فرار رسیدن ماه محرم را تسلیت می‌گوییم      
PDF نسخه کامل مجله
چهارشنبه ۲۷ تير ۱۴۰۳ - July 17 2024
کد خبر: ۳۴۱۱۷
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۹
استقلال در حالی این فصل لیگ برتر را به پایان می‌برد که هواداران این تیم روزهای پرفراز و نشیبی را تجربه کردند.
کیهان ورزشی-

عصر جمعه پرونده هفدهمین دوره مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران به بایگانی سپرده خواهد شد. پرونده ای که سرنوشت قهرمان و سقوط کنندگان آن مشخص شده اما "نایب قهرمانی" و کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا در پرده ای از ابهام باقی مانده که این گره کور با برگزاری بازی های هفته پایانی بازخواهد شد؛ مقامی که سه تیم ذوب آهن، استقلال و سایپا به آن چشم دوخته اند.
از این مثلث مدعی نایب قهرمانی، اغلب فوتبال دوستان توقع دارند تیم پرطرفدار استقلال بر مسند آن تکیه بزند تیمی که با تصاحب این عنوان می تواند کارهای ارزشمند و تاثیر گذار خود در لیگ برتر امسال را به سرانجام برساند.

استقلال در فصلی که گذشت

شروع ناامید کننده 
استقلال تهران این فصل را مثل سال گذشته با علی منصوریان آغاز کرد. وی با جذب بازیکنانی که احتیاج داشت فصل خوبی را به هواداران استقلال نوید داد؛ شروعی که می توانست به قهرمانی در لیگ برتر ختم شود اما  شرایط جور دیگری رقم خورد. ۴ شکست، ۲ تساوی و تنها یک برد نتیجه تلاش علی منصوریان و شاگردانش در ۷ مسابقه ابتدای فصل بود. کسب ۵ امتیاز از ۷ مسابقه، هواداران را کلافه کرد و هیات مدیره بر آن شد که مربی دیگری را جایگزین مربی خوش تیپ اما کم تجربه و جوان آبی ها کند.

آغاز کار شفر در استقلال 
چند گزینه برای هدایت آبی ها معرفی شد اما توافق با آن ها به بن بست رسید تا اینکه نام وینفرد شفر، مربی کهنه کار آلمانی به عنوان سرمربی جدید آبی ها اعلام شد. پس از آن شاهد موجی از انتقادات از سوی هواداران تیم بودیم چرا که عده ای براین عقیده بودند که این مربی خارجی وقتی در کوران بازی ها بیکار باشد و کسی هم خواهان او نیست چه طور می تواند فریادرس استقلال بحران زده باشد. 
حالا دلهره و اضطراب بیشتر از قبل بر تیم سایه انداخته بود. شروع کار شفر در استقلال با کسب یک امتیاز برابر فولاد و شکست در دربی همراه بود. منتها هواداران در پی این دو مسابقه متوجه شدند که تیمشان به لحاظ دوندگی و کار تاکتیکی بهتر از قبل شده و حتی با نمایش چشمگیر و تماشاگر پسند برابر رقیب دیرینه متحمل باخت شده است. از هفته بعد ورق به سود استقلال برگشت و شاهد تحول در سبک بازی آن ها بودیم. این تحول باعث شد تا تماشاگران از بازی استقلال هفته به هفته بیشتر لذت ببرند و افسوس بخورند که چرا این مرد آلمانی را زودتر جذب نکردند. 

استقلال با شفر؛ بهترین در نیم فصل دوم 
وقتی به آمار و ارقام می نگریم، متوجه می شویم که استقلال توانست در نیم فصل دوم با هدایت شفر یکی از تیم های بالای جدول لقب بگیرد، حتی بالاتر از پرسپولیس که قهرمانی زود هنگام لیگ را از آن خود کرد، قرار گرفت. 
کسب ۳۱ امتیاز نتیجه فوق العاده‌ای بود که شفر و شاگردانش از ۱۴ مسابقه در نیم‌فصل دوم به دست آوردند. شفر با حضور کوتاه مدت اما تاثیر گذارش در استقلال کمک کرد تا توپچی‌های هدر رفته این تیم با انگیزه‌تر شوند. برای مثال، وریا غفوری که با دوران اوجش فاصله زیادی داشت، حالا یکی از بهترین‌های لیگ لقب گرفت. از طرفی سرور جپاروف، مغز متفکر استقلال در میانه زمین محسوب می شود که توسط منصوریان زیاد به بازی گرفته نمی شد.
نکته مهم اینکه با استفاده بیشتر ار حسینی در درون دروازه، این سنگربان جوان رکورد کلین‌شیت را به خود اختصاص داد و یکی از پدیده‌های لیگ امسال لقب گرفت. آرمین سهرابیان که قبل از حضور شفر در استقلال، نیمکت‌نشین مطلق بود حالا به یک مدافع اصلی تبدیل شده است همچنین نباید از خرید فوق العاده وینفرد شفر در خط آتش استقلال غافل شویم. مامه تیام، یک بازیکن تمام عیار، فرصت طلب و گلزن که جزو آن دسته از بازیکنان خوب خارجی است که در نیم فصل به لیگ ما و استقلال پیوست و یکی از عوامل موفقیت این تیم در لیگ قهرمانان آسیا شد. 

 پیروزی در دربی پایتخت اوج این موفقیت ها بود. پیروزی‌ای که برای آبی ها و قرمزها حکم قهرمانی را دارد. علاوه بر این، استقلال به همراه شفر توانست به فینال جام حذفی برسد و از سخت‌ترین گروه لیگ قهرمانان آسیا، بدون شکست و به عنوان صدرنشین به دور بعد صعود کند. 

تمام این موفقیت ها نشان می‌دهد که حرکت رو به جلوی استقلال و پرواز از انتهای جدول تا سرحد نایب قهرمانی اتفاقی نبوده است؛ موفقیت هایی که در راس آن، مرد پیر آلمانی قرار دارد. حالا استقلال فینال جام حذفی را در پیش دارد و از طرفی در یکقدمی کسب عنوان نایب قهرمانی لیگ برتر است. با همه این اتفاقات خوب، استقلال می تواند با حفظ وینفرد شفر و تمدید قرارداد با بازیکنان کلیدی و جذب چند بازیکن مورد نیاز در فصل بعد، یکی از مدعیان عنوان قهرمانی باشد و در آسیا نیز  بدرخشد، چیزی که هواداران دو آتیشه این تیم از مدت‌ها پیش آرزویش را داشتند.

اشکان هوشمند

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار