PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: ۳۳۵۱۴
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۱
سرمربی آلمانی تیم فوتبال استقلال تهران گفت:استقلال، بایرن مونیخ ایران است!



کیهان ورزشی-


پس از کسب نتایج ضعیف و دور از انتظار از تیم پرمهره استقلال، مسئولان این باشگاه در هفته هفتم به فکر تغییر کادر فنی خود افتادند. استقلالی ها که موفقیت های چند سال اخیر پرسپولیس رقیب خود را می دیدند در پی آن بودند که این بار یه سراغ یک مربی خوب خارجی بروند .

بعد از بازی رفت با تیم ذوب آهن، علیرضا منصوریان از کار برکنار شد و اینجا بود که نام مربیان زیادی برای سرمربیگری در استقلال مطرح شد که «فاتح تریم» از ترکیه مهمترین گزینه به شمار می رفت. بعد از چند روز بازی رسانه ای با نام تریم مشخص شد که او جانشین منصوریان نیست. به یکباره نام شفر مطرح شد اما اکثر کارشناسان و تماشاگران تیم استقلال با آمدن او موافق نبودند زیرا مربیان آلمانی در فوتبال ایران به ویژه تیم استقلال موفق عمل نکرده و خاطره خوبی از خود بر جای نگذارده اند. « وینفرد شفر» آمد و کم کم استقلال را ساخت. استقلال با تفکرات او فینالیست جام حذفی شد. دربی برگشت را از تیم پرسپولیس برد . در جام آسیا مدعی است و از همه مهمتر به تیمی کم حاشیه و دوست داشتنی تبدیل شده است. پیش از انجام بازی برگشت با تیم العین گف و گویی را با سرمربی آلمانی تیم استقلال ترتیب دادیم که ماحصل آن در ادامه از نظرتان می گذرد:

آقای شفر! یک بیوگرافی مختصر از خودتان بیان می کنید؟

- متولد 10 ژانویه 1950 - در شهر ماین متولد شدم. از 10 سالگی فوتبال را شروع کردم. در 18 سالگی اولین بازی باشگاهی ام در رده بزرگسالان را برای تیم مونشن گلادباخ انجام دادم. 17 سال در سطح اول توپ زدم. سال 1985 با همان تیمی که فوتبال را شروع کردم با همان تیم به دوران بازیگریم خاتمه دادم. سال 1982 مربیگری را در تیم دوم مونشن گلادباخ شروع کردم و در ادامه در تیم های باشگاهی زیادی از جمله کارلسروهه، اشتوتگارت و الاهلی مربیگری کردم. در رده ملی نیز سرمربی تیم های ملی تایلند، کامرون و جامائیکا بودم. با کامرون به قهرمانی جام ملت‌های آفریقا در سال ۲۰۰۲ رسیدیم و به جام جهانی ۲۰۰۲ صعود کردیم. در جام کنفدراسیون‌ها ۲۰۰۳، موفق به شکست برزیل در مرحلهٔ گروهی شدیم و در نهایت به نایب قهرمانی رسیدیم.

حدودا پنج ماه و نیم است که سرمربی تیم استقلال شده اید. حالا بعد از این مدت چه حسی دارید؟

- بدون تعارف خیلی خوشحالم. وقتی در اکتبر (سال 2017 )پیشنهاد باشگاه استقلال را دریافت کردم و تا موقعی که برای تکمیل مذاکرات به ایران آمدم برای مربیگری در ایران تردید داشتم اما از بدو ورود که در فرودگاه با استقبال محبت آمیز مسئولان باشگاه و طرفداران روبرو شدم و در محل تمرین تیم این محبت ها را بیشتر به چشم دیدم دیگر نتوانستم پیشنهاد مربیگری در این تیم را قبول نکنم.

آیا شناخت قبلی از فوتبال ایران و باشگاه استقلال داشتید؟

- فوتبال ایران را در جام 2006 آلمان شناختم. ایران کشوری است که فوتبالش رو به موفقیت گام بر می دارد و اساسا کشور خاصی در فوتبال محسوب می شود. من به خوبی بازی های علی دایی، وحید هاشمیان و مهدوی کیا در بوندس لیگا را خاطرم هست و در امارات هم که مربیگری می کردم فرهاد مجیدی شاگردم بود. اطلاعاتی داشتم به برخی از این افراد و دوستان مربی دیگر زنگ زدم و اطلاعاتم را نسبت به ایران و تیم استقلال تکمیل کرده و بعد با این تیم قرارداد بستم.

 آمدنتان به استقلال خیلی بی سروصدا شکل گرفت در حالی که رسانه های ایرانی و حتی خارجی، گزینه های دیگری را مطرح می کردند.

- 5 روز قبل از اینکه به ایران بیایم در شهر دبی امارات با مدیر باشگاه استقلال مذاکره سفت و سختی انجام دادم و آقای افتخاری به من گفت که باشگاه استقلال به دنبال جذب من بوده است. من از اسامی دیگر مربیان خبری ندارم و اصلا برایم مهم نیست که استقلال به دنبال چه گزینه هایی بوده چون من هم قبل و همزمان با استقلال، چند پیشنهاد خوب داشتم اما در نهایت با فکر، تدبیر و مشورت استقلال را انتخاب کردم.

چه شناختی از استقلال داشتید. اصلا می دانستید که استقلال از باشگاه های پر افتخار آسیاست؟

- اخبار فوتبال آسیا خیلی در اروپا بازتاب ندارد و من هم نمی دانستم که استقلال چه عناوینی کسب کرده اما بعد از تحقیق متوجه شدم استقلال یک بار در سال های دور در جام آسیا قهرمان شده و جزو دو تیم پرافتخار ایران است. از استقلال شناخت قطعی و نفراتی نداشتم اما قبل از عقد قرارداد نشستم و فیلم 10 بازی آخر آنها در ایران و آسیا را تماشا کردم تا به شرایط این تیم آشنا شوم. بعد به سراغ تک تک بازیکنان رفتم و آنها را بررسی کردم و چون متوجه شدم که استقلال توانایی رشد کردن را دارد با این تیم قرارداد بستم. در واقع ریسک نکردم و چشم بسته با استقلال قرارداد نبستم. وقتی دیدم استقلال باشگاه با پتانسیلی است، پیشنهادش را پذیرفتم.

 جناب شفر البته تیم استقلال دو بار قهرمان آسیا شده و نه یک بار.

- گفته قبلی ام را اصلاح می کنم و منظورم تعداد قهرمانی نبود و این بود که از آخرین قهرمانی خیلی سال است که می گذرد و نباید دل خوش به قهرمانی در سال های دور باشیم و باید برای تکرار قهرمانی در آسیا بجنگیم.

 شروع کارتان خوب نبود ولی به مرور به استقلال ایده آل نزدیک شدید؟

- با اینکه تک تک بازیکنان را آنالیز کرده بودم اما وقتی در تمرینات و اولین مسابقاتم با استقلال در کنار این تیم قرار گرفتم متوجه شدم که استقلالی که از نزدیک باید با آن کار کنم با استقلالی که از راه دور آنالیز کردم کمی تفاوت دارد. باید روحیه جمعی و مشارکت میدانی بازیکنان در زمین و بیرون از آن را تقویت می کردم. بعضی از بازیکنان در دوره افت خود بودند و چند نفری هم مصدوم داشتیم. در اولین بازی جام حذفی پیروز شدیم اما در اولین بازی لیگ با تیم فولاد مساوی کردیم. در بازی رفت با پرسپولیس با بدشانسی باختیم حال آن که جریان بازی در دست ما بود و فقط روی یک پنالتی باختیم. از آنجا که تیم پیش از من حاشیه هایی داشته باید کاری می کردم که باخت در دربی فراموش شود و تیم روی نوار موفقیت گام بردارد. در چنین شرایطی ما مربیان می گوییم که تیم به چند برد پیاپی نیاز دارد تا دوباره خودش را پیدا کند. این اتفاق خوب برای ما افتاد و با کسب چند برد پرگل و شیرین روحیه نفرات تیممان برگشت و توانستیم گام های بلندی برای موفقیت های بعدی برداریم.

 و دربی برگشت برایتان خاطره انگیز شد.

- این بازی برای من هیچ تفاوتی با دیگر بازی های لیگ نداشت ولی می دانم که مردم ایران چه قدر روی این بازی و نتیجه آن حساس هستند و من کار خاص و تمرکز ویژه ای نداشتم ولی می دانستم که باید به خاطر هواداران حتما برنده دربی باشیم تا ضمن گرفتن انتقام شکست دور رفت، شرایط روحی خود در جام آسیا را بهتر کنیم.

 بعد از دربی برای همتای کروات خود در تیم پرسپولیس بدجوری کری خواندید و او را عصبی کردید.

- در آستانه بازی های مهم ما مثل بازی با الهلال و پرسپولیس برخی افراد از درون باشگاه پرسپولیس در مصاحبه با رسانه ها سعی داشتند ما را تخریب کنند و ضعیف نشان بدهند. یا بگویند که استقلال تیم پرهزینه تری نسبت به پرسپولیس بوده و ...من در مورد همه این ادعاها و مصاحبه ها سکوت کردم حتی در مقاطعی از فصل که برانکو در مورد تیم ما اظهار نظراتی که خوشایندمان نبود کرد من هیچ چیزی نگفتم اما بلافاصله بعد از دربی وقتی راهی اتاق مصاحبه بودم شنیدم که برانکو در راهروهای ورزشگاه مصاحبه کرده و گفته استقلال امروز با روش بزن زیرش دربی را برد. من هم گفتم ما با بزن زیرش نبردیم و روش بازی پرسپولیس بزن زیرش بود. برانکو ناراحت شد. من زیر فشار بودم و قصد ناراحت کردن همکارم را نداشتم. برانکو مربی کارنامه داری است و هرجا که رفته موفق عمل کرده. او تیم خوب و منسجمی درست کرده است.

 در مورد نوبتی بازی کردن گلرهایتان توضیح می دهید. ظاهرا در اوایلی که مربی استقلال شدید این موضوع دغدغه اصلی ذهنی شما بوده است؟

- بله دغدغه من بوده اما چه دغدغه خوب و شیرینی. به جرات می گویم که همه مربیان در فوتبال ایران آرزوی داشتن یکی از این دو نفر (مهدی رحمتی و حسین حسینی) را برای حفاظت از دروازه تیمش را دارد اما من خیلی خوش شانس هستم که هر دو دروازه بان خوب ایران را همزمان در تیمم دارم. هر دو نفر مطیع کادر فنی هستم. بنده برای هر بازی با همکارانم مشورت کرده و بنا بر مشخصات حریف از بین حسینی و رحمتی یکی را انتخاب می کنم و اینجور نیست که حتما یکی در میان به آنها نوبت بازی برسد. شما دیدید که در مقطعی حسینی 10 بازی پیاپی انجام داد و در مقطعی چند هفته رحمتی بازی کرد.

در مورد لیگ برتر ایران و شرایط تیم استقلال در این تورنمنت توضیح می دهید؟

- فکر می کردم که لیگ ایران سطح بالاتری داشته باشد. بجز سه، چهار تیم که در سطح خوبی قرار دارند مثل استقلال، پرسپولیس، ذوب آهن و سایپا بقیه تیمها را در یک سطح متوسط و یا رو به پایین دیدم. در ایران به لحاظ بازیکن کمبودی وجود ندارد اما امکانات برگزاری کم است و باید زیر ساخت های ورزش ایران تقویت شود.

 از عملکرد بازیکنان خارجی جدیدی که جذب کردید راضی هستید؟

- اول باید یک توضیحی بدهم. وقتی من آمدم استقلال در خط حمله با کمبود بازیکن مواجه بود و ما در نیم فصل با چند مهاجم خوب آفریقایی و اروپایی که من آنها را به خوبی آنالیز کرده بودم صحبت کردیم و بعد از توافق برای بستن قرارداد آنها را به ایران دعوت کردیم اما در ایران یکسری افراد رای این بازیکنان را زدند تا آنها با استقلال قرارداد نبندند و ایران را ترک کنند. حتی گزینه هایی که ما از راه دور با آنها توافق کرده بودیم نیز به همین شکل از دست دادیم. خلاصه اینکه یکسری افراد از یک نقطه ای ماموریت داشتند که ما نتوانیم در پنجره زمستانی بازیکن بگیریم. این موضوع برای هوادارانمان نیز خوشایند نبود و آنها هر روز کنار زمین تمرین یا در کوچه و خیابان سراغ بازیکن خارجی را از من می گرفتند و حتی برخی پرخاش می کردند و مدیریت باشگاه را در جذب این بازیکنان زیر سوال می بردند. در آخرین روزهای نقل و انتقالات زمستانی ما موفق به جذب بویان هافبک مقدونیه ای و تیام مهاجم سنگالی شدیم. البته با این دو نفر هم صحبت شده بود که ایران کشوری نا امن است و ممکن است برای خودتان و یا خانواده تان درد سر درست شود و یا...اما من با این دو نفر به ویژه تیام خیلی صحبت کردم و به آنها گفتم که من از آلمان یکی از امن ترین کشورهای دنیا به اینجا (ایران) آمده ام و کاملا هم راضی هستم. نگران نباشید این کشور خیلی امن است و حتی از کشورهای خودتان نیز امن تر است. با صحبت های من این دو نفر ترغیب شدند که در ایران برای استقلال بازی کنند. هر دو بازیکنان خوبی هستند و خصوصا تیام خیلی به ما کمک کرده است. خوشحالم که او را در تیمم دارم. بویان نیز بازیکن بزرگی است و زمانی که ما او را جذب کردیم از چند باشگاه مطرح لهستانی پیشنهاد داشت که نهایتا استقلال را برگزید.

 چقدر به قهرمانی در جام حذفی امیدوارید؟

- فقط به قهرمانی در این جام فکر می کنم چون تنها جامی است که در حال حاضر می توانیم به هوادارانمان هدیه کنیم. ما قهرمان جام حذفی می شویم. پیشاپیش قهرمانی تیم پرسپولیس را در لیگ برتر به هواداران این تیم تبریک می گویم و نمی خواهم که از ارزش قهرمانی این تیم کم کنم اما مطمئنم اگر من زودتر استقلال را تحویل گرفته بودم ما الان در صدر جدول بودیم و یا حداقل فاصله امتیازاتمان اینقدر زیاد نبود.

 در  آسیا تا کجا پیش خواهید رفت؟

- شرایط این تورنمنت با لیگ ایران و جام حذفی خیلی فرق می کند. ما در تورنمنت سختی به سر می بریم اما همه هدفمان کسب موفقیت است. اول باید از گروهمان بالا برویم بعد قدم به قدم به جام قهرمانی نزدیک شویم.

چرا اینقدر بازیکنان استقلال مصدوم می شوند. آیا این مشکل از سمت مربی بدنسازتان نیست؟

- اینکه در ایران هستم. پسرم و همکاران سابقم در کنارم هستند و بازیکنان بزرگ و تماشاگران پرشوری داریم همه از خوش شانسی من است اما در طول این چند ماه آنقدر بازیکن مصدوم روی دستم ماند که کلافه ام کرد. منتظری، برزای، رحمتی، قائدی، کریمی، انصاری، حسینی، بویان و پادوانی هر کدام با مصدومیت های شدیدی مواجه شدند و برخی مثل پادو یا قائدی فصل را از دست دادند. در مورد پادوانی واقعا متاسف شدم. مصدومیت ناگواری بود. در تماس با همسرش هم گفتم که از خدا بهترین ها را برایش می خواهم.

این روزها بحت تمدید قرارداد شما با باشگاه استقلال به خبر مهمی تبدیل شده است. در استقلال می مانید؟

- بحث تمدید قرارداد مطرح شده و من آن را به روزهای پایانی سال موکول کرده ام که شرایطم را مطرح کنم. من در استقلال کارهای زیادی باید انجام دهم. برای هواداران استقلال سورپرایز بزرگی دارم البته نه از آن سورپرایزهایی که برانکو روز دربی وعده اش را داده بود (خنده). قهرمانی در آسیا و حک شدن یک ستاره دیگر بر روی پرچم آبی سورپرایز من خواهد بود البته من به تنهایی قادر به انجام این کار بزرگ نیستم. هیات مدیره و آقای مدیر (رضا افتخاری)باید به من کمک کنند. من برای تمدید قراردادم بیشتر از اینکه به فکر امکانات مالی برای خودم باشم به دنبال تهیه امکانات و تجهیزات بیشتر برای تقویت تیم استقلال هستم. اگر شرایطم را قبول کنند در ایران می مانم و قول می دهم استقلالی به مراتب قدرتمندتر از این تیمی که می بینید بسازم.

تعامل تان با تیم ملی و کروش چه طور خواهد بود؟

-من خودم سالها در تیم های مختلف ملی مثل جامائیکا و کامرون مربی بوده ام و می دانم که مربی تیم ملی چه دغدغه هایی دارد و نیازمند تعامل با باشگاه است. من هم در آستانه جام جهانی سعی می کنم که بهترین تعامل را با کروش داشته باشم.

درست است که در جایی استقلال ایران را با بایرن مونیخ آلمان همسطح معرفی کرده اید؟

-خیر. گفته های من درست منتقل نشده است. همه می دانند که بایرن از باشگاه های ثروتمند و قدرتمند جهان است و مقایسه اش با تیم استقلال درست نیست. من در بدو ورود به استقلال وقتی دیدم بازیکنان بی انگیزه هستند گفتم بازیکنان فراموش نکنندکه استقلال حکم بایرن مونیخ را داردو همیشه باید بالا باشد. در تیمی مثل بایرن مونیخ به بازیکنان آموزش می دهند و یاد آور می شوندکه در چه تیمی عضو هستند و چه ارزشی دارد. در استقلال هم باید شرایط همین باشد. استقلال، بایرن مونیخ ایران است؟!

- صحبت پایانی

- تشکر می کنم از شما. تشکر می کنم از مدیر تیمم. تشکر می کنم از همه طرفداران استقلال و خوشحالم که در ایرانم. در ضمن می دانم که چند روز دیگر سال جدید فرا می رسد. خوشحالم که آن موقع در ایرانم و می توانم مراسم شروع سال جدید را ببینم. در مورد آن چیزهای جالب شنیده ام. سال جدید را به همه مردم ایران تبریک می گویم.



*سعید حاجی بابایی


برچسب ها: وینفردشفر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار