PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۵۷۳۴۸
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۴
کیهان ورزشی-
23 مرداد، سالروز تولد عزت الله جانملکی یکی از فوتبالیست های برتر تاریخ باشگاه استقلال و فوتبال ملی ایران است، مدافع مستحکمی که در زمان بازیگری اش به وی لقب سیم خاردار را داه بودند. جانملکی در تاریخ 23 مرداد 1325 در محله غیاثی تهران دنیا آمد. او ستاره تیم ملی و یک مدافع استوار و متعصب عضو باشگاههای کیان و تاج سابق (استقلال فعلی) - همچنین عضو لژیون آبی های قهرمان آسیا  دارای عناوین متعدد قهرمانی داخلی و آسیایی بود. عزت جانملکی با چهره ای صمیمی و دوست داشتنی که نشانی از روح سرشار از پاکی  و صداقت اوست همواره در قلب هواداران واقعی فوتبال قرار دارد. او مظهر وفاداری و استقامت و جنگندگی در زمین بود.
 عزت الله را کشف استاد منصور امیر آصفی می دانند هر چند که  اولین مربی او علی الهی است که حق بزرگی برگردن فوتبال جنوب شهر تهران دارد. آغاز فوتبالش همانند همه بچه های تهران از زمین های خاکی است، همان زمین هایی که مسابقات پر شور در آن برگزار می شد و به ویژه جمعه های تب فوتبال بر این گرما اثری دو چندان می گذاشت. تیم بچه های محله غیاثی اولین تیم عزت جانملکی بود که علی الهی هر روز عاشقانه بچه ها را تمرین میداد از میان آنهمه نوجوان قد و نیم قد عزت جانملکی جایش را خیلی زود در تیم پیدا نمود.
توان فیزیکی مناسب، بسیار در این موفقیت او را یاری می داد. سپس به دبیرستان بدر می رود. جانملکی با توان بدنی عالی   یک سرو گردن از همه هم سن و سالانش بالاتر بود و جالب آنکه آن روزها همکلاسی داشت به نام قصاب که این دو همه جا و همه گاه با هم در زمین فوتبال دیده می شدند. اما درهای موفقیت برای او از آنجایی باز می شود که فدراسیون فوتبال وقت یک دوره مسابقات محلات تهران برگزار می کند که تیم غیاثی نیز از شرکت کنندگان آن دوره مسابقات است همین عامل موجب خلق موقعیتی بزرگ و ارزشمند برای عزت جانملکی شد. 
چشمان تیز بین منصور امیر آصفی که مسابقات محلات را به دقت زیر نظر داشت او را دید و سپس برای حضور در باشگاه کیان برگزید استاد امیر آصفی علاوه بر عضویت در تیم ملی مربی و کاپیتان باشگاه کیان نیز بود و همواره در جستجوی جوانان مستعد و شایسته میگشت جانمکی با حضور در کیان، برای اولین بار یک حضور مرتب باشگاهی را تجربه میکند و بازهم خیلی زود تحت تعالیم استاد شکوفاتر از قبل می گردد. قهرمانی در جام باشگاه های تهران، دو دوره قهرمانی در لیگ ایران، قهرمانی در جام باشگاه های آسیا  افتخاراتی هستند که عزت جانملکی با تیم استقلال کسب کرد و قهرمانی در بازیهای آسیایی 1974 نیز مهمترین افتخار ملی وی محسوب می شود. عزت جانملکی در حالی که در سالهای آخر عمرش از بیماری "ام اس" رنج می برد در تاریخ 5 مهر 1378 از دنیا رفت. روحش شاد و یادش گرامی.
*سعید حاجی بابایی
برچسب ها: عزت جانملکی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار