PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: ۳۰۲۰۱
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۷
این از همان داستان های عجیب دنیاست که شنیده ایم؛ داستانی از جنس کارهای کوچکی که اتفاقات بزرگ را رقم می زنند

کیهان ورزشی -

این از همان داستان های عجیب دنیاست که شنیده ایم؛ داستانی از جنس کارهای کوچکی که اتفاقات بزرگ را رقم می زنند.زمانی که ما نشسته بودیم پای تلویزیون هایمان و با لذت ناب ترین فوتبال را از قلب اروپا تماشا می کردیم، گروهی از دانشجویان در دانشگاه کوچکی در شهر کلن آلمان به آنالیز حریفان تیم کشورشان مشغول بودند تا اطلاعات حریف را هر چه زودتر به یواخیم لوو برسانند. آنهایی که هوادار تیم ملی ملی آلمان هستند و از قهرمانی و تماشای تیمشان کیف می کنند، باید بدانند که این گروه کوچک دانشجویی توانسته کار بزرگی انجام دهد و بخشی از موفقیت های بزرگ تیم ملی آلمان در سالهای اخیر به این گروه وابسته بوده است.

همه چیز از یک تلفن آغاز شد

داستان تطبیق تیم ملی آلمان با فرآیند آنالیز حریفان که با جزئیات آماری بسیار دقیقی همراه بود، از یک تلفن صبحگاهی آغاز شد؛ تماسی که یکی از پروفسورهای دانشگاه کوچکی در کلن از یورگن کلینزمن دریافت کرد و نتیجه اش 9 سال بعد خودش را نشان داد؛ جائیکه فیلیپ لام در مقابل میلیون ها هوادار برزیلی جام را از خانه شان برد و مقابل میلیاردها بیننده تلویزیونی آن را بالای سر برد. اما آیا این واقعا نتیجه آن تماس بود؟ دو سال از روزهایی که آلمان توانست برزیل را در خانه اش مانند یک گوشت گوساله استیک شده تکه تکه کند و فاجعه برزیل را رقم زند، می گذرد. حالا تیم یواخیم لوو وارد مسابقات دیگری شده و گفته می شود این تیم به پیشرفته ترین حالت خود طی یک دهه گذشته رسیده است اما شاید خیلی ساده لوحانه باشد که فکر کنیم یواخیم لوو از اتکا به آنالیزهای دانشگاه کلن دست کشیده و از آنها چشم پوشی می کند. لوو همیشه اذعان داشته که بخشی از موفقیت خود را مدیون کلینزمن است؛ کسی که در سال 2004 هدایت تیم ملی آلمان را پذیرفت و لوو را به عنوان دستیارش انتخاب کرد. کلینزمن به سرعت این ایده را بیان کرد و با کمک دوستانش و "بیلی بین" مدیر ورزشی دانشگاه اوکلند که از هفت سال پیش تر از حضور روی نیمکت آلمان با او آشنایی داشت، آن را پرورش داد.

فیلمی به نام "مانی بال"

بین و همکارانش اطلاعات بسیاری دقیقی را از بسیاری از ورزشکاران بدست آوردند و از این اطلاعات آماری ارزشمند در حساس ترین لحظات استفاده کردند. کاری که کاملا نتیجه آن مثبت بود. این اطلاعات حتی می توانست ارزش یک ورزشکار را در آینده نشان دهد. بین با توجه به جایگاهی که در لیگ حرفه ای بیسبال آمریکا داشت، اطلاعات قابل توجهی را بدست آورد و با همان اطلاعات توانست قدرت اقتصادی بسیاری از باشگاه های ممتاز این لیگ را به سخره بگیرد و همان ها را به صورت یک کتاب درآورد که بعدها از آن کتاب فیلمی با عنوان مانی بال با بازی برد پیت ساخته شد. کلینزمن اعتقاد داشت ایده ای که در آن اعداد اهمیت دارند، می تواند در فوتبال هم تفسیر شود. اما نه فقط تعدادی از اعداد مانند صحت پاس، تعداد شوت در هر بازی، کلین شیت یا چیزهای دیگر بلکه همه اعداد. کلینزمن با استفاده از روشی که بین به کار گرفته بود، این خواسته که باید تا حد امکان به شناخت عمیق و وسیع از حریفان آلمان رسید را میان خود و همکارانش به اوج رساند.

پروفسور یورگن بوخمن و دانشجویان داوطلب

کلینزمن برای پروراندن ایده اش به سراغ پروفسور یورگن بوخمن رفت. بوخمن روزی را به یاد می آورد که روی تختش دراز کشیده بود و کتاب سیمون کوپر را مطالعه می کرد. استاد دانشگاه تربیت بدنی کلن که کلینزمن او را پیدا کرد. بوخمن تیمی از دانشجویان داوطلب که می خواستند عشقشان به ورزش و اعداد را با عرق وطن پرستی ترکیب و کار کنند. از همین دانشگاه کوچک در شمال غرب آلمان که کمتر از 5 هزار جوان در آن مشغول به تحصیل بودند، گروه دانشجویان داوطلب بوخمن توانستند جنبشی را خلق کنند که کلینزمن را هدایت می کرد و می توانست تیم را به قهرمانی جام جهانی سال 2006 در خانه برساند. اولین اثرگذاری این گروه در بازی یک چهارم نهایی مقابل آرژانتین خودش را نشان داد؛ جاییکه آنالیز دقیق زنندگان پنالتی حریف به ینس لمن کمک کرد تا او ضربات پنالتی روبرتو آیالا و استبان کامبیاسو را مهار کند. اگرچه در بازی نیمه نهایی آلمانی ها مقابل ایتالیا شکست خوردند اما پروفسور بوخمن تیم خود را که پس از آن به عنوان "تیم کلن" معروف شده بودند، حفظ کرد و تاثیرگذاری شان به مرور افزایش پیدا کرد. این را زمانی می توان متوجه شد که به جام جهانی 2010 در آفریقای جنوبی بازگردیم.

نقشه مسی

در جام جهانی 2010 در مرحله یک چهارم نهایی باردیگر آلمان و آرژانتین بهم رسیدند. شرایط اینگونه نشان می داد که آلمان باید دو دفاع را به طور متمرکز در کنار مسی قرار دهد، یکی یک متر جلوی او و دیگری یک متر عقب. در آن بازی مسی با مشکلات قابل توجهی مواجه شد و در پایان آرژانتین 4 بر صفر شکست خورد. آنالیزهای دانشگاه کلن طوری بود که گویی یواخیم لوو به معدن طلا رسیده است. 16 دانشجوی تیم کلن مسئول شناسایی حریفان در سال 2006 بودند و در مسابقات یورو 2012 این تعداد دانشجو به عدد 45 رسید. 4 سال قبل در لهستان و اوکراین، لوو صدها صفحه از اطلاعات حریفان را پیش از آغاز مسابقات از سوی دانشگاه کلن دریافت کرد و در طول مسابقات حدود 40 مموری فلش و تعداد زیادی دی وی دی از حریفان به او می رسید. با گذشت زمان اسناد دقیق و دقیق تر می شد. زمان بازیابی مدافعان، مسیر مورد علاقه مهاجمان برای گلزنی، فاصله بهینه برای یک دفاع که بتواند مقابل مهاجم حریف بایستد و او را مهار کند، همگی اطلاعات جدیدی بودند که به صورت آماری به تیم می رسید. حتی گزارشی نشان می دهد که تیم کلن توانسته بود پیش بینی کند که جروم بواتنگ چه زمانی باید در انتظار استارت زدن کریستیانو رونالدو باشد.

فاجعه برزیل

در پایان آنالیزها و اطلاعات بسیار دقیق تیم کلن و شناسایی تمام نقاط ضعف برزیل، میزبان جام جهانی 2014 باعث شد آن فاجعه رقم بخورد. پیروزی 7-1 مقابل میزبان یکی از شگفت انگیزترین نتایج تاریخ جام جهانی را رقم زد. این نتیجه فقط به دلیل ضعیف بودن برزیل ثبت نشد بلکه بدین دلیل بود که تمامی نفرات حاضر در ترکیب و دیگر اعضای سله سائو به دقت شناخته شده بودند؛ چیزی که برای فوتبال برزیل گردابی عظیم ایجاد کرد. حالا بسیاری از تیم های دنیا از فوتبال آلمان پیروی می کنند و دیگر کمتری تیمی می توانید پیدا کنید که بدون اینگونه آنالیزهای اطلاعاتی به مصاف حریفان برود. با این حال همیشه آلمان در این کار پیش رو بوده و اکنون که مسابقات یورو 2016 تمام شده، باید منتظر شگفتی جدیدی از این تیم باشیم.

آینده لوو

یواخیم لو به شایعاتی که درباره کناره‌گیری‌اش از سرمربیگری تیم ملی آلمان (به دلیل شکست این تیم برابر فرانسه در مرحله نیمه نهایی یورو) وجود داشت، پایان داد و در دهمین سالگرد انتخاب شدنش به عنوان سرمربی ژرمن‌ها اعلام کرد که همچنان به کارش ادامه می‌دهد.لوی 56 ساله گفت: بدون شک همه از شکست‌مان در مرحله نیمه نهایی ناراحتیم. در هفته‌های منتهی به یورو و در خلال آن رقابت‌ها، انرژی زیادی صرف کردیم و فکر می‌کنم چند روز دور بودن از حال و هوای فوتبال برای ما بسیار مهم باشد. چیزی که برای من واضح است اینکه با وجود ناکامی‌مان، تیم ناامید کننده بازی نکرد. ما جوان‌ترین تیم تورنمنت را داشتیم و هنوز هم در آن پتانسیل فراوانی می‌بینم.من اطمینان دارم که این بازیکنان برای ما کلی لذت به ارمغان خواهند آورد و من برای ادامه دادن به این بازیکنان و ادامه دادن به بالا بردن سطح آنها برای جام جهانی 2018 روسیه، مانند همیشه هیجان دارم.در همین حال رینهارد گریندل، رئیس اتحادیه فوتبال آلمان هم تأکید کرد که حفظ لو به عنوان سرمربی تیم ملی این کشور همیشه گزینه اول او برای کادر فنی ژرمن‌ها بوده است.با چند روز وقت دادن به لو برای استراحت پس از تورنمنت سنگینی مانند یورو به منظور تحلیل اتفاقات رخ داده در آرامش، ما به خواسته او احترام گذاشتیم. با این حال ما هرگز تردید نداشتیم که او برای ادامه دادن به کارش در جهت محقق کردن هدف اصلی ما که دفاع از عنوان قهرمانی‌مان در جام جهانی 2018 است، انگیزه دارد. من پای حرفی که قبلاً و در طول یورو زدم هستم و می‌گویم که یوگی لو برای تیم ملی آلمان بهترین سرمربی است. او نسبت به این تیم تعهدی بی‌قید و شرط دارد و مطمئن است که در آینده این تیم باز هم می‌تواند به بازی‌های موفقش ادامه دهد.مأموریت بعدی یواخیم لو در تیم ملی آلمان رساندن این تیم به جام جهانی 2018 روسیه است که استارت آن از تاریخ چهارم سپتامبر (14 شهریور) با بازی برابر نروژ در اسلو خواهد خورد.

حمایت بکن بائر

فرانتس بکن‌باوئر، اسطوره فوتبال ژرمن‌ها از ادامه مربیگری یواخیم لو، سرمربی تیم ملی آلمان در سمت فعلی‌اش حمایت کرد.پس از ناکامی قهرمان جهان در مرحله نیمه نهایی رقابت‌های یورو 2016 زمزمه‌های جدایی سرمربی چند سال اخیر تیم ملی آلمان به گوش می‌رسد، اما قصیر فوتبال این کشور او را بهترین گزینه برای هدایت ژرمن‌ها می‌داند.سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال آلمان در این باره گفت: راهی بهتر از ماندن لو در تیم ملی آلمان نمی‌شناسم. چرا او باید زیباترین شغل در دنیای فوتبال را رها کند؟ یوگی طی یک دهه گذشته در شغلش پیشرفت کرده و اکنون برای خودش صاحب سبک است.بکن‌باوئر که خودش از 1984 تا 1990 سرمربی تیم ملی آلمان بوده است، افزود: او برای آنالیز تورنمنت یورو وقت خواهد گذاشت و نتیجه‌گیری خواهد کرد، اما انتظار دارم طی روزهای آینده اعلام کند به همکاری‌اش با تیم ملی ادامه خواهد داد.وی تصریح کرد: هیچ احتمال دیگری را نمی‌توانم تصور کنم و نمی‌خواهم هم تصور کنم. بالاخره ما با خفت و خواری از یورو حذف نشدیم، بلکه در نیمه نهایی و مقابل تیم میزبان یعنی فرانسه یک سر و گردن بالاتر هم بودیم، اما داشتن مصدومان متعدد کار دست‌مان داد.

خداحافظی کاپیتن

شواینی که در مسابقات یورو 2016 نیز تیم ملی آلمان را همراهی کرد، دو روز قبل تصمیم خود را مبنی بر کناره‌گیری از تیم کشورش اعلام کرد.وی از طریق صفحه خود در شبکه‌های اجتماعی این موضوع را به اطلاع عموم رساند. شواینی گفت: از همه هواداران، تیم ملی، فدراسیون فوتبال، مربیان و گروهی که به امور تیم ملی رسیدگی می‌کنند، تشکر و قدردانی می‌نمایم.این اجازه را یافتم که در 120 بازی برای کشورم به میدان روم و لحظات زیبایی را تجربه کنم که غیرقابل توصیف و البته موفقیت‌آمیز بوده‌اند.وی که 2 سال قبل همراه با تیم ملی آلمان قهرمان جهان شد، افزود: از نظر تاریخی و حتی احساسی، به دستاوردهای رسیدم که در کل دوران ورزشی‌ام دیگر قابل تکرار نیستند. از این جهت صحیح و عقلانی است که به کارم در تیم ملی خاتمه دهم و برای تیم ملی در محله مرحله مقدماتی و نیز جام جهانی 2018 بهترین‌ها را آرزو کنم.شواین‌اشتایگر که به این شکل از ادامه حضور در «مانشافت»‌کناره‌گرفت، نخستین بازی ملی خود را همچون دوست و هم‌تیمی‌اش یعنی لوکاس پودولوسکی در تاریخ 6 ژوئن سال 2004 در شهر کایزرس‌لاترن مقابل مجارستان انجام داد. مسابقه‌ای که تیمش 2 بر صفر بازنده شد.وی در بازی تدارکاتی مورخ 8 ژوئن سال 2005 در مونشن‌گلادباخ برابر روسیه و در تساوی 2 بر 2، موفق به گلزنی برای تیم ملی آلمان شد و 2 گل اول و دوم خود را برای ژرمن‌‌ها زد.هافبک زحمتکش و متعصب در مجموع 120 بازی ملی انجام داد و 24 گل زد.

ترجمه از عرفان خماند*


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار