PDF نسخه کامل مجله
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 19 2024
کد خبر: ۳۰۰۸۶
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۵
کیهان ورزشی -

اگرچه نتوانست در مسابقات جامائیکا در فینال رقابت های 100 متر حاضر شود و بخاطر مصدومیت قهرمانی را به یوهان بلیک واگذار کرد، اما هنوز سریعترین مردن جهان امید دارد تا به دو "سه گانه" تاریخی اش در المپیک ریو برسد. این روزها یوسن بولت بیش از هر زمان دیگری از درد همسترینگ زانو رنج می برد و گاهی هنگام تمرینات و فیزیوتراپی اشک می ریزد اما حتی این هم نمی تواند امیدهایش را برای المپیکی که کمتر از 30 روز به آغاز آن باقی مانده، کم کند. دارنده 6 مدال المپیک که تا حدی خودش را از مصدومیت بازیابی کرده بود، در مسابقات کینگستون کشورش اگرچه شروع سریعی نداشت اما توانست به فینال برسد. با این حال نتوانست در فینال حاضر شود تا از همانجا نگرانی ها درباره آینده اش بیشتر شود.

داستان مصدومیتی که کوچک بود

چند روز قبل بود که خود بولت اعلام کرد که از مصدومیت درجه یک که کمترین سطح مصدومیت همسترینگ زانو هست، رنج می برد و امیدوار است با برطرف شدن آن در رقابت های سالگرد المپیک لندن که اواخر همین ماه میلادی برگزار می شود، شرکت کند. اما حالا که حدود یک ماه به شروع المپیک تابستانی ریو باقی مانده، عمده ترین نگرانی مربیان بولت و هوادارانش این است که شاید یکی از بزرگترین ورزشکاران تاریخ نتواند حتی با وجود حضور در مسابقات از عناوین قهرمانی اش دفاع کند. بولت در مورد مصدومیت تازه اش می گوید"پس از احساس ناراحتی در ناحیه همسترینگ در دور اول مسابقات کینگستون و افزایش درد در مرحله نیمه نهایی، توسط دکتر مسابقات ملی مورد آزمایش قرار گرفتم و متوجه شدم دچار مصدومیت درجه یک شده ام. به همین خاطر با توصیه پزشکان از حضور در رقابت فینال و سایر مسابقات ملی انصراف دادم. نیاز دارم که فورا تحت درمان قرار بگیرم تا برای رقابت های لندن که قرار است 22 جولای برگزار شود و حکم انتخابی المپیک ریو را دارد، به آمادگی خوبی برسم".

بولت باید خودش را ثابت کند

دولت جامائیکا به ورزشکارانی که دارای مصدومیتی هستند که شانس رقابت در مسابقات انتخابی را از آنها می گیرد، این اجازه را می دهد تا با معافیت پزشکی از مسابقات خارج شوند. با این حال بولت باید به مسئولان ورزش کشورش ثابت کند که از نظر آمادگی شرایط خوبی دارد و می تواند طی هفته های آینده جایگاهش در ریو را تثبیت کند. بولت که با وجود این مصدومیت شانس اول قهرمانی در رشته های 100، 200 و 4 در 100 متر المپیک 2016 محسوب می شود، از ابتدای سال 2015 که توانست در مسابقات قهرمانی جهان در پکن به سه مدال طلا دست پیدا کند، از قسمت پا دچار مصدومیت شد. وی اخیرا همکاری نزدیکی با دکتر هانس ویلهلم مولر آلمانی داشته است؛ کسی که شهرتش را با استفاده از مواد غیرمعمولی چون "هیالارت" که از تاج خروس استخراج می شود و "آکتووگین" که از مشتقات خون گوساله است، بدست آورده است.

رقبای بولت دندان تیز کرده اند

در غیاب بولت در مسابقات انتخابی کینگستون، قهرمانی فینال صد متر به قهرمان سال 2011 جهان و دارنده مدال نقره المپیک 2012 لندن، یوهان بلیک رسید که از وی به عنوان اصلی ترین رقیب بولت یاد می کنند. خودش می گوید"4 سال برای رسیدن چنین روزی منتظر بوده ام. مصدوم بودم و تقریبا نابود شده بودم اما فقط می خواستم که بازهم به پیست برگردم". وی در مورد حضور بولت در ریو و بهبود مصدومیتش می گوید" بدون شک وی در ریو حضور خواهد داشت. او خوب است و فقط باید در مورد مصدومیتش احتیاط کند". بلیک در حالی قهرمانی را بدست آورد که آسافا پاول، رقیب قدیمی تر بولت به مقامی بهتری از چهارمی دست پیدا نکرد تا عملا جایگاهی در رشته های انفرادی المپیک نداشته باشد و تنها در مسابقات تیمی بتواند در کنار بولت و بلیک بدود.

غیبت یک قهرمان دیگر

اما یوسن بولت تنها قهرمانی نیست که ممکن است به خاطر مصدومیت همسترینگ المپیک را از دست بدهد، سانیا ریچارد رس دونده آمریکایی و قهرمان دوی 400 متر زنان در المپیک لندن هم به دلیل مصدومیتی مشابه بولت در رقابت‌های انتخابی آمریکا شرکت نخواهد کرد.دارنده سه مدال طلای المپیک در دوی 400 متر، با اعلام اینکه نمی‌تواند در بازی‌های تابستانی ریو شرکت کند، گفته است"من دوران ورزشی بی نظیری داشتم، قادر نیستم در ریو حضور داشته باشم، این سخت ترین بخش ماجراست، هر قدر هم مصدوم باشید تصور می‌کنید که در نهایت می‌توانید بر آن غلبه کنید و همه چیز امکان پذیر است."

درخشش در لندن

رقابت‌های دوومیدانی لیگ الماس در لندن با قهرمانی سریع‌ترین دونده جهان در ماده 200 متر پیگیری شد.در ادامه رقابت‌های دوومیدانی لیگ الماس که به میزبانی شهر لندن برگزار شد، در ماده 200 متر «یوسن بولت» سریع‌ترین دونده جهان و دارنده 6 طلای المپیک موفق شد با زمان 19.89 ثانیه زودتر از خط پایان عبور کند و به مقام نخست دست یابد.بولت در حالی این عنوان را کسب کرد که از کمی مصدومیت رنج می‌برد اما در آستانه بازی‌های المپیک 2016 ریو توانست یک بار دیگر قدرت خود را به رخ حریفان بکشد.در این ماده «آلونسو ادوارد» از پاناما با 20.04 ثانیه و «آدام گمیلی» از بریتانیا با 20.07 ثانیه در رده‌های بعدی ایستادند. همچنین یک رکورد جهانی نیز شکست شد. در ماده 100 متر با مانع زنان «کندرا هریسون» از آمریکا با زمان 12.20 ثانیه ضمن کسب عنوان قهرمانی، موفق شد رکورد جهانی را به نام خود ثبت کند. هریسون با وجود این رکوردشکنی قادر نیست در المپیک حضور داشته باشد، چرا که لیست دوندگان آمریکایی پیش از این مشخص شده است.در ماده 100 متر مردان نیز «جیمی ویکاووت» از فرانسه با 10.02 ثانیه قهرمان شد و در 4 در 100 متر مردان تیم بریتانیا با 41.81 ثانیه به مقام نخست رسید.

حمایت از محرومیت ورزشکاران روس

پس از اینکه کمیته بین المللی ضد دوپینگ، سیستماتیک بودن دوپینگ روس ها را تایید کرد، امریکا و کانادا به کمیته بین المللی المپیک فشار آوردند تا کاروان روسیه را به کلی از المپیک ریو 2016 حذف کند.پس از آن و در جلسه ای کمیته بین المللی المپیک اعلام کرد که به دنبال راهی قانونی برای حذف روسیه می باشد و این امر را به آخر هفته موکول کرد. بعد از این موضوع افراد مختلف عکس العمل های متفاوتی نسبت به این موضوع داشتند به گونه ای که برخی مخالف حذف روسیه بودند و تعداد زیادی هم موافق آن.در تازه ترین اظهار نظر در این باره یوسن بولت، دارنده مدال طلای المپیک در دو و میدانی و رکورد دار این رشته در گفتگویی با CBS گفت:" این پیام خوبی برای افرادی است که می خواهند با تقلب و ریاکاری برنده باشند. این محرومیت افراد زیادی را می ترساند و پیامی قاطع برای متخلفان است. دوپینگ در دو و میدانی باید ریشه کن شود. ما همگی باید با هم رقابتی پاک داشته باشیم".او درباره احتمال حذف کل کاروان روسیه از المپیک ریو 2016 گفت:"اگر کمیته جهانی مدرکی دارد که نشان می دهد بسیاری از ورزشکاران دوپینگ کرده اند، باید همین عمل را انجام دهد. اگر این کار جلوی دوپینگ را خواهد گرفت پس نباید وقت را تلف کرد. قانون باید برای همه یکسان باشد و اگر قانون می گوید حذف پس باید یک عمل انجام شود... حذف"این در حالی است که ویتالی موتکو در واکنش به بیانیه کمیته ضد دوپینگ اعلام کرد باید از آن ها دوباره تست دوپینگ بگیرند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها