PDF نسخه کامل مجله
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 23 2024
کد خبر: ۳۳۴۲۴
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵
گفت و گو با علیرضا صمیمی دروازه بان بوشهری تیم ملی فوتسال
علیرضا صمیمی سنگربان بوشهری تیم ملی فوتسال در جام ملت های آسیا از مهره های تاثیرگذار بود. دروازه بان تیم مس سونگون سال خوبی را سپری کرد. او با تیم مس در لیگ برتر قهرمان شد و با تیم ملی در دو رقابت مهم آسیایی روی سکوی نخست رفت.وی یکی از ورزشکاران پرافتخار سال است که ۱۳۹۶ از نحوه کسب موفقیت ها صحبت کرد و این که قهرمانی با تیم ملی در جام ملت های آسیا و تکرار موفقیت های ایران در قاره کهن اوج کار صمیمی و یارانش بود. صمیمی جزو دروازه بانان کم اشتباه لیگ بود که در بیشترهای هفته های لیگ جزو نفرات شایسته لقب گرفت. در تیم ملی هم ثابت کرد که دروازه بانی کم نوسان است . او در یک سال گذشته جواب اعتماد مربیان خود را به نحو احسن داد و میهمان این هفته ما است.

متولد بوشهر

-علیرضا صمیمی دروازه بان تیم ملی فوتسال متولد بوشهر است و در ۸ تیر ماه ۱۳۶۶ چشم به جهان گشود.

-وی می گوید:بچه محله شهید عاشوری بوشهر هستم.بچه های عشق فوتبال در کوچه پس کوچه بازی می کنند. روی آسفالت پا به توپ می شوند. الان زمین های خاکی بوشهر به چمن مصنوعی بدل شده ولی چند زمین خاکی معروف در بوشهر داریم که کماکان موردعلاقه جوانان است و خاکی بازان در این زمین ها پا به توپ می شوند.

-از صمیمی سئوال کردیم که او با مهدی طارمی مهاجم سابق تیم پرسپولیس و کنونی الغرافه قطر در بوشهر همبازی بوده است که علیرضا به کیهان ورزشی گفت:خیر، من از ابتدا در سالن بودم و اصلا در زمین چمن بازی نکرده ام.زمانی که در لیگ فوتسال بازی می کردم مهدی طارمی بازیکن تیم جوانان ایرانجوان بود. وقتی از بوشهر رفتم او به تیم بزرگسالان ایرانجوان ملحق شد. ضمنا پیش از ورودم به تیم فوتسال مشغول بازی هندبال بودم و مدتها در این رشته به میدان می رفتم.

-پدر صمیمی بازیکن اسبق فوتبال بوشهر بوده است:«پدرم از فوتبالیست های مطرح تاریخ فوتبال بوشهر بوده است.محمد حسین صمیمی سالها برای فوتبال بوشهر زحمت کشید و عضو تیم دارایی بوشهر بود.پدرم برای تیم بوشهر در لیگ ساسری ایران بازی کرد ودر همان سالها پیشنهادات مناسبی از تیم های شاهین و ایرانجوان شهر خود داشت که به علت عرقش به پیراهن دارایی بوشهر حاضر نشد به دو تیم مطرح شهرش ملحق شود.پدرم در سال ۱۳۵۹ به تیم جوانان ایران دعوت شد اما به علت آغاز جنگ تحمیلی اردوهای تیم جوانان ایران منتفی گشت و او نتوانست در اردوهای تیم جوانان حاضر شود.پدرم در پیشرفتم از نظر فنی نقش بارزی داشته و یکی از مشاورانم در فوتسال است.»

از دریانوردان تا مس سونگون

-در حال حاضر دانشجوی رشته تربیت بدنی است:«الان دانشجوی ترم شش هستم . متاسفانه حضور در لیگ برتر فوتسال سبب شده تا واحدهای درسی ام را با تاخیر پاس کنم و بطور منظم نتوانم در کلاس های درسی حضور داشته باشم. معمولا درس خواندن ورزشکاران در دانشگاه ها سالها طول می کشد.»

-صمیمی متاهل است:«یکماه از تولد دخترم می گذرد.همسرم ورزشکار نبود اما الان مثل علاقه مندان به فوتسال اخبار این رشته را دنبال می کند و از آخرین اخبار و اتفاقات فوتسال مطلع است.»

-علیرضا یک برادر دارد که در گذشته فوتبالیست بود:«برادری دارم که دو سال از من کوچکتر است.او در گذشته عضو تیم جوانان ایرانجوان بوشهر بود و برای این تیم در لیگ دسته اول بازی می کرد.یک سری از مشکلات مقابل پایش در فوتبال سبز شد و او بالاجبار فوتبال را رها کرد و دنبال کسب و کار رفت.الان حدود پنج سالی می شود که فوتبال را کنار گذاشته است. اتفاقا مهدی طارمی در همان برهه برای گذراندن خدمت مقدس سربازی به تیم ندسای بوشهر پیوست اما برادرم با برخی مسائل و مشکلات مواجه شد . با این حال فوتبال را بوسید و کنار گذاشت.»

-صمیمی گلر تیم ملی فوتسال درباره نحوه ورودش به عالم ورزش گفت:همانطور که گفتم ابتدا هندبال بازی می کردم که یک سری مسائل پیش آمد و من وارد فوتسال شدم.اولویت تیمم در فوتسال دریانوردان بوشهر بود . تیمی که نقطه استارتم در فوتسال محسوب می شود و از این تیم به تیم های جوانان و امید فوتسال ایران رسیدم. حدود یکسال و نیم در تیم فوتسال دریانوردان بازی کردم و در همان زمان به تیم های جوانان و امید دعوت شدم.در اردوهای تیم جوانان و امید شرایط مناسبی داشتم و مربی تیم علم و ادب مشهد تمرینات مرا در اردوی تیم ملی دیده بود و از این رو پیشنهاد داد تا به تیمش اضافه شوم.آقای علیرضا افضل و حمید بی غم در همان برهه مسئولیت فنی علم و ادب را برعهده داشتند و من به این تیم رفتم. شروع خوبی بود و سپس به عضویت تیم صدرای شیراز با سرمربیگری بی غم درآمدم و پس از پایان قراردادم به تیم ملی حفاری اهواز پیوستم و پس از خاتمه مدت قراردادم به آذربایجان رفتم و با تیم فوتسال باشگاه مس سونگون قرارداد بستم و امسال با مس قهرمان لیگ برتر فوتسال شدیم.

سه گانه فوتسال ایران و آسیا را کسب کردیم

-امسال علیرضا صمیمی در فوتسال ایران و آسیا تمامی جام ها را بالای سر برد.سه گانه فوتسال را کسب کرد و او دراین باره به کیهان ورزشی می گوید:سال فوق العاده ای را پشت سر گذاشتیم. ما با تیم مس سونگون قهرمان لیگ برتر فوتسال ایران شدیم. قهرمانی در لیگ امسال کار دشواری بود. تیم آسان یا ضعیف در لیگ نداشتیم. تیم های قعرنشین هم با تمام توان به میدان می آمدند و امسال مس یک بازی آسان در لیگ نداشت. هیچ تیمی را نمی شد آسان پنداشت. ما در لیگ امسال دیدیم که مدعیان برابر قعرنشینان متوقف شدند و نتوانستند امتیاز کامل بگیرند.تیم ملی فوتسال در المپیک آسیایی با اقتدار قهرمان شد و تمامی حریفانش را عذاب داد.تیم ملی فوتسال اخیرا هم در جام ملت های آسیا بااقتدار قهرمان شد تا سه جام ارزشمند را کسب کنیم. حقیقتا سال پرثمری برای ما بود و من هم این افتخار را داشتم که امسال سه بار جام قهرمانی ایران و آسیا را بالای سر ببرم.شما می گویید سه گانه را بردیم من هم می گویم سال فوق العاده ای برای فوتسال ایران در آسیا بود.

حداقل شش سال از آسیا جلوتر هستیم

-قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا اتفاق مهمی است. فوتسال ایران با کمترین دریافتی ها نسبت به سایر رشته های تیمی با کمترین حاشیه و بودجه در آسیا قهرمان می شود. فوتسال برابر حریفانی در آسیا روی سکوی نخست می رود که مبالغ سرمایه گذاری شان نسبت به فوتسال ایران قابل توجه است. صمیمی گلر تیم ملی در این خصوص می گوید:انصافا فوتسال ایران نسبت به حریفان مطرح مان در آسیا حدود پنج یا شش جلوتر است. ما از آسیا سبقت گرفته ایم و جایگاه مان در جهان شناخته شده است. البته ناگفته نماند که فوتسال ایران نباید به خاطر قهرمانی های پیاپی خود در خواب بماند و بگوید ما در آسیا حریف نداریم. ما برای حفظ جایگاه مان در آسیا می بایست شبانه روزی کار کنیم تا کماکان قدرت بلامنازع آسیا باشیم.ما از نظر تکنیکی سرآمد آسیا هستیم و با دو بازی تدارکاتی معمولی هم می توانیم به نظم تیمی و تاکتیکی مان برسیم زیرا از نظر فنی کلی استعداد در لیگ برتر داریم.ژاپن پیش از حضورش در جام ملت های آسیا با تیم های مطرح بازی کرد ولی ما با بلاروس و آذربایجان بازی کردیم و راهی جام ملت ها شدیم. ما همین ژاپن را در جام ملت های آسیا شکست دادیم و قدرت مان را به رخ ژاپنی ها کشیدیم یا تیم تایلند را که سالهاست روی فوتسال خود سرمایه گذاری کرده با نتیجه ۹ بر یک مغلوب ساختیم.پیروزی هفت بر صفر مقابل ژاپن در فینال خروجی کادرفنی خوب و لیگ پویای ایران است.لیگ برتر ما یکی از بهترین لیگ های فوتسال جهان است که هر فصل می تواند کلی استعداد به فوتسال ایران و آسیا معرفی کند.لیگی داریم که تمامی تیم هایش بخصوص بالانشینانش زیر فشار هستند و اگر لغرشی در مسیر بالانشینی خود داشته باشند امکان دارد با شکست از یک قعرنشین جایگاه خودش را از دست بدهد.واقعا بازی در لیگ ایران برای ما سخت است در حالی که بازی کردن در جام ملت های آسیا به مراتب آسان از بازی در لیگ خودمان است.بازی برابر برخی حریفان آسیایی برای ما تمرین است و هیچ فشاری را احساس نمی کنیم زیرا در لیگ برتر آبدیده شده ایم.

لیگ پویایی داریم

-وی ادامه داد:لیگ های فوتسال ژاپن و تایلند دارای چند تیم خوب است که قهرمان از بین رقابت این چند تیم مشخص می شود.تیم چمبوری تایلند یکه تاز لیگ تایلند است و تمامی ملی پوشان تایلند در چمبوری بازی می کنند. چمبوری هر سال با اختلاف، قهرمان لیگ فوتسال تایلند می شود. در ژاپن هم چند تیم خوب مثل ناگویا هستند این تیم ها با هم رقابت تنگاتنگی دارند که یکی از تیم ها قهرمان می شود . معمولا ناگویا جام را تصاحب می کند ولی در لیگ برتر ایران این طور نیست .تعداد مدعیان بسیار است و بیشتر تیم ها برای کسب قهرمانی به میدان می آیند.قهرمانی در چنین لیگی کار دشواری است و تمامی بازیکنان در این لیگ پویا ،آبدیده می شوند . این درست است که لیگ برتر ما از نظر زیرساخت نسبت به کشورهای در حال توسعه کمی عقب است و به مرتبه حرفه ای از نظر امکانات و تجهیزات ورزشی نرسیده است اما لیگ ما از نظر فنی و داشتن استعدادهای قابل توجه در آسیا بی رقیب است. هر بازیکنی که در لیگ ما بدرخشد در جام ملت های آسیا ستاره می شود.هیچ تیمی در لیگ برتر امنیت ندارد حتی تیم های پرمهره که برای قهرمانی تیم می بندند.

-صمیمی اضافه کرد:نقش آقای ناظم الشریعه در قهرمانی ایران در آسیا بی نظیر است.او یکی از ناب ترین مربیان فوتسال جهان به شمار می آید و در این خصوص کارنامه دارد. کسب عنوان سومی جام جهانی کلمبیا اتفاق کوچکی نبود که با سرمربیگری ناظم الشریعه به دست آمد.ناظم الشریعه یکی از مربیان خوب فوتسال ما است که از وقتی توپ فوتسال وارد سالن شد او هم در سالن بازی کرد و از بدو ورود فوتسال به ایران در میدان مسابقه حاضر بوده است.موفقیت فوتسال در آسیا و جام جهانی نمایگر هدایت خوب ناظم الشریعه بوده است. مربی که در مسیر کنونی بهترین نتایج را کسب کرده است.

-وی با اشاره به سایر اعضای کادر فنی تیم ملی فوتسال به کیهان ورزشی می گوید:کادرفنی موثری داریم. آقایان هاشم زاده ، سانعی و امیر فراشی مربی گلرهای تیم ملی فوتسال در کنار ناظم الشریعه بوده اند و جزو مربیان زحمتکش تیم ملی به شمار می آیند.مربیان سالم و دلسوزی که با تمام وجود به ناظم الشریعه و تیم ملی کمک می کنند.آنها از نظر اخلاقی هم مربیان خوبی هستند.

شرایط اردوهای تیم ملی نسبت به گذشته بهتر شده...

-صمیمی در خصوص امکانات و تجهیزات ورزشی تیم ملی فوتسال صحبت کرد:«انصافا امکانات تیم ملی با آمدن آقایان مهدی تاج و محمد رضا ساکت به عنوان رییس و دبیرکل به فدراسیون فوتبال بهتر شده است.سالن تیم ملی فوتسال از کفپوش کهنه ای برخوردار بود . کفپوشی که موجب آسیب دیدگی مفاصل و کمر بازیکنان می شد اما فدراسیون فوتبال ترتیبی داد تا کفپوش سالن تیم ملی تعویض شود و ما روی یک کفپوش استاندارد بازی کنیم.تاریخ مصرف کفپوش قبلی سالن تیم ملی به پایان رسیده بود و شرایط بدی داشت.شرایط اردوهای تیم ملی در گذشته مناسب نبود اما الان اردوهای تیم ملی به طور منظمی برگزار می شود و مشکلات بچه ها به لحاظ پوشاک، امکانات و تجهیزات ورزشی کاهش یافته است.اینها اتفاقات خوبی است که به وقوع پیوسته است و لازم است از مسئولان محترم فدراسیون فوتبال تشکر کنم.»

-وی ادامه داد:انصافا مبلغ پاداش و پول توجیبی ملی پوشان در مسافرت های خارجی بیشتر شده است و فدراسیون به دنبال راضی نگه داشتن بازیکنان است.این طور کارها ملی پوشان را دلگرم و انگیزه شان را دوچندان می کند.وضع هتل های تیم ملی به مراتب نسبت به گذشته بهتر شده است و فدراسیون مصر است که تیم ملی فوتسال در شرایط مطلوب دوران آماده سازی را سپری کند. اتفاقات خوبی در اردوهای تیم ملی رخ داده است.

-علیرضا پیش از ورود به عالم فوتسال مدتها هندبالیست بود:«من در مدرسه هندبال بازی می کردم. ابتدا دروازه بان نبودم تا این که یک روز درون دروازه ایستادم از دروازه بان تیممان بهتر عمل کردم و از ان روز به بعد دروازه بان هندبال شدم.بازی در منتخب مدارس سبب شد تا به تیم نوجوانان هندبال دعوت شوم. پدرم و دوستان فوتبالی اش توصیه کردند که دروازه بان فوتسال شوم و در این رشته آینده روشن تری خواهم داشت. از این رو تغییر رشته دادم و وارد فوتسال شدم و در جام رمضان شهرمان شرکت کردم و از همان جا حضورم در فوتسال جدی شد.دو بازی در جام رمضان کافی بود تا سالنی باز شوم. »

مس بدون حاشیه قهرمان شد

-قهرمانی مس سونگون در لیگ برتر فوتسال بحث بعدی مان بود:«مس چند سالی بود که برای فوتسال هزینه می کرد و معمولا باشگاهی که سرمایه گذاری می کند به دنبال کسب موفقیت است.عدم کسب قهرمانی در لیگ حاشیه ساز بود اما آقای بی غم سرمربی مس در آغاز فصل گذشته لیگ برنامه ریزی بهتری انجام داد و با حمایت های آقای کافی مدیرعامل باشگاه توانست بازیکنان خوبی جذب کند و فرآیندش قهرمانی در لیگ برتر بود. البته همدلی و تیم بودن به معنای واقعی رمز پیروزی هایمان در لیگ برتر بود.ما تمامی مدعیان را شکست دادیم . اخلاق در تیم ما اهمیت ویژه ای داشت و به افزایش توان روحی و روانی تیم کمک شایانی می کرد.»

-وی ادامه داد: مس بدون حاشیه بود و بدون حاشیه هم قهرمان شد.ما سه هفته مانده به پایان لیگ قهرمان شدیم و سه هفته هم جشن قهرمانی برگزار کردیم.مس شایسته قهرمانی بود.

-امید ابراری نیا دروازه بان سابق تیم ملی فوتسال الگوی صمیمی در فوتسال است:افتخار داشتم که در تیم ملی با آقای ابراری نیا همبازی شوم و در کنارشان تمرین کنم. آقا امید از من ده سال بزرگتر است اما در اردوهای تیم ملی کنارشان تمرین کردم و در بازی کرواسی کنارشان حضور داشتم و گلری کردم.ضمنا در لیگ دروازه بانان و تیم ملی درخشیده اند. مثل مصطفی نظری،منصور مولایی،رضا ناصری،سپهر محمدی و ... که همگی جزو سنگربانان خوب لقب گرفته اند.

-وی در پایان گفت: از کیهان ورزشی مجله باسابقه ورزش کشور تشکر می کنم که این فرصت را به من داد.هم چنین می خواهم از آقایان مصطفی عمادی و جوردانیو سرمربی برزیلی و اسبق تیم ملی تشکر کنم. نسل کنونی تیم ملی به همت این مربی برزیلی به تیم های پایه ملی معرفی شد و این مربی در این مسیر زحمات قابل توجهی کشید.هم چنین می خواهم از آقای امیر فراشی مربی گلرهای تیم ملی فوتسال تشکر کنم.

* کیوان طباطبایی

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار