PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۳۴۵۲۷
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۱
گفت و گو با احسان پیرهادی بازیکن تیم نساجی قائم شهر پس از صعود به لیگ برتر
انصافا آخرین فصل لیگ دسته اول تماشایی بود. هر چه به هفته های پایانی لیگ نزدیک تر می شدیم جذابیت مسابقات دوچندان می شد. بخصوص رقابت بالانشینان که تا ثانیه های پایانی روز آخر لیگ ادامه داشت و تیم نساجی قائم شهر با زدن شش گل به تیم راه آهن جواز حضور در لیگ برتر را دریافت کرد. صعود نساجی به لیگ برتر مفهوم زیادی داشت و تمام کسانیکه در فوتبال دستی بر آتش دارند می دانند نساجی سالها لایق صعود بود ولی هربار به شکلی به خط پایان نمی رسید! در آخرین بازی نساجی که با پیروزی پرگل تیم شهر خسته به پایان رسید جوانی در خط حمله این تیم درخشید.احسان پیرهادی دوگل در هفته پایانی زد و یکی از یاران موثر نساجی بود. احسان جزو بازیکنان باتجربه لیگ دسته اول به شمار می آید و در نساجی نیز نشان داد که برای دیده شدن انگیزه زیادی دارد. به بهانه صعود نساجی به لیگ برتر با بازیکن این تیم گفت و گو کردیم.

فوتبالیستی از شهرری

-احسان پیرهادی هافبک - مهاجم تیم نساجی قائم شهر متولد تهران است و در سومین روز اردیبهشت ۱۳۶۹ دیده به جهان گشود:«اصالتا بروجردی هستم.کودکی و نوجوانی ام در شهرری پشت سر گذاشته شد و سپس به کرج نقل مکان کردیم و سالهاست که در کرج هستیم .»

-وی ادامه داد:پدرم از فوتبالیست های سابق شهرری است و سالها در تیم منتخب شهرری بازی می کرد.آقای ناصر صالح همبازی پدرم در شهرری بود و لازم است بگویم که ایشان از من خیلی حمایت کردند و جزو کسانی بوده که در مسیر فوتبال کمکم کرده است.

-در حال حاضر دانشجوی رشته کارشناسی تربیت بدنی است:«مدتی است بر سر فوتبال از تحصیلاتم عقب افتاده ام ولی بزودی درس خواندن را از سر می گیریم و تصمیم دارم پس از دریافت مدرک لیسانس ادامه تحصیل دهم وهدفم این است که تحصیلاتم را تا مقطع فوق لیسانس ادامه دهم.»

-فعلا مجرد است:«همه تمرکزم در سالهای گذشته روی فوتبال بوده است.ابتدا قصد دارم کمک حال پدرومادرم شوم و پس از این که از نظر مالی سروسامان گرفتم برای آینده تصمیم می گیرم.پدر ومادرم خیلی برایم زحمت کشیده اند و می خواهم زحماتشان را جبران کنم.»

از «احسان ری» تا حمایت پدر

-احسان از شهرری شروع کرد. مثل تمامی نوجوانان از کوچه ها شروع کرد و سپس راهی زمین فوتبال محله شان شد. پیرهادی دراین باره به کیهان ورزشی می گوید: نوجوانی ام در مدرسه شهید چمران سپری شد و در این مدرسه مقوله فوتبال را جدی گرفتم.این مدرسه در محله حمزه آباد شهرری واقع شده است. پس از مدتی بر سر تمرینات تیم احسان ری رفتم و تست فنی دادم. پنج دقیقه در زمین کوچک فوتبال بازی کردم و سپس مربیان به من گفتند که به زمین بزرگ احسان ری بروم و با سایر بازیکنان پایه تمرین کنم.آقایان نور محمد و نظری پور مربیان تیم های پایه بودند و انصافا کمکم کردند.لازم است اینجا یادی از زحمات پدرم کنم. پدرم از همان روز نخست که روانه تمرین احسان ری شدم تمام قد از من حمایت کرد. او زودتر محل کارش را ترک می کرد و به خانه می آمد تا مرا به محل تمرین برساند.از خانه سابق مان در شهر ری تا محل تمرین احسان ری حدود پانزده دقیقه بود. روزی که نمی توانستم به خانه برگردم پول توجیبی به من می داد تا با تاکسی به محل تمرین بروم.پدرم در این مسیر خیلی کمکم کرد.او در نوجوانی و جوانی تمامی تمریناتم را از نزدیک می دید و به واسطه علاقه اش به محل بازیها می آمد و بیشتر دیدارهای تیممان را تماشا می کرد.حتی یکبار اردوی تیم ما در کرمان برگزار شد و پدرم با قطار به کرمان آمد و تماشاچی تمریناتم بود .

-وی ادامه داد:آقای گل نوجوانان تهران شدم و تیم های پایه باشگاه استقلال خواهانم بود. البته احسان ری رضایت نامه نمی داد . سرانجام آقای نورمحمد که دوست داشت در فوتبال رشد کنم رضایت نامه ام را برای حضور در پایه های استقلال صادر کرد و من جزو نسلی بودم که بیشتر بازیکنانش در لیگ برتر دیده شدند.یعقوب کریمی، فردین عابدینی و... هم دوره ام در پایه های استقلال بودند.یک ماهی با پایه های استقلال تمرین کردم سپس گفتند که با تیم بزرگسالان استقلال تمرین کنم.آقای پرویز مظلومی سرمربی استقلال بود ولی مرا بازی نداد.فرهاد مجیدی،علی علیزاده،آرش برهانی و سیاوش اکبرپور بازیکنان وقت استقلال بودند.

آمدنم به نساجی سبب خیر شد

-احسان اضافه کرد: در پایان همان فصل سرباز شدم. متاسفانه باشگاه استقلال حمایتم نکرد. با وجود این که بارها به باشگاه مراجعه کردم تا وضعیت سربازی ام را به مدیران تشریح کنم اما گوش شنوایی نبود و به عنوان یک ورزشکار سرباز نشدم.من تنها ورزشکاری بودم که نگهبانی می دادم و شش ماه به این شکل خدمت کردم. البته نگهبانی دادن افتخار است اما اگر حمایت می شدم می توانستم در تیم های نظامی بازی کنم.متاسفانه تیم پدافند هم منحل شد و از طریق تربیت بدنی توانستم به تهران برگردم و بطور انفرادی تمرین کنم.آقای امیر قلعه نویی سرمربی استقلال بود و من هم به تیم بزرگسالان استقلال برگشتم. آقایان جواد نکونام و آندرانیک تیموریان بازیکنان استقلال بودند و مثل گذشته فرصت بازی در استقلال پیدا نکردم و بطور قرضی روانه تیم پاس همدان شدم.شش گل برای پاس در لیگ دسته اول زدم و تیم در لیگ دسته اول ماندگار شد. خدا کمک کرد و گلهای حساسی برای پاس زدم ، سپس راهی تیم های شهرداری تبریز و مس رفسنجان شدم و در مس ۹ گل زدم . فصل گذشته به تیم سیاه جامگان مشهد ملحق شدم. آقای اکبر میثاقیان سرمربی مان بود و زمانی که متوجه شدم شرایط مناسبی در سیاه جامگان ندارم از اکبرآقا اجازه گرفتم به تیم نساجی قائم شهر بپیوندم. سیاه جامگان که بعدا به مشکی پوشان تغییر نام داد در لیگ برتر سقوط کرد اما نساجی به لیگ برتر راه یافت.به هر روی
آمدنم به نساجی سبب خیر شد و خدا مرا بغل کرد. خداراشاکرم که با نساجی در این فصل صعود کردم و در بازی پایانی نیز توانستم به تیمم کمک کنم.

نکونام برای صعود نساجی تز داشت

-از تیم سیاه جامگان مشهد به نساجی قائم شهر آمد و فصل خوبی را سپری کرد . پیرهادی از بدو ورودش به نساجی می گوید:من با سیاه جامگان در فصل گذشته لیگ برتر به میدان رفتم و مقابل تیم های سپیدرود ،فولاد خوزستان به عنوان مدافع راست بازی کردم. تا پیش از حضورم در سیاه جامگان هرگز در سیستم تدافعی بازی نکرده بودم اما در این تیم به میدان رفتم.وقتی به نساجی رفتم آقای پاشازاده از من در فاز تهاجمی استفاده کرد.ایشان در شهرداری تبریز هم سرمربی ام بود و از من در پست هافبک چپ و راست استفاده می کرد.پاشازاده در نساجی کمکم کرد و ایشان در لیگ دسته دوم ایران رکورددار است و تیم هایشان به لیگ دسته اول صعود کرده اند.از نظر فنی مربی خوبی است و ما با ایشان در نساجی نتایج خوبی کسب کردیم. پاشازاده از نساجی جدا شد و آقای داوود مهابادی جانشین ایشان شد. با آمدن آقای مهابادی، چهار تغییر در ترکیب اصلی تیم ایجاد شد که ثمره ای برای نساجی نداشت و مهابادی نتوانست تیم ایده ال خود را به هماهنگی لازم برساند و از نساجی جدا شد.

-وی اضافه کرد:متاسفانه نساجی با مهابادی به رده پنجم جدول رده بندی لیگ دسته اول نزول کرد و روحیه تیمی مان پایین آمد تا این که مدیر محترم باشگاه با تصمیم درستی سراغ آقای جواد نکونام رفت و با آمدن آقا جواد تیم از نظر فنی و روحی متحول شد.آقای نکونام تز تازه ای برای متحول شدن تیمش داشت و با آمدن ایشان تمرینات جدی شد و به تمامی بازیکنان شرح وظایف داد. هر بازیکنی که در تمرینات کم کار بود می بایست به سرمربی توضیح می داد. روحیه ای در تیم ما حاکم شد که نساجی را به سمت موفقیت هدایت کرد.باور کنید که تمرینات نکونام حساب شده بود و ما یک تمرین بی جهت نداشتیم. تمامی بازیکنان هنگام تمرین دستگاه «جی پس اس» داشتند تا مشخص شود که بازیکنان چند کیلومتر دویده اند.از تمامی تمرینات نساجی فیلمبرداری می شد و نکونام با تماشای فیلم عملکرد تمرینی بازیکنان به ایرادات پی می برد و هر بازیکنی که کم کار بود بازخواست می شد.نکونام از روزی که مسئولیت فنی تیم را برعهده گرفت در جمع بازیکنان صحبت از صعود به لیگ برتر کرد.از همان روز نخست گفت که باید پیروز شویم . انرژی مثبت به بازیکنان می داد و فرآیند برنامه های نکونام سبب شد تا نساجی پس از ۲۴ سال لیگ برتری شود.

از دستیار اسپانیایی نکونام تا مدیریت باتجربه نساجی

-پیرهادی ادامه داد:زمانی که آقای نکونام سرمربی تیم نساجی شد فرصتی برای بدنسازی مجدد نداشتیم.از این رو ترمینات بدنسازی ما با توپ بود. دستیار اسپانیایی نکونام که از اوساسونا به نساجی آمد بدنسازی تیم را برعهده داشت و از این رو تیم نساجی با برنامه ریزی کادرفنی از نظر جسمانی به شرایط آرمانی رسید.تمرینات پرفشار با توپ مربی اسپانیایی خیلی به آماده سازی بازیکنان نساجی کمک کرد.ضمنا آقایان مهدی هاشمی نسب و کیانوش رحمتی دستیاران نکونام بودند و مدام از از صعود به لیگ برتر صحبت می کردند و در بحث فنی نیز با تمام وجود به سرمربی کمک می کردند.

- احسان خاطرنشان کرد:بخشی از تمرینات ما به نقاظ ضعف حریفان اختصاص داشت. نکونام پیش از مسابقه می گفت که ما با سانتر بر روی دروازه به گل می رسیم و برنامه در تمرین مرور می شد و روز مسابقه با این برنامه به گل می رسیدیم.یادم است پس از بازی برابر صبا با عصبانیت نکونام در رختکن روبرو شدیم.ایشان گفتند چرا ما کمتر به صبا گل زدیم و مطمئنا در روز آخر با مشکل تفاضل گل مواجه خواهیم شد.ایشان درست می گفتند روزقبل از بازی آخرمان مقابل تیم راه آهن به حرف نکونام رسیدیم و در همان روز ایشان به بازیکنان تاکید کردند که راه آهن را باید با اختلاف شش گل شکست دهیم تا صعودمان قطعی شود.حتی اصرار داشتند با کار ترکیبی در جناحین و سانتر به روی دروازه می توانیم به گل برسیم که من دو گل بازی را از طریق این تاکتیک به ثمر رساندم.

-وی درباره عملکرد خود در نساجی می گوید: چهارگل برای نساجی در نیم فصل دوم زدم و پنج پاس گل دادم.البته پیش از حضور نکونام بیشتر نیمکت نشین بودم.

-صحبت از مدیریت باشگاه نساجی قائم شهر شد و احسان دراین باره توضیحاتی داد:«آقای علی امیری مدیرعامل باشگاه نساجی تجربه کار مدیریتی در باشگاه استقلال را داشت و می داند چگونه با بازیکنان بزرگ کار کند.چه زمانی به تیم پول تزریق کند و چه زمانی از آدم های بزرگ استفاده نماید.هر فردی با آدم های بزرگ فوتبال کار کند باتجربه می شود.یکی از خصیصه های پسندیده امیری این بود که با بازیکنان بطور مستقیم در ارتباط بود و اینها به هماهنگی مدیریت و تیم کمک شایانی کرد.هر تیمی که به لیگ برتر صعود می کند بی جهت نیست . ما با مهابادی به رده پنجم جدول سقوط کردیم اما با تصمیم صحیح مدیریتی دوباره به صدر بازگشتیم و با هدایت نکونام به لیگ برتر صعود کردیم.

من به نساجی گل زدم و تشویق شدم

-قصه شهر خسته مبحث بعدی این گفت و گو با پیرهادی هافبک تیم نساجی بود:«نساجی و طرفدارانش حدود بیست و چهار سال انتظار کشیدند تا تیمشان به لیگ برتر صعود کند.حکایت نساجی عجیب است.حقیقتا حیف بود که نساجی در این فصل به لیگ برتر صعود نمی کرد.من خاطره ای از نساجی در گذشته دارم.چند روز پس از درگذشت مهرداد اولادی مقابل نساجی در ورزشگاه شهید وطنی قائم شهر بازی کردم. اتفاقا در همان بازی به نساجی گل زدم و به سمت

«بنر» اولادی خدابیامرز رفتم و به عکس او ادای احترام کردم.همان لحظه طرفداران پرشور نساجی یکصدا تشویقم کردند و همان جا متوجه شدم که مردم قائم شهر مهربان و دوست داشتنی هستند.باورتان نمی شود مردم قائم شهر عاشقانه تیم نساجی را دوست دارند و برای تیم شان گریه می کنند. پیر و جوان حامی تیم محبوب شهرشان هستند و هر چه از این مردم خونگرم و بامعرفت بگویم کم گفته ام.امیدوارم نساجی در لیگ برتر دل هوادارانش را شاد کند.»

- صحبت بعدی ما با بازیکن نساجی درباره رقابت و کری خوانی نساجی قائم شهر با تیم خونه به خونه بابل بود و احسان در این خصوص به کیهان ورزشی می گوید:نمی دانم علتش چیست ولی قائم شهری ها با بابلی ها در فوتبال کری شدید دارند و ظاهرا با هم روابط دوستانه ای ندارند.متاسفانه پس از دیدار نساجی و خونه به خونه شاهد نزاع طرفداران دو تیم بودیم و اتفاقات تلخی رخ داد.البته پیش از این بازی حساس به طرز عجیبی محروم شدم و گفتند که سه اخطاره هستم!امیدوارم کری خوانی ها در فوتبال جای خود را به دوستی و صمیمت دهد و همه دنبال فوتبال و شادکردن دل تماشاگران باشند.

-احسان سابقه حضور در تیم نوجوانان را دارد:«زمانی که آقای محمود بیداریان سرمربی نوجوانان بودند مرا به تیم ملی دعوت کردند و مدتی در اردو ملی پوشان بودم.»

عباس زاده، سلطان محوطه جریمه است

-مالک باشگاه نساجی قائم شهر در صعود قرمزپوشان به لیگ برتر نقش ارزنده ای داشت:«آقای فرهاد صنیعی فر عاشقانه نساجی را دوست دارد و برای لیگ برتری شدن این تیم به هر شکلی بود از نساجی حمایت کرد . او بموقع به مربیان و بازیکنان پاداش داد و الان نیمی از مطالبات مالی مان را دریافت کرده ایم.البته انتظار داریم که مسئولان محترم مازندران از مالک نساجی حمایت کنند. الان ورزشگاه شهید وطنی می بایست تجهیز شود تا مجوز میزبانی در لیگ برتر را دریافت کند. استاندارد سازی ورزشگاه نیاز به حمایت مالی دارد . امیدوارم ورزشگاه وطنی به شکل حرفه ای تجهیز شود تا در شان مردم خوب قائم شهر باشد.»

-وی ادامه داد:قراردادم با نساجی به پایان رسیده است. فعلا در خصوص ماندن یا رفتن بازیکنان صحبتی نشده است.دوست دارم در نساجی بمانم.

-محمد عباس زاده آقای گل لیگ دسته اول و فوروارد تیم نساجی در صعود قائم شهری به لیگ برتر نقش بسزایی داشت:«او سلطان محوطه جریمه است. واقعا گلزن است و قادر است بیشتر فرصت ها را به گل بدل نماید.او یک فوروارد هدف فوق العاده است.ضمنا پسر خوبی است و امیدوارم در تمامی مراحل زندگی اش موفق باشد.»

-پیرهادی درباره کیفیت فنی لیگ دسته اول به کیهان ورزشی گفت:از زمانی که لیگ دسته اول در یک گروه برگزار می شود کیفیت بازیها دوچندان شده است.مربیان بادانش به لیگ دسته اول آمده اند و همه چیز اصولی پیش می رود.تماشاگران لیگ دسته اول بیشتر شده است و بازیکنان در این لیگ دیده می شوند.بازیکنان باکیفیت به لیگ دسته اول اضافه شده اند و شاهد روند خوبی هستیم.

-وی در پایان گفت:لازم است از آقایان مهدی پاشازاده و داوود مهابادی نیز تشکر کنم. هم چنین لازم است از آقای جواد نکونام هم تشکر کنم.همین طور لازم می دانم از آقای صنیعی فر مالک باشگاه نساجی و آقای امیری مدیرعامل محترم مان قدردانی نمایم.و از پدر و مادرم که مثل کوه پشت سرم بوده اند. اگر پدرم نبود هرگز فوتبالیست حرفه ای نمی شدم. و در پایان هم از کیهان ورزشی نشریه باقدمت کشورمان تشکر می کنم که لیگ دسته اول را هر هفته پوشش خبری داد و به بازیکنان تیم های شهرستانی بها می دهد.

* کیوان طباطبایی

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار