PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۷۳۹۹۲
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۶
کیهان ورزشی-

طی هفته‌های گذشته با پردازش ماجرای نفوذ جریانات دلالی به مهمترین بخش فوتبال ایران یعنی تیم ملی، مطالبی را منتشرکردیم و اشاراتی نیز به افرادی داشتیم که به سبب سیطره شان بر سرمربی تیم ملی، هر کاری که اراده کنند را انجام می دهند. این افراد که سرشاخه های یک شبکه مسموم دلالی به حساب می آیند، با استفاده از ناآگاهی برخی مدیران فوتبال - شاید هم آلوده بودن بعضی از آنها - و با حمایت رسانه های تحت اختیارشان، به خصوص یکی از سایت های معلوم الحال و معروف در زمینه دلالی، به موازات تلاشی که برای نفوذ به بدنه تیم ملی دارند و هدف شان سواستفاده از فرصت جام جهانی است، نگاه بلندی نیز به فصل نقل و انتقالات لیگ برتر دارند؛ به شکلی که شنیده می شود برخی از آنها در فعالیت های چند هفته اخیر خود و در راستای پیشبرد اهداف شان در شغل شریف(!) دلالی ، از باشگاهها در ازای عقد قرارداد با هر بازیکن، درخواست 10 درصد مبلغ کل قرارداد را ارائه کرده اند؛ یعنی به طور مثال تنها از قبل یک بازیکن 10 میلیاردی – حداقل مبلغی که این روزها بازیکنان مطرح روی خود می گذارند- 1 میلیارد تومان به جیب جناب «ایجنت» -بخوانید دلال- می رود و ...
پیوند این افراد با عوامل رسانه ای شان در این روزها، ناگسستنی است و منافع مشترک آنها موجب شده تا به صورت سیستماتیک کارها را پیش ببرند.
درباره کار و بار این افراد در این فصل، در آینده بهتر و شفاف تر می توان نوشت و از آنجایی که نهادهای نظارتی به این جریان مسموم و افراد سواستفاده گر آن کاری ندارند و ظاهرا بنا به دلایلی که برای ما معلوم نیست، نمی خواهند هم کاری داشته باشند، فعلا و تا شکل گیری اراده ای به جهت برخورد با این جماعت، تنها می توان افشاگری کرد و به مدیران باشگاهها – آنهایی که آلوده این مسایل نشده اند – هشدار داد.
اما برای آنکه موضوع نفوذ این جریانات روشن تر شود، اشاره ای می کنیم به ماجرای عجیب جذب دو بازیکن خارجی بی کیفیت باشگاه پرسپولیس که چند ماه قبل و در دوره مدیریت پیشین این باشگاه قراردادشان منعقد شد و بسته به آن قرارداد باید سه سال از این باشگاه ارتزاق کنند.
«وحدت هنانوف» و «منوچهر صفروف» دو بازیکنی بودند که پس از دیدار سال گذشته پرسپولیس و استقلال تاجیکستان در لیگ قهرمانان آسیا، به عنوان گزینه های مورد نظر باشگاه ایرانی در رسانه ها مطرح شدند. این دو عضو باشگاه استقلال تاجیکستان، در ابتدا به دلیل مخالفت یحیی گل محمدی راهی به فوتبال ایران نیافتند. آنها که بار و کیفیت فنی شان را در همان چند بازی ای که برای پرسپولیس در لیگ بیست و یکم به میدان رفتند مورد ارزیابی قرار دادیم و مشخص شد که ویژگی شاخصی نسبت به داخلی ها ندارند، در آن مقطع، پشت درهای بسته باشگاه پرسپولیس ماندند، اما مدتی زمانی بعد با درخواست سرمربی سرخ ها پروسه جذب شان شکل گرفت. اینکه چرا آنها در ابتدا مورد قبول واقع نشدند و در ادامه ناگهان مورد پذیرش قرار گرفتند سوالی بی پاسخ است اما ماجرا زمانی عجیب تر می شود که با ابعاد مالی این انتقال و نام دلالی که مقدمات حضورشان در ایران را فراهم کرده است آشنا می شویم؛ فردی به نام «الف.س» که طی سالهای اخیر از کنار چنین رفت و آمدهایی به ثروت هنگفت رسیده و هیچ نهادی نیز بر عملکرد وی و همپالکی هایش، بویژه عناصر رسانه ای وابسته به وی نظارت ندارد.
اما ماجرای تاجیک های پرسپولیس چگونه به بخش عجیب خود می رسد. بر اساس اطلاعاتی که به دست ما رسیده است، این بازیکنان در اولین مقطعی که نام شان به عنوان گزینه های حضور در پرسپولیس مطرح می شود، هر کدام 35 هزار دلار قیمت داشته اند؛ یعنی مبلغی در حدود یک میلیارد تومان. ضمنا در همان مقطع برخی افراد حاضر در فدراسیون فوتبال تاجیکستان به مدیران باشگاه پرسپولیس اعلام می کنند که اگر مبلغی در حدود 30 هزار دلار به این فدراسیون تعلق بگیرد، مقدمات حضور این نفرات در باشگاه ایرانی را فراهم خواهند کرد. یعنی به تعبیر ساده تر می توان گفت که با جمع این 30 هزار دلار و آن 70 هزار دلاری که پرسپولیس باید به دو بازیکن می داد، جمعا با 100 هزار دلار این انتقال صورت می گرفت.
اما در ادامه چه اتفاقی رخ داد؟ مدت زمانی گذشت و سرمربی تیم به این نفرات اعلام نیاز کرد و باشگاه سریعا وارد مذاکره شد و قرارداد دو بازیکن تاجیکی به امضا رسید اما با این تفاوت که اینبار مبلغ درخواستی آنها چندین برابر شده بود. بر اساس اطلاعاتی که به دست مان رسیده است، قرارداد سه ساله این نفرات به گونه ای تنظیم شده که برای سال اول نفری 110 هزار دلار، سال دوم نفری 150 هزار دلار و سال سوم نفری 180 هزار دلار کسب درآمد خواهند کرد! این مبالغ را در کنار خواسته ابتدایی آنها که چند ماه قبل از آن مطرح کرده بودند قرار دهید تا عمق فاجعه نمایان شود؛ فاجعه ای که جبران آن از بودجه یک باشگاه مردمی و از بیت المال خواهد بود؛ فاجعه ای که بی شک نمونه های آن در فوتبال ایران و باشگاههای مختلف آن کم اتفاق نیفتاده و نخواهد افتاد اما ابعادشان روشن نمی شود. همه اینها ریشه در عدم آگاهی برخی مدیران اشتباهی آمده به فوتبال و عدم دلسوزی آنها و از همه مهمتر وجود دلال های شناخته شده که سالهاست مشغول مکیدن خون فوتبال هستند دارد؛ افرادی که اگر جلوی لفت و لیس هایشان گرفته نشود، دودمان این فوتبال را بر باد خواهند داد و با این روندی که می بینیم، آن روز دیر نیست.
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار