PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۳۱۷۳۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۲
پاي صحبت هاي ارغوان رضايي چهره مطرح تنيس ايران در جهان
ارغوان رضايي بانوي شناخته شده تنيس ايران دوباره به ميادين برمي گردد. خانم رضايي مدتهاست كه تمريناتش را شروع كرده و پس از ثبت نام در رقابت هاي تنيس اروپا بزودي به ميدان مي رود.او مي خواهد دوباره جايگاه سابق خود را در تنيس جهان پس بگيرد. به زعمش خودش كارش دشوار است اما به توانايي خود اعتقاد دارد و عزمش را با شروعي دوباره جزم كرده است. خانم رضايي چندي پيش هم به ايران آمد تا با وزير ورزش ملاقات كند تا ناگفته هاي خود را از وضع تنيس ايران به اطلاع وزير ورزش برساند ولي هيچ گاه موفق نشد وزير ورزش را ملاقات كند. او مثل بسياري چهره هاي ورزشي مايل است كه تجربياتش را در اختيار تنيس ايران بگذارد و براي تنيس ايران كاري كرده باشد.نگراني او از بابت نتايج ضعيف تيم ملي تنيس ايران در مسابقات اخير در آسيا و ناگفته هايش از ورزشي كه در ايران به رشته اي تشريفاتي براي پولدارها بدل گشته بهانه اين گفت وگو بود. در حال حاضر خانم رضايي در فرانسه تمرينات اختصاصي خود را انجام مي دهد تا با آمادگي بالا در مسابقات پيش رو در فرانسه و اروپا شركت كند.

*ظاهرا در سفرهاي قبلي تان موفق نشديد با وزاري ورزش ديدار كنيد؟

-چندباري براي ملاقات با وزاري ورزش وقت گرفتيم اما پاسخ وزارت ورزش به ما منفي بود.نمي دانم علتش چيست . آقايان اجازه ندادند كه من و پدرم با آقايان محمود گودرزي و مسعود سلطاني فر كه اكنون وزير ورزش هستند ملاقات كنيم و حرف هايمان را به گوش آقاي وزير برسانيم.برداشت ما از رفتار وزارت ورزش اين است كه آقايان ، من و پدرم را جدي نگرفتند.هدف من و پدرم از ديدار با وزير محترم ورزش اين بود كه با ارائه نظرات مان به تنيس كمك كنيم. من و پدرم مي خواهيم به تنيس خدمت كنيم و به عنوان يك ايراني دلمان براي تنيس مي سوزد و وقتي مي بينيم كه تنيس ايران در بيست سال گذشته پيشرفتي نداشته و نمي تواند تيم هاي ضعيف آسيايي را شكست دهد به عنوان يك ايراني ناراحت مي شويم.ما مي خواستيم دلايل ناكامي تنيس ايران را به اطلاع وزير ورزش برسانيم و اين كه نتايج تنيس ايران در مسابقات بين المللي تغييري نكرده است. ما مي خواستيم خدمت آقاي وزير عرض كنيم كه تنيس ايران سالهاست كه جايگاهش در آسيا تكان نخورده و اينها نگران كننده است.واقعا جاي خجالت دارد كه تنيس به كشورهايي مي بازد كه اصلا در تنيس آسيا جايگاهي ندارند.من به عنوان يك ورزشكار ايراني وظيفه دارم كه ايرادات رشته ام را بازگو كنم و به آقاي وزير بگويم كه تنيس ايران آينده روشني ندارد.من و پدرم مي خواستيم انتقادات مان را به گوش آقاي وزير برسانيم اما يك بار هم موفق نشديم با آقاي وزير ملاقات كنيم.من از هفده سالگي در رقابت هاي تنيس جهان شركت كرده ام و كلي جايزه برده ام و مي خواهم اين تجربيات را در اختيار بچه هاي ايراني بگذارم تا تنيس ايران جان بگيرد.اگر من درباره ضعف هاي تنيس ايران صحبت نكنم و سكوت نمايم آيا كار خوبي كرده ام؟من بايد حقايق را بازگو كنم.

*شما به عنوان يك چهره شناخته شده در ورزش جهان علت ناكامي تنيس ايران را چه مي دانيد؟

-تنيس ايران در بسياري از مسائل با معايبي روبرو است.بيشتر مربياني كه در تنيس ايران فعاليت مي كنند از توانمندي مربيان روز جهان برخوردار نيستند و همانطور كه عملكردشان در سالهاي گذشته نشان داده چيزي به تنيس ايران اضافه نكرده اند.تنيس در ايران جدي گرفته نشده است و خيلي ها فكر مي كنند تنيس يك رشته ورزشي تفريحي است. تعريف تنيس در ايران اين شده كه با راكت و توپ براي ساعاتي تفريح كنند. تيم ملي تنيس ايران در مصاف با تيم ملي تنيس پاكستان مي بازد و اين شكست معناي زيادي دارد و مي بايست كارشناسي شود. تنيس ايران در ده سال گذشته يك چهره تازه معرفي نكرده است و تركيب تيم ملي تنيس را همان بازيكنان قديمي تشكيل مي دهند.تنيس ايران براي پيشرفت به مربياني امروزي و توانمند نياز دارد كه بتوانند در تنيس ايران تحول ايجاد كنند.مربياني كه در جهان كارنامه دارند و توانسته اند چند بازيكن معروف به تنيس دنيا معرفي كنند.اشكالات زيادي در تنيس ايران وجود دارد كه بايد بررسي و برطرف شود.

* تمرينات جدي خود را براي حضور در مسابقات پيش رو شروع كرده ايد؟

- از چندي پيش عزم خود را جزم كردم تا دوباره به ميادين تنيس برگردم. تمريناتم را بطور جدي آغاز كرده ام و الان شبانه روز در حال انجام تمرينات بدنسازي و تنيس هستم تا با تمام قوا در مسابقات پيش رو شركت كنم. اخيرا در چند رقابت ثبت نام كرده ام و مي خواهم دوباره همان ارغوان رضايي سالهاي گذشته شوم.مسابقات پيش رو دو يا سه ماه ديگر برگزار خواهد شد.مي خواهم با چند برد ارزشمند به جايگاه سابق خود نزديك شوم.واقعا اين روزها براي بازگشت به ميادين سنگ تمام گذاشته ام و دوست دارم بازهم هموطنان ايراني ام را در سراسر جهان شاد كنم.

*تيم ملي تنيس ايران اخيرا در مسابقات آسيا به تيم ملي پاكستان باخت.درباره شكست تيم تنيس ايران مقابل پاكستان صحبتي داريد؟

-من اين شكست را به پاي بازيكنان تيم ملي نمي گذارم . بازيكنان مقصر نيستند. به آنها گفتند برويد بازي كنيد آنها هم مقابل پاكستان بازي كردند. مقصر اصلي اين شكست فدراسيون تنيس است.فدراسيون ، اين بازيكنان را به تيم ملي دعوت كرده است و آنها با نظر مربي اي كه فدراسيون انتخاب كرده وارد ميدان شده اند.متاسفانه فدراسيون تنيس از مربياني استفاده كرده كه نتايج خوبي كسب نكرده اند و راندمان شان اميدوار كننده نيست.حدود بيست سال است كه سطح تنيس ايران تكان نخورده است. اگر اين مربيان خوب بودند و تصميمات فدراسيون اثرگذاري لازم را داشت الان تيم ملي تنيس به پاكستان نمي باخت و به اندازه پتانسيل خود رشد كرده بود.تنيس ايران مربي به روز و حرفه اي ندارد و بازيكنان از اين مربيان هيچ چيزي ياد نمي گيرند.آقاي انوشا شاه قلي بيش از ده سال است كه به عنوان بازيكن به تيم ملي دعوت مي شود و يك نفر جانشين او در تيم ملي نشده است.مگر مي شود اين همه سال يك بازيكن نتواند جانشين شاه قلي در تيم ملي شود!نمي دانم چرا فدراسيون تنيس از مربيان خوب خارجي استفاده نمي كند و مي خواهد با همين مربيان ضعيف برنامه هاي تيم ملي را پيش ببرد!پدرم در پيشرفت جهاني اينجانب موثر بود و به من كمك كرد اما او نتوانسته به تنيس ايران كمك كند.سوال من از فدراسيون تنيس و رئيسش اين است كه چرا تنيس ما بايد به پاكستان ببازد؟! چرا ما از سرمايه هاي تنيس خودمان به درستي استفاده نمي كنيم؟چرا من و پدرم نمي توانيم به تنيس ايران كمك كنيم؟ و آقايان به راحتي مي بازند و بعد هم سكوت مي كنند! دلسوزانه مي گويم كه باختن تيم ملي ايران برابر تيم پاكستان اتفاق بدي است و ما نبايد به اين تيم ها ببازيم.

* شما براي بهبودي وضعيت تنيس ايران راهكاري داريد؟

-من زندگي ام را براي تنيس گذاشته ام و اين رشته را به خوبي مي شناسم.الان فوتبال ايران حرفه اي شده و شما شاهد اتفاقاتي در فوتبال ايران هستيد . بازيكنانش مثل حرفه اي ها تمرين مي كنند و تفكر حرفه اي در فوتبال ديده مي شود اما تنيس ايران حرفه اي نيست و در وهله اول بايد به سمت حرفه اي شدن حركت كند . تنيس ايران زماني حرفه اي خواهد شد كه تفكر حرفه اي در اين رشته جاري شود و مربيان خوب خارجي در تنيس ايران فعاليت كنند و دانش خود را به مربيان ايراني و نوجوانان مان بياموزند،مربي اي كه بتواند سالي چند استعداد خوب پيدا كند و او را با حمايت فدراسيون در مسير حرفه اي شدن قرار دهد. متاسفانه گوش شنوايي در فدراسيون تنيس نيست كه اين انتقادات را بشنود .

*دوري چند ساله شما از تنيس حرفه اي جهان سوال برانگيز بود. اصلا چه شد كه پس از قهرماني در مسابقات مادريد يكدفعه از تنيس حرفه اي دور شديد؟

-من از پنج سالگي زير نظر پدرم تنيس بازي مي كردم و عمرم را صرف اين رشته كرده ام.من تا 23 سالگي كه قهرمان تنيس آزاد مادريد شدم در مسابقات زيادي شركت كردم و چند نايب قهرماني به دست آوردم .من هميشه به دنبال پيروزي هستم و از شكست بيزارم.شكست براي من معنايي ندارد و بايد برابر حريفانم برنده شوم.چند سال پيش به علت مشكلات خانوادگي و فيزيكي ترجيح دادم كه براي مدتي استراحت كنم زيرا دوست نداشتم در مسابقات تنيس جهان به خاطر عدم آمادگي و مشكل فيزيكي به آساني ببازم.گفتم مي روم و با انرژي مضاعف به ميادين برمي گردم. متاسفانه از كودكي با آسيب ديدگي هاي بسياري مواجه شده ام و اينها به خاطر حضور پياپي و تمرينات فراوان در تنيس بوده است. اين طور بود كه مدتي از تنيس دور بودم و الان مي خواهم دوباره به ميادين برگردم.

*چند روز پيش با سفير ايران در فرانسه ملاقات كرديد؟

-بله، به ديدار آقاي سفير رفتم و درباره سفرم به ايران و اين كه موفق نشدم با وزير ورزش ملاقات كنم توضيحاتي دادم.من به آقاي سفير گفتم كه چندبار به وزارت ورزش رفتم اما موفق نشدم با وزير ورزش ملاقات كنم.البته آقاي سفير لطف كردند و قرار شد مرا به يك نفر معرفي كنند تا اين فرد به من كمك نمايد .آقاي سفير قصد دارد به من و تنيس ايران كمك كند.

* چندي پيش سفري به ايران داشتيد ؟

- هر چند صباحي به ايران سفر مي كنم . ايران كشور زيبايي است و مردم مهمانوازي دارد. ما در شهر سنت اتين فرانسه فاميلي نداريم بيشتر اقوام ما در ايران زندگي مي كنند. اين بار به شهر زيباي رشت سفر كرديم و از طبيعت بكر اين شهر شمالي ايران لذت بردم. ضمنا پدربزرگم اهل رشت است . ضمن آن كه من به بيشتر شهرهاي ايران مثل يزد، اصفهان، شيراز ،مشهد و... سفر كرده ام.هم چنين بايد بگويم ايراني ها بافرهنگ هستند و من هربار به ايران سفر مي كنم از فرهنگ غني هموطنانم انرژي مثبت مي گيرم.فرهنگ كشورم برايم ارزشمند است و هربار كه به ايران مي آيم از مردم خوب مان بسيار مي آموزم.ضمنا غذاهاي ايراني بسيار خوشمزه هستند و اين بار از خوردن غذاهاي رشتي لذت بردم.ايران سرزمين پدري ام است و افتخار مي كنم كه ايراني هستم.

*به عنوان سوال پاياني،شما از طريق شبكه هاي اجتماعي با طرفداران ايراني خود در ارتباط هستيد .

-بيشتر طرفداران ايراني از طريق "اينستاگرام" با من در ارتباط هستند . اگر سوالي داشته باشند از طريق " اينستاگرام" جواب مي دهم .اين تنها راهي است كه با هواداران خوب ايراني ام ارتباط پيدا مي كنم.همين كه مي بينم طرفداران ايراني ام به من لطف دارند انگيزه ام براي بازگشت به ميادين تنيس بيشتر مي شود.طرفداران ايراني به من در شبكه هاي اجتماعي روحيه و انگيزه مي دهند و لازم است از تك تك شان تشكر كنم.به هر حال من ايراني هستم و خون ايراني در رگ هايم است و مثل هر ايراني دوست دارم در شرايط سخت مبارزه كنم و تسليم نشوم.اين روزها براي بازگشت به ميادين تنيس شبانه روز تمرين مي كنم و اين را مي دانم كه براي رسيدن به موفقيت بايد تلاش مضاعفي انجام دهم.من راه برگشت ندارم و امسال بايد در مسابقات پيش رو موفق شوم.روزهايي است كه از شدت تمرينات توان ندارم اما با يك كامنت(پيام) هموطن ايراني در شبكه هاي اجتماعي جان تازه مي گيرم.

گفت و گو با ارسلان رضايي مربي تنيس و پدر ارغوان رضايي

استعدادهاي تنيس ايران سوخت مي شوند


باختن به پاكستان آبروريزي بود

ارسلان رضايي مربي تنيس سالهاست كه در اين رشته تلاش مي كند و وقت خود را صرف آموزش نوجوانان و جوانان علاقه مند به تنيس كرده است. او پدر ارغوان رضايي است و در پيشرفت دخترش نقش موثري داشته است.او مدتهاست كه مي خواهد با وزير ورزش ديدار كند و انتقادات و پيشنهادات خود را براي ترقي تنيس در ايران به اطلاع وزير ورزش برساند اما به زعم خودش تاكنون موفق نشده است با آقاي مسعود سلطاني فر وزير ورزش ملاقاتي داشته باشد.البته او هفته گذشته انتقادات و پيشنهادات خود را با كيهان ورزشي درميان گذاشت تا از اين طريق به گوش وزير ورزش برسد. صحبت هاي او را در ادامه مي خوانيد:

-غير از آقاي سعيدلو كه براي مدتي مسئوليت وزارت ورزش را برعهده داشت و تنها مسئولي بود كه حاضر شد پاي صحبت هاي من بنشيند دو وزير بعدي ورزش يك دقيقه هم به من وقت ملاقات ندادند.من در دوره اي كه آقاي محمود گودرزي وزير ورزش بود به وزارت ورزش رفتم و تقاضاي وقت ملاقات كردم اما به من وقت ندادند آقايان گفتند اگر حرفي داري روي كاغذ بنويس تا ما به وزير بدهيم. چندي پيش هم دوباره به وزارت ورزش رفتم و از دفتر آقاي سلطاني فر وقت ملاقات خواستم اما ايشان هم مرا نپذيرفتند. نمي دانم چرا آقاي وزير به اهالي ورزش وقت ملاقات نمي دهند.

- من مي خواستم در حضور وزير ورزش بگويم كه تنيس ايران روبه نابودي است و به علت تصميمات اشتباه در فدراسيون تنيس نمي توانيم در اين رشته پيشرفت كنيم. آقاي شايسته رئيس فدراسيون تنيس زحمت خود را مي كشد اما تنيس ايران در مسير غلطي قرار دارد و اين رويه موجب شده تا استعداد بسياري از نوجوانان و جوانان علاقه مند به تنيس از بين برود و به قول مربيان سوخت شود.چرا ما بايد به تنيس پاكستان يا كويت ببازيم و نتوانيم اين كشورها را شكست دهيم. وقتي ما به تنيس پاكستان مي بازيم مشخص مي شود كه كار ما در تعليم و تربيت استعدادهايمان ايراد دارد و بايد شروعي دوباره داشته باشيم.

-سوال من از فدراسيون تنيس اين است كه چرا به افراد كاربلد فرصت خدمت نمي دهد.چرا فدراسيون تنيس شرايط آموزش را براي نوجوانان علاقه مند به تنيس مهيا نمي كند. شما نمي دانيد در اين زمين هاي تنيس چه خبر است. آقاياني كه اسم شان را مربي گذاشته اند ساعتي از بچه هاي مردم پول مي گيرند اما تاكنون يك بازيكن به تنيس معرفي نكرده اند.آقايان مبالغ هنگفتي از خانواده بچه ها دريافت مي كنند ولي تا امروز هيچ خروجي نداشته اند. حرف من اين است اگر اين آقايان دنبال خدمت به تنيس هستند و از اين راه كسب درآمد مي كنند چرا تنيس ايران عقب گرد داشته است و يك بازيكن با سن و سال بالا كماكان براي تيم ملي بازي مي كند؟!متاسفانه مبلغ اجاره زمين هاي تنيس بالاست و نوجوانان و جوانان چنين پولي ندارند. اگر اين زمين ها مهيا شده تا دراختيار علاقه مندان به تنيس قرار بگيرد چرا مبلغ اجاره اش بالاست.فدراسيون تنيس بايد شرايط رشد بچه ها را فراهم كند .

-متاسفانه تنيس ايران مربي ندارد. اگر مربي خوب داشت تنيس ايران در آسيا نمي باخت و برابر پاكستان مغلوب نمي شد.من بارها اعلام كرده ام كه حاضرم به تنيس ايران كمك كنم اما آقايان بي اعتنايي كردند و فكر مي كنند كه امثال من مي خواهند جاي آنها را بگيرند.من كارنامه دارم. ارغوان رضايي دخترم است و او را به سطح بالاي تنيس رساندم و اگر اجازه دهند مي توانم در هر دوره اي چند استعداد را به تنيس ايران معرفي كنم.من اين كار را بلد هستم و مي توانم كمك كنم.

-من از آقاي وزير ورزش مي خواهم مقوله ناكامي تنيس را جدي بگيرد و شرايطي براي علاقه مندان و دلسوزان اين رشته ورزشي فراهم كند تا آنها هم بتوانند به تنيس كمك كنند. به عنوان يك ايراني دوست دارم داشته ها و تجربياتم را در اختيار بچه هاي كشورم قرار دهم. چرا بايد تجربياتم را دراختيار نوجوانان فرانسوي بگذارم؟ و آنها از اين بابت سود ببرند. من كشورم را دوست دارم و مي خواهم به تنيس ايران كمك كنم. اميدوارم آقاي وزير به مقوله تنيس ورود كند و انتقادات دلسوزان تنيس ايران را جدي بگيرد.

- مي خواهم يك خاطره از مسابقات تنيس دوبي برايتان تعريف كنم. ارغوان رضايي در رقابت هاي تنيس دوبي شركت كرده بود و من از نادال تنيسور مطرح اسپانيايي خواستم كه با ارغوان بازي كند. قدرت ضربات ارغوان به شكلي بود كه نادال را عصباني كرده بود و برايشان عجيب بود كه يك دختر چنين ضرباتي را به توپ مي زند .آنقدر سرويس هاي ارغوان قدرتي بود كه نادال براي مهارش به زحمت افتاد و خلاصه اين كه از عصبانيت بازي را رها كرد.من طوري ارغوان را در تنيس تربيت كردم كه او روحيه ايراني داشته باشد و او را مثل ايراني ها مقاوم و جنگجو بارآورده ام . درست است كه دخترم در فرانسه بزرگ شده اما روحيه و تعصب ايراني دارد . من مي دانم كه ايراني ها مي توانند در تنيس موفق شوند و با روحيه بالاي خود در اين رشته ترقي كنند.غرور ملي ايرانيان را دوست دارم و مي خواهم به ورزش كشورم خدمت كنم.

-متاسفانه جوانان ايراني كلي هزينه مي كنند و براي آموختن تنيس حرفه اي به اروپا مي روند اما آنجا هيچ چيزي ياد نمي گيرند و فقط پول هايشان را دور مي ريزند. يك دستگاه مي گذارند و دستگاه به سمت شاگردان توپ پرتاب مي كند و آنها راكت به دست به توپ ضربه مي زنند و اين مي شود كلاس آموزشي! كساني كه اين بچه ها را روانه اروپا مي كنند دارند به تنيس و استعدادهايش در ايران خيانت مي كنند.

* کیوان طباطبایی

برچسب ها: ارغوان رضایی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
goli
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۹
0
0
خانم رضایی همون تنیسور معروف فرانسوی هستند که چند سال پیش قهرمان جهان شدند؟چقدر چهره شون عوض شده
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار