PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۳۳۳۱۲
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۱
سید محمد ناظم الشریعه مربی که از زمین های خاکی شیراز به سرمربیگری تیم ملی فوتسال رسیده است
تیم ملی فوتسال ایران در جهان شناخته شده است. ملی پوشان ایران با سرمربیگری سید محمد ناظم الشریعه در جام جهانی پیشین موفق شدند تیم پرستاره پرتغال را شکست دهند و روی سکوی سوم جهان بیایستند.عنوانی که برای یک تیم آسیایی بسیار ارزشمند است. ناظم الشریعه جزو مربیان باسواد فوتسال آسیا است که در کنار مربیگری به عنوان مدرس فوتسال afc نیز فعالیت گسترده ای داشته است . سرمربی تیم ملی ایران سالهاست که جزو خادمین فوتسال بوده و او را می توان جزو اولین سالنی بازان ایران نامید. مربی ای که طی سالهای گذشته سهم قابل توجهی در رشد فنی فوتسال داشته است. او میهمان این هفته ما است.

متولد اهواز ساکن شیراز

-سید محمد ناظم الشریعه سرمربی تیم ملی فوتسال متولد اهواز است و زادروزش در ۳۱ شهریور ۱۳۴۸ ثبت شده است:«چهار ساله بودم که خانواده ما به شیراز مهاجرت کرد و ما در محله گل کو ساکن شدیم . این محله در جنوب شهر شیراز واقع شده و من در زمین خاکی گل کو فوتبال بازی می کردم.داریوش یزدانی، محمد عباسی ،اصغر اکبری از فوتبالیست های نام آشنای گل کوی شیراز هستند و در زمین خاکی این محله فوتبال بازی می کردند.من از همین زمین خاکی به تیم فوتبال مرصاد شیراز رسیدم.»

-وی ادامه داد: از زمین خاکی «گل کو» خاطرات زیادی دارم و همان طور که گفتم از این زمین به تیم مرصاد شیراز رسیدم. مرصاد در آن برهه دو بازی قابل احترام مقابل تیم پرستاره استقلال تهران انجام داد. مرصاد در ورزشگاه آزادی برابر تیم استقلال با یک گل مغلوب شد و در بازی برگشت استقلال را متوقف کرد.در شیراز یک یک شدیم و من مقابل استقلال در جام حذفی بازی کردم. تیم استقلال در همان سال قهرمان باشگاههای آسیا شد و تیم پرمهره ای بود.

-ناظم الشریعه اضافه کرد: پدرم در ابتدا مخالف فوتبال بازی کردنم بود و من یواشکی بر سر زمین فوتبال می رفتم و با بچه ها بازی می کردم.با گذشت زمان و حضور در لیگ دسته اول و دوم کشور شرایطم در خانه بهتر شد و پدرم به ورزشگاه آمد و بازی هایم را تماشا کرد. الان پدرم یکی از بهترین مشاورانم در فوتبال است و حتی خط و خطوط کارم را با او درمیان می گذارم.پدرم بیشتر بازیهای تیمم را از نزدیک می بیند و درحال حاضر به فوتسال علاقه مند شده است.

-سرمربی تیم ملی فوتسال ،دارای یک برادر است:«سید علی ناظم الشریعه مربی فوتسال است و در لیگ برتر مشغول مربیگری است.»

-ناظم الشریعه فوق لیسانس است:«در رشته کارشناسی ارشد تربیت بدنی تحصیل کردم.مدتی است که مجوز ادامه تحصیل در مقطع دکترای تربیت بدنی را دریافت کرده ام و امیدوارم سال آینده بتوانم تحصیلاتم را ادامه دهم .»

از مرصاد تا تیم فوتسال صدرا

-سید محمد سه فرزند دارد: «یک دختر و پسرم دوقلو هستند که هر دو ورزش می کنند.یک پسر دیگر هم دارم. دوقلو ورزشکار شدند.پسرم فوتسال بازی می کند و دخترم رزمی کار شد.علاقه شان به ورزش امیدوارکننده است.»

-ناظم الشریعه درباره نحوه ورودش به عالم فوتبال و فوتسال صحبت کرد و به کیهان ورزشی گفت:همانطور که در آغاز گفت و گویمان اشاره کردم من از زمین خاکی محله مان در شیراز استارت زدم و از نوجوانی در زمین خاکی فوتبال بازی می کردم تا این که به عضویت تیم شهید دستگاه شیراز درآمدم و در ادامه به تیم مرصاد شیراز ملحق شدم.پس از آن که مشمول خدمت مقدس سربازی شدم تصمیم گرفتم در یکی از تیم های نظامی بازی کنم. آقای افشین پیروانی بازیکن اسبق تیم ملی و پرسپولیس به تیم نظامی ژاندارمری پیوست.من در شیراز ماندگار شدم به عضویت تیم پاس شهرمان درآمدم.اتفاقا با پاس شیراز در مسابقات استان قهرمان شدیم. پس از پایان سربازی ام از دو باشگاه برق شیراز و کما پیشنهاداتی دریافت کردم و توانستم پس از سربازی به یکی از این دو تیم ملحق شوم اما در همان برهه از باشگاه صدرای شیراز پیشنهاد مناسبی دریافت کردم و ترجیح دادم به صدرا بروم. صدرا زیر نظر وزارت مسکن و شهرسازی اداره می شد و من در صدرا مسئولیت گرفتم و همین موضوع سبب شد تا در صدرا بمانم و جدی تر کارم را دنبال کنم. باگذشت زمان و داشتن مسئولیت در صدرا به فکر ساختن یک تیم فوتسال افتادیم. سال ۱۳۷۵ بود که اقداماتی را انجام دادیم. هزینه ها را بررسی کردیم و یک تیم فوتسال تشکیل دادیم.من بنیانگذار صدرا بودم .در آن برهه ، همه با واژه فوتسال بیگانه بودند و اسم این رشته ورزشی فوتبال سالنی بود.خلاصه این که یک تیم فوتسال به نام صدرا تشکیل دادیم.

-وی ادامه داد:نخستین دوره مسابقات فوتسال کشور در گیلان برگزار شد و تیم های تهران و توابع تهران با نفراتی از بازیکنان مطرح آن روزهای پرسپولیس و استقلال شرکت کردند.من عضو تیم منتخب فارس بودم و در همان سال سوم شدیم.مسابقات از این نظر دیدنی بود که تمامی بازیکنان مطرح سرخابی به میدان رفتند و بازیهای زیبایی رقم خورد.

من در صدرا ساختارسازی کردم

-ناظم الشریعه اضافه کرد:در پایان مسابقات کشوری ده تیم برتر مسابقات از نظر رده بندی به لیگ برتر راه پیدا کردند. مسابقات کشوری فوتسال در سال ۱۳۷۶ راه اندازی شد و تیم فوتسال صدرای شیراز هم جواز حضور در لیگ را پیدا کرد.من هم به عنوان مربی – بازیکن صدرا مشغول به کار شدم.تیم جوانی درست کردیم و در سال ۱۳۷۸ با تیم جوانان صدرا قهرمان لیگ کشور شدیم.سپس برای مربیگری در تیم امید فوتسال انتخاب شدم و به همراه سرهنگ علی روزبهانی در تیم امید فوتسال کار خود را شروع کردیم.سال ۱۳۸۲ بود که مسئولیت فنی تیم امید را برعهده گرفتیم.پس از پایان کارم در تیم امید فوتسال به صدرای شیراز برگشتم . در سال ۱۳۹۰ تصمیم گرفته شد امتیاز تیم فوتسال صدرا فروخته شود. تیم فروخته شد و با عنوان گیتی پسند اصفهان در لیگ برتر به میدان رفت.من در همان برهه ، مربیگری تیم حفاری اهواز را برعهده گرفتم .

-سرمربی تیم ملی فوتسال خاطر نشان کرد:دو سال برای کسب مدرک کارشناسی ارشد دررشته تربیت بدنی وقت گذاشتم . وقتی فوق لیسانس گرفتم و دوباره به فوتسال برگشتم و کارم را با جدیت ادامه دادم.

-ناظم الشریعه با اشاره به تیم فوتسال صدرای شیراز به کیهان ورزشی گفت:زمانی که مسئولیت فنی تیم های فوتسال را برعهده داشتم در تمامی رده های سنی تیمداری می کردیم. اتفاقا بازیکنان قابلی در رده های سنی داشتیم که بیشترشان موفق شدند به جایگاههای قابل توجهی برسند. بازیکنان فراوانی در تمامی رده های سنی به تیم ملی دادیم .محمد هاشم زاده که هم اکنون دستیارم در تیم ملی فوتسال هستند در آن برهه بازیکن صدرای شیراز بود و سپس توانست به تیم ملی بزرگسالان فوتسال برسد و در تیم ملی بازی کند.مسعود دانش ور،جاسم سلطانی ، صادق مرادی ، علیرضا مکارمی ، حسین صابری و... در تیم صدرای شیراز بازی می کردند و جزو نفرات خوب فوتسال بودند.ما در صدرا ساختارسازی کردیم و جزو پیشگامان در رده سنی زیر ده سال بودیم. یک دوره مسابقات زیر ده سال ایران برگزار شد که تیم زیر ده سال فوتسال در این مسابقات قهرمان شد. پس از رقابت ها دیگر شاهد برگزاری مسابقات در رده سنی زیر ده سال در کشور نبودیم.

جوانان مستعدی از صدرا روانه تیم ملی شدند

-وی در خصوص نحوه حضورش در تیم های ملی فوتسال به کیهان ورزشی می گوید:پس از پایان کارم به عنوان مربی در تیم فوتسال حفاری اهواز به تیم امید دعوت به همکاری شدم.کارم را شروع کردم و پس از مدتی دستیار آقای کاندلاس سرمربی تیم ملی فوتسال شدم و مدتها در تیم های بزرگسالان و امید کشورمان بودم.سال ۱۳۹۴ بود که به عنوان سرمربی تیم ملی بزرگسالان انتخاب شدم و تاکنون در خدمت تیم ملی فوتسال و علاقه مندان این رشته ورزشی هستم.

-ناظم الشریعه ادامه داد:این درست است که امتیاز صدرا فروخته شد اما الان دوستان علاقه مند به فوتسال بارها پیشنهاد تیمداری در لیگ دسته اول فوتسال را داده اند.جوانان مستعدی هستند که می توانند در این تیم بازی کنند و از این طریق به فوتسال معرفی شوند.به هر حال یکی از فعالیت هایم در فوتسال تیمداری بود و مطمئنا بازهم در آینده دنبال تیمداری خواهم رفت.

-سرمربی تیم ملی فوتسال دوباره فلاش بکی به گذشته زد و درباره اولین دوره مسابقات ارتش ها صحبت کرد و در این خصوص گفت:مسابقات داخل سالن ارتش ها نام گرفته بود و بازیها در سالن شهید بهشتی اصفهان برگزار شد.توپ فوتسال نبود و مسابقات با توپ فوتبال برگزار شد و بازی کردن در سالن با توپ فوتبال کار سختی است .من در این مسابقات به عنوان تکنیکی ترین بازیکن مسابقات ارتش ها انتخاب شدم در حالی که با توپ فوتبال بازی کردیم و بازیکنان تکنیکی فوتسال با توپ سالنی می توانند یک سری کارهای تکنیکی را در زمین اجرا کنند.

۱۳ میلیون فوتسالیست داریم

-وی ادامه داد: جام رمضان شیراز یکی دیگر از خاطراتم از فوتسال است.کارمند شرکت صدرای شیراز بودم و با تیم صدرا در جام رمضان قهرمان شدیم.هزینه های فوتبال دوچندان شده بود و بطورکلی تیمداری در فوتسال آسان تر بود و ما هم به دنبال تیمداری در فوتسال رفتیم و در همان سال قهرمان جام رمضان شهرمان شدیم.

-ناظم الشریعه بازهم فلاش بکی به گذشته زد و از نحوه حضور بازیکنان در تیم ملی فوتسال گفت:اوائلی که تیم ملی فوتسال تشکیل شد بیشتر بازیکنان گل کوچیک باز وارد فوتبال سالنی شدند. آن روزها از وحید شمسایی خبری نبود و امیر شمسایی برادر بزرگتر وحید به تیم ملی دعوت شد . امیر شمسایی در جام رمضان به میدان می رفت.رضا مهماندوست گل کوچیک باز بود و به واسطه تکنیک خود به فوتبال سالنی آمد و ملی پوش شد.چند بازیکن مستعد و گل کوچیک باز هم از گیلان آمدند و به تیم ملی دعوت شدند.آقایان محمد علی یحیوی دروازه بان اسبق تیم فوتبال استقلال به فوتسال آمد و ملی پوش شد و یک سری از بازیکنان تهرانی نیز در قالب دو تیم تهران و توابع تهران به تیم ملی رسیدند.

-بحث را عوض کردیم و از سرمربی تیم ملی فوتسال درباره کیفیت فوتسال در کشورمان سوال کردیم و ناظم الشریعه به کیهان ورزشی گفت:باید قبول کرد که فوتسال ایران از نظر تکنیک غنی است . بیشتر بچه های ما در خیابان گل کوچیک بازی می کنند و کارهای تکنیکی را بلد هستند.ما در گذشته از نظر کارتاکتیکی در فوتسال ضعیف بودیم.گرچه در فوتسال آسیا همیشه روی سکوی نخست می رفتیم و قهرمان می شدیم اما در کار تاکتیکی عقب بودیم.فوتسال به واسطه هزینه های پایین خود نسبت به فوتبال در قاره آسیا فراگیر شد و بیشتر کشورها از نظر اقتصادی روی فوتسال سرمایه گذاری کردند و از این بابت محدودیت نداشتند .بیشتر کشورهای آسیا برای فوتسال سرمایه گذاری و این رشته را از رده های پایه دنبال کردند و ما در یک مقطع زمانی متوجه شدیم که بدون اجرای کارهای تاکتیکی در آسیا نمی توانیم به آسانی قهرمان شویم.از این رو لیگ فوتسال ما به سمت کارهای تاکتیکی رفت و تاکتیک به لطف حضور مدرسان درجه یک جهان در کشورمان جدی گرفته شد و فوتسال ایران از نظر تاکتیکی رشد کرد.آقای لوزانو مربی بزرگ فوتسال اسپانیا به عنوان مدرس به ایران آمد و بسیاری از مدرسان شناخته شده فوتسال جهان در ایران کلاس گذاشتند و آخرین تاکتیک ها را به مربیان ما آموختند .خروجی این فرآیند در فوتسال مان دیده می شود.لیگ فوتسال از نظر تاکتیکی پیشرفت کرده است اما از نظر پخش زنده تلویزیونی به جایگاه مقبولی نرسیده است. در حال حاضر در کشورمان حدود ۱۳ میلیون نفر فوتسالیست داریم که این رقم آمار خوبی است.این تعداد فوتسالیست در کشورمان گویای این واقعیت است که فوتسال ما از سرمایه قابل توجهی برخوردار است و اگر سرمایه گذاری بیشتری کنیم می توانیم در فوتسال حرفهای بیشتری بزنیم.الان فوتسال در ایران فراگیر شده است. کسب عنوان سومی در جام جهانی خروجی همین فرآیند است.

برای حفظ رکورد شمسایی برنامه داریم

-وی ادامه داد:پیشرفت فوتسال ما برای جهان مشخص شده است.احمد اسماعیل پور بازیکن ملی پوش مان جزو نفرات برتر فوتسال جهان شد و سایر بازیکنان مان نیز جزو نفرات شاخص فوتبال دنیا محسوب می شوند.کسب سومی جهان با کمک تمامی مربیان خوب فوتسال ایران حاصل شد. سهم کوچکی در سومی جام جهانی داشتم و به عنوان سرمربی تیم ملی از این موفقیت خوشحال هستم اما کسب سومی جام جهانی حاصل یک برنامه ریزی دراز مدت بود که فوتسال ما را به حرکت درآورد.فوتسال حرفهای زیادی برای گفتن دارد.

-ناظم الشریعه اضافه کرد: شکست برزیل و پرتغال در جام جهانی یک شبه رقم نخورد و فقط کار من به عنوان سرمربی تیم ملی نبود.مربیان زیادی در این زمینه زحمت کشیده اند تا تیم ایران در جام جهانی بزرگترین عنوان خود را کسب نماید.

-بحث بعدی ما با سرمربی تیم ملی فوتسال درباره رکورد گلزنی و جهانی وحید شمسایی بود:وحید شمسایی برای تیم ملی فوتسال زحمات زیادی کشیده و رکورد قابل توجهی در جهان ثبت کرده است.از طرفی برنامه تیم ملی مشخص است و ما در این باره با دبیرکل فدراسیون فوتبال جلسه ای برگزار کردیم و قرار شد وحید برای افزایش رکورد گلزنی اش به تیم ملی دعوت شود و در یکی از تورنمنت ها به میدان برود. هدف نهایی این است که تعداد گلهای وحید بالا برود و بهتر است وحید در تورنمنتی به میدان برود که بتواند بیشتر گلزنی کند.ضمنا تیم ملی جوانگرایی کرده و یک سری برنامه پیش رو دارد که مرحله به مرحله پیش می رود و ما نمی توانیم این برنامه را تغییر دهیم. همه دوست دارند که رکورد گلزنی وحید شمسایی در رده ملی بالا برود تا رقیب برزیلی اش به او نرسد .

لیگ برتر به تغییرات جدی نیاز دارد

-لیگ برتر موضوع بعدی گفت و گوی ما با سرمربی تیم ملی فوتسال بود و او به کیهان ورزشی گفت:لیگ برتر از نظر فنی کیفیت قابل توجهی دارد و ثمره اش معرفی همین ستارگان است که در تورنمنت های بزرگ گل کاشته اند.البته لیگ برتر فوتسال یک سری نواقص هم دارد که یکی از آنها نحوه برگزاری است. لیگ ما خیلی طولانی است و شکل فرسایشی پیدا کرده است . لیگ های معتبر جهان بطور طولانی برگزار نمی شود. لیگ باید مدت زمان مشخصی برگزارشود تا بازیکنان در اردوی تیم ملی بلافاصله دچار مصدومیت ناخواسته نشوند.از طرفی دیگر زیرساخت باشگاهی فوتسال ما قوی نیست و نیاز به تقویت جدی دارد.لیگ حرفه ای نباید فرسایشی و طولانی باشد.لیگ به تغییرات عمده ای نیاز دارد.

-وی ادامه داد: نبودن پخش زنده تلویزیونی از چالش های لیگ فوتسال است.من با مدیر محترم شبکه سه سیما صحبت کردم و اتفاقا صحبت های خوبی در جلسه مطرح شد . به نظر من رییس فدراسیون فوتبال می بایست در این خصوص ورود کند تا این چالش برای همیشه رفع و رجوع شود. البته فدراسیون اقداماتی انجام داده است اما رفع چنین مشکلی می بایست بطور ساختاری بررسی و حل شود.

-قهرمانی در جام جهانی فوتسال ، موضوع بعدی این مصاحبه بود:«آرزوی تمامی علاقه مندان به فوتسال و تیم ملی این است که در جام جهانی قهرمان شویم ولی قهرمانی در جام جهانی به یک سری ابزار نیاز دارد.یک سری کارها باید انجام شود تا بتوانیم به این عنوان ارزشمند برسیم.شرایط مان از نظر ساختاری می بایست تغییر کند تا قهرمان جهان شویم.»

-جام قهرمانی آسیا را پیش رو داریم و ناظم الشریعه دراین باره می گوید:تیم ملی همیشه قهرمان آسیا بوده است اما باید سخت کار کنیم زیرا سایر کشورهای آسیا باسرعت دارند کار می کنند تا فاصله شان را با ایران کاهش دهند.ازبکستان، ویتنام، تایلند،ژاپن ،عراق و... با جدیت کار می کنند و اینها حریفان ما در آسیا هستند و نباید از آنها غافل شویم.

-وی ادامه داد: مدرس فوتسال آسیا هستم و برای آموزش به شهرستان ها می روم . تعداد مربیان ما در فوتسال قابل توجه است و خوشحالم که بحث دانش افزایی در فوتسال را جدی گرفته ایم. من در سنندج کلاس داشتم و باید تلاش کنیم فوتسال را در تمامی شهرها زنده نگه داریم.

-وی در پایان گفت: از کیهان ورزشی بابت این گفت و گو تشکر می کنم. توجه رسانه هایی مثل کیهان ورزشی به فوتسال کمک می کند و سبب انگیزه بیشتر در فوتسال می شود.

* کیوان طباطبایی

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار