PDF نسخه کامل مجله
دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - July 01 2024
کد خبر: ۸۶۰۳۱
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۶
شاید هوملس ، بازی فینال را هم درآورد
وداع با اسطوره در ومبلی؟

وقتی بروسیا دورتموند به یک قهرمان احتیاج داشت، متس هوملس جلو آمد و تک گل پیروزی بخش تیمش را در پارک د پرنس مقابل پاری سن ژرمن در بازی برگشت مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان به ثمر رساند تا تیمش به فینال این مسابقات راه یابد. این اولین گل وی در لیگ قهرمانان برای دورتموند در 11 سال اخیر بود (11 سال قبل در تساوی 2-2 مقابل دونتسک گلزنی کرده بود). او می گوید: "به هر حال گلهای کمی در لیگ قهرمانان می زنم و این زمان مناسبی بود که تعداد آنها را اندکی افزایش دهم." شاید این مدافع میانی به پایان دوران فوتبال خود نزدیک شده باشد اما این بار نشان داد که چطور می تواند در مواقع لازم به کمک تیم بیاید.

هوملس پس از بازی با پاری سن ژرمن گل خود را اینگونه شرح داد: "از نوع دفاع حریف می دانستم که فضا به دست خواهم آورد. همین طور هم شد و توپ درست روی سر من فرود آمد. در فینال با حریف دشواری روبرو خواهیم شد. هم باید با جو ورزشگاه بجنگیم و هم با حریف مقابل اما به خوبی این کار را مقابل پاری سن ژرمن انجام دادیم. از بازی دوم در مرحله گروهی به این نتیجه رسیدیم که می توانیم در لیگ قهرمانان حضور موفقی داشته باشیم. هیچ دلیلی ندارد که فکر نکنیم قهرمان مسابقات خواهیم شد. بقیه بازی های بوندسلیگا همچون بازی های تمرینی برای جدال ومبلی خواهد بود. بنابراین با صد در صد توان خود به میدان خواهیم رفت."

احتمالا هوملس یکی از بهترین مدافعانی است که در تاریخ فوتبال آلمان ظهور کرده و رزومه این بازیکن کاملا موید این قضیه است. او عضوی کلیدی از تیم دورتموند با هدایت یورگن کلوپ بود که دو قهرمانی پیاپی را در بوندسلیگا به دست آورد ، غیر از یک بازی، در همه دیدارهای تیم ملی آلمان در جام جهانی 2014 حضور داشت و عنوان قهرمانی این مسابقات را به دست آورد و در نهایت هم در فهرست 10 نفره این رقابت ها برای تصاحب توپ طلا قرار گرفت.

پس از پیوستن به بایرن مونیخ که از شش سالگی فوتبالش را آنجا شروع کرده بود، باز هم به کسب جام ادامه داد و سه عنوان قهرمانی در بوندسلیگا را به عناوین خود افزود اما در سومین فصل حضورش در آلیانتس آرنا تنها در 21 بازی حضور یافت و سوالاتی مطرح شد که آیا او بهترین روزهای خود را پشت سر گذاشته است یا نه، به ویژه وقتی به وی اجازه داده شد که مستقیما به تیم رقیب همیشگی ، بایرن بازگردد.

اما در چند فصل گذشته هوملس نشان داده است که چه چیزی برای ارائه دارد. پس از بازگشت به دورتموند حداقل 30 بازی در هر فصل انجام داده و در مدت این پنج فصل عنوان قهرمانی جام حذفی سال 2021 را هم به کارنامه خود اضافه کرد. او نام خود را وارد تاریخ فوتبال آلمان هم کرد. بازیکن 35 ساله در دیدار رفت مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان مقابل اتلتیکو مادرید برای پانصدمین بار پیراهن زرد و مشکی های آلمانی را بر تن کرد و تنها میشائیل زورک با 572 بازی، بیشتر از وی برای دورتموند به میدان رفته است.

او تا همین جای فصل هم می توانست در زمره اسطوره های باشگاه قرار گیرد ولی با نمایش های قهرمانانه در لیگ قهرمانان توانست پا را از این هم فراتر بگذارد. در تمام دقایق مسابقات دورتموند در راهیابی به ومبلی در زمین حضور داشت و با کسب شش بازی بدون دریافت گل رکورد مسابقات حالا تیمش را در فینال می بیند.

گویی با هر بازی که پیش می رود، او هم بهتر می شود و دیگر بهتر از نمایش مقابل پاری سن ژرمن نمی شد. در هر دو بازی رفت و برگشت، عنوان بهترین بازیکن میدان را به دست آورد و این نشان دهنده اهمیت حضور او در مسابقه است. در " سیگنال ایدونا پارک " و پارک د پرنس، در کنار مارکو رویس، دیگر بازیکن قدیمی دورتموند، در نقش رهبر تیم توانست جوانترها را به جلو فراخواند.

اگر چه مستقیما مقابل کیلین امباپه قرار نداشت اما تقریبا هرگاه به مصاف وی رفت ، سربلند بیرون آمد. این عملکرد فوق العاده در مرحله گروهی هم دیده شد. بازی او مقابل آث میلان در سن سیرو چشم نواز بود.

در آن بازی هم توانست عنوان بهترین بازیکن میدان را به دست آورد و ادین ترزیچ ، مربی تیم ، او را با یکی دیگر از اسطوره های دورتموند یعنی یورگن کولر مقایسه کرد. وی گفت: "بازی باورنکردنی ای را به نمایش گذاشت. بعضی ها هستند که بازی کولر در زمین منچستر را به خاطر می آورند. به او لقب " خدای فوتبال " داده بودند. فکر نمی کنم عملکرد کولر بهتر از عملکرد هوملس در بازی مقابل میلان بوده باشد."

حالا دورتموند به ومبلی رسیده است ، جایی که هوملس خاطرات خوبی از آن ندارد. او به همراه رویس در فینال لیگ قهرمانان در سال 2013 مقابل بایرن مونیخ شکست خورد اما این دیدار تکرار نخواهد شد و رئال مادرید با 14 عنوان قهرمانی لیگ قهرمانان مقابل آنها صف آرایی خواهد کرد.

شکست دادن " لوس بلانکوس " یکی از سخت ترین کارهایی است که می توان در فوتبال اروپا انجام داد. اگر چه هوملس نشان داده است که می تواند مقابل بهترین مهاجان این کره خاکی بایستد. در نهایت اول ژوئن می تواند روز خوبی برای وداع باشد. قرارداد او در پایان این فصل به اتمام می رسد و با رفتن رویس، احتمالا او هم کفش هایش را خواهد آویخت.

علی رغم این موضوع، گویی او دوباره جوان شده و به بهترین روزهای خود بازگشته است و کنار رفتنش چندان خوشایند نخواهد بود. دورتموند فعلا به تجربه این بازیکن و دفاع بدون تزلزل در لندن احتیاج دارد، البته اگر می خواهد قهرمان اروپا شود. تصور کنید که هوملس یک بار دیگر بازی را دربیاورد.

*سید محمد طاهر شاهین

برچسب ها: متس هوملس ، دورتموند
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار