PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۵۴۸۳۶
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۳
در دو، سه دهه اخیر، جای قدرت های فوتبال آسیا با یکدیگر عوض شده است. مثلا در دهه های سی و چهل شمسی، برمه، تایوان، هند، رژیم غاصب صهیونیستی، چین و کره جنوبی، قدرت های برتر فوتبال آسیا بودند. 
کیهان ورزشی-

در اواخر دهه چهل، ایران به این جمع اضافه شد. در دهه پنجاه هم کویت، سوریه و عراق به جمع قدرت ها اضافه شدند. در دهه شصت نیز، عربستان و امارات مدعی لقب گرفتند. 
در دهه هفتاد، ژاپن، ازبکستان و قطر و در دهه هشتاد، بحرین و اردن، جزو تیمهای مدعی آسیا شدند و در سالهای اخیر نیز تیمهای عمان و لبنان، رشد خوبی داشته اند. اما ایران از کجا آقایی در فوتبال آسیا را آغاز کرد؟ جواب این است: از جام ملت های آسیا 1968 (1347 شمسی).
 تیم ملی فوتبال ایران در آن تورنمنت، با غلبه بر تیمهای تایوان، هنگ کنگ، برمه و رژیم غاصب اسرائیل، توانست قهرمان چهارمین دوره جام ملت های آسیا شود و در ضمن برای بزرگان فوتبال آسیا نیز خط و نشان بکشد. 26 اردیبهشت 1347 (52 سال پیش در چنین روزی)، تیم ملی کشورمان در بازی سخت برابر تیم برمه به پیروزی رسید تا جواز حضور در بازی فینال را کسب کند. این پیروزی اهمیت زیادی برای فوتبال ایران داشت زیرا برمه از قدرت های برتر قاره بود و در بازیهای آسیایی قبلی، چند مرتبه نیز تیم ملی کشورمان را شکست داده و به گربه سیاه تیم ایران معروف شده بود. این بار اما ایران با نتیجه 3 بر 1 برمه را شکست داد. حسین کلانی، اکبر افتخاری و همایون بهزادی، گلزنان ایران در آن بازی بودند. 
روح اکبر افتخاری و همایون بهزادی عزیز شاد. البته از ترکیب تیم ایران در برابر تیم برمه، عزیز اصلی، جعفر کاشانی، مهراب شاهرخی و فریبرز اسماعیلی نیز اکنون در قید حیات نیستند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار