PDF نسخه کامل مجله
دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - July 01 2024
کد خبر: ۸۶۰۲۹
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۳
ادین ترزیچ ؛ ظهور

فصل گذشته فقط کافی بود که دورتموند در بازی خانگی بتواند ماینتس را شکست دهد تا پس از 12 سال به قهرمانی بوندس لیگا برسد. آخرین بار " زنبورها " با یورگن کلوپ به این افتخار رسیده بودند و پس از آن بایرن مونیخ به طور پیوسته فاتح بوندس لیگا بود. شاگردان ادین ترزیچ در آن بازی تلخ و کابوس وار نتوانستند ماینتس را شکست دهند تا بازهم بایرن با خوش شانسی به قهرمانی بوندس لیگا برسد اما این طلسم در فصل جاری به دست لورکوزن شکسته شد. در فصل بعد دورتموند شرایط متفاوتی را تجربه کرد و ادین ترزیچ و شاگردانش در ابتدای فصل روزهای بدی را تجربه کردند که حتی تا آستانه اخراج این مربی آلمانی هم پیش رفت اما به هر شکل ممکن آنها خود را از مهلکه نجات دادند و در یک روند باورنکردنی حالا خودشان را پس از 11 سال در فینال لیگ قهرمانان اروپا می‌بینند. تیم پنجم این فصل بوندس لیگا در عین شگفتی به فینال این مسابقات رسیده و حالا تا رسیدن به یک دستاورد بزرگ و قهرمانی اروپا پس از سال 1997 ، تنها یک گام فاصله دارند. ادین ترزیچ پس از یورگن کلوپ و اوتمار هیتسفلد، موفق شد دورتموند را برای سومین بار در تاریخ باشگاه به فینال لیگ قهرمانان اروپا برساند و شاید کمتر هواداری تصورش را می‌کرد با ادین ترزیچ - که در سال 2012 به عنوان یک طرفدار آخرین جشن قهرمانی دورتموند در بوندس لیگا را از نزدیک تماشا کرد - به فینال راه پیدا کند! در واقع ترزیچ کاری کرد کارستان! او لیاقت رسیدن به این موقعیت را داشت. کسی که کارش را با سرمربیگری تیم زیر هفده ساله‌های دورتموند شروع کرد و طی کردن پله‌های ترقی و پیشرفت در حرفه مربیگری، او را به جایگاه کنونی رساند. بدون هیچ شکی او مستحق چنین جایگاهی است. " زنبورها " برای سومین مرتبه در فینال UCL حاضر می‌شوند. نکته جالب تر اینجاست که زرد و سیاه‌های شهر دورتموند برای دومین دفعه بازی در ورزشگاه ومبلی - به عنوان ورزشگاه دیدار نهایی لیگ قهرمانان اروپا - را تجربه خواهند کرد.

اینکه پیش بینی‌ها راجع به رسیدن بروسیا دورتموند به فینال لیگ قهرمانان اروپا چه بود ، اصلاً مهم نیست و اهمیتی ندارد ، چرا که همواره پیش بینی‌ها و حدس و گمان‌ها درباره تیم قهرمان لیگ قهرمانان اروپا درست و صحیح نیست. در این فصل شاگردان ادین ترزیچ به خوبی خلاف چنین امری را ثابت کردند و نشان دادند که برای راهیابی به فینال معتبرترین تورنمنت قاره سبز، نباید به منابع مالی بی پایان نفتی متصل باشید. ترزیچ و پسران برای چندمین مرتبه اثبات کردند که می‌توان با یک تیم متحد، باکیفیت و باهوش و البته در قیاس با حریفان ارزان قیمت تر، تیم‌هایی را از پیش رو برداشت که ثروتمندترین باشگاه‌های جهان به حساب می‌آیند. " زنبورها " با نیوکاسل، آث میلان و " پی اس جی " در دور گروهی همگروه بودند و لقب قرار گرفتن در گروه مرگ را یدک می‌کشیدند و اتفاقا به عنوان صدرنشین از گروه F رقابت‌ها به مرحله حذفی صعود کردند. دورتموند حتی قرار نبود از مرحله گروهی خود جان سالم به در ببرد. نیوکاسل یونایتد آنها را شکست داد، میلان نیز همین‌طور و در آن مرحله اولیه، مطمئنا " پی‌اس‌جی " هم همین‌طور اما آنها به هر شکلی که بود خودشان را بالا کشیدند.

سایت تحلیلی و جامع اُپتا درصد قهرمانی دورتموند میان شانزده تیم حاضر در یک هشتم نهایی را 04/3 درصد عنوان کرده بود اما حالا اوضاع با چند ماه پیش فرق می‌کند و دورتموندی‌ها این احتمال را به طور چشمگیری برای برپایی دومین جشن قهرمانی خود افزایش دادند. پی اس وی آیندهوون، اتلتیکو مادرید و مجدداً " پی اس جی " تیم‌هایی بودند که به دست دورتموند ترزیچ از گردونه رقابت‌ها حذف شدند؛ هرچند که بار درام بازی با اتلتیکو مادرید در وستفالن بیشتر بود و آنها در یک شب جنون آمیز و عجیب، درحالی که از " ال چولو " و تیمش عقب بودند با یک کامبک دیدنی، به مرحله نیمه نهایی پا گذاشتند.

آخرین باری که دورتموند به فینال مسابقات لیگ قهرمانان اروپا راه پیدا کرد ، همراه با یورگن کلوپ و ستاره های بی نظیر آن زمان در دیدار نهایی مغلوببایرن مونیخ، رقیب همیشگی خود در بوندس لیگا شد تا حسرت دومین قهرمانی در دل هواداران باقی بماند اما اکنون پس از 11 سال تاریخ تکرار شده است. ادین ترزیچ در سال 2012 و زمانی که آخرین بوندس لیگای دورتموند با مربیگری کلوپ به دست آمد ، در رده های پایه این تیم مشغول به فعالیت بود. ترزیچ در آن زمان کمک‌‌ مربی تیم زیر 17 ساله دورتموند بود. او از سال 2010 تاکنون در رده‌های سنی مختلف دورتموند به مربیگری و کمک‌ مربیگری پرداخته است و اکنون پس از 11 سال تیم بزرگسالان دورتموند را راهی فینال لیگ قهرمانان اروپا کرد. در صورتی که او در این مسابقات قهرمان شود پس از اوتمار هیتسفلد بزرگ ، دومین مربی خواهد بود که تیم زردپوش و پرطرفدار آلمانی را به مقام قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا می رساند و نام خود را در تاریخ این باشگاه جاودانه خواهد کرد.

اخیرا مارکو رویس اعلام کرد که در پایان فصل دورتموند را ترک خواهد کرد. رویس در فینال 2013 بازی کرد و در سال‌های پس از آن، مصدومیت‌های وحشتناک، شانس بد و افت مداوم را متحمل شده است. او مدت‌ها بود که مطمئن بود باشگاه را به عنوان یک اسطوره مدرن ترک می‌کند اما این فصل همه‌چیز زیر ابری خاکستری رخ داد زیرا روابط بین او و ترزیچ به دلیل اختلاف‌نظر در مورد مدت زمان حضور او در بازی تیره شد و با این حال، این حضور شگفت‌انگیز در فینال لیگ قهرمانان اروپا باعث شد این مشکل نیز مثل بسیاری از مشکلات دورتموند مهم به نظر نرسند. هیچکس از این مربی، از این بازیکنان و از این باشگاه چنین انتظاری نداشت ، نه الان و نه حتی در سال‌های آینده. این قصه دراماتیک صعود دورتموند به فینال لیگ قهرمانان اروپا است.

ادین ترزیچ در هیچ باشگاه دیگری سابقه سرمربیگری ندارد. او 12 سال پیش به‌عنوان هوادار و با شال مخصوص باشگاه برای تشویق دورتموند به ورزشگاه می‌رفت و حالا پس از هیتسفلد (سال‌1997) و کلوپ (سال 2013) سومین سرمربی تاریخ باشگاه است که این تیم را به فینال لیگ قهرمانان اروپا می‌رساند. تا چندماه پیش همگی از او به عنوان یک " مربی بازنده " یاد می‌کردند و کسی که نتوانست جام بوندس‌لیگا را در هفته پایانی در دستانش نگه دارد. او همه بازی‌های بزرگ را می‌باخت یا نمی‌توانست ببرد ولی حالا یک قهرمان است ، حتی اگر تیمش در فینال ومبلی ببازد و قهرمان نشود. سرمربی آلمانی توانست پاری‌سن‌ژرمن پرهزینه را ، هم در رفت و هم در برگشت ، یک بر صفر ببرد و " زنبورها " را از گروه مرگ تا فینال لیگ قهرمانان پیش ببرد. در دوران پساهواداری، بین سال‌های‌2010 تا 2013، ترزیچ به‌عنوان پیشاهنگ و کمک‌مربی در آکادمی جوانان بروسیا دورتموند کار می‌کرد و به سرمربی وقت تیم اصلی که یورگن کلوپ بود، گزارش می‌داد. ترزیچ بین سال‌های‌2013 تا 2015 در بشیکتاش و از سال‌2015 تا 2017 در وستهام یونایتد کمک‌مربی اسلاون بیلیچ بود. این دو زمانی با هم آشنا شدند که ترزیچ برای بازی کرواسی با ایرلند در یورو2012 به بیلیچ که هدایت کروات‌ها را بر عهده داشت، کمک کرده بود تا تیم حریف را آنالیز کند. بیلیچ که از تجزیه و تحلیل‌های ترزیچ راضی بود، به او پیشنهاد داد به‌عنوان دستیار مربی در لوکوموتیو مسکو به او بپیوندد اما این اتفاق نیفتاد. ترزیچ در سال‌2018 پس از فارغ‌التحصیلی در یک دوره 18ماهه مربیگری در انگلستان، دارای مجوز حرفه‌ای یوفا شد. همکلاسی‌های او گراهام پاتر، نیکی بات و نمانیا ویدیچ بودند. ترزیچ بلافاصله در همان سال پس از انتصاب لوسین فاوره به‌عنوان سرمربی، با سمت کمک مربی تیم اصلی به بروسیا دورتموند برگشت. سپس شانس در خانه‌ اش را زد و او به همراه همکارش مانفرد استفس برای بازی با هوفنهایم هدایت تیم را بر عهده گرفت زیرا فاوره به‌دلیل بیماری، بازی را از دست داده بود. پس از آنکه فاوره به‌دنبال باخت 5 بر یک مقابل اشتوتگارت در دسامبر2020 اخراج شد، ترزیچ به‌عنوان سرمربی موقت تا پایان فصل‌2021-2020 منصوب شد. این جابجایی برای " زنبورها " خوش‌یمن بود و آنها در 13 مه 2021 با پیروزی 4 بر یک مقابل لایپزیش ، جام‌حذفی آلمان را فتح کردند. در پایان فصل مارکو رز ، سرمربی بروسیا مونشن گلادباخ جانشین او شد و ترزیچ به سمت تازه ایجادشده مدیر فنی نقل مکان کرد. پس از خروج رز و با رضایت دوجانبه در پایان فصل، ترزیچ دوباره به‌عنوان سرمربی دائمی منصوب شد و قراردادی تا سال2025 امضا کرد. ترزیچ در 126 دیداری که به‌عنوان نفر اول روی نیمکت دورتموند نشسته، 74 پیروزی، 24 تساوی و 28 شکست به‌دست آورده و تیمش 261 گل زده و 152 گل خورده ثبت کرده است ، با 59 درصد پیروزی.

به گزارش پاتریک برگر از اسکای آلمان ،ادین ترزیچدر هفته‌های اخیر چندین مورد دردورتموندرا به نفع خود تغییر داده است ، از جمله تغییرات ایجاد شده توسط او می‌توان به تغییراتی که شورای تیمی " زنبورها " دچار آن شد، اشاره کرد. در ابتدای فصل، یولیان برانت، گرگور کوبل،سباستین هالر،مارکو رویس، امره جان ونیکلاس زولهاز اعضای این شورا بودند اما اکنون سه نام جدید دیده می‌شود. در سلسله مراتب تیمی، ترزیچ تصمیم گرفته تا جایگاهنیکو اشلوتربک،مارسل زابیتسروجولین ریرسونرا ارتقا دهد. از سوی دیگر، در حال حاضر نظرات زوله، هالر و رویس از وزن زیادی در تیم برخوردار نیست و مانند گذشته به آنها توجه نمی‌شود. موضوعی که یکی از دلایل اصلی آن شرایط ورزشی این سه بازیکن است که ضمن از دست دادن جایگاه‌شان در ترکیب، دیگر از جایگاه پیشین خود در سلسله مراتب تیمی دورتموند نیز برخوردار نیستند.

دورتموند در فصل جاری در رده پنجم بوندس‌لیگا قرار دارد اما توانسته سهمیه فصل آینده لیگ قهرمانان اروپا را به دست آورد. موفقیت بزرگ این فصل ترزیچ اما صعود به فینال لیگ قهرمانان بوده و این شانس را دارد که دورتموند را برای دومین بار در تاریخ باشگاه به این عنوان مهم برساند.

*عرفان خماند

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار