PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۳۳۴۶۱
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۵
پای صحبت های فرزانه توسلی دروازه بان تیم ملی فوتسال بانوان
قهرمانی تیم ملی فوتسال بانوان ایران در جام ملت های آسیا اتفاق مهمی بود. بانوان ایرانی برای اولین بار در قاره اسیا موفق شدند حریفان جدی را یکی پس از دیگری شکست دهند و مقتدرانه قهرمان آسیا شوند. جشن قهرمانی بانوان ایران و نتایج قابل توجه شان بازتاب فراوانی در جهان داشت و همه متوجه شدند که بانوان ایران در فوتسال پتانسیل بالایی دارند. تمامی مهره های تیم ملی بانوان درخشیدند و فرزانه توسلی دروازه بان ملی پوش نیز نقش بسزایی در قهرمانی داشت. توسلی روند مناسبی را طی سالهای گذشته طی کرده و درحال حاضر هم جزو برترین دروازه بانان آسیا است. او در لیگ برتر فوتسال هم عملکرد مناسبی داشته و نشان داده که قادر است در جایگاه بالاتری قرار گیرد.فرزانه توسلی میهمان این هفته «نگاه چند بعدی» است.

هر روز با برادرم فوتبال بازی می کردیم

-فرزانه توسلی دروازه بان تیم ملی فوتسال بانوان متولد تهران است و زادروزش در 29 دی ماه 1365 به ثبت رسیده است:«خانه ما در محله قدیمی خانی آباد نو بود و در دوران کودکی هر روز در کوچه و خیابان فوتبال بازی می کردم. هر روز با برادر و دوستانش در کوچه پابه توپ می شدیم .وقتی بزرگتر شدم برایم امکان بازی در کوچه و خیابان نبود و از همین رو در کلاس های فوتسال بانوان ثبت نام کردم. از کودکی به فوتبال علاقه داشتم و هر بار به میهمانی می رفتم با پسر عموهایم فوتبال بازی می کردم .بطورکلی سرگرمی همیشگی ام فوتبال بود و از این بازی خسته نمی شدم.»

-وی ادامه داد: یکی از خواهرانم رزمی کار بود و پیش از آن که وارد ورزش حرفه ای شوم خواهرم تنها عضو ورزشکار خانواده مان بود که رشته ورزشی تکواندو را دنبال می کرد.مابقی اعضای خانواده ما ورزشکار به مفهوم امروزی اش نبودند.

-در حال حاضر خانم فرزانه توسلی دروازه بان تیم فوتسال بانوان پالایش نفت آبادان لیسانس تربیت بدنی است. او درباره تصمیم خود برای ادامه تحصیل به کیهان ورزشی می گوید:علاقه شدیدی به درس خواندن دارم اما با حضور پیاپی بر سر تمرینات و بازیهای لیگ برتر و تیم ملی فرصت نمی شود که ادامه تحصیل دهم. البته تصمیم دارم در اولین فرصت برای کارشناسی ارشد اقدام کنم.فشردگی برنامه های روزانه مدتهاست که مرا از درس خواندن دور کرده است.

-وی ادامه داد: انتخاب رشته تربیت بدنی برای ورزشکاران حرفه ای مفید است. ورزشکار حرفه ای می بایست شناخت کافی نسبت به فیزیولوژی داشته باشد. دانش ورزشی به ورزشکاران کمک شایانی می کند تا مراحل پیشرفت را با سرعت بیشتری طی کنند.هم چنین ما برای آینده می بایست تحصیلات عالیه داشته باشیم. هیچ کس از فردای خود خبر ندارد. ورزشکاران ملی پس از پایان دوران قهرمانی خانه نشین می شوند و درآمدی نخواهند داشت. الان لازم است که مدرک بگیریم تا فردا در جامعه بیکار نمانیم. متاسفانه بیشتر ورزشکاران با پایان دوران قهرمانی منزوی می شوند و از این بابت لطمه روحی می خورند.

از ورزشگاه «مرغوبکار» تا تیم ملی فوتسال بانوان

-درحال حاضر خانم توسلی عضو تیم صدرنشین لیگ برتر فوتسال بانوان است. او ماههاست که در آبادان بازی می کند اما ساکن تهران است. دروازه بان تیم فوتسال پالایشگاه نفت آبادان دراین باره می گوید:ماههاست که در آبادان به میدان می رویم و گاهی در این شهر ساکن می شویم. آبادان از شهرهای جالب خوزستان است. مردم خونگرمی دارد که طرفدارپروپاقرص فوتبال هستند.من در طول سال درگیر فوتسال و تمرینات تیم های ملی هستم و گاهی می شود که هفته ها از خانه و دوستانم دور می شوم. ما مثل تمامی ورزشکاران حرفه ای درگیر تمرینات و مسابقات لیگ و تیم ملی هستیم.

-فرزانه توسلی سنگربان تیم ملی فوتسال بانوان ایران درباره نحوه ورودش به عالم ورزش می گوید:ده ساله بودم که برای ورود به دنیای حرفه ای فوتبال تصمیم گرفتم و از این رو به ورزشگاه «مرغوبکار» رفتم و در کلاس های فوتبال و فوتسال ثبت نام کردم.اتفاقا مدتی پس از ثبت نام قرار شد در جام رمضان شرکت کنیم.اولین دوره جام رمضان برای بانوان بود و من هم با اشتیاق فراوان در این جام حاضر شدم.حضور در جام رمضان تجربه خوبی بود و سپس در مسابقات دانش آموزی شرکت کردم و بعد برای حضور در رقابت های استانی و کشوری انتخاب شدم.حضور دائمی در مسابقات فوتبال و فوتسال بانوان سبب شد تا جذب یکی از تیم های دسته اول بانوان شوم . پس از مدتی ، کادرفنی تیم جوانان فوتسال بانوان دعوتم کرد و از آنجا بود که حضورم در فوتسال بانوان جدی تر شد.الان هم در خدمت تیم ملی فوتسال بانوان هستم.

-وی ادامه داد: اولین مربی ام در فوتسال و فوتبال ، خانم سیما بیات بود. اولین مربی همیشه برای شاگردانش زحمات زیادی می کشد. خانم بیات سعی کرد تا ما با الفبای فوتبال آشنایی کامل پیدا کنیم.حدود هشت سال شاگردش بودم و تجربه ام به لطف حضور این مربی دلسوز دوچندان شد.لازم است از تربیون کیهان ورزشی از خانم سیما بیات مربی زحمتکش بانوان تشکر کنم. الان دورادور با ایشان در تماس هستم و احوال شان را جویا می شوم.

-توسلی اضافه کرد:اولین تیم باشگاهی ام در لیگ بانوان تیم شهرداری منطقه شانزده بود. این تیم در دسته اول لیگ بانوان حضور داشت.سپس بطور قرضی برای تیم استقلال جنوب دزقول بازی کردم و پس از خاتمه قراردادم به تیم راه آهن تهران ملحق شدم.تجارت خانه بندرعباس،ملی حفاری اهواز و دانشگاه آزاد تیم های بعدی ام بودند و الان هم در خدمت تیم پالایش نفت آبادان هستم.

پالایش نفت آبادان دیدگاه حرفه ای دارد

-خانم توسلی با تعریف از شرایط حرفه ای تیم فوتسال پالایش نفت آبادان به کیهان ورزشی می گوید:البته شرایط فوتسال بانوان از نظر تیمداری نسبت به سالهای گذشته بهتر شده است. نسبت به سالی که جام رمضان برگزار شد کیفیت و تجهیزات ورزشی بهتر از گذشته شده است.یادم است در جام رمضان راهی نداشتیم که هزینه حضور در مسابقات را از جیب خودمان تامین کنیم و حتی سایر لوازم ورزشی را با پول توجیبی مان بخریم.آن سالها هیچ حامی مالی برای فوتسال بانوان موجود نبود و تامین هزینه ها و مبالغ ورودی به دوش بازیکنان بود. الان در تیم فوتسال پالایش نفت آبادان بیشتر امکانات و تجهیزات ورزشی دراختیار بازیکنان است. ما قرارداد مکتوب داریم و باشگاه تمامی درخواست ها را تامین می کند. البته ناگفته نماند که باشگاه پالایش نفت آبادان دیدگاه حرفه ای نسبت به فوتسال بانوان دارد و الان هیچ تیمی در لیگ فوتسال بانوان نداریم که مثل پالایشگاه نفت آبادان حرفه ای عمل کند و متعهد به قراردادش با بازیکنان خود باشد.واقعا از روزی که به این تیم ملحق شده ام همه چیز به طورحرفه ای پیش رفته است و بازیکنان دغدغه ای غیر از مسابقه در لیگ برتر ندارند. مثلا ما در سفرها در هتل های مناسب اقامت داریم. امکان ندارد که باشگاه در این خصوص کم کاری کند یا تدارک ضعیفی برای اقامت بازیکنان داشته باشد.

-او اضافه کرد:وقتی دیدگاه باشگاه حرفه ای باشد دغدغه بازیکنان قهرمانی و حرکت آنها روبه جلو می شود.الان امکانات مان در تیم فوتسال بانوان پالایش نفت آبادان بهتر از تیم ملی است . ما ماساژور داریم اما در تیم ملی نداریم!هتل های مان ویژه است و سالن بدنسازی خوبی دراختیارمان است. اینها برای پیشرفت ورزشکاران اهمیت قابل توجهی دارد.متاسفانه در سایر تیم های لیگ برتر فوتسال بانوان از این خبرها نیست و بازیکنان هنوز نیمی از قراردادشان را دریافت نکرده اند.

بیشتر بازیکنان لیگ بانوان صلواتی بازی می کنند

-فرزانه توسلی درباره پرداخت مطالبات مالی بازیکنان لیگ برتر فوتسال بانوان می گوید:همانطور که در بخش قبلی گفتم باشگاهها در فوتسال بانوان از نظر مالی توان بالایی ندارند ولی باشگاه پالایش نفت آبادان در این خصوص حرفه ای عمل کرده است.الان ما نیمی از مبلغ قراردادمان را دریافت کرده ایم.پاداش هایمان پرداخت شده است.لیگ رو به اتمام است و قراراست بزودی مابقی مطالبات مان پرداخت شود.این در حالی است که هیچ کدام از تیم های لیگ پول نگرفته اند.متاسفانه سایر تیم ها از نظر مالی غنی نیستند.

-وی اضافه کرد:تمرکز بازیکنان مهم ترین عامل موفقیت تیم است.وقتی بازیکنان مبلغ قراردادشان پرداخت نمی شود تمرکزشان را از دست می دهند.متاسفانه بیشتر بازیکنان در لیگ برتر بانوان صلواتی بازی می کنند و مبلغ قراردادشان بسیار پایین است.الان سه تیم در لیگ هستند که از نظر مالی شرایط شان بهتر از سایر تیم ها است و مابقی از توانایی مالی برخوردار نیستند.در خصوص مبلغ قراردادمان نیز چه بگویم. شامل حال همه بازیکنان فوتسال بانوان می شود. متاسفانه مبلغ قرارداد بازیکنان فوتسال بانوان پایین است و به اندازه ای نیست که به توان بخشی از این مبلغ را پس انداز کرد. امیدوارم مبلغ قرارداد بانوان در لیگ برتر فوتسال بیشتر شود.

ژاپن و تایلند جدی ترین حریفان بانوان

-توسلی درباره اولین بازی ملی خود به کیهان ورزشی می گوید:اولین بار با پیراهن تیم جوانان فوتسال بانوان به میدان رفتم. بازی ما برابر تیم آذربایجان برگزار شد.بازی دوستانه بود و تیم جوانان ایران میزبان بود و با نتیجه چهار بر دو آذربایجان را شکست دادیم.

-قهرمانی تیم ملی فوتسال بانوان در جام ملت های آسیا بزرگترین موفقیت خانم ها بود. اتفاقی که سالها منتظرش بودند و بانوان با ارائه بازیهای درخشان در قاره کهن گل کاشتند.فرزانه توسلی دراین باره به کیهان ورزشی می گوید:بهترین تجربه ورزشی ما در عالم ورزش بود.تک تک بازیکنان تیم ملی درخشیدند و با دل و جان بازی کردند و برای کسب قهرمانی با تمام وجود جنگیدند.قهرمانی در آسیا نشان داد که بانوان فوتسال ایران از نظر فنی جایگاه قابل قبولی در آسیا دارند و اگر امکانات حرفه ای دراختیارشان قرار گیرد قادر هستند مراحل ترقی را طی کنند.قهرمانی در آسیا نمایانگر توانایی بالای بانوان ایران در فوتسال بود.پس از این قهرمانی بود که نگاه ویژه ای به فوتسال بانوان شد و همه فوتسال بانوان را باور کردند.قهرمانی آسیا بیمه مان کرد.شرایط ورزش بانوان در رشته فوتسال تغییر کرد و همه به خاطر همان قهرمانی حاضر هستند به فوتسال بانوان توجه ویژه داشته باشند.پیش از این قهرمانی شاهد شرایط مناسب در فوتسال بانوان نبودیم و باشگاهها در این زمینه روند مناسبی را پشت سر نمی گذاشتند. با این حال خوشحالم که با این قهرمانی توانستیم دیدگاه ها را نسبت به فوتسال بانوان تغییر دهیم.

-توسلی اضافه کرد: درحال حاضر تیم ملی فوتسال بانوان دو حریف جدی در آسیا دارد. دو تیم ژاپن و تایلند از نظر فنی وضع مناسبی دارند و جزو دشوارترین حریفان آسیایی به شمار می آیند.شک نکنید که این دو تیم برای مسابقات پیش رو قاره آسیا بااقتدار به میدان خواهند آمد و تدارک مناسبی دیده اند. تکرار قهرمانی در آسیا با غلبه بر ژاپن و تایلند امکان پذیر است گرچه ما در جام ملت های آسیا نشان دادیم که از سخت ترین حریف این دو تیم در قاره کهن هستیم.

عابدزاده الگویم بود

-توسلی در خصوص دروازه بان شدن خود به کیهان ورزشی گفت:اوائل که فوتبال بازی می کردم دروازه بان نبودم. تمایل به گلزنی داشتم و می خواستم در خط حمله بازی کنم اما علاقه شدیدم به دروازه بانی احمد رضا عابدزاده سبب شد تا پست دروازه بانی را انتخاب کنم. بچه که بودم تمامی بازیهای عابدزاده را تماشا می کردم و از نحوه گلری او لذت می بردم. عابدزاده جزو بهترین دروازه بانان آسیا بود و انصافا خودش یک تیم به شمار می آمد.خونسردی عابدزاده درون دروازه و حرکات منحصر به فردش موجب شد تا دروازه بانی را جدی دنبال کنم.الگوی من در گلری ، احمد رضا عابدزاده سنگربان اسبق تیم ملی فوتبال ایران است.

-وی ادامه داد:پیش از ان که بطور جدی وارد عالم فوتسال بانوان شوم هر هفته فوتبال و فوتسال بازی می کردم. به موازات هم در دو جناح فعال بودم . چند سال گذشته بود که بحث حضور در رشته ورزشی مطرح شد و من هم فوتسال را انتخاب کردم.ضمنا فوتسال از هیجانات قابل توجهی برخوردار است و من دوست دارم در فضای فوتسال باشم.الان تیم ایران در قله فوتسال آسیا قرار دارد. ما در سالهای گذشته از نظر فنی رشد زیادی نداشتیم اما طی یکی دو سال اخیر با پیشرفت قابل توجهی مواجه شدیم و الان تیم فوتسال بانوان روسیه را شکست می دهیم. روسیه تیم دوم جهان است و ما این تیم را شکست می دهیم. اینها بیانگر موفقیت و ترقی بانوان ایران در فوتسال است.

-از مبحث فوتبال خارج شدیم و فرزانه توسلی از روزگار خودش گفت:واقعیت این است که آشپزی ام خوب نیست. خواهر بزرگترم در خانه آشپزی می کرد و من زیر سایه او ماندم و آشپزی یاد نگرفتم. البته به نظافت منزل اهمیت می دهم و تحت هر شرایطی در تمیز کردن خانه مشارکت می کنم.اوقات فراغت محدودی دارم.ما دائما در تمرینات و مسابقات باشگاهی و ملی هستیم.الان برنامه من تا پنجم اسفند مشخص شده است و فعلا نمی توانم به فکر برنامه دیگری خارج از حوزه فوتسال باشم.

استعداد زیاد داریم

-توسلی با اشاره به لیگ برتر فوتسال بانوان می گوید:خوشبختانه تیم پالایش نفت آبادان هفته هاست صدرنشین لیگ است و بااقتدار عمل کردیم.تیم ما از نظر تفاضل گل شرایط خوبی در جدول رده بندی دارد و برای کسب قهرمانی به دو برد ارزشمند نیاز داریم.هدفمان این است که امسال بااقتدار فهرمان لیگ بانوان شویم و فصل خوبی را به پایان برسانیم.ما برای قهرمانی از همه نظر شایستگی داریم و ان شاالله در دو بازی آخر برنده خواهیم شد.

-وی به استعدادهای حاضر در قوتسال بانوان پرداخت و گفت: بازیکنان مستعد زیادی در کشور حضور دارند و اگر توجه به این ورزش در داخل کشور بیشتر شود قطعاً در آینده بازیکنان بیشتری از فوتسال کشورمان در جمع بهترین‌های دنیا حضور خواهند داشت. فوتسال ایران در بخش بانوان پتانسیل بالایی دارد و این پتانسیل به وضوح قابل رؤیت است.

-وی در خاتمه گفت:با تشکر از کیهان ورزشی که از فوتسال بانوان حمایت می کند. مصاحبه با ورزشکاران تیم های شهرستانی انگیزه ساز است .ورزش بانوان برای پیشرفت به حمایت رسانه ها احتیاج دارد.ضمنا ما سال گذشته قهرمانی آسیا را به سختی کسب کردیم و قطعاً کارمان در آینده سخت تر از این هم خواهد بود چرا که به عنوان مدعی قهرمانی به حساب می‌آییم و تیم‌ها نگاه ویژه‌تری به فوتسال بانوان خواهند داشت . مردم تنها کسانی بودند که از فوتسال بانوان حمایت کردند و از مردم خونگرم مان تشکر می کنم.

* کیوان طباطبایی

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها