PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۵۵۵۱۷
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳
رئیس‌فدراسیون کشتی با بیان اینکه «فقط برای حفظ وضع موجود به ۷۰ میلیارد تومان بودجه نیاز داریم»، گفت: زنگ خطر برای کشتی به صدا درآمده است و باید واقعیت‌ها را ببینیم.
کیهان ورزشی-

به نقل از روزنامه کیهان، در روزهایی که به واسطه شیوع ویروس کرونا تقریبا فعالیت بسیاری از رشته‌های ورزشی از جمله کشتی به حالت تعلیق درآمده، علیرضا دبیر در تازه‌ترین صحبت‌های خود اعلام کرد برای اداره فدراسیون نیاز به 70 میلیارد تومان بودجه دارد. دبیر در گفت‌و‌گویی با سایت فدراسیون کشتی اظهار داشت: بحث کشتی خیلی کلان است و نمی‌توانیم بصورت سطحی درباره آن صحبت کنیم. مرداد سال گذشته جامعه کشتی به من اعتماد کردند و فدراسیون را به بنده سپردند. با بررسی‌هایی که انجام دادیم، دیدیم که در آخر دهه ۷۰ حدود یک و نیم میلیون نفر کشتی‌گیر فعال داشتیم و امروز این تعداد به زیر ۵۰ هزار نفر رسیده است؛ این یعنی تا پنج سال آینده کشتی رو به تعطیلی می‌رود و چراغ قرمز و زنگ خطر برای کشتی به صدا درآمده است. اگر به کلیت موضوع نگاه کنیم، نشان می‌دهد که در ۱۰- ۱۵ سال گذشته خیلی عقب افتاده‌ایم.
رئیس‌فدراسیون کشتی درباره این موضوع که چرا طی این سال‌ها تعداد کشتی‌گیرانمان تا این میزان کم شده است، اظهار کرد: چندین موضوع اثرگذار بوده، یکی بحث بودجه است. در سال ۱۳۹۲ بودجه کشتی با دلار زیر سه هزار تومان حدود ۱۴ میلیارد تومان از سوی وزارت ورزش و ۵ میلیارد تومان از سوی کمیته ملی المپیک بود و بودجه کشتی در آن زمان جمعا به حدود ۱۹ میلیارد تومان می‌رسید، اما امروز باید با حدود ۱۴ میلیارد تومان آن هم با دلار ۱۷ هزار تومان کار کنیم که نسبت به قبل چانه کشتی خیلی کوچک شده است.
وی ادامه داد: حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد هزینه‌های تیم‌های ورزشی برای شرکت در مسابقات از جمله ثبت‌نام در مسابقات، هزینه بلیت هواپیما و هزینه هتل با دلار است و فقط هزینه‌های آماده ‌سازی ما به ریال است.
دبیر تصریح کرد: ما باید ۲ فدراسیون را اداره کنیم، فدراسیون کشتی آزاد و فدراسیون کشتی فرنگی، اما به عنوان یک فدراسیون به آن نگاه می‌شود. ورزش‌های دیگر مانند والیبال، بسکتبال یا فوتبال یک رشته هستند اما در کشتی اینطور نیست. ضمن اینکه در کشتی ما ۵ رده سنی در آزاد و ۵ رده سنی در فرنگی و ۱۰ تیم کامل داریم. ما در سال حدود ۴۰ اعزام برون مرزی داریم و هر اعزام به طور میانگین حدود یک میلیارد تومان می‌شود و این هزینه‌ها فقط در بحث اعزام‌ها است و نه اردوها و مسائل دیگر.
دارنده مدال‌های طلای جهان و المپیک خاطرنشان کرد: این را هم می‌دانیم که وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک نیز محدودیت‌هایی در بحث بودجه دارند، اما اگر به کشتی به طور ویژه نگاه نشود، در سال‌های آینده مدال گرفتن در آن تبدیل به آرزو می‌شود و این نگاه ویژه به کشتی فراتر از کمک‌های وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک است.
دبیر ادامه داد: اگر بخواهیم همین ۴۵ هزار کشتی‌گیر را تا سال آینده حفظ کنیم و هیچ افزایشی در تعداد نداشته باشیم، نیاز به ۷۰ میلیارد تومان بودجه برای حفظ وضع موجود داریم، اما بودجه‌ای که به کشتی تعلق گرفته بسیار ناچیز است.
تشریح دلایل افت کشتی
دبیر افزود: ما هفت، هشت مورد جدی را در مورد افت تعداد کشتی‌گیران پیدا کردیم و باید در مورد آن بیشتر در رسانه بحث کنیم و به دنبال نجات کشتی باشیم. با این سرعت نزولی که به جلو می‌رود، مطمئنا باشید که کشتی تک مدالی می‌شود و شرایطمان شبیه کشورهایی مانند بلغارستان می‌شود.
رئیس‌فدراسیون کشتی در مورد عملکرد باشگاه‌های حاضر در لیگ در کار آموزش و کار بر روی کشتی پایه گفت: باشگاه داری در کشتی با فوتبال متفاوت است. از طرفی در چند سال گذشته عدم دقت در اجرای لیگ‌های کشتی و برگزاری مسابقات در چند روز‌، باعث شده که فعالیت باشگاه‌ها در تیم داری کم شود.
رئیس‌فدراسیون کشتی در مورد اینکه برنامه اش برای رفع این مشکلات چیست، تصریح کرد: کشتی حمایت می‌خواهد، حتما نه من و هر شخص دیگر هم بخواهد شخصی کار کند نتیجه نمی‌گیرد و این تهدیدی که برای کشتی بوجود آمده با کمک وزارت ورزش به تنهایی قابل جمع کردن نیست و یک عزم و کمک ملی می‌خواهد و در گفتن این مورد تعارفی نداریم.
وی ادامه داد: البته با آموزش و پرورش تفاهم نامه داریم که به مدارس برویم و کانون‌های کشتی را فعال کنیم و هیئت‌های کشتی استان‌ها باید بروند تفاهم نامه با آموزش و پرورش استان خود انجام دهند و کار را از مدارس شروع کنند. حتما در اولین نشست با هیئت‌ها، یکی از موضوعات جدی مان در بحث ارزیابی و عملکرد هیئت‌ها، اجرای این تفاهم نامه است.
نگارش طرح توسعه کشتی
وی با اشاره به همکاری فدراسیون کشتی با دانشگاه صنعتی شریف گفت: ما یک کار تحقیقاتی را با دانشگاه شریف انجام دادیم که چرا برای کشتی این اتفاق افتاده و برند کشتی پایین آمده است. به‌عنوان مثال ببینید که چقدر برند والیبال بالا آمده و در جامعه چقدر مخاطب پیدا کرده، آیا کشتی توانسته مخاطب خود را حفظ کند و جذب مخاطب هم داشته باشد. حتی در نظرسنجی‌های انجام شده، کشتی جایگاه خود را نسبت به گذشته از دست داده است و در این مورد رادیو و تلویزیون بسیار اثرگذار هستند و باید به این موضوعات بپردازند و پیگیری و آسیب‌شناسی کنند.
وی افزود: با همکاری یک تیم کارشناسی از دانشگاه صنعتی شریف پیش‌نویس طرح سند توسعه کشتی آماده شده است و ان شاء اله تا شهریورماه قطعی می‌شود و ما در این زمینه جلسات را با دستگاه‌هایی که می‌توانند به ما کمک کنند شروع کردیم.
پول بی‌زبان ورزش کجا می‌رود؟
مخاطب بخشی از صحبت‌های علیرضا دبیر، وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک است. کشتی ورزش ملی ماست و ریشه در فرهنگ کهن ایران دارد. در اهمیت ورزش کشتی همین بس که مردم آن را ورزش اول کشور می‌دانند. وقتی از اهمیت کشتی صحبت می‌شود، انتظار می‌رود به همین‌اندازه نیز به آن توجه شود نه اینکه امروز دبیر مدعی شود به واسطه بی‌برنامگی و نبود حمایت لازم، تعداد کشتی‌گیران فعال از یک و نیم میلیون به 50 هزار نفر رسیده است.
به اعتقاد کارشناسان اهل نه در این دوره، بلکه در بسیاری از دوره‌ها حق مطلب درخصوص کشتی ادا نشده‌، ولی حالا که زنگ خطر به صدا درآمده بهتر است جلوی خیلی از ریخت و پاشها گرفته و ورزشهایی چون کشتی دیده شود. به عنوان نمونه میشد به جای پرداخت بیش از 50 میلیارد تومان پول بی‌زبان به مارک ویلموتس سرمربی بلژیکی تیم ملی فوتبال، آن را به ورزش‌های چون کشتی تزریق نمود ولی چه می‌شود کرد که در قراردادهای فوتبالی حق دلالان به‌اندازه و سر وقت پرداخت می‌شود، ولی در کشتی از این جور خبرها نیست!
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار