PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۳۲۹۳۹
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵
قهرمان اسبق کشتی جهان دار فانی را وداع گفت
عباس زندی یکی از پیشکسوتان و پهلوانان نامدار و قهرمان اسبق کشتی آزاد جهان درگذشت.
کیهان ورزشی -
این پیشکسوت گرانقدر کشتی که سابقه سرمربیگری تیم ملی کشتی آزاد را نیز در کارنامه کاری خود داشت صبح امروز دار فانی را وداع گفت.

پهلوان عباس زندی دارنده مدال طلای قهرمانی جهان در سال ۱۹۵۴ ، طلای بازی‌های آسیایی در سال ۱۹۵۸ و سرمربی تیم‌ ‌ملی کشتی آزاد ایران در  المپیک‌های ۱۹۶۴ توکیو و ۱۹۶۸ مکزیکو سیتی، مدتها به دلیل بیماری و کهولت سن در بخش مراقبت‌های ویژه‌ ( ICU ) بیمارستان بستری بود.

مراسم تشییع پیکر عباس زندی از سوی خانواده آن مرحوم و فدراسیون کشتی از ساعت ۹ صبح فردا سه شنبه ۹ آبان ماه از مقابل درب اصلی ورزشگاه شهید شیرودی تهران انجام می شود.

زندی متولد ۱۳ خرداد سال ۱۳۰۹ بود که با ۱۹ سال سن در سال ۱۳۲۸ برای نخستین بار عنوان پهلوانی ایران را بدست آورد و عنوان جوانترین پهلوان ایران را کسب کرد. وی چهار دوره پهلوان کشور و دارای بازوبند پهلوانی بود.

وی در ۱۵ سالگی به باشگاه «ببر» رفت و زیر نظر حسن سعدیان و حاج عبدالحسین فعلی الفبای کشتی را آموخت. زندی از معدود کشتی‌گیران ایرانی است که در سه دوره از بازی‌های المپیک ۱۹۴۸ لندن، ۱۹۵۲ هلسینکی و ۱۹۵۶ ملبورن شرکت کرد.

وی در رقابت‌های المپیک ۱۹۴۸ لندن در وزن پنجم به مقام پنجم رسید و البته در رقابت‌های المپیک ۱۹۵۲ هلسینکی در وزن هفتم به مقام چهارم رسید و در المپیک ۱۹۵۶ ملبورن نیز در وزن ششم، پنجم شد و با حضور در ۳ دوره از رقابت‌های المپیک رکورد بی نظیری را از خود بر جا گذاشت.

زندی اولین کشتی‌گیر ایرانی بود که به همراه توفیق جهانبخت، نخستین مدال طلای جهان را در سال ۱۹۵۴ در توکیو ژاپن برای کشتی ایران به دست آورد. وی در رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی کشور در سالهای ۱۳۲۸ و ۱۳۲۹ به ترتیب به مقام های دوم و اول دست یافت.

همچنین مدال طلای جشنواره بین‌المللی ورشو در سال ۱۹۵۵، مدال طلای بازی‌های آسیایی ۱۹۵۸ و مدال طلای ارتش‌های جهان در سن بازنشستگی در سال ۱۹۶۱ در شهر استانبول ترکیه از دیگر افتخارات زندی است.

وی سپس ردای مربیگری بر تن کرد و اولین بار در رقابت‌های جهانی ۱۹۶۲ تولیدو آمریکا تیم تحت هدایت وی توسط امامعلی حبیبی و منصور مهدیزاده صاحب دو مدال طلا و توسط محمد خادم و غلامرضا تختی صاحب دو مدال نقره شد و در مجموع با ۲۵ امتیاز سوم شد و البته این مربیگری در زمان ریاست کوتاه مدت بلور بر فدراسیون کشتی بود.

زندی در سال های ۱۹۶۴ و ۱۹۶۸ ودر دو ره آورد المپیک توکیو و مکزیکوسیتی نیز سرمربیگری ملی پوشان را بر عهده داشت که تیم ایران با دو مدال برنز علی اکبر حیدری و محمد علی صنعتکاران در توکیو پنجم شد و در رقابت‌های ۱۹۶۸ نیز تیم ایران توسط عبدالله موحد نابغه کشتی ایران صاحب ۱ مدال طلا و شمس الدین سید عباسی و ابوطالب طالبی صاحب دو مدال برنز شد و در مجموع تیم ششم شد و این پایان راه زندی در مربیگری کشتی در تیم ملی بود.

مرحوم غلامرضا تختی در مورد عباس زندی می‌گفت: موقعی که به باشگاه پولاد رفتم برای تمرین کشتی، زندی قهرمان تیم ملی بود. در حین تمرینات آنقدر از عباس زندی زمین خوردم که پشتم بوی جرم تشک کشتی گرفت، در عوض ساخته شدم و به تیم ملی راه یافتم و من برای همیشه از داش عباس زندی ممنون و سپاسگزارم به این دلیل که من ۲ مدال نقره سال‌های ۱۹۵۱ و ۱۹۵۲ خود را در وزن ششم با رفتن عباس زندی به وزن هفتم بدست آوردم والامعلوم نبود شاید من هم اوایل ورودم به تیم ملی در وزن هفتم عنوانی نمی‌توانستم کسب کنم و این بالاترین محبت زندی در سال‌های اولیه کشتی به من بود.

برچسب ها: عباس زندی ، کشتی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار