PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۳۲۷۰۹
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۲
حالا وقت اقدام و عمل است
عدل علی (ع)

هفته گذشته یکی از مربیان تیم های دسته اولی فصل گذشته که حالا به دسته دوم سقوط کرده است برای دومین بار طی دو ، سه ماه گذشته به دفتر کیهان ورزشی آمد تا بلایی را که به زعم ونظر او – که البته مستند به اسنادی هم هست-بر سر تیمش رفته و با تبانی و شاهمورتی بازی و ناداوری توسط عوامل پشت پرده تیم او را به دسته پایین تر فرستاده تا تیم دیگری را در دسته اول حفظ کنند ، برای این مجله قدیمی و گروه فوتبالش باز گوید. او در واقع این دفعه آمده بود تاخبر دهد مسئولان ذی ربط که به او قول رسیدگی داده بودند، او را "سرکار" گذاشته بودند بدون اینکه حق را به حقدار بدهند فصل جدید مسابقات دسته اول را آغاز کرده اند. او از ما نشان عدل علی(ع) را درفوتبال می گرفت و خلاصه اینکه این همه درباره این معنی سخن می رانیم و کوچک وبزرگ خود را منتسب به آن بزرگوار می دانیم چرا در برابر بی عدالتی ها و حق کشی ها ساکتیم و آنها که مسئولیت دارند به وظیفه خود عمل نمی کنند؟ تا آنجا که ما می دانیم این مربی برای رساندن فریاد داد خواهانه اش به گوش مسئولان به غیر از این مجله به رسانه های دیگر ازجمله صدا وسیما هم رفته، و شکایت به مراجع مسئول وذی صلاح برده ، از مسئولان و کمیته های ذی ربط خواسته تا به اعتراضش رسیدگی کنند و شواهد ومدارک او را بررسی نمایندو... اما با همه اینها راه به جایی نبرده و باز به زعم ایشان سناریویی که دست های پشت پرده و مافیای فوتبال از قبل تنظیم کرده و روی آن توافق شده در حال اجراست و... خلاصه این شکایت کردن ها و قول رسیدگی ها و اصلا خود رسیدگی ها غالبا " فرمالیته" و برای "ایز" گم کردن است !!

انصافا پنالتی نبود!

از این مربی و اعتراضش که بگذریم - و صد البته نباید بگذریم وباید آنقدر ما وبه ویژه مسئولان فوتبال ما موشکافانه دنبال مساله برویم تا ریشه های موضوع کشف شود- مسائل دیگری از این دست که حکایت ازفساد وبی عدالتی و تبانی و زدوبند و توافق های پشت پرده و " نتیجه سازی" و سوت های مشکوک و جهت دار و کم فروشی فلان گلر و بازیکن و ارنج های بودار و... دارد تا دلتان بخواهد درفوتبال ایران فراوان است و فقط بخشی از آن به دست امثال ما می رسد. نمی دانیم مسئولان امر هم از این مسائل اطلاع دارند و آیا در این باره نزد خود احساس مسئولیت و دغدغه هم دارند یا خیر؟ آیا برای حداقل اطلاع از صحت و سقم این حرف و حدیث ها اقدامی هم در دستور کار خود قرار داده و کمیته و گروهی را مامور بررسی این مسائل مهم و در عین حال خطرناک کرده اند یا در این باره هم می خواهند اینقدر دست روی دست بگذارند و اینقدر به هشدارها و تذکرات بی اعتنا بمانند تا پای "فیفا" به ماجرای "فساد در فوتبال" بازشود؟! همین چند روز پیش یکی از پیشکسوتان فوتبال فیلم کوتاهی را - که مربوط به بازی دو تیم دسته اولی فصل قبل که یکی از آنها به لیگ برتر صعود کرده و دیگری اینک در دسته دوم مشغول فعالیت است - برای نگارنده ارسال کرد و به طنز تلخی سوال کرده بود فلانی! مگر قانون پنالتی فرق کرده است؟ اگر نکرده چرا ضربه سالم بغل پای مدافع از سوی داور، "پنالتی" اعلام می شود؟ وقتی صحنه را دیدیم که چقدر راحت داور مسابقه سوت می زند ونقطه پنالتی را نشان می دهد و با وجدان آسوده!! به اعتراض تیم مورد ظلم واقع شده وقعی نمی نهد به حال این فوتبال بیش از پیش تاسف خوردیم. صحنه مثلا پنالتی و تصمیم داور به قدری آشکار و روشن بود که حتی گزارشگر بازی که به نفع تیم شهرش هم پنالتی گرفته بودند با دیدن تکرار صحنه، تایید کرد که:" انصافا پنالتی نبود"!! با دیدن این صحنه شک نکردیم که داور مسابقه حداقل در این صحنه ناداوری کرده وبه وسیله ای تطمیع شده است. در این باره هم آیا نباید مسئولین حساسیتی داشته باشند و اجازه ندهند یکی از داوران جوان خود در ابتدای کار مسیر انحراف ونفله شدن و بدتر از همه" بدنامی" را در پیش بگیرد؟ تاسف و نگرانی وقتی بیشتر می شود که می شنویم گهگاه دستور چنین سوت زدن و به ناحق قضاوت کردن هایی از سوی " مراجع بالا"ی! فوتبال صادر می شود.ناگفته هم نماند که با شروع فصل جدید لیگ برتر داور بازی اشاره شده از سوی مسئولان محترم داوری فدراسیون ارتقا یافته وحالا در این رده قضاوت می کند هر چند که طبق نظر کارشناسان گروه فوتبال مجله ایشان در اینجا و در آغاز کار چندان موفق نبوده و در بازی دو تیم همنام اشتباهات فاحشی از سوی ایشان رخ داده است و...

بار فوتبال کج است

برای ما البته این حرف وسخن ها راجع به فوتبال ایران تازگی ندارد. ما بارها در باره گرفتاری های فوتبال به ویژه از حیث فرهنگی واخلاقی و از این جنبه که گریبان فوتبال در چنگ جریان های ناسالم و شبه مافیایی است اینجا نوشته و هرجا مجالی یافته فریاد زده ایم. بر این نکته بدیهی و درعین حال علمی وتجربه شده در کوران تاریخ بشری و مهمتر از همه توجه داده شده توسط کتاب آسمانی تا کید کرده ایم که محال است در شرایط ناسالم و آلوده به فساد وبی عدالتی پیشرفت و رشد اتفاق بیفتد. رشد و پیشرفت در گروی ایجاد شرایط سالم و مستلزم عمل به اصول و قواعد است . در هیچ نقطه جغرافیا و در هیچ صحنه تاریخ، پیشرفت و رشد و تحقق اهداف " همینطوری" وبه زبان خیلی ساده وهمه فهم،"کشکی"! حاصل نشده است. اگر کسی ادعا دارد یا سند دارد که شده است ارائه کند تا همه حرف هایمان را پس بگیریم.چون بار فوتبال ما کج است هرگز به مقصد نخواهد رسید. آنها که دغدغه پیشرفت فوتبال را دارند، مسئولینی که در ادعا و عزم خود مبنی بر پیشرفت فوتبال صادق و مخلص هستند،باید با اعتقاد به این تجربیات و توصیه ها و چشم باز کردن بر روی واقعیات تلخ و آزاردهنده فوتبال برای مبارزه با جریانات ناسالم و بعضا فاسد درفوتبال خود را کاملا آماده کنند.

ارتباط با مردم

وزیر محترم ورزش در اولین اظهارات خود بعد از اخذ رای اعتماد از مجلس به موضوع فساد هم اشاره کرده و گفته است: " در موضوع مقابله با فساد خود من پای کار هستم و تلاش می کنم این موضوع هر چه سریعتر تا یک ماه آینده با سازوکاری معین عملیاتی شود." او بلافاصله این نکته را هم می افزاید که: "بزودی سامانه ای برای ارتباط با مردم و گرفتن گزارش در این مورد( فساد وخلافکاری) در سطح وزارتخانه ایجاد می کنیم."البته ایشان چند روز بعد باز هم در باره موضوع فساد و این بار به طور مشخص" فساد در فوتبال" اظهاراتی داشت که در جای خود به آن هم خواهیم پرداخت اما در باره صحبت های اول آقای وزیر چند نکته قابل توجه وذکر است که عرض می کنیم:

نکته اول که بسیار مهم هم هست این است که آقای سلطانی فر به عنوان مسئول شماره یک ورزش اصل " وجود فساد" را در ورزش قبول دارد و در واقع به حرف ها و گزارش هایی که به طور رسمی از طریق بعضی همکاران و نزدیکان که خواسته ونا خواسته ، آگاهانه و نا آگاهانه همدست و همسو با جریانات فاسد و زیاده طلب در ورزش هستند و سعی می کنند به مسئولان به ویژه مسئولان تازه وارد ومدیرانی که قصد ایجاد تغییرات و اصلاحات در فضای ورزش را دارند این طور القا کنند که: " همه چیز در ورزش در امن وامان است»، توجهی ندارد و وقعی نمی نهد، و این ،همانطور که گفتیم موضوع مهمی است چرا که خود نشان از شناخت واقعیات ورزش دارد . نکته بعدی اینکه ایشان در مکانیزم مبارزه با فساد از "ارتباط بامردم" و " گرفتن گزارش "خلافکاری وفساد از آنان( مردم) سخن می گوید که اینهم موضوع مهمی است و اگر در عمل هم اتفاق بیفتدو "سامانه" وعده داده شده از سوی ایشان راه اندازی شود بدون شک خیلی اتفاقات از پشت پرده بیرون خواهد افتاد و می توان گام های بلندی در راه مبارزه با فساد در ورزش برداشت. این را همه می دانیم که در بررسی عناصر و اجزاء تشکیل دهنده مجموعه ورزش بدون تعارف و شعار " مردم"، بهتر و تمیزتر و مخلص تر و دقیق تر و سالم تر و بی توقع تر از دیگران کار می کنند و وظایف خودشان را انجام می دهند. بنابراین کاملا عقلایی است که در هر اقدام سازنده و حرکت اصلاحی در ورزش از " مردم" به طور اصولی و عملی استفاده کنیم و از این رکن اساسی و مهم سازنده ورزش غافل نباشیم. موضوع بعدی که می شود به بهانه حرف های وزیر ورزش بر آن تاکید کرد موضوع " اقدام و عمل " است. حرف خوب زدن وشعار سازنده و امیدوار کننده سر دادن ولو علمی و واقع گرایانه،اگر با عمل توام و همراه نشود هیچ تاثیری در وضع موجود وتغییری در زندگی ما رخ نمی دهد. این همه تاکید وتوصیه که بزرگان و راهبران الهی مبنی بر همراه کردن عمل باحرف هم از این روست. " دوصد گفته چون نیم کردار نیست..." ویا " به عمل کار بر آید به سخندانی نیست" و این جمله مولا علی(ع) که می فرماید "اوضع العلم ما وقف علی اللسان و ارفعه ما ظهر فی الجوارح و الارکان"( یعنی: پست ترین دانش آن است که تنها بر سر زبان جاری است و بالاترین مرتبه علم آن است که اثر آن در جوارح و اعضای بدن (رفتار) آشکار شود." این که ما اصل وجود فساد در ورزش و رشته ای مثل فوتبال را قبول داشته باشیم و شعار و وعده مبارزه با آن را بدهیم اما در عمل کاری نکنیم وبرای مقابله با پلشتی ها و مفسدان قدمی از قدم برنداریم هیچ دردی را دوا نمی کند بلکه خاطر جریانات زیاده خواه و مخرب را آسوده می سازد و آنان را در ادامه اخلال ومفسده خود جری تر می سازد.

پیگیری و نظارت

در هر حال آنچه که بدیهی به نظر می رسد و کمتر کسی در باره آن شک دارد این است که ورزش مستعد ایران که از ظرفیت های ارزشمند مادی وانسانی برخوردار است اگر می خواهد به حرکت خود در مسیر پیشرفت شتاب بخشد و اگر می خواهیم کشور پرافتخارمان در عرصه ورزش جهان سری میان سرها درآورد و در جرگه کشورهای " صاحب ورزش جهان" به حساب آید حتما باید تکلیف فساد و جریانات مخل و گروه ها و آدم های مزاحم در آن مشخص شود و شرایط وبستر برای کار کردن ورشد وپیشرفت فراهم آید. با توجه به شروع کار دولت دوازدهم این توقع از تیم ورزشی دولت جدید به طور طبیعی وجود دارد که در باره ورزش هم به سهم خود جدی عمل کند و به بخشی از مطالبات مردمی دراین باره پاسخگو باشد. در این باره هم وزیر ورزش این دولت در آغاز کار حرف های اساسی زده و مانع بزرگ پیشرفت یعنی " فساد" را نشانه رفته اما همانطور که عرض شد اینها کافی نیست و اقدام وعمل در این باره تعیین کننده است. چنانچه دیدیم وشنیدیم که رهبر انقلاب نیز در دیدار اخیر هیئت دولت فرمود:"اکنون نوبت رئیس جمهور و وزراست که اقدام وعمل را آغاز کنند." راستی هم این است که این ملک و ملت در همه زمینه ها وعرصه ها بیش از هر چیز به کار و تلاش همگانی به ویژه از سوی مسئولان احتیاج دارد وصد البته ناگفته پیداست که آن اقدام وعمل وکاری نتیجه بخش است که با تدبیر وعقلانیت وبرنامه ریزی همراه باشد و با" روحیه جهادی و تلاش مضاعف و خستگی ناپذیر" انجام گیرد. کار مدبرانه و به هدف رسیدن برنامه ها هم مستلزم رعایت اصول وشرایطی است که بدون شک یکی از آنها " اصل پیگیری و نظارت" است. یکی از معضلات ورزش ما و یکی از دلایل اینکه در ورزش کار آنطور که انتظار می رود پیش نمی رود و به اصطلاح حال و اوضاع ورزش به طور کلی رو به راه نیست و باز یکی از دلایلی که جریانات مخل ومزاحم فرصت دخالت و سوء استفاده در ورزش و از ورزش پیدا می کنند عدم اجرا و اعمال "اصل نظارت" است و این، نقصی نیست که فقط دامن ورزش را گرفته باشد. متاسفانه عدم رعایت اصل پیگیری و نظارت زیر مجموعه یکی از معضلات و کمبودهای مدیریتی ما در سطح خرد و کلان است.شاید به همین دلیل رهبر انقلاب در دیدار اخیر خود با هیئت دولت در این باره تذکر و توصیه می کند.

قانون و قانونمداری

یکی دیگر از عواملی که می تواند در پیشبرد اهداف اصلاحی و سازنده ورزش مددرسان و مؤثر باشد توجه به " قانون" و رعایت اصل "قانونمداری" است. جامعه شناسان و متخصصان امور فرهنگی و تمدنی معتقدند که جامعه به میزانی که به قانون پایبند باشد متمد ن است. بنابراین برای اینکه قانون و قانونمداری بتواند در عمل کارکردهای مثبت خود را ایفا کند باید به صورت کل ومعنای تمام آن به فعلیت درآید واجرا شود نه چنانکه در جوامع عقب مانده رایج است. قانون تا آنجا مورد احترام است وبها داده می شود و اجرا می شود که به نفع صاحبان قدرت و مدیران و رؤسا و صاحبان زر و زور باشد ! و آنجا که قرار باشد عدالت و حق اجرا شود و احتمالا برخلاف منافع صاحبان قدرت دیگر از آنجا به بعد قانون بی قانون!!در هر حال چیزی که مسلم است احترام به قانون واجرا و اعمال آن یکی از کم نظیرترین عوامل برای سامان یافتن هرجمع و مجموعه ای است، از یک جمع خانوادگی و کوچک گرفته تا به جامعه وکشور برسد. ما اگر در ورزش سر اصلاح داریم و می خواهیم فضای سالم و محترمانه برفضای ورزش حاکم نمائیم و عناصر مخل و مزاحم را کنار بزنیم وحاشیه وحاشیه سازان مخرب را قلع و قمع کنیم و بستر را برای پیشرفت ورزش و شکوفایی استعدادها و به بار نشستن تلاش ها وبرنامه ها مهیا نمائیم و در این عزم خود جدی ودر حرف وشعارهای خود صادق هستیم چاره ای جز اجرای قانون نداریم. اجرای قانون، مفسدان را سر جای خود می نشاند ، نظم و آرامش را برای انجام کار سالم و سازنده حاکم می کند و... به کارها و تلاش ها اعتبار می بخشد و از لوث شدن زحمات صادقانه جلوگیری می نماید و خلاصه هرچیز و هرکسی را سر جای خود می نشاند. متاسفانه امروز ورزش ما از عدم پایبندی به قانون درخیلی جاها رنج می برد. آنچه در مقدمه و شروع مطلب آوردیم فقط یکی ، دو نمونه از پیامدهای عدم اجرای قانون بود. آقای وزیر اگر واقعا قصد اصلاح خرابی های ورزش را دارد باید ریشه خرابی ها و مفاسد را بشناسد . ایشان باید بداند ریشه بسیاری از کژی ها در ورزش ما بی قانونی و یا بهتر بگوییم جدی نگرفتن قانون است. در این ورزش کسانی به طور رسمی یا غیر رسمی در محافل خود برای ورزش ، تیم ها ، آدم ها، مربیان ، بازیکنان و... تصمیم می گیرند . یکشبه از افراد بدون کارنامه مربی می سازند وتصمیم می گیرند بزرگان و چهره های شناخته شده و خاک خورده ورزش را خانه نشین کنند. رسانه ها را در چنگ می گیرند و در صدا وسیما رخنه می کنند و چهره می سازند و کارشناس تولید می کنند و... بنابراین پادزهر و آنتی تز این گونه رفتار یکیش و مهم ترینش می تواند احترام و اعمال هرچه بیشتر قانون باشد.

حتی یک ریال...!

...واما همانطور که بالاتر آمد وزیر محترم ورزش چند روز بعد از این اظهارات در گفتگویی حرف هایی زد که طبق برداشت ما لب و مضمون آن این بود که نباید در باره فساد در ورزش و به ویژه فوتبال دچار اغراق گویی شویم و حاشیه سازی کنیم . ایشان گفته است: " در اینکه گفته می شود در ورزش به ویژه فوتبال فساد وجود دارد بیشتر دچار جنجال سازی، حاشیه و هیاهو می شویم." وبعد توضیح می دهد: " گزارش مالی فوتبال حرفه ای روی هم رفته 500 تا 600 میلیارد تومان است و در شرایطی که 15 درصد آن هم فساد مالی احتمالی وجود داشته باشد و..." البته ایشان تاکید می کند که:" البته سیاست ورزش این است که حتی یک ریال هم نباید در ورزش فساد باشد و رویکرد جدی ما هم مقابله با فساد است..." توقع وانتظار هم جز این نیست که اولا واقعیت ولو تلخ وجود فساد در ورزش و فوتبال را بپذیریم و مثل بعضی مسئولان در این باره سر خود را زیر برف نکنیم و به جای مبارزه، لودگی ومسخرگی پیشه نکنیم. ثانیا واقعیت را درست و دقیق و علمی و عینی بشناسیم. یعنی نه دچار اغراق و افراط شویم و نه موضوع را از آنچه که هست کمتر ببینیم وموضوعی مثل فساد را که کمش هم زیاد است شوخی بپنداریم. ثالثا برای مبارزه با فساد ولو به قدر " یک ریال" عزم خود را جزم کرده باشیم. درست است که خوشبختانه در کنار اتفاقات و نکات ومناسبات و روابط ناسالم و پشت پرده و آلوده به فساد و پلشتی ، در ورزش ما اتفاقات مثبت و نکات پهلوانی و دلنشین و حرکات رو به پیشرفت هم اتفاق می افتد اما باید مراقب باشیم وتوجه کنیم که فساد وتباهی ( مثل گناه) از نقطه ای خیلی کوچک شروع به رشد می کند و رشد آن هم تا سرتاسر آن مجموعه وسیستم را در برمی گیرد متوقف نمی شود بنابراین بحث مبارزه با فساد آن هم بی امان وخستگی ناپذیر که با حربه ها ورعایت اصولی مثل قانونمداری و رعایت اصل پیگیری و نظارت مستمر و... شدنی است باید همواره در دستور کار و موردتوجه مسئولان ورزش ما قراربگیرد ضمن اینکه جناب سلطانی فر بهتر از ما می داند که بحث فساد فقط " مالی" نیست که با عدد ورقم و درصد بندی کم و زیاد آن را مشخص نماییم، فساد عامل تباهی است واگر به موقع با آن مقابله نشود ریشه امور ( واینجا ورزش) را می سوزاند وبر باد می دهد.

فساد و کارکردهای ورزش

فساد اجازه نمی دهد ما از آن ابزار وامکانات و فرصتی که در اختیار داریم به شکل مثبت و درجهت خدمت به جامعه وتامین منافع ملی بهره بگیریم. وزیر ورزش در صحبت های خود برای چندمین بار به یکی از کارکردهای مهم ورزش تا کید می کند وآن اینکه"یک مسابقه ورزشی اوقات فراغت 50 میلیون ایرانی را پر می کند." و یا اینکه " ورزش یکی از لرزان ترین سازوکارها برای شاد کردن یک ملت است"و... والبته ما می دانیم که کارکرد ورزش فقط همین یکی نیست. ورزش می تواند به سهم خود کارکردهای مهمی حتی در عرصه های دیگر داشته باشد و برار فرهنگ واقتصاد وسیاست و تربیت و... جامعه تاثیر گذار باشد چنانکه در جاهایی که ورزش را جدی گرفته و اهمیت آن را درک کرده اند دولت ها وبرنامه ریزان از ورزش بالاترین استفاده ها را می برند اما اگر ورزش به حال خود رها باشد، بر کار وبار آن نظارت انجام نشود و قانون در آن جدی گرفته نشود و به مسخره گرفته شود فساد در آن رخنه و فاسدان در آن طمع می کنند و اجازه نمی دهند ورزش درخدمت مردم و جامعه وشادی جوانان و ارتقای غرور ملی و افزایش وجدان اجتماعی و ... قرار بگیرد. بنابراین همان طور که گفته شد میزان حضور ونفوذ وتاثیر گذاری فساد ، بر ورزش را فقط نباید با عدد و رقم بسنجیم بلکه فساد ، کل ورزش و حرکت آن را تحت تاثیر قرار می دهد و سلامت و اعتبار آن را به خطر می اندازد وباعث سلب اعتماد دوستداران و علاقه مندان و خانواده ها به ورزش می شود و... ده ها وبلکه صدها پیامد دیگر.

مشکل استقلال «فنی» است

استقلال تهران در فصل جدید فوتبال، نه تنها شروع خوبی نداشته است بلکه با نتایجی که گرفته و جایگاهی که در پایان هفته پنجم کسب کرده ناخشنودی و نگرانی هواداران را فراهم آورده است از این روست که می بینیم " تیم استقلال" این روزها یکی از اصلیترین سوژه های رسانه ای وکارشناسی فوتبال است. از آنطرف مسئولان این تیم که تقریبا مثل هواداران تصور چنین شروع نومید کننده ای را نداشته اند به تکاپو و تلاش برخاسته وبا برپایی جلسات ونشست ها سعی در تحلیل و ریشه یابی ماجرا دارند و با مصاحبه های خود تلاش می کنند طرفداران این تیم پرطرفدار را تسکین بخشند و آرام نمایند. ما فعلا قصد ورود به مساله تیم ریشه دار و با سابقه کشورمان را نداشتیم وهنوز هم نداریم ، اما از آنجا که بخشی از خوانندگان مجله که به این تیم گرایش دارند طی روزهای اخیر از ما خواسته اند که در این باره سکوت نکنیم چند کلمه ای از باب انجام وظیفه عرض می کنیم. به گمان ما اگر مشکل تیم استقلال فقط فنی باشد یا اگر بخواهیم فقط درباره مشکل فنی تیم آبی پوش در اینجا صحبت کنیم و حرف از ده ها مشکل عدیده ای که این تیم و همچنین تیم پرسپولیس و تیم های دیگر با آن درگیر هستند، نزنیم باید به طرفداران تیم استقلال بگوییم هرچند تیم محبوب آنها لیگ را خوب شروع نکرده و امتیازات حساسی را تا به اینجا از دست داده است اما با توجه به پتانسیل موجود و نفرات زیاد وبه درد بخوری که در لیست نفرات این تیم دیده می شود به زودی زود استقلال از حیث نتیجه گیری روی ریل خواهد افتاد. به نظر ما اگر این اتفاق با شروع فصل نیفتاده صرفنظر از مساله مصدومیت ها و محرومیت ها ... دلیل اصلی این است که هنوز کادر فنی استقلال ترکیب تیم خود را نشناخته است و با توجه به اینکه تقریبا اسکلت بندی این تیم نسبت به فصل قبل تغییر کرده است و بازیکنان ثابت این تیم درفصل قبل مثل رابسون جانواریو ،پادوانی، حیدری، ابراهیمی، اسماعیلی، کاوه رضایی ، برزای و کریمی و ... به دلایل مختلف در ترکیب فعلی این تیم نیستند هنوز کادر فنی با وجود در اختیار داشتن بازیکنان قابل توجهی که از حیث تجربه و جوانی ترکیب کاملی را به وجود آورده اند و همچنین علی رغم اردوی ارمنستان و... تا حالا نتوانسته اند ترکیب کار ساز وایده آل را به دست بیاورند و فعلا درحال "آزمون و خطا" هستند بنابراین بهتر است هم هواداران استقلال فعلا صبر پیشه کنند و خویشتنداری نمایند وهم مدیریت این تیم دچار احساسات و جوسازی ها نشده و به کادر فنی فرصت بیشتر بدهند و طبق معمول این فوتبال بی حساب وکتاب کادر فنی را برای راضی کردن طرفداران به قربانگاه نبرند چون علاوه بر دلیل ذ کر شده، هیچ تضمینی وجود ندارد که با تغییر کادر فنی، مشکلات این تیم حتما حل شود. نکته دیگر هم این که کادر فنی این تیم به ویژه سر مربی این تیم قدر خویشتنداری و تحمل تماشاگر را بدانند واز فرصتی که مدیریت دراختیار آنها می گذارد بهترین استفاده را برای سروسامان دادن به تیم و هم چنین دفاع از عملکرد وحیثیت کاری خود به عمل آورند و به جای پرداختن به حرکات نمایشی و حاشیه ای و...روی کار وبار خود تمرکز کنند وبا استفاده و عمل به نظرات آدم های استخوان خرد کرده ومحترمی مثل نصرالله عبداللهی و بهتاش فریبا و... زودتر به وضعیت روبه بحران فعلی خاتمه بخشند. البته درباره تیم استقلال و همچنین پرسپولیس حرفهای دیگری مهم تراز نتیجه گیری هست که اگر عمری باقی بود در فرصت مناسب به آن خواهیم پرداخت.

* سیدمحمدسعید مدنی

فساد ریشه اعتبار و سلامت فوتبال را می سوزاند

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار