PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۵۸۷۴۳
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۸
کیهان ورزشی-

دارایی یکی از باشگاه های سرشناس و پر طرفدار فوتبال تهران بود که سابقه حضور در لیگ سراسری فوتبال کشور را داشت و بازیکنان زیادی را به سطح اول فوتبال ایران معرفی کرد. این باشگاه ریشه دار  روز هشتم مهرماه 1315 تاسیس شد. دارایی از نخستین تیم‌های تهران بود که طرفدار خودش را داشت و دیدار توفان و دارایی در سال 1324 اولین مسابقه مهم و تاریخ ساز باشگاهی در ایران بود که 15 هزار تماشاگر داشت.
سیدمحمد تدین که از شخصیت‌های مطرح علمی و سیاسی دوران قاجار و پهلوی بود و سوابق زیاد همچون ریاست مجلس شورای ملی، ریاست دانشگاه تهران و وزارت در کابینه‌های مختلف دوران رضا شاه را داشت پایه‌گذار تیم دارایی بود. تدین که به ورزش و فوتبال علاقه‌مند بود نخست تیمی با نام تدین پایه‌گذاری کرده بود که چندین مرتبه نیز قهرمان مسابقات فوتبال تهران شده بود. تدین در سال 1315 تیم فوتبال خورشید را به عنوان تیم دوم تدین پایه‌گذاری کرد. خورشید بعدها به دارایی تغییر نام داد و حتی با وجود انحلال تیم اصلی تدین به کار خود ادامه داد. دارایی در دهه‌های 10 و 20 شمسی از تیم‌های قدرتمند و پرطرفدار فوتبال تهران بود و در دهه  بیست، دو مرتبه عنوان قهرمانی مسابقات باشگاه‌های تهران را به دست آورد. از میانه‌های دهه بیست با شکل گرفتن رقیبانی همچون شاهین و استقلال از قدرت دارایی کاسته شد. در دهه سی، دست تیم دارایی از قهرمانی در مسابقات باشگاهی و حذفی تهران کوتاه ماند. با آغاز دهه چهل، دارایی بازگشت قدرتمندی به فوتبال تهران داشت و توانست دو مرتبه دیگر قهرمان تهران شود. دارایی یک بار نیز در سال 1341 به عنوان نماینده تهران در مسابقات قهرمانی کشور حاضر شد و توانست با پیروزی بر تیم تبریز قهرمان ایران شود.  تیم دارایی در بهار 1347 توسط علی‌اکبر محب مدیرعاملش منحل شد اما از ابتدای دهه 1350 به فوتبال ایران برگشت و توانست با قهرمانی در مسابقات باشگاه‌های تهران در 1353 جواز حضور در جام تخت جمشید را کسب کند. دارایی در جام تخت جمشید حضور موفقیت آمیزی نداشت و نتوانست عنوان‌های قهرمانی دهه‌های پیشین را تکرار کند.
در پی انقلاب اسلامی ایران مسابقات سراسری فوتبال برگزار نشدند. دارایی نیز دوباره به مسابقات باشگاه‌های تهران بازگشت و در فصل 1360 در دسته دوم این مسابقات قهرمان شد و در فصل 1361 در دسته اول این مسابقات حاضر شد. دارایی دو بار در فصل‌های 1366 و 1367توانست به عنوان دومی این بازی‌ها نیز برسد. دارایی در نخستین دوره مسابقات باشگاهی سراسری بعد از انقلاب که با نام جام قدس برگزار شد نیز حاضر بود و توانست از گروهش صعود کند اما در نیمه‌نهایی شکست خورد و از صعود به فینال بازماند و تنها عنوان چهارمی را به دست آورد. در سال‌های بعد تیم دارایی افول کرد. از 1370 لیگ نوین فوتبال ایران این بار با نام جام آزادگان شروع به کار کرد اما دارایی در این لیگ حاضر نبود و کم کم نیز از سطح نخست فوتبال ایران و حتی تهران خارج شد و اینک فعالیتی ندارد. حسین فکری، غلامحسین نوریان، ناصر نوآموز  اکبر افتخاری، محراب شاهرخی، عزیز اصلی  جلال طالبی، منصور پورحیدری، حمید علیدوستی، جعفر مختاری فر، سعید مراغه چیان، رضا نعلچگر، عبدالصمد مرفاوی، مهدی فنونی‌زاده  مسعود غفوری اصل، حمید بابازاده، رضا رضایی منش و...از بازیکنان مطرح باشگاه دارایی در تمامی ادوار هستند.
*سعید حاجی بابایی
برچسب ها: دارایی
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار