PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 11 2024
کد خبر: ۳۳۴۶۶
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۳

کیهان ورزشی-


مرد خندان فیفا با همان لبخندهایی که از او سراغ داشتیم میهمان ما شد تا در همان لحظه خروجش از هواپیما، به تمام دنیا یک پیام را مخابره کند: «اینجایی که من پا بر زمین گذاشته ام حتی اگر فوتبال نداشته باشد-که دارد-امنیتش برقرار است

این همان علت العلل صحبت های درگوشی با اینفانتینو در ایران است و اگر واقعا راه حلی وجود داشته باشد، شاید مرد اول فوتبال دنیا بتواند عربستانی هایی که به بهانه نا امنی راهی ایران نمی شوند را سر جای خود بنشاند.

این فقط یک فرضیه است و حتی اگر به واقعیت مبدل شود چیزی از ناکارآمدی دیپلماسی فوتبال ما و مدیرانش در این زمینه کم نمی کند.

معمولا رسم بر این است که وقتی رییس فیفا به کشوری دعوت می شود مسائلی بصورت علنی و البته در خفا با وی مطرح می گردد که گویای اراده آن کشور در مسیر پیشرفت باشد نه خدایی ناکرده مسائل چیپ و خواسته هایی حقیرانه ای که تصویر نامناسبی از آن فوتبال آن کشور پیش روی وی قرار دهد.

خودمان را فریب نمی دهیم و این تصویر نامناسب را از فوتبال مان سراغ داریم؛ تصویری که محصول سو مدیریت در بخش های مختلف است اما امیدواریم در جلسات پشت پرده با اینفانتینو به گونه ای رفتار نشده باشد که وی با خود بگوید: «اینها از من چه توقعاتی دارند؟

همچنین امید است در آن نشست های کوتاه، کار مذاکره با «جانی»، به جان من جان تو کشیده نشده باشد!

فوتبال و کارکردهای مهم آن در همه جای دنیا مشخص است و اگر این رشته در مسیر به فعل درآوردن پتانسیل پنهان خود گام بردارد اتوماتیک وار پیشرفت حاصل می شود اما در فوتبال ایران و اساسا در ورزش ایران چقدر این کارکردها را جدی گرفته ایم؟

اگر این مهم را کارکردهای مهم را دیده ایم و در اولویت قرار داده ایم قطعا در جلسات خود با رئیس فیفا نگاه بلند و به دوردست خود را به رخ او کشیده ایم نه خواسته های مقطعی برای ماست مالی کردن ناکارآمدی های خودمان را که صد البته مرد اول فیفا با تکیه ای که بر قانون دارد، یک گوشش در و گوش دیگرش دروازه خواهد بود.

باید چند روز صبر کرد و دید در اتاق های در بسته چه خواسته هایی مطرح شده و آن خواسته ها تا چه اندازه در چارچوب منافع فوتبال این کشور بوده اند؛ خیلی زود مشخص خواهد شد.

*حمید ترابپور

ما از رییس فیفا چه می خواهیم؟

*جعفر کاشانی

مسئول بلند پایه فوتبال جهان به ایران آمد. حضور ایشان می تواند به رشد فوتبال ما کمک کند. بدون شک حضور ایشان در ایران بازتاب جهانی خواهد داشت و کشورهای زیادی فوتبال ما را خواهند شناخت. این اتفاق هر سال رخ نمی دهد و آمدن ایشان به ایران خوب و مفید خواهد بود. باید از حضور اینفانتینو برای پیشبرد اهداف فوتبالی در همه زمینه ها استفاده کرد. اینفانتینو این مدت که در کشورمان حضور داشت، متوجه فرهنگ اصیل ایرانی ها شد. در کل خروجی مثبتی را از آمدن او در ایران پیش بینی می کنم و می دانم که در آینده نزدیک اثرات خود را نشان خواهد داد.

البته این مهم است که ما از این حضور چه خواسته هایی را داریم و چگونه از این فرصت استفاده کنیم.

اینکه نفر اول فوتبال جهان به ایران می آید اتفاق خوبی است اما اینکه نتوانیم از این حضور او به نفع فوتبال مان استفاده کنیم در واقع چنین حضوری و کارکردهای آن را نادیده گرفته ایم


کاری از دست فیفا بر نمی آید

*حسن روشن

به نظر من این بهترین فرصت بود تا با رفتار خوبمان نشان دهیم آن چیزی که برخی کشورها در مورد ما می گویند، اشتباه بوده است و تمام حرف هایی که علیه ما گفته می شود کذب است. به دنیا بفهمانیم که ما از حواشی دور هستیم. اما در زمینه سخت افزاری فکر نکنم که فیفا بتواند کار خاصی برای رشد فوتبال ما انجام دهد. یکی از مباحث مهم حال حاضر در فوتبال ما، خصوصی سازی تیم هاست که به نظرم از عهده فیفا خارج است و نمی تواند از دولت ما بخواهد تا تیم ها به صورت خصوصی اداره شوند؛ یا در زمینه پیشرفت در ساخت استادیوم ها و مسائل دیگر؛ به نظرم کاری از دست فیفا بر نمی آید. باید قبول کنیم که در جایگاهی قرار داریم که فعلا نمی توانیم از فیفا درخواست های زیادی داشته باشیم اما می توانیم بعد از این با کشورهای صاحب سبک در فوتبال مراوده هایی داشته باشیم. می توانیم در کلاس های جهانی شرکت کنیم و برای رشد فوتبالمان از آن ها کمک بگیریم. حضور اینفانتینو تا همین اندازه می تواند برای ما مؤثر باشد و به نظرم آمدنش دستاورد خاصی برای ما نخواهد داشت.


بازار داغ عکس یادگاری یا...؟!

*داریوش مصطفوی

اگر می خواهیم با آوردن اینفانتینو نشان دهیم که دارای فرهنگ بالایی هستیم و آن چیزی که در مورد فوتبال و کشورمان می گویند حقیقت ندارد، اشتباه است. یک کشور با این فرهنگ و تمدن که سال ها قدمت دارد، برای نشان دادن فرهنگش یک شخص را دعوت می کند تا به او نشان دهد که کشور بافرهنگی است. نه آقای اینفانتینو و یا هرشخص دیگری در مقامی نیستند که ما برای اثبات فرهنگمان آن ها را دعوت کنیم. بنده با این کار بسیار مخالف هستم. نشان دادن فرهنگ در فوتبال ما موقت است و با رفتن اینفانتینو از ایران باز به افراد بی حرمتی می شود و داورها و بازیکنان و مربیان مورد فحاشی تماشاگران یا بهتر بگویم، تماشاگرنماها قرار می گیرند. تا زمانی که لیدر و لیدربازی وجود داشته باشد، فوتبالمان رنگ فرهنگ را به خود نمی بیند. این در مورد فرهنگمان بود. اما از حضور رئیس فیفا می توانیم برخی از مشکلات جزئی فوتبالمان را رفع کنیم. حضور ایشان می تواند برای ما مفید باشد اما خیلی کم. شاید در بخش فوتبال پایه بتوانند به ما کمک کنند یا فرصت حضور در کلاس های فیفا را به ما بدهند. چند سال پیش بلاتر به ایران آمد. آمدنش چه سودی برای فوتبال ما داشت؟ جز اینکه عده ای با او عکس یادگاری گرفتند، هیچ اتفاق خاصی در فوتبال ما رخ نداد. ما در فدراسیون کسی را نداریم که بتواند از حضور رئیس فیفا در کشورمان استفاده کند. بنده گمان نمی کنم حضور ایشان در ایران سودی برای فوتبال ما داشته باشد به جز همان مسائل جزئی و کوچک که عرض کردم.

«اینفانتینو» ، خوش اخلاق و صمیمی...

*دکتر محمد شفائی

سفر «اینفانتینو» بعنوان رییس فیفا، چقدر می تواند برای ما مفید باشد؟ ریاست فیفا حدود نیم قرن در اختیار کسانی بود که مدیریت خود را بر اساس «پولیتیک» قرار داده و ضمن لحاظ مسائل سیاسی، در مدیریت خود نیز بسیار سیاستمدار بودند. به گونه ای که می شد براحتی با تکیه بر قدرت سیاسی و حتی پول، میزبانی جام جهانی را گرفت! حتی میشد با چند تخته فرش و پسته و زعفران، محرومین یک بازی بین المللی بسار حساس را بخشید و داور بازی را تغییر داد!!! با پایان مفتضحانه امپراطوری «هاوه لانژ – بلاتر» و روی کار آمدن «اینفانتینو» ، با توجه به شخصیت خود او و نیز مسائل پیش آمده برای ریاست پیشین، این روش تغییر کرد. اینفانتینو که بسیار باهوش به نظر می رسد، در مجامع مختلف بقدری صمیمی ظاهر می شود که انگاری با همه «رفیق» است! چنین حرکاتی نشاندهنده عزم او برای تغییر تفکر اعضای فیفاست. لذا ما باید ورود از راه اهدای فرش و سوغات و... را از دستور کار خارج نماییم و مانند خودش وارد شویم. بی تردید، نشان دادن صلح طلبی و مهمان نوازی ما و نیز صمیمیت این مردم، مهمترین وظیفه ما در این راه خواهد بود. لذا ترتیب دادن مسابقه فوتسال و نیز حضور او در دربی و کنترل واکنش های احساسی مردم در زمان حضور او، قطعا وی را مجاب خواهد نمود تا به همه ما پاسخ دهد؛ در کشوری که بالاترین مقام رسمی فیفا براحتی می آید و در اجتماع بزرگی چون دربی حضور می یابد، عربستانی ها چرا تلقین نا امنی می کنند؟!

مسئله دیگر اینکه؛ پیشنهاد شد داوری دربی را برای «نشان دادن» اقتدار و تسلط «فغانی» در مقابل چشمان اینفانتینو، به این داور بدهند!!! پیشتر نیز با حضور سران «ای اف سی» در یک بازی سرخابی و به رخ کشیدن جمعیت «یکصد هزار نفری» خواستیم به آنها بگوییم فوتبال ما خیلی «پر تماشاگر» است. غافل از اینکه آنها بیش از آنچه ما فکر می کنیم عاقل هستند و با این جمله ما را سنگ روی یخ کردند و نشان دادند که بخوبی ما را رصد می کنند: «ایکاش همه تیم هایتان اینقدر تماشاگر داشتند»!(نقل به مضمون(

اکنون که این متن نگاشته می شود، داستان دربی و داوری آن پایان یافته است اما، اولا اینفانتینو نقشی در داوری و نیز ارتقای داوران کشورهای مختلف ندارد. ثانیا، به نمایش گذاشتن قضاوت فغانی که خودش پیشتر برای قضاوت در جام جهانی انتخاب شده، نمی توانست نشاندهنده پیشرفت داوری ما باشد. احتمالا باز هم پس از اتمام بازی او از صندلی سی آی پی بلند شده و با کنایه می گوید: «ایکاش همه داورانتان مثل فغانی بودند    «!!!

ابراز وجود يا فرصتي براي احراز منافع؟

*مازیار مهرانی

حضور اينفانتينو اولين حضور رئيس فدراسيون بين المللي فوتبال در كشورمان نيست ، پيش از اين نيز قبل و بعد از پيروزي انقلاب اسلامي روساي فدراسيون بين المللي فوتبال به ايران آمده بودند، سوالي كه «كيهان ورزشي» به درستي مطرح كرده آن است كه هدف از

حضور رئيس سوئيسي فيفا در كشورمان چيست و ما قرار است چه بهره اي از اين حضور ببريم؟ هر چند كه وزير محترم ورزش و جوانان در گفتگويي با اصحاب رسانه در اين خصوص گفته اند؛ در سفر اينفانتينو به ايران دنبال گرفتن حق ميزباني نمايندگان كشورمان در ليگ قهرمانان آسيا هستيم ، اما بايد پرسيد پيگيري حقوق از دست رفته فوتبال ما در تقابل با نمايندگان عربستان سعودي و گشودن گره از اين كارفقط در گرو حضور اينفانتينو در تهران بوده؟ آيا فدراسيون فوتبال براي حل اين مشكل منتظر مذاكره وزير ورزش و جوانان و مساعدت رياست محترم جمهور در ملاقات با اينفانتينو است؟ ظاهرا قبول پيشنهاد فدراسيون فوتبال براي سفر به تهران منوط به ملاقات وي با رئيس جمهور بوده، و هماهنگي اين ملاقات نيز انجام شده ، اما قرار است فوتبال ما از اين ملاقات چه بهره اي ببرد؟. آيا فدراسيون فوتبال برنامه اي براي كمك جدي دولت به منظور رشد و توسعه فوتبال مد نظر دارد؟ اگر پاسخ مثبت است آيا طرح توسعه ملي فوتبال با اينفانتينو در ميان گذاشته شده است؟ آيا اينفانتينو واسطه اجراي اين طرح خواهد بود؟ يا دكتر روحاني براي مساعدت هر چه بيشتر فيفا به منظوراجراي اين برنامه از اعتبارش خرج خواهد كرد؟ اساسا فدراسيون برنامه اي براي توسعه ملي فوتبال دارد؟

مهدي تاج در رابطه با سفر اينفانتينو به ايران چنين پاسخ داده؛ فرايند مربوط به برنامه ريزي ديدارها و جلسات وي در تهران با خانواده مديران و پيشكسوتان فوتبال جز برنامه هاي اصلي مااست! رئيس فدراسيون فوتبال در اين مصاحبه اشاره اي به مطالبات و انتظارات مديران و پيشكسوتان فوتبال ما از اينفانتينو نكرد. و اين كه اين مجموعه فاخر فوتبالي ما قرار است ، چه پيشنهادي براي عرضه به مسئول ارشد فيفا ارائه دهد؟ اطلاعات منتشر شده حاكي از آن است كه گويي تمام اين برنامه ريزي ها صرفا به منظور يك ديدار تشريفاتي و نمايشي با اشخاص حقيقي و حقوقي در كشور ما انجام شده سفري كه نقطه پايانش پس از يك بازي نمادين فوتسال در شهرآورد تهران گذاشته شده بود. مسابقه اي كه ضمن جذابيت هاي فراوان و ريشه هاي عميق نوستالژيك و ايجاد فرصت مي تواند در صورت عدم كنترل و احاطه لازم بر حاشيه هاي احتمالي و عدم پيش بيني برخي حوادث يك تهديد هم تلقي شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار