PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۳۳۸۰۶
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰

سال 96 با تمام خوبی ها و بدی هایش به پایان رسید تا از این پس برنامه ریزی و هدف گذاری در تمام حوزه ها به ویژه ورزش معطوف به سال 97 شود؛ سالی که مسلما برای ورزش ایران پرترافیک بوده و از اهمیت ویژه ای نیز برخوردار است.

ورزش ایران در سالی که گذشت مثل هر سال دیگری با شیرینی و تلخی و با پیروزیها و شکستهایی مواجه بود، همانطور که در آخرین شماره مجله کیهان ورزشی در سال 96 اشاره داشتیم امید می رود از این برد و باختها و تلخیها و شیرینیهای ناشی از آن درس گرفته، علت و عوامل هر یک را تحلیل کرده تا در آینده شاهد کامیابیها و موفقیتهای هرچه بیشتر و به حداقلِ رسیدن ناکامیها باشیم.

رقابت های جام جهانی روسیه و بازیهای آسیایی جاکارتا مهمترین رویدادهای پیش روی ورزش در سال جدید می باشد. تیم ملی فوتبال ایران در شرایطی کمتر از دو ماه دیگر پا به رقابت های جام جهانی می گذارد که از توان و ظرفیت کافی برای ارائه نمایشی با کیفیت و کسب نتایجی در خور بهره مند است.

هر چند در طول چند هفته گذشته انتقاداتی نسبت به شیوه آمادگی تیم ملی فوتبال از جمله برگزاری دیدارهای تدارکاتی با تیم های کم نام و نشان مطرح شده؛ ولی انتظار می رود در مدت زمان باقی مانده به تفکرات سرمربی حرفه ای تیم ملی فوتبال احترام گذاشته، اختلافاتی که پایه و اساس آنها «منیت» بوده را کنار گذاشته و هر فرد در هر پست و مقامی که هست با تمام وجود به حمایت از تیم ملی فوتبال ایران بپردازد.

به طور طبیعی به واسطه اتخاذ همین شیوه درست که در نهایت به حمایت همه جانبه از تیم ملی فوتبال ختم می شود، ملی پوشان ایران هم مثل همیشه غیرتمندانه پا به عرصه مسابقات می گذارند و با تمام وجود برای تیم ملی به میدان می روند.

چند هفته پس از برگزاری جام جهانی ، بازیهای آسیایی جاکارتا از راه خواهد رسید، مسابقاتی که بزرگترین آوردگاه ورزشی قاره کهن به حساب می آید.

این دوره از رقابت ها که از اواخر مردادماه در جاکارتای اندونزی آغاز می شود، هجدهمین دوره بازیهای آسیایی به حساب می آید. ایران به عنوان یکی از قدرت های ورزش آسیا از نخستین دوره این مسابقات (1951 دهلی نو) همواره حضوری موثر داشته تا جایی که در آخرین دوره اش که در شهر اینچئون کره جنوبی برگزار شد، کاروان ورزشی ایران با کسب 21 مدال طلا، 18 نقره و 18 برنز در جایگاه پنجم قرار گرفت.

به غیر از بازیهای آسیایی تهران که ایران به لطف میزبانی موفق به کسب بیش از 20 مدال طلا گردید، در بازیهای آسیایی اینچئون برای نخستین بار بود که کاروان ورزش ایران بطور واقعی موفق به کسب بیش از 20 مدال طلا در بازیهای آسیایی شد و توانست بهترین نتیجه خود را به ثبت برساند.

اگر پیشرفت و سیر صعودی رکوردها در ورزش را به عنوان یک واقعیت در نظر گیریم، تصور می رفت کاوران ایران در هجدهمین دوره بازیهای آسیایی نتایجی بهتر از دوره قبل را کسب کند، ولی با اتفاقاتی که در روزهای منتهی به سال جدید در چند فدراسیون از جمله کشتی رخ داد، به یکباره موجی از نگرانی بخشی از جامعه ورزش را فرا گرفت!

کشتی اسفندماه پرتلاطمی را پشت سر گذاشت؛ اختلافات میان رسول خادم و وزارت ورزش به اندازه ای بالا گرفت که در نهایت رئیس فدراسیون کشتی تصمیم به کناره گیری گرفت. رسول خادم رفت تا فدراسیون در یک بلاتکلیفی عجیب قرار گیرد.

نگرانی ها زمانی شدت گرفت که به یاد آوردیم کشتی همواره در بازیهای آسیایی و المپیک سهم بسزایی در سبد مدال آوری ورزش ایران داشت. خوشبختانه پس از چند هفته در روزهای ابتدای سال 97 کشتی هم از بلاتکلیفی خارج شد و با تصمیم درست اعضای مجمع، رسول خادم به فدراسیون بازگشت.

هر چند کماکان ضعف هایی در شیوه اداره برخی از فدراسیون های ورزشی به چشم می خورد، ولی می توان مدعی شد که ورزش کم کم آماده حضور در بازیهای آسیایی می شود. از یک سو کشتی به عنوان ورزش اول مملکت راه و روش گذشته اش را از سر گرفته و از سوی دیگر با برگزاری منظم انتخابات، تقریبا تمامی فدراسیون های ورزشی روسا و برنامه های خود را شناخته اند.

با این وضعیت و با توجه به شرایط حساسی که قرار داریم، انتظار می رود تمام دست اندرکاران ورزش بیش از گذشته به مسئولیت خود عمل نموده، با ایجاد فضای آرام و محیط کاری سالم، با اتحاد و همدلی دست به دست هم دهند و برای این مردم قدرشناس کار و تلاش کنند تا ان شاالله سالی پر از موفقیت و شادی برای ورزش ایران رقم بخورد.

پیش از این بارها گفته ایم که نه تنها در ورزش بلکه همه جای این مملکت برای پیشرفت و آبادانی بیش از هر چیز به وفاق نیازمند است و ظرفیتش از باب بعضی برخوردها و لجبازیها که بیش از هر چیز از آن بوی مشمئزکننده «منیت» و «جناحگرایی» به مشام میرسد، کاملا پر است!

* تحریریه کیهان ورزشی

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار