PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: ۳۴۵۳۷
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰

کیهان ورزشی-


«علیرضا جهانبخش با 21 گل زده آقای گل لیگ هلند شد.»
خبر مهیج و شور انگیز بود؛ آنقدر که هر ایرانی ای را فارغ از علایق و سلایق ورزشی و غیر ورزشی به وجد آورد.
وجد آور از از این باب که نام جوان اول تیم ملی فوتبال کشورمان را، در جدولی می دیدیم که پیشتر نام های بزرگی چون فان باستن، روماریو، رونالدوی برزیلی، فن نیستلروی در آن ثبت شده بود. این یعنی گام بلند و طلایی علیرضا جهانبخش در مسیر بزرگی.
جوان رعنای ایرانی با یک بغل استعداد ناب فوتبالی در سرزمین لاله های نارنجی کاری کرد کارستان تا به همه دنیا نشان دهد از خاستگاهی آمده که هزاران جهانبخش در دل خود دارد؛ کشوری که جوان با استعداد کم ندارد اما افسوس که بسیاری از آنان مجال جهانبخش شدن را نمی یابند.
این درد است که استعدادت بر باد برود اما این نیز نعمت است که جوانی نماینده سرزمینت در قلب قاره سبز شده و در صدر اخبار قرار بگیرد که وقتی نامش را می شنوی روح خودت را با روح او در آمیخته ببینی؛ حوادث آنقدر شیرین رقم بخورد که جهانبخش ملی پوش و توانمند بر دل تمام جهانبخش هایی که خواسته یا ناخواسته در مسیر پیشرفت ترمزشان کشیده شد مرهم بگذارد و لبخند بر لبان شان بنشاند.
افتخاری که بازیکن شایسته فوتبال ایران به ارمغان آورد می تواند تلنگری باشد برای آنهایی که دستی بر آتش دارند اما هنوز جوان ایرانی و استعداد آن را نمی شناسند و نمی دانند این جوان پر انرژی اگر حداقل ها را در اختیار داشته باشد به قله می رسد.
پیام این موفقیت برای مسئولان ورزش ایران و بویژه فوتبال کشور نیز روشن است؛ اگر می خواهید پیروزی ها و شادکامی ها استمرار داشته باشد، کاری کنید تا استعدادهایی چون علیرضا جهانبخش بستر پیشرفت داشته باشند و خدای ناکرده به دلیل بی مسئولیتی ها صاحب منصبان و عدم مراقبت از سوی بزرگترها سر از کجراهه در نیاورند.
علیرضا جهانبخش چراغ در دست در مسیر موفقیت در حرکت است، کمک کنیم تا دیگر جوانان با استعداد فوتبال این مرز و بوم نیز پشت سر او حرکت کنند؛ جاده صاف کن آنها باشیم نه دست انداز.                                                                                   

*حمیدترابپور




پرچم در دستان اوست


علیرضا 16 سالش بود که به داماش آمد. آن زمان انگیزه بسیار بالایی داشت و از عملکردش مشخص بود که هدف به خصوصی را دنبال می کند و برای آینده اش برنامه دارد. تلاش کرد که روز به روز بهتر شود و به یکی از اهدافش که حضور در باشگاهی اروپایی بود رسید. او برای موفقیتش نلاش کرد و به هلند رفت. در آنجا توانست به همراه تیم آلکمار آقای گل شود. علیرضا مردم ایران را خوشحال کرد و پرچم ایران را در هلند برافراشته کرد. صد درصد با برنامه ریزی دقیقی که دارد می تواند آینده بهتری برای خودش رقم بزند. حق علیرضا است که در تیم های خوب اروپایی بازی کند.
سال 91 به همراه داماش یک مسابقه حساس داشتیم و به دنبال کسب امتیاز بودیم. آن موقع من مربی علیرضا بودم. از عملکرد او در تمرینات رضایت داشتم؛ آن زمان چهره شاخصی نبود؛ در آن مسابقه علیرضا را در نیمه دوم به زمین فرستادم که با واکنش تماشاگران همراه بود اما او در دقیقه آخر دروازه حریف را باز کرد و نشان داد که حرف های زیادی برای گفتن دارد. علیرضا جهانبخش یک انسان پاک است و در اخلاق نیز زبانزد است. او همیشه در چارچوب مقررات باشگاه قدم برمی‌دارد. یکی از دلایل موفقیت علیرضا، همین اخلاق خوب اوست. جزو بازیکنانی است که به بزرگتر از خودش احترام می گذارد، در واقع رسم بزرگتری و کوچکتری را می داند. او می تواند در جام جهانی بدرخشد و اول برای موفقیت تیم ملی تلاش کند و بعد هم برای پیشرفت خودش قدم بردارد.

*افشین ناظمی



جهانبخش و فرصت بزرگی بنام جام جهانی


جهانبخش باعث افتخار ایرانی هاست. او کار بزرگی انجام داد. آقای گل شدن در یکی از لیگ های خوب اروپا افتخارکمی نیست که جهانبخش به آن دست یافت. یک بازیکن حرفه ای با درست زندگی کردن و برنامه ریزی دقیق همچون جهانبخش می تواند آینده خوبی چه در زندگی و چه در عرصه ورزش برای خودش رقم بزند. علیرضا فوق العاده است. او از همه نظر خوب بازی می کند. هر وقت صاحب توپ می شود خطرناک نشان می دهد. خوش تکنیک و پا به توپ است و با فکر عمل می کند. علاوه بر بازی خوبش، بازیکن خوش اخلاق و مؤدبی است؛ به همین دلیل هواداران آلکمار او را دوست دارند. بدون شک این موفقیت حاصل یک برنامه ریزی درست است. او یک هدف را دنبال می کند و برای رسیدن به آن با جان و دل می جنگد.
یکی از دوستان من در هلند همسایه جهانبخش است. او می گوید که علیرضا سالم زندگی می کند. به هیچ عنوان فکر خود را درگیر مسائل حاشیه ای نمی کند. او می تواند بهترین الگو برای جوانان ما باشد. علیرضا خواست و توانست. هدف او بالاتر از آقای گلی در لیگ هلند است که در آینده شاهد آن خواهیم بود. او می تواند در سطح بالاتری از فوتبال و یک تیم مطرح اروپایی توپ بزند. الان هم جام جهانی را در پیش داریم و تمام نگاه ها معطوف بازیکنان حاضر در جام جهانی است. بهترین فرصت برای جهانبخش است که خودش را خوب نشان دهد. شرایط برای او کاملا مهیاست. حضور ایشان در تیم ملی یک نعمت است و ما می توانیم با این گوهر گرانبها در کنار بازیکنان خوب دیگر به موفقیت های زیادی برسیم.


*فراز فاطمی



رمز موفقیت او دوری از حواشی است


جهانبخش را یک بازیکن تمام عیار دیدم. او بسیار عالی است. مطمئن باشید که او فوق العاده است که توانسته آقای گل لیگ هلند لقب بگیرد. من از صمیم قلب خوشحال هستم که جهانبخش به این مهم دست پیدا کرد؛ نه تنها من بلکه تمام ایرانی ها از افتخارآفرینی او خوشحال هستند.
ما در این سال ها لژیونرهای زیادی داشتیم اما بیشتر آن ها زیاد دوام نیاوردند و به جایی نرسیدند اما علیرضا جهانبخش خیلی خوب عمل کرد و آقای گل لیگ هلند شد. او سیر صعودی را طی می کند و یکی از دلایل این موفقیت، دور بودن از حواشی است. تا الان من حاشیه ای از او ندیدم. هیچ وقت اسمی از او در دنیای مجازی یا در رسانه ها به عنوان یک بازیکن حاشیه ساز برده نشده. همیشه وظیفه ای که در زمین مسابقه به او محول شده را به نحو احسن به پایان رسانده است.
آرزوی هر بازیکنی است که در یکی از تیم های خوب اروپایی بازی کند. جهانبخش به هلند رفت و در آلکمار آقای گل لیگ هلند شد و اسمش را روی زبان ها آورد. او با درخشش در جام جهانی و همچنین با این عنوان (آقای گلی در لیگ هلند) که کسب کرد، می تواند به تیم های بزرگ اروپایی برود. همین الان نیز تیم های خوبی به دنبال جذب او هستند. در همان لیگ هلند، آژاکس تیم بزرگی است که خیلی از بازیکنان آرزو داشتند در این تیم بازی کنند. ان شاءالله جهانبخش یا هر بازیکن ایرانی لژیونر، با قدرت پیش برود و به بهترین ها برسد.

*علی انصاریان



جهانبخش جهانی


در تاريخ پر فراز و نشيب فوتبال ايران نام هاي بزرگي خود نمايي مي كنند . برخي چون مرحوم صدقياني قبل از آن كه تشكيلاتي براي اداره فوتبال ايران ايجاد شود به دليل مهاجرت خانواده فوتبال را در خارج از كشور آموختند، برخي چون مرحوم شيرزادگان با درخشش در فوتبال ملي پا به عرصه فوتبال حرفه اي در خارج از كشور گذاشت و برخي ديگر چون طالبي به دليل مخالفت مسئولان با حضور سرمايه هاي فوتبال ايران در باشگاه هاي خارجي علي رغم شايستگي جذب تيم هاي خارجي نشدند و برخي چون مرحوم آشتياني عرق و تعصب به پيراهن باشگاه مانع حضورشان در تيم هاي اروپايي گرديد . بعد از پيروزي انقلاب اسلامي دروازه هاي حضور چهره هاي سرشناس فوتبال ايران به خارج از كشور باز شد ، به ويژه كه فوتبال ايران براي اولين بار به جام جهاني راه يافته بود. در اوايل دهه شصت گروه ديگري از زبده هاي فوتبال ايران عازم كشورهاي حاشيه خليج فارس شدند تا تب فوتبال حرفه اي را آن سوي مرزها تجربه كنند، اما حضور جدي و پر سر و صداي فوتباليست هاي ايراني در فوتبال اروپا به درخشش بازيكناني چون دايي ، باقري و عزيزي باز مي گردد، بازيكناني كه پس از جام ملتهاي آسيا به سطح اول فوتبال آلمان رسيدند، پس از جام جهاني ١٩٩٨ روند حضور بازيكنان فوتبال ايران در فوتبال حرفه اي خارج از كشور پر شتاب سپس كند گرديد ، گروهي چون نكونام و كريمي نيز از تيم هاي حاشيه خليج فارس راهي به فوتبال اروپا يافته و برند و نماد شايسته اي براي فوتبال ايران شدند اما در ميان اين همه ستاره در آسمان فوتبال ايران بايد تعريفي جدا و راهي متفاوت براي معرفي ستاره پر فروغي چون عليرضا جهانبخش يافت، ستاره اي خوش اخلاق كه نه در فوتبال ملي و نه در فوتبال باشگاهي حتی يك نقطه سياه در لوح سفيد دوران بازيگري اش نمي توان يافت، او را جدا از صفات بارز اخلاقي و رعايت كامل اصول حرفه اي ، شامل تعهد ، تخصص، احترام و انضباط نمونه كامل و جامعي از طي سلسله مراتب صحيح پيشرفت بايد ديد.
او از معدود چهره هاي شاخص فوتبال ماست كه سلسله مراتب پيشرفت را به درستي از رده هاي سني پايه ملي آغاز كرد. او در تيم ملي فوتبال جوانان نشان داد كه در عين برخورداري از همه استانداردهاي مورد انتظار يك هافبك،از شم فوق العاده اي براي گلزني نيز بهره مند است ، ويژگي فوق العاده اي براي يك ملي پوش كه در گل سازي و گل زني به يك اندازه آن هم در بهترين سطح موثر است.
به جز سن پائين و زمان مناسب براي يادگيري و كسب تجربه در فوتبال بين المللي ،جهانبخش يك تفاوت بزرگ ديگر با ساير همتايانش دارد و آن مكان مناسب براي آغاز فوتبال حرفه اي است . او فوتبال اروپا و در بين كشورهاي اروپايي فوتبال هلند را كه همواره الهام بخش و مبدا و مرجع فوتبال نوين در جهان با كارخانه هاي بزرگ پرورش بازيكنان شاخص و كارنامه اي درخشان در اين زمينه بوده را برگزيد. كشوري كه ابداع كننده توتال فوتبال در جهان است. فوتبال هلند با سيستم شناورش به جهانبخش جوان و مستعد فرصت داد تا به عنوان بال راست اولين آقاي گل آسيايي در فوتبال اروپا و نخستين بازيكن تاريخ فوتبال ايران باشد كه در يك ليگ معتبر اروپايي عنوان آقاي گلي را كسب كرده است.
روند منطقي پيشرفت و طي سلسله مراتب باشگاهي در فوتبال هلند از ديگر ويژگي هاي منحصر به فرد جهانبخش است. او به سادگي در دنياي حرفه اي فوتبال به اين سطح نرسيده كه به سهولت آن را از دست دهد بي شك آينده اي درخشان در انتظار جهانبخش فوتبال ماست. او در روسيه مجددا جهاني خواهد شد و چه بسا يكي از عوامل موثربروز يك شگفتي در روسيه باشد.

*مازیار مهرانی



واکنش کنفدراسیون فوتبال آسیا به آقای گلی علیرضا جهانبخش


علیرضا جهانبخش، ملی پوش ایرانی تیم آلکمار هلند به عنوان آقای گلی لیگ اردیویژه رسید تا کنفدراسیون فوتبال آسیا، آقای گلی مهاجم ایرانی را تبریک بگوید.
کنفدراسیون فوتبال آسیا روی صفحه اینستاگرامش نوشت:
تبریک به علیرضا جهانبخش بابت آقای گلی در اردیویژه. اولین بازیکن ایرانی که در یک لیگ بزرگ اروپایی آقای گل می شود.



جهانبخش: باور کردنی نیست؛ نمی توانم احساسم را توصیف کنم


مهاجم ایرانی تیم آلکمار پس از رسیدن به عنوان آقای گلی اردویژه هلند آن را باورنکردنی توصیف کرد.
ملی‌پوش ایرانی تیم آلکمار در این رابطه به فاکس اسپورت هلند گفت: ما یک بازی فوق‌العاده را در قالب تیمی هماهنگ انجام دادیم، البته خیلی خوشحالم که آقای گل اردویژه شدم. این باورنکردنی بود. سخت است که بخواهم احساسم را توصیف کنم.
جهانبخش ادامه داد: واقعا نمی‌توانم چیزی هم درباره بازی بگویم. فقط دوباره نشان دادیم که چه تیم خوبی هستیم. آقای گلی اردویژه هلند برای من بهترین نتیجه‌ای بود که به دست آمد.
وی درباره به ثمر رساندن ۲۱ گل و دادن ۱۲ پاس گل هم اظهار داشت: تمام توانم را به کار بردم تا در هر بازی بازیکن مهمی برای تیم آلکمار باشم. برای من یک اتفاق فوق‌العاده بود، زیرا آقای گل شدم.
جهانبخش درباره این که آیا بازی با زووله آخرین حضورش در تیم آلکمار بود یا خیر می‌گوید: نمی‌دانم که آیا این بازی خداحافظی بود. برای من واقعا فوق‌العاده بود. من یک پسر عاطفی هستم و شنیدن آواز تماشاگران در ورزشگاه مرا دیوانه می‌کرد.



بروم: نگه داشتن علیرضا بسیار سخت است


سرمربی آلکمار هلند پس از درخشش هافبک ایرانی خود در این فصل اعتراف کرد که نمی توانند او را در فصل آینده حفظ کنند و جهانبخش این تیم را ترک خواهد کرد.
فان دن بروم، سرمربی آلکمار درباره اینکه فصل آینده می توانند جهانبخش را در ترکیب تیم حفظ کنند، در مصاحبه با شبکه فاکس اسپورت هلند گفت: چیز بیشتری نمی توانم بگویم. او به احتمال زیاد باشگاه را ترک خواهد کرد. او فصل عالی را پشت سر گذاشته است. علیرضا اکنون در مسیر جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه است. به نظرم حفظ کردن چنین بازیکنی بسیار سخت است.



جهانبخش جهان گشا


نسل طلایی فوتبال ما روند فوق العاده ای طی دو سال گذشته داشته است. تیم ملی با همین نسل طلایی با کمترین گل خورده و به عنوان دومین تیم صعودکننده به جام جهانی 2018 روسیه شاهکار کرد.علیرضا جهانبخش از همین نسل طلایی است که در بیست سالگی لژیونر شد و به تیم نایمخن هلند پیوست.بازی کردن در لیگ هلند برای جوان مستعدی مثل جهانبخش همانطور که پیش بینی می شد سیر صعودی بود.انگیزه بالا، پرهیز از حاشیه ، خوب تمرین کردن،تمرکز کافی برای وظایف تیمی خود سکوی پرتاب علیرضا در لیگ هلند شد و خیلی زودتر از آنچه تصور می شد در نایمخن به جایگاه قابل احترامی رسید .گلزنی های به یادماندنی و پیشرفت فنی و محسوس علیرضا در نایمخن موقعیتی مهیا کرد تا جهانبخش در لیگ هلند مشتری دست به نقدی پیدا کند و او با انتخابی صحیح و آینده نگرانه به تیم آلکمار هلند ترانسفر شد.این درست بود که علیرضا در آغاز کارش در آلکمار با مصدومیت دست و پنجه نرم می کرد ولی خیلی سریع خودش را به شرایط آرمانی و دلخواه سرمربی آلکمار رساند و به قول فوتبالی ها کار را گرفت و به یکی از نفرات اصلی آلکمار بدل شد. علیرضا در این تیم هلندی به حدی ترقی کرد که همه توپ ها در فاز حمله به او ختم می شد و چنین فرآیندی در سومین فصل حضورش در آلکمار شگفتی آفرید و علیرضا با بیست و یک گل زده به عنوان ارزشمند آقای گلی لیگ هلند رسید.علیرضا به موازات درخشش خود در آلکمار برای تیم ملی هم بازیهای ارزشمندی انجام داد و هرگاه او در خط حمله تیم ملی حاضر بود مدافعان حریفان روز سختی داشتند.آنچه منجر به بزرگی جهانبخش در عالم فوتبال شده شخصیت اجتماعی و ورزشی وی بوده است.قدرشناسی علیرضا در عرصه پهناور فوتبال طی چند سال گذشته سبب شده تا او به فوتبالیستی قابل احترام بدل شود و روی روند فوتبالی اش تاثیر مثبت بگذارد.علیرضا به زعم منابع خبری و بنا به علاقه اش برای بازی در لیگ بزرگتری در آستانه پیوستن به تیم ناپولی ایتالیا است.البته او انتخاب های دیگری هم پیش روی خود دارد ولی شواهد و قرائن نشان می دهد که علیرضا به این تیم ایتالیایی نزدیک تر است و مشاوران فوتبالی به او توصیه کرده اند که گام به گام حرکت کند.ستاره آسمان تیم ملی زمانی دیدنی تر می شود که می بینیم به عنوان اولین لژیونر در یکی از لیگ های اروپایی آقای گل شده است.

*کیوان طباطبایی



راه ستاره‌ها را برو پسر!


فوتبال هلند بازیکنان بزرگی را به عنوان آقای گل به خود دیده و آنها را تحویل دنیا داده است. از یوهان کرایوف فقید که در سال 1967 اولین بار به این عنوان رسید تا مارکو فان‌باستن افسانه‌ای که در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 میلادی 4 بار پیاپی این افتخار را مال خود کرد، ستارگان بزرگی بودند که در لیگ هلند آقای گل شدند. پس از آنها در دهه 90 با رشد چشمگیر فوتبال چشم نواز هلند، رقابت برای کسب کفش طلا بیشتر شد و در همان اواسط این دهه روماریو و دنیس برگ کمپ از دل همین رقابت به فوتبال دنیا معرفی شدند. بازیکنانی که هر یک با این عنوان راهشان را به تیم‌های بزرگتری چون بارسلونا و آرسنال باز کردند.
در هزاره جدید هم بازیکنانی چون رود فن‌نیستلروی، ماتیا کژمان، کلاس هانتلار، لوئیز سوارز و...به سرشناس‌ترین آقای گل‌های لیگ هلند تبدیل شدند. این بازیکنان همگی به تیم‌های بزرگی مانند منچستریونایتد، چلسی، رئال مادرید و لیورپول پیوستند. شاید آخرین بازیکنی که از این راه به لیگ‌های معتبر دنیا رفت، ممفیس دیپای بود که او هم راهی اولدترافورد شد. اگرچه فوتبال هلند دیگر آن شکوه گذشته خود را ندارد و کیفیت لیگ آن همچون دو دهه قبل خود نیست اما این نمی‌تواند ارزش کار علیرضا جهانبخش را کم کند. او در لیگی کفش طلا را کسب کرده که پیش از او چنین ستاره‌های بزرگی برای تصاحبش جنگیده بودند؛ شاید می‌جنگیدند تا از این مسیر به دنیای بزرگتری از فوتبال برسند.
حالا او به عنوان اولین بازیکن آسیایی که موفق به کسب آقای گلی یک لیگ معتبر اروپایی شده، باید میراث آن بازیکنان بزرگ را قدر بداند. بازیکنانی که پس از جدایی از فوتبال هلند و بازی در تیم‌های بزرگ آنقدر درخشیدند تا همیشه استعدادیاب‌های باشگاه‌های بزرگ روی فوتبال هلند و لیگ این کشور حساب باز کرده و نگاه ویژه‌ای به آن داشته باشند. در این فوتبال که تاثیرگرفته از تفکرات و فلسفه کرایوف بزرگ است، بازیکنی چون "پارک جی سونگ" کره‌ای، با دو فصل درخشش در آیندهوون، توانست فرگوسن را برای 7 فصل بازی در یونایتد متقاعد کند. حال که جهانبخش به عنوان بهترین بازیکن لیگ هلند در این فصل انتخاب شده، می‌تواند رویاهایش را با رویاهای بازیکنانی چون رومارویو، رونالدو، فن‌نیستلروی، برککمپ و سوارز هم اندازه کند.

*عرفان خماند



مطالب مرتبط

برچسب ها: علیرضا جهانبخش
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار