PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - April 18 2024
کد خبر: ۳۳۱۱۲
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۸
گفت و گو با امید سام کن مدافع جوان تیم سپیدرود رشت
از محسنات تیم های شهرستانی فرصت دادن به بازیکنان جوان و باآتیه است. لیگ برتر در هر دوره شاهد ظهور جوانان لایقی است که اگر به زحمات و استعدادشان توجه لازم شود قادرند در سطح اول فوتبال ایران و حتی آسیا بدرخشند. جوانانی که در لیگ های پایین تر چهره می شوند و از نظر فنی در سطح بالایی قرار دارند. کشف این جوانان به فوتبال ملی کشورمان کمک شایانی می کند. امید سام کن مدافع جوان و خوش قامت تیم سپیدرود یکی از جوانان باآتیه لیگ هفدهم است. امید در چندین بازی برای سپیدرود در حد و قواره مدافعان مستحکم لیگ ظاهر شد و وقتی تنه اش به تنه مهاجمان مطرح لیگ خورد مشخص شد که امید به لحاظ فنی مدافع قابلی است. بدون شک دیده شدن او در سپیدرود به لطف شجاعت علی نظر محمدی سرمربی سابق سپیدرود رقم خورد که اینک جای خود را به امید روانخواه داده است. نظر محمدی در بازی برابر صنعت نفت آبادان به چند جوان تیم خود میدان داد که یکی از آنها امید سام کن بود و جالب است که همگی جوانان سپیدرود هفته به هفته بازیهای بهتری انجام داده اند.

جوانی از رومشگان لرستان

-زادگاه امید سام کن مدافع تیم سپیدرود ، رومشگان استان لرستان است.گفتنی است که شهرستان رومشگان آب و هوای معتدل کوهستانی دارد و در ۴۶ کیلومتری جنوب غربی شهرستان کوهدشت و ۲۶ کیلومتری غرب شهرستان پلدخترو هم‌مرز با استانایلام واقع شده‌است.

-زادروزش در هفتم اردیبهشت ماه ۱۳۷۵ ثبت شده است.

-او در آغاز گفت و گو به کیهان ورزشی می گوید:متولد رومشگان هستم اما دوران نوجوانی ام در قرچک سپری شد و الان هم خانه ما در قرچک است.

-امید ادامه داد:خانواده ام ورزشی نبودند. با توجه به علاقه ای که به ورزش کردن داشتم از نوجوانی تصمیم گرفتم که به هر شکلی شده وارد عالم ورزش شوم. در آن برهه تیم فوتسال منصوری قرچک در اوج بود و جزو تیم های تاثیرگذار لیگ فوتسال ایران محسوب می شد و بازیهای این تیم را از نزدیک دنبال می کردم و همواره دوست داشتم روزی روزگاری برای تیم قرچک بازی کنم.یکی از آرزوهایم بود و برای رسیدن به این آرزو وارد دنیای فوتسال شدم.

-سام کن درباره خانواده خود صحبت کرد:«شغل پدرم آزاد است . او ورزشکار نبوده اما ورزشکاران را دوست دارد و اتفاقات ورزش را دنبال می کند.پدرم در این سالها از حامیان اصلی ام بوده و لازم است از او و خانواده ام به خاطر حمایت هایشان تشکر کنم.»

-امید دپیلم دارد:«پس از کسب دیپلم بدون آن که وقتم را هدر دهم به خدمت مقدس سربازی رفتم. دو سال در تیم نیروی زمینی بودم. پس از پایان خدمت سربازی تصمیم گرفتم که به دانشگاه بروم. الان دنبال کارهایم هستم تا از نیم فصل دوم دانشجو شوم.درس خواندن از برنامه های اصلی در زندگی است و می خواهم یک ورزشکار تحصیلکرده باشم.ورزشکار تحصیلکرده می تواند در جامعه ورزش مفید باشد و خدمات بیشتری به جامعه خود عرضه کند.»

از فوتسال تا فوتبال

-امید سام کن از فوتسال شروع کرد و خیلی زود جذب فوتبال شد. میهمان این هفته «نگاه چند بعدی» به کیهان ورزشی می گوید:مثل تمامی بچه ها هر روز از خانه بیرون می زدم و با بچه های هم سن سال خودم فوتبال بازی می کردیم.خانه ما در قرچک بود و بچه ها به واسطه حضور تیم فوتسال قرچک در لیگ برتر به سالن می رفتند و فوتسال بازی می کردند. من هم در چنین شرایطی سالنی باز شدم.مدتها فوتسال بازی می کردم تا این که یکی از دوستان پیشنهاد داد که فوتبال بازی کنم و باتوجه به فیزیکی که دارم رشته ام را عوض کنم.مدتی در تیم های فوتبال شهر و استان مان بازی کردم و سپس با پیشنهاد بازی در تیم های پایه باشگاه پیکان تهران مواجه شدم. پیشنهاد مناسبی بود و از آن جا که می خواستم در فوتبال پیشرفت کنم به تیم های پایه پیکان پیوستم.یک سال در پیکان بودم و وقتی سرباز شدم به تیم فوتبال نیروی زمینی تهران ملحق شدم و دو سال برای این تیم در رده های امید و بزرگسالان بازی کردم. فصل گذشته خدمت سربازی ام به پایان رسید و در آغاز فصل جاری نیز به تیم لیگ برتری سپیدرود رشت پیوستم و الان هم در خدمت این تیم هستم.

ماجرای حضور در سپیدرود

-امید درباره تیم های پایه باشگاه پیکان یادآور شد:من در تیم های محلی قرچک فوتبال بازی می کردم.ماجرای حضورم در پیکان این طور بود که یکی از دوستان پیشنهاد بازی در تیم های پایه پیکان را مطرح کرد و به من گفت در فوتبال پایه تهران می توانم رشد کنم.وقتی به پیکان رفتم آقایان مرتضی صادقی و هادی فرامرزی مربیان پایه های پیکان بودند و یک سال زیر نظر آنها کار کردم. در تیم نیروی زمینی نیز به عنوان بازیکن تیم امید جذب شدم اما در در سال دوم حضورم بیشتر برای تیم بزرگسالان نیروی زمینی بازی کردم.آقای فلامند مربی مان در نیروی زمینی بود.

-ماجرای سپیدرودی شدن امید سام کن سوال بعدی گفت و گوی مان بود:«یکی از دوستان فوتبالیست خبر داد که تیم سپیدرود رشت به دنبال یک مدافع وسط است و من می توانم از این طریق شانس حضورم در لیگ یرتر را امتحان کنم. پیشنهادش را پذیرفتم و پیش از شروع فصل جاری لیگ برتر بر سر تمرین تیم سپیدرود حاضر شدم و چند جلسه در این تیم تمرین کردم. آقای علی نظر محمدی سرمربی وقت سپیدرود تمریناتم را دید و در نتیجه تصمیم گرفت که به لیست سپیدرود اضافه شوم.در همان چند جلسه تمرینی با سایر بازیکنان سپیدرود هماهنگ شدم و توانستم نظر فنی نظر محمدی را جلب کنم.»

-وی درباره پست تخصصی خود می گوید:از ابتدا مدافع وسط بودم. حتی زمانی که فوتسال بازی می کردم مدافع بودم و به قولی فوتسالی ها عقب زمین را جمع و جور می کردم . به گفته مربیان از نظر فیزیکی به درد پست مدافع وسط می خورم و می توانم در این پست عملکرد بهتری داشته باشم.مدافعان وسط بیشتر قد بلند هستند و خصوصیات فیزیکی شان به شکلی است که می توانند در دور کردن توپ از محوطه جریمه تیم خودی موثر واقع شوند.

نظر محمدی به جوانان اعتماد کرد

-امید سام کن شروع خوبی در تیم سپیدرود داشت و علی نظر محمدی سرمربی سابق این تیم در همان هفته های ابتدائی از این مدافع جوان در لیگ برتر استفاده کرد. امید دراین خصوص می گوید:اولین بازی ام در لیگ برتر مقابل تیم صنعت نفت آبادان بود. آقای نظر محمدی لطف بزرگی کرد و من برابر نفت آبادان بازی کردم. لازم است از اعتماد ایشان نسبت به خودم تشکر کنم. اعتماد نظر محمدی سبب شد تا در لیگ برتر به میدان بروم و اولین بازی خودم را انجام دهم.آقای نظر محمدی در این بازی به چند جوان اعتماد کرد که یکی از آنها من بودم.خوشبختانه سپیدرود در روزی که جوانگرایی کرده بود با نتیجه دو بر صفر پیروز شد و بازیکنان جوان سپیدرود توانستند پاسخ اعتماد نظر محمدی را بدهند.

-وی ادامه داد: بدون شک هر بازیکن جوانی که برای نخستین بار در لیگ برتر به میدان می رود در ابتدا استرس دارد. من هم در دقایق ابتدایی کمی استرس داشتم اما با زدن یکی توپ ابتدایی روحیه گرفتم و توانستم بدون استرس به کارم ادامه دهم.طبیعی است که بازیکنان جوان در اولین تجربه دچار استرس شوند و از این بابت شرایط پیش بینی شده ای را تجربه کنند.

بدشانس بودیم و از اشتباهات داوری لطمه خوردیم

-سام کن در خصوص نتایج ضعیف سپیدرود در هفته های ابتدایی لیگ هفدهم به کیهان ورزشی گفت:هفته های آغازین لیگ هفدهم برای تیم سپیدرود بسیار بد بود. تیم ما روزهای بد فوتبالی خود را سپری کرد و در عین ناباوری امتیاز از دست داد.ضمنا اشتباهات داوری نیز به ضررمان تمام شد و ما از این بابت نیز لطمه خوردیم. مثلا در بازی برابر تیم گسترش فولاد تبریز حاکم بازی بودیم و می بایست در همان نود دقیقه برنده می شدیم اما توپ هایمان وارد دروازه حریف نشد و در آخرین دقایق بازی از گسترش فولاد گل خوردیم.انصافا حاکم بازی بودیم و تعداد موقعیت هایمان بیشتر از گسترش بود اما با بدشانسی در وقت اضافه نیمه دوم گل خوردیم.در همان هفته های ابتدایی گل سالم ما را آفساید اعلام کردند و سپس در برنامه ۹۰ مشخص شد که گل ما سالم بوده است.اتفاقات در هفته های ابتدایی دست به دست هم دادند و سپیدرود نتوانست به نتیجه دلخواه خود برسد.

-امید اضافه کرد:از هفته پنجم به بعد اوضاع تیم ما بهتر شد و توانستیم نتایج بهتری کسب کنیم.حدود ۴ الی ۵ هفته نتایج بهتری گرفتیم و تا هفته دهم لیگ برتر شرایط خوبی نسبت به گذشته پیدا کردیم.متاسفانه از هفته یازدهم دوباره در سراشیبی قرار گرفتیم و امتیاز از دست دادیم.تیم ما برابر پارس جنوبی شکست خورد و هفته های بعدی هم برابر تیم های ذوب آهن اصفهان و فولاد خوزستان باختیم و یکدفعه پنج هفته پیاپی نتیجه را به حریفان واگذار کردیم.متاسفانه در پنج هفته پایانی نیم فصل لیگ هفدهم با مشکلاتی نیز روبرو بودیم. مثل مصدومیت چند بازیکن و محرومیت بازیکنان موثر که همگی به زیان سپیدرود در لیگ تمام شد.واقعا دست علی نظر محمدی سرمربی سابق سپیدرود در این پنج هفته خالی بود و علی اقا چاره ای نداشت غیر از آن که تیم را پیش ببرد.

نظر محمدی رفت زیرا فشار شدیدی روی کادرفنی بود

-مدافع وسط تیم سپیدرود ادامه داد: متاسفانه تیم ما برابر سرخابی ها دچار بدشانسی شد. سپیدرود مقابل استقلال و پرسپولیس عملکرد مناسبی داشت. بازیهای خوبی انجام دادیم اما توپ هایمان وارد دروازه حریفان نشد. اگر فیلم بازی سپیدرود برابر استقلال و پرسپولیس را تماشا کنید متوجه می شوید که سپیدرود مستحق باخت نبود. ما برابر پرسپولیس صدرنشین حمله کردیم و بازی پایاپایی را انجام دادیم اما یک گل در دقایق پایانی دریافت کردیم و باختیم در حالی که بازی خوبی انجام دادیم.

-امید سام کن مدافع تیم سپیدرود درباره صحنه تک گل پرسپولیسی ها توضیح داد و گفت:متاسفانه تیم ما روی یک توپ ارسالی گل خورد. علی علیپور هنگامی که محسن مسلمان توپ را ارسال کرد در موقعیت آفساید قرار داشت و بازیکن تیم ما به این علت علیپور را رها کرد ولی علیپور در همین حین از آفساید خارج شد و با یک ضربه به توپ تک گل بازی را رقم زد.علیپور در یک لحظه چرخید و گل زد و اینها جزیی از حوادث بازی است و برای هر تیمی پیش می آید.

-امید در خصوص جدایی علی نظر محمدی از تیم سپیدرود رشت می گوید:علی آقا برای کسب نتایج مطلوب خیلی زحمت کشید و هر کاری که از دستش برمی آمد برای تیمش انجام داد اما با بداقبالی و بدبیاری مواجه شد. پنج باخت پیاپی در هفته های پایانی نیم فصل موجب شد تا نظر محمدی استعفا دهد. فشار شدیدی روی کادرفنی و بازیکنان بود و نظرمحمدی تصمیم به رفتن گرفت.واقعا خیلی فشار روی نظر محمدی بود و او عطای رفتن را به لقایش ترجیح داد.صلاح این بود که علی آقا از تیم سپیدرود جدا شود.علی آقا با تصمیم خود از سپیدرود رفت و هدفش این بود که به تیم کمک کند.به هر حال کادرفنی جدید می تواند به تیم انگیزه تازه دهد. نظر محمدی با هیچ کدام از بازیکنان مشکلی نداشت و بازیکنان همیشه در کنار او بودند.

بازیکنان در رفت و آمدن مربیان دخیل نبودند

-پس از کناره گیری نظر محمدی از سرمربیگری تیم سپیدرود و آمدن امیدروانخواه به عنوان مسئول کادرفنی گفته شد که بازیکنان در رفت و آمدن مربیان نقش داشته اند. امید دراین باره توضیح داد و گفت:اصلا بازیکنان در تغییرات کادرفنی نقشی نداشته اند است. باشگاه سپیدرود مالک دارد و تصمیم گیرنده اصلی مالک باشگاه است. اصلا بازیکنان در آمدن آقای روانخواه به سپیدرود دخیل نبوده اند. باشگاه حق دارد که تصمیم نهایی را در مورد کادرفنی و بازیکنان بگیرد. باشگاه با تک تک اعضای تیم قرارداد دارد و در این خصوص صاحب اختیار است. هیچ کدام از بازیکنان در رفت و آمد بازیکنان دخالتی ندارند و اینها شایعه ای بیش نیست.

-سام کن با اشاره به این که سپیدرود در لیگ برتر باقی می ماند به کیهان ورزشی گفت:شک نکنید که سپیدرود در فصل جاری برای بقای خود می جنگد و صددرصد در لیگ برتر باقی خواهد ماند.خوشبختانه در هفته های اخیر اتفاقات خوبی در باشگاه سپیدرود رخ داده که یکی از انها تحولات مدیریتی بوده است، الان مالک باشگاه سپیدرود مشخص شده و قرار است مسائل مالی رفع و رجوع شود. افکار بازیکنان با حضور مالک جدید باشگاه آزاد شده و همه به موفقیت تیم در دور برگشت فکر می کنند.خوشبختانه تیمی داریم که بیشتر بازیکنانش بومی هستند و ما هم که بازیکنان غیربومی سپیدرود به شمار می آییم الان نمک گیر سپیدرود و مردم خوب رشت شده ایم و هدف نهایی مان این است که بقای تیم را در لیگ حفظ کنیم. ضمنا از پیر تا جوان از سپیدرود حمایت می کنند. مردم رشت به سپیدرود علاقه دارند و آنان پشتیبان اصلی مربیان و بازیکنان هستند. حیف است که ما با این حامیان دوست داشتنی به هدف نهایی مان نرسیم. سپیدرود در لیگ باقی می ماند.

چرا فوتبال لرستان مثل آذربایجان چند تیم ندارد؟

-امید مثل بیشتر بازیکنان جوان لیگ برتر امیدوار است که به تیم ملی دعوت شود:« سال اولی است که در لیگ برتر بازی می کنم و خداراشکر تاکنون توانسته ام با تمام وجود در خدمت سپیدرود باشم. من هم مثل سایر بازیکنان آرزو دارم که روزی به تیم ملی دعوت شوم. دوست دارم در سال جام جهانی به تیم ملی دعوت شوم. البته نظر آقای کارلوس کروش سرمربی تیم ملی قابل احترام است و ایشان هستند که تصمیم نهایی را می گیرند.من تلاش خود را می کنم و امیدوارم که کروش به من فرصت دهد.»

-صحبت از ورزش استان لرستان شد. امید درباره اوضاع ورزش در استان خودش می گوید: متاسفانه لرستان با وجود داشتن ورزشکاران موفق در بیشتر رشته های ورزشی کماکان جزو استان هایی است که مسئولان محترم ورزش به مسائلش رسیدگی نمی کنند.نمی دانم چرا به ورزش لرستان اهمیت لازم داده نمی شود.الان تیم خیبر در زیر گروه کشور است در حالی که استان لرستان مثل آذربایجان می تواند چند تیم خوب داشته باشد.متاسفانه آن قدر به تیم گهر دورد بی اعتنایی شد که این تیم از بین رفت .لرستان پتانسیل بالایی در ورزش کشور دارد اما به مسائل ورزشی اش توجه نمی شود. اگر لرستان صاحب تیم در لیگ برتر باشد بیشتر بازیکنان لرستانی دوست دارند در تیم استان خود بازی کنند.

-سید جلال حسینی کاپیتن تیم پرسپولیس الگوی فنی امید سام کن در فوتبال ایران است:«سید جلال جزو مدافعان مستحکم آسیاست و انصافا در موفقیت های تیم ملی و پرسپولیس نقش تعیین کننده ای داشته است.ضمنا واران مدافع فرانسوی تیم رئال مادرید را نیز دوست دارم و بازیهایش را تعقیب می کنم. او جزو مدافعان کلاس بالای فوتبال جهان است.من طرفدار تیم چلسی انگلیس هستم و سعی می کنم تمامی بازیهایش را ببینم.»

-امید در پایان به کیهان ورزشی گفت:ابتدا از مردم خوب رشت بابت حمایت هایشان از سپیدرود تشکر می کنم. آنها حامیان اصلی ما در لیگ برتر هستند.هم چنین از مجله کیهان ورزشی تشکر می کنم که به عملکرد ورزشکاران شهرستانی توجه دارد و با این گفت و گو ها انگیزه بازیکنان را دوچندان می سازد.

* کیوان طباطبایی

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار