PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 04 2024
کد خبر: ۵۵۴۵۲
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰
کیهان ورزشی-

در سالروز تولد هادی ساعی پر افتخارترین تکواندوکار ایرانی، سوژه امروز را به این ورزشکار پر افتخار و با اخلاق اختصاص دادیم. هادی ساعی سال 1355 در چنین روزی  در شهر ری متولد شد. وی قهرمان تکواندو جهان و المپیک و عضو سومین و چهارمین دورۀ شورای اسلامی شهر تهران است.
طلای    المپیک پکن ۲۰۰۸،  طلای المپیک    آتن ۲۰۰۴ و برنز المپیک     سیدنی ۲۰۰۰ و همچنین
طلای جهانی    ادمونتون ۱۹۹۹،
طلای جهانی    مادرید، نقره جهانی     گارمیش-پارتنکیرچن ۲۰۰۳ و برنز جهانی  پکن ۲۰۰۷ و
طلای    بازیهای آسیایی بوسان 2002 و
طلای مسابقات آسیایی     بانکوک ۲۰۰۶    و... در کارنامه ورزشی هادی ساعی به چشم می خورد. پدر و مادر هادی، اهل روستای "بنه کهل" از توابع شهرستان بستان‌آباد در استان آذربایجان شرقی می‌باشند. خواهر کوچک او مهروز ساعی از تکواندوکاران پیشین تیم ملی ایران می‌باشد. هادی، تمرین تکواندو را از 14 سالگی آغاز کرد و از ردۀ سنی نوجوانان تا بزرگسالان به‌طور مستمر در تیم ملی تکواندو ایران حضور داشت. وی از سال 1372 به عضویت تیم ملی ایران درآمد.
ساعی برندۀ نشان برنز المپیک سیدنی و مدال طلای المپیک آتن در دسته 68 کیلوگرم و مدال طلای المپیک پکن است که این دو مدال، به ترتیب نخستین نشان و نخستین نشان طلای ایران در ورزشی غیر از کشتی و وزنه‌برداری در المپیک بودند.
هادی ساعی در 14 آبان 1387 خداحافظی خود را از دنیای قهرمانی اعلام کرد و در 18 آبان 1387 پس از انجام یک مسابقهٔ نمادین با امید غلامزاده در خانۀ تکواندو چهار گوشهٔ "شیاب چانگ" را بوسید و به‌طور رسمی از رقابت‌های تکواندو کناره گیری کرد.
هادی ساعی در سال ۱۳۹۳ با بازی در مجموعه تلویزیونی آمین به کارگردانی منوچهر هادی وارد عرصه بازیگری نیز شد. در فیلم سینمایی پی 22 و تله فیلم اسید هم ایفای نقش کرده‌است. هادی ساعی در دی 1382، پس از وقوع زمین‌لرزه بم مدال‌های خود را (یک مدال برنز المپیک و دیگر مدالهای کسب شده‌اش تا آن زمان) را برای کمک به زلزله زدگان اهدا کرد. شهرداری بم به پاس این کار انسان دوستانه هادی ساعی یک خیابان از میدان نخل تا تقاطع طالقانی را در شهر بم به نام هادی ساعی نام گذاری نمودند. او پس از قهرمانی در المپیک 2008 پکن در مصاحبه با خبرنگاران گفت که مدال طلایی که در المپیک آتن گرفته بود، دزدیده شده‌است. او همچنین مدال‌اش را به مردم ایران و آذربایجان به خصوص زادگاه پدر و مادرش شهرستان بستان‌آباد تقدیم کرد.

*سعید حاجی بابایی
برچسب ها: هادی ساعی
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار