. فعلا شرایط خزانه اصلا مناسب نیست. بودجه اصولا بر منابع و مصارف بسته می‌شود. منطق بودجه 4 محور است. اولین مورد، کمک مستقیم و نقدی به فدراسیون‌ها در سال 99 برابر 30 میلیارد تومان خواهد بود. معادل همین مبلغ هزینه‌های المپیکی، اعزام‌ها و رویدادها است. یک میلیون دلار ارز لازم داریم که 500 هزار تای آن خریداری شده است. ردیف سوم، بودجه پرسنلی است. ردیف چهارم منابع زیر ساخت‌ها و نگهداری سیستم است. تعریف ما اینگونه است که اعزام‌ها، لباس‌ها و خدمات آکادمی و ... رایگان است. امسال افزایش 10 درصدی داریم که در صورت وصول منابع از خزانه خواهد بود. خزانه فعلا برای حقوق پرداختی داشته است.

وی تصریح کرد: پیش‌بینی ما برای اولین دریافت از خزانه نیمه دوم اردیبهشت است که همراه با پرداخت ما به فدراسیون‌ها خواهد بود. اگر شرایط کرونا ادامه داشته باشد، ممکن است تخصیص دولت از اردیبهشت به خرداد موکول شود که شرایط متفاوتی ایجاد خواهد شد.

رئیس کمیته ملی المپیک با اشاره به اجرای تعهدات مالی کمیته المپیک در سال 98 گفت: در سال گذشته هر چه به شما گفتیم و روی کاغذ بوده، انجام شده است. امسال با آگاهی از بحث بودجه با احتیاط صحبت می‌کنیم. انجام تعهدات صد درصدی در سال 99 منوط به اخذ تعهدات از خزانه است. تعهدات مالی در سال‌های گذشته انجام شده و برای سال 99 منتظر خزانه هستیم. سال 99 در شرایط خاصی هستیم و بودجه بر اساس مدیریت بحران نوشته می‌شود. تعهد عددی و ماه در این شرایط برداشته می‌شود. دولت در سه ماه گذشته بودجه اقتضایی را در نظر گرفته و ما هم بخشی از این پازل هستیم. سیاست قطعی ما انجام صد درصدی تعهدات است. بودجه فدراسیون‌ها برای سال 99 حدود 30 میلیارد تومان است. بودجه کمک غیرمستقیم نیز 30 میلیارد برای خرید ارز، پاداش پای سکو، حمل و نقل، هزینه اقامت و سایر هزینه‌های جانبی از جمله کمک ویژه به فدراسیون‌های قهرمانی خواهد بود.ما این شرایط را در نظر گرفتیم با یک بند که در ذیل تعهدات است و آن اینکه انجام همه تعهدات منوط به دریافت منابع مالی از خزانه است.

صالحی امیری با اشاره به به نحوه تخصیص بودجه به فدراسیون‌های ورزشی گفت: بودجه‌نویسی در ورزش قهرمانی با شاخص‌های معین نیست اما با تصویب هیئت اجرایی، افتخاری، الگویی را برای توزیع بودجه طراحی و در هیئت اجرایی مطرح کرد تا پس از تصویب عملیاتی شود. ما 50 فدراسیون داریم که پایین‌ترین رقم پرداختی حدود 200 میلیون تومان برای هاکی است و بیشترین پرداختی نیز کشتی است. ما برای این کار ضریبی را در نظر داریم و یک منطقی برای توزیع منابع خواهیم داشت و 10 آیتم را برای تخصیص بودجه در نظر گرفتیم.

وی در خصوص تداوم پرداخت حقوق ورزشکاران المپیکی با توجه به تعویق یک ساله المپیک گفت: تعهد 60 میلیونی ما به ورزشکاران یک بار و یک ساله است اما برای بورسیه‌های ما در IOC تکرار خواهد شد.

وی در خصوص اینکه توزیع منابع میان فدراسیون‌ها به عدالت صورت گرفته است، گفت: اگر کسی بتواند در زمان ریاست من در کمیته المپیک یک کد بدهد که در توزیع منابع 53 فدراسیون نقض توزیع عادلانه صورت گرفته و ما پرداختی انفرادی و خارج از بودجه داشتیم، شخصا یک سکه جایزه خواهم داد.

رئیس کمیته ملی المپیک در خصوص احتمال برکناری برخی رؤسای بازنشسته فدراسیون‌ها از جمله داورزنی عنوان کرد: از این موضوع بی‌اطلاع هستم. اینکه لیستی از بازنشسته‌ها  در وزارت ورزش وجود دارد بر اساس قانون مشخص است اما از افراد لیست بی‌اطلاع هستم.

صالحی امیری در پاسخ به سوالی در خصوص تعدیل نیرو و اخراج برخی کارمندان فدراسیون‌ها و تناقض آن با نیازی همدلی در شرایط کرونای کشور گفت: حق با شماست و تذکر درستی است. ما هم این مشکل را داریم و خیلی از بخش‌ها تعطیل هستند. در زیر مجموعه ما دو نفر را خواستند تعدیل کنند که عذاب وجدان داشتیم و قرار شد که در بخش دیگری از آنها استفاده کنیم. در دیدار با رؤسای فدراسیون ها حتما این نکته را یادآوری خواهم کرد. باید با وزارت ورزش منابعی را پیش‌بینی کنیم و پایه حقوقی را برای کارمندان در نظر بگیریم تا نیرویی اخراج نشود و به دنبال حفظ نیروها باشند.

وی در ادامه با اشاره به تعهدات ورزشکاران المپیکی و سرنوشت حقوق آنها در یک ساله آینده گفت: هر تعهدی باید عملیاتی شود و با ورزشکارانی که عنوان می‌کنند به قول‌های داده شده، عمل نشده صحبت خواهم کرد. به سهراب مرادی قول مسکن دادند که عملیاتی نشده است. اینکه می‌گوییم بعد از یک سال حقوق پرداخت نمی‌کنیم، مطلق نیست. ما تعهدی ایجاد نمی‌کنیم که اگر شرایط اینگونه باشد، نتوانیم انجام بدهیم اما اگر از بحران عبور کنیم، شک نکنید که از ورزشکاران حمایت خواهیم کرد. در صورت تغییر شرایط بودجه کشور، ما هم تصمیم جدیدی می‌گیریم.

رئیس کمیته ملی المپیک درباره انتخاب اسپانسر برای کمیته المپیک گفت: با سه اسپانسر صحبت کردیم و با ایران نوین به تفاهم رسیدیم اما بعد از تعویق المپیک این قرارداد لغو شد. هفته آینده جلسه خواهیم داشت و برای مرداد امسال تا مرداد سال آینده وارد مذاکره خواهیم شد.

صالحی امیری در خصوص شرایط تمرینی ورزشکاران المپیکی عنوان کرد: وقتی ستاد مبارزه با کرونا  اجازه دهد از همه ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم.  پیمان فخری پیشنهاد داد شرایطی ایجاد شود تا تمرینات حداقلی در منزل یا محیط بسته خاص انجام شود. اگر ستاد مبارزه کرونا کماکان با انجام فعالیت‌های ورزشی مخالفت داشته باشد، به سمت آموزش‌های انفرادی افراد با مربیان از طریق تامین تجهیزات از طریق وزارت و کمیته ملی المپیک خواهیم رفت.

وی ادامه داد: سجادی، پیمان فخری و خلیلیان با هماهنگی علی‌نژاد و رغبتی به صورت دائم و روزانه در گفت‌وگو هستند تا ساز و کاری برای امنیت ورزشکاران ایجاد شود. یکی اینکه امکانات برای ورزشکاران در منزل برده شود تا ورزشکاران در محیط‌های استریل تمرین کنند. اگر ستاد کرونا این وضع را تمدید کند، چاره‌ای جز اعمال این دو راه نداریم.

رئیس کمیته ملی المپیک در پایان در خصوص لباس کاروان ورزشی ایران در المپیک 2020 گفت: از مجموع 160 لباس در نهایت به مدل‌های محدودی رسیدیم که در محل کمیته ارائه شد. سپس در مرحله نهایی برای تولید بودیم که با این تعطیلی مواجه شدیم. با فرصتی که داریم بعد از خروج از کرونا کار را انجام و نمونه را برای اسپانسرها و تولید فراخوان خواهیم داد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار